@Late1969 kirjoitti:
Autoista puhuttaessa pitää huomio kiinnittää tärkeimpään: mihin nopeusmittari yltää. Hyvänä kakkosena tulee ilmoitettu huippunopeus.
On hyvä ottaa huomioon että Saksassa (EU-maa, Suomesta on sinne suora laivayhteys) huippunopeus ei suinkaan ole mikään tarpeeton tieto. Vaikka ei varsinainen huippunopeus itsessään olisi kovin tärkeä, niin kiihtyvyys 140-180 km/h on todennäköisesti parempi niissä autoissa missä huippunopeus on korkeampi. Tai tieto siitä ettei tarvitse ajaa "talla laudassa" jos on tapana "säästää aikaa" liikenteessä sen sijaan että ajelisi suositusnopeutta 130 km/h.
Saksan reissulla pakettiauto ajoi ripeästi (nopeutta arviolta 200 km/h) meidän 100 hv dieselauton ohi kun meillä oli kiire laivalle, vaikka ajettiin kaasu pohjassa tyhjähköllä moottoritiellä että kerittäisiin. Tuohon aikaa Suomessa pakettiauton suurin sallittu ajonopeus oli 100 km/h kesät talvet, eikä tuossa 100 km/h:ssa otettu kantaa siihen oliko kyseessä kantatie vaiko moottoritie. Saksa ei tällaista pakettiauton nopeusrajoitusta tunne, ja voikin olla että Suomi oli ainoa maa jolla oli tällainen määräys. Ehkä se liittyi enemmän autoveroon kuin turvallisuuteen?
Nopeusmittarin yltäminen 100 hv autossa johonkin 250 km/h tasoon voi olla pelkkää huonoa suunnittelua, tai sitä että suunnittelija ei ole pitänyt nopeutta yhtä merkittävänä tekijänä kuin sakotuksen suunnittelijat. Suomessa ylinopeutta pidetään vaarallisempana kuin piittaamattomuutta turvaetäisyyksistä, eli siitä onko käytetty ajonopeus turvallista vaiko vaarallista. "Nopeudesta vartti pois puolittaa jarrutusmatkan" eli 25 % hitaampi nopeus puolittaa jarrutusmatkan, eli turvaväli riippuu ajonopeudesta. Mutta ajonopeutta pidetään siis vaarallisena riippumatta siitä riitääkö jarrutusmatka vai ei.
@Late1969 kirjoitti:
Autoista puhuttaessa pitää huomio kiinnittää tärkeimpään: mihin nopeusmittari yltää. Hyvänä kakkosena tulee ilmoitettu huippunopeus.
On hyvä ottaa huomioon että Saksassa (EU-maa, Suomesta on sinne suora laivayhteys) huippunopeus ei suinkaan ole mikään tarpeeton tieto. Vaikka ei varsinainen huippunopeus itsessään olisi kovin tärkeä, niin kiihtyvyys 140-180 km/h on todennäköisesti parempi niissä autoissa missä huippunopeus on korkeampi. Tai tieto siitä ettei tarvitse ajaa "talla laudassa" jos on tapana "säästää aikaa" liikenteessä sen sijaan että ajelisi suositusnopeutta 130 km/h.
Saksan reissulla pakettiauto ajoi ripeästi (nopeutta arviolta 200 km/h) meidän 100 hv dieselauton ohi kun meillä oli kiire laivalle, vaikka ajettiin kaasu pohjassa tyhjähköllä moottoritiellä että kerittäisiin. Tuohon aikaa Suomessa pakettiauton suurin sallittu ajonopeus oli 100 km/h kesät talvet, eikä tuossa 100 km/h:ssa otettu kantaa siihen oliko kyseessä kantatie vaiko moottoritie. Saksa ei tällaista pakettiauton nopeusrajoitusta tunne, ja voikin olla että Suomi oli ainoa maa jolla oli tällainen määräys. Ehkä se liittyi enemmän autoveroon kuin turvallisuuteen?
Nopeusmittarin yltäminen 100 hv autossa johonkin 250 km/h tasoon voi olla pelkkää huonoa suunnittelua, tai sitä että suunnittelija ei ole pitänyt nopeutta yhtä merkittävänä tekijänä kuin sakotuksen suunnittelijat. Suomessa ylinopeutta pidetään vaarallisempana kuin piittaamattomuutta turvaetäisyyksistä, eli siitä onko käytetty ajonopeus turvallista vaiko vaarallista. "Nopeudesta vartti pois puolittaa jarrutusmatkan" eli 25 % hitaampi nopeus puolittaa jarrutusmatkan, eli turvaväli riippuu ajonopeudesta. Mutta ajonopeutta pidetään siis vaarallisena riippumatta siitä riitääkö jarrutusmatka vai ei.
Saksassa kuulemma nopeusrajoitukset tarkoittavat suurimpia nopeuksia toisin kuin Suomessa. Edes moottoriteiden suositusnopeus 130 ei ole pakollinen ajonopeus niin kuin olisi Suomessa. Rekatkin painavat samaa rajoitusnopeutta kuin Suomessa eikä niiden kiihtyvyys 140-180 olisi kummoinen ilman rajoitintakaan. Saksassa ei kuulemma ole turvallisia ylinopeuksia eikä muutenkaan liikennesäännöissä ole turvallisesti unohdettavia pykäliä. Saksassa ei edes kunnon ylipaino ajoneuvolla ole turvallinen, vaan siihenkin puututaan. Saksassa saa sakot hölmöilyistä, vaikkei Suomessa enää saakaan.
Muistan sen työmatkan, kun oli ensin lento Müncheniin ja sieltä lentoasemalta kuljetus Vitolla lähelle Sveitsin rajaa. En tiedä oliko Vito viritetty, mutta moottoritiellä nopeusmittari meni tappiin ja pysyi siellä. Itseäni, suomalaisena hirvitytti kuin välillä ajettiin edellä olevan puskurissa kiinni, jos edellä oleva ei ymmärtänyt vaihtaa kaistaa. Sveitsin puolella alkoi sitten vuorille noustessa olemaan oikeasti lunta ja sitä nopeutta millä ketjut laitettiin renkaiden alle, ei voi kuin ihmetellä.
Jos kävelee oikein hitaasti, niin tuskin saa nopeussakkoja, tai taluttaa polkupyörää.
Autoista puhuttaessa pitää huomio kiinnittää tärkeimpään: mihin nopeusmittari yltää. Hyvänä kakkosena tulee ilmoitettu huippunopeus.
On hyvä ottaa huomioon että Saksassa (EU-maa, Suomesta on sinne suora laivayhteys) huippunopeus ei suinkaan ole mikään tarpeeton tieto. Vaikka ei varsinainen huippunopeus itsessään olisi kovin tärkeä, niin kiihtyvyys 140-180 km/h on todennäköisesti parempi niissä autoissa missä huippunopeus on korkeampi. Tai tieto siitä ettei tarvitse ajaa "talla laudassa" jos on tapana "säästää aikaa" liikenteessä sen sijaan että ajelisi suositusnopeutta 130 km/h.
Saksan reissulla pakettiauto ajoi ripeästi (nopeutta arviolta 200 km/h) meidän 100 hv dieselauton ohi kun meillä oli kiire laivalle, vaikka ajettiin kaasu pohjassa tyhjähköllä moottoritiellä että kerittäisiin. Tuohon aikaa Suomessa pakettiauton suurin sallittu ajonopeus oli 100 km/h kesät talvet, eikä tuossa 100 km/h:ssa otettu kantaa siihen oliko kyseessä kantatie vaiko moottoritie. Saksa ei tällaista pakettiauton nopeusrajoitusta tunne, ja voikin olla että Suomi oli ainoa maa jolla oli tällainen määräys. Ehkä se liittyi enemmän autoveroon kuin turvallisuuteen?
Nopeusmittarin yltäminen 100 hv autossa johonkin 250 km/h tasoon voi olla pelkkää huonoa suunnittelua, tai sitä että suunnittelija ei ole pitänyt nopeutta yhtä merkittävänä tekijänä kuin sakotuksen suunnittelijat. Suomessa ylinopeutta pidetään vaarallisempana kuin piittaamattomuutta turvaetäisyyksistä, eli siitä onko käytetty ajonopeus turvallista vaiko vaarallista. "Nopeudesta vartti pois puolittaa jarrutusmatkan" eli 25 % hitaampi nopeus puolittaa jarrutusmatkan, eli turvaväli riippuu ajonopeudesta. Mutta ajonopeutta pidetään siis vaarallisena riippumatta siitä riitääkö jarrutusmatka vai ei.
Saksassa kuulemma nopeusrajoitukset tarkoittavat suurimpia nopeuksia toisin kuin Suomessa. Edes moottoriteiden suositusnopeus 130 ei ole pakollinen ajonopeus niin kuin olisi Suomessa. Rekatkin painavat samaa rajoitusnopeutta kuin Suomessa eikä niiden kiihtyvyys 140-180 olisi kummoinen ilman rajoitintakaan. Saksassa ei kuulemma ole turvallisia ylinopeuksia eikä muutenkaan liikennesäännöissä ole turvallisesti unohdettavia pykäliä. Saksassa ei edes kunnon ylipaino ajoneuvolla ole turvallinen, vaan siihenkin puututaan. Saksassa saa sakot hölmöilyistä, vaikkei Suomessa enää saakaan.
Muistan sen työmatkan, kun oli ensin lento Müncheniin ja sieltä lentoasemalta kuljetus Vitolla lähelle Sveitsin rajaa. En tiedä oliko Vito viritetty, mutta moottoritiellä nopeusmittari meni tappiin ja pysyi siellä. Itseäni, suomalaisena hirvitytti kuin välillä ajettiin edellä olevan puskurissa kiinni, jos edellä oleva ei ymmärtänyt vaihtaa kaistaa. Sveitsin puolella alkoi sitten vuorille noustessa olemaan oikeasti lunta ja sitä nopeutta millä ketjut laitettiin renkaiden alle, ei voi kuin ihmetellä.