Hi,hi. Tosikertomus elävästä elämästä, että ovatko maat samanlaisia. Siskoni lähti Moskovaan tekemään tohtorikirjaansa ja kovana vasemmistolaisena. Moskovassa meni 3 vuotta. Takaisin tultuaan oli mieli muuttunut niin, että äärioikestolaisempaa mie…
@Late1969 kirjoitti:
@Lukija31722 kirjoitti:
@740 GLE kirjoitti:
@wago kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että Kiina on 100% samanlainen kommunistinen diktatuuri kuin Venäjä
…
Luulisi ongelman olevan isompi, koska Euroopassa monet operaattorit ovat ajaneet tai ajamassa alas 2G- ja 3G -verkkojaan. Vaihtoehdoiksi jää 4G tai 5G. Ja niistäkin 4G:n käyttäjien määrä pienenee huimaa vauhtia.
Joskus reilu vuosi sitten? tehtiin kysely, millä autoilla kansanedustajat ajavat ja noin 2/3 ajaa puhtaasti polttomoottoriautolla. Silloin nousi esiin vihreiden Pirkka-Pekka Peteliuksen Lexus RX400h. Joka on hybridistä huolimatta aika hilpeä juoppo.…
@Jorma L2 kirjoitti:
@Late1969 kirjoitti:
@Tiko kirjoitti:
Ja vielä eiköhän siinä ole syynsä että presidentin käyttössä on panssaroitu henkilöauto. Aikamoista idealismia tuollaiset julkisilla/polkupyörällä töihin…
Kuvien surkea laatu, johtuu paperista. Jos katsoo valoa vasten niin läpi näkyy. Halpa paperi on tietenkin kustannuskysymys, mutta miksi lehden kuvaajat kantavat monien tonnien runkoja ja objektiiveja mukanaan? Kännykkäkameralla saisi nykyaikaan var…
Kiinassa on nykyisin noin 100 sähköautomerkkiä, vuodesta 2019 niistä on hävinnyt reilut 400. Kiinan oma talous on kovassa kuristuksessa, joten EV -autojen myynti Kiinassa on romahtanut. Kuinka monta jää eloon on iso kysymysmerkki? Kotimaan automerkk…
Jos katsoo nuiden sähköautojen latausketjujen tulosta niin hinnat tuskin tulevat laskemaan. Kotimainen Virta pysyy pystyssä vain Helenin pääomarahoituksen turvin, jenkeissä monet ketjut ovat menneet nurin kun pörssirahoitus on syöty. Eikä Euroopan t…
Kannattaa muistaa, että Volvon oston rahoitti Kiinan valtio ei Geelyllä ollut sellaisia rahoja. Käsitykseni mukaan Kiinan valtiolla oli seitsemän ehdokasta Volvon ostoon, jostain syystä mitä emme tiedä valtion valinta osui Geelyyn. Sama koskee Kiin…
@Lukija31722 kirjoitti:
Bensa-autojen keski-ikä Suomessa on 14 v. ja sähköautojen 1,8 v. Kunhan sähkistenkin keski-ikä saavuttaa tuon 14 v. niin voidaan rueta vertailemaan kunnolla syttymisherkkyyksiä polttomoottori- ja sähköautojen välillä.
…
Pohjois-Afrikassa eli Marokko/Algeria ovat ranskalaiset Peugeot, Citroen ja Renault olleet jo pitkään. Mercedes rakentaa tehdasta Egyptiin ja Etelä-Afrikasta on pitkään tuotu autoja Eurooppaan. Turkissa on monilla merkeillä iso tehtaat, samoin Roman…
Renault/AMC yhtiön aikana syntynyt Cherokee XJ oli ja on edelleenkin yksi tyylikkäimmistä Jeepeistä,suorine viivoineen. Mallihan oli tuotannossa 18 vuotta, käytännössä ulkoasu pysyi samana koko ajan. XJ:ssä oli kaikki mitä maasturilta toivottiin.
Mieleen nousi kysymys? Mitä automalleja on vedetty pois tuotannosta ennen aikaisesti, koska muotoilu on ollut sanoisinko erikoista? Itselle tulee mieleen ensiksi 2000 -luvun alun Renault Avantime ja ehkä myös 1990 -luvun lopun floppaaja eli Ford Sco…
@Lukija31722 kirjoitti:
Hallituksen esityksessä on kuitenkin tärkeä päivämäärä: 1.6.2024. Silloin nähtävästi katsastuskäytäntö tiukkenee päästömanipulointien suhteen.
Veikkaisin päivämäärän tarkoittavan suunniteltua Euro 7 päästönormien t…
Muistan sen työmatkan, kun oli ensin lento Müncheniin ja sieltä lentoasemalta kuljetus Vitolla lähelle Sveitsin rajaa. En tiedä oliko Vito viritetty, mutta moottoritiellä nopeusmittari meni tappiin ja pysyi siellä. Itseäni, suomalaisena hirvitytti …
Jos sähkösutoilun haluaa menestyvän kääntyy huomio aina sinne missä autoja myydään. Jenkit eivät ole kovin innostuneita sähköautoista, niiden markkinaosuus on 5% luokkaa jenkeissä eli pisara meressä. J.D Powerin tutkimuksen on kolme syytä miksi sähk…
Pitää muistaa, että elämme sähköautoilun ensimmäistä sukupolvea vanhakantaisine Li-Ion akkuineen. Vuodelle 2025 on ainakin Toyota luvannut tuoda markkinoille ensimmäiset solid-state akkutekniikkaan perustuvat autot. Ehkä silloin voi katsoa toisen su…
Perusongema lienee ettei kukaan enää valmista maa/biokaasu -autoja. Fiat, jolla on Italiassa montakn eri kaasuautoa tyrkyttää vain nestekaasua, koska sitä on Euroopassa käytetty jo 1970 -luvun öljykriisin jälkeen. Maakaasun käyttäminen on ihan Suome…
@tracktest kirjoitti:
Hieman ihmetyttää miten tuo mainitsemasi auto on läpäissyt laadunvalvonnan ja vielä lopputarkastuksen.
Appelsiinipinnan syitä.
-Maaliruiskun pitäminen liian kaukana kohteesta
-Ruiskutuspaine liian alhainen (…
@tracktest kirjoitti:
Liuotinvärien maahantuonti loppui 2007, tämä EU:n mahtikäskyllä. EU maiden ulkopuolella liuotinvärit ovat sallittuja. Tuo "värjääminen" tarkoittaa vesiohenteisia automaaleja.
Luulisi vesiohenteisellakin saavaan muuta…
Miksi esim. Forbes, Financial Times jne.. sitten kirjoittivat Teslan ja Glencoren uudesta jätti sopimuksesta, jolla turvataan koboltin saanti Berliiniin avattavalle jättitehtaalle ja myös Teslan Sanghain tehtaalle. Financial Times ja Forbes epäilivä…
Niin ohessa Guardian lehden artikkeli asiasta ja siinä on linkkejä joita kannattaa seurata. Niin näkee miten on isojen teknologia yhtiöiden PR-koneisto toimii. DRC eli Kongon Demokraatinen tasavalta on varmaan sopiva osapuoli valvomaan....maa kuulun…
Mielestäni tässä on kysymys Teslasta. Tesla on tällä hetkellä suurin lapsi työvoimalla louhitun koboltin ostaja. Ja on viime kesänä tehnyt jatkosopimuksen Clengoren kanssa vaikka varmasti tiesivät mistä on kysymys. Jatkosopimuksen teko Clengoren kan…
Glencorehan on yhtiönä melkoinen rakennelma, josta on hyvin vaikea ottaa selvää sen monimutkaisen rakenteen takia, useita kymmeniä offshore -yhtiötä. Yhtiöhän on ollut oikeudessa aika taajaan veronkierron ja lahjuksien takia useissa eri maissa mm. I…
@kimmojk kirjoitti:
@wago kirjoitti:
Jussa Niemisen kirjoitus numerossa 21B käsitteli sinänsä hyvin eri akkutyyppien rakenteita, mutta kirjoitus päättyi harmaaseen osioon, jonka olisi voinut jättää kirjoittamatta. Kirjoituksesta saa…
Englannissa ovat jo muutamat ottaneet puheeksi sähköautojen verotuksen. Nimittäin tuleehan sitä lovi valtion kassaan, kun bensiinin ja dieselin kulutus tippuu eikä autoverojakaan kerry samaan tahtiin C02 -pohjaisessa verotuksessa. Jonkunhan on lovi …