Ainakaan BMW:n M -sarjan ja Mercedeksen AMG -mallien myynnissä. BMW M -sarja kasvatti tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla myyntiään 58% verrattuna viime vuoteen. Kaiken kaikkiaan BMW M -mallia myytiin 19.600 kappaletta. AMG:t kasvattivat myyntiään 57% ja 13.700 AMG Mercedestä myytiin. Suosituin AMG -malli oli G-wagen eli G63 AMG, AMG SL tulee ihan kannoilla. Jenkeissä molempien sarjojen myynti on myös samanlaisessa kasvussa. Kysymysmerkki on mitä tapahtuu AMG:lle myynnille USA:ssa sen jälkeen, kun Mercedes tiputtaa V8 -moottorit pois. Huuto on jo alkanut USA:n suunnalla.
Suomessakin puhutaan, että tuloerot ovat liian pienet, työnteosta pitää palkita palkassa ja pienentää verotusta. Silti jo nyt tuollaiset hienonimiset autot käyvät hyvin kaupaksi, mutta hinnat alkaen -malleja ja pikkuautoja ostetaankin vähän. Varmaankin pienituloiset laittavat pääomansa poikimaan, ei autoihin.
En ole Suomessa usein törmännyt G63:een. Pekingissä niitä näkyi kymmenen vuotta sitten ja Budapestissa kesällä 2023 yhden hotellin edessä oli pari. Suomessa noihin autoihin liittyy ostoa hidastava autovero. Mm. mobile.de on myynnissä 30 kpl 1-2 vuoden ikäisiä G63 autoja joista pyyntihinnat on noin 180-190.000€. Suomeen tuotaessa taitaa vero olla CO2 330g/km noin 150 tonnia .
Autovero ei taida nykyään olla hidaste. Se maksetaan sitten ajallaan ja autoa saa käyttää heti maahantuonnista. Ennen taisi olla niin, että autovero oli pakko maksaa maahantuonnin jälkeen, katua ei saanut, ja auton sai liikenteeseen vasta maksetun veron jälkeen. Saakohan nykyisin katua maahantuontia? Vaikka taitaa ennakkopäätös olla aina tiedossa ennen tuontia.
Ei siinä mitään uutta ole että suhdanteet eivät vaikuta luksustuotteiden myyntiin.
Päin vastoin. Kun toisilla menee huonosti, on kiva näyttää että itsellä menee hyvin, vaikka velaksi. Ja sitten ihmetellään, kun köyhät rikostelevat saadakseen jotain vastaavaa.
Eikä edes sitä lamaa ole näkynyt -90-luvun jälkeen.
En ole tuonut ihan muutamaan vuoteen autoa mutta kai verot pitää olla maksettuna ennen kuin auton saa rekisteröityä omiin nimiin. Ajoaikaa on mm. autoveropäätöksen odottelu yms. mutta mitä autolle tekisi jos ei haluaisi maksaa veroja? Kai sen voisi myydä jos joku toinen haluaisi maksaa verot.
Onkohan sinun luksus liian halpaa jos sitä ostetaan velaksi ja korkotasolla ja taloussuhdanteella on vaikutusta menekkiin?
En minä tätä itse keksinyt vaan luksusbrändeihin sijoittaminen tunnetaan arkisempia kulutustavaroita vähemmän suhdanneriippuvana sijoituskohteena.
Riskittömiä nekään eivät tietenkään ole. Kun markkina perustuu välttämättömyystuotteita enemmän muodille, se muoti osaa muuttua nopeasti vaikka asiakaskunnan maksukyky ja -valmius ei olekaan uhattuna.
Suomessa luksus on tosiaan halpaa verrattuna oikeasti paljon rahaa maksavaan luksukseen. Mutta suurin osa luksuksesta ei ole sijoittamista kuten ei ole arkiset kulutustavaratkaan. Suurinta osaa luksuksesta ulkoilutetaan toisin kuin kunnon sijoitusluksusta. Varmaan sitä kunnolla tuottavaa luksusta on vain pari prosenttia kaikesta: autoja, kelloja, käsilaukkuja, koruja, mutta nekin pitää osata valita oikein edes arvon säilyttämiseksi. Sijoitusluksus ei mene pois muodista (huono maku pysyy?).
Mutta näyttöluksuksesta maksetaan liikaa ostohetkellä ja rahoituksen kautta, rahasta joko maksetaan korkoa tai ei saada tuottoa jos sillä on väliä. Noista luetelluista autoista ei taida saada omiaankaan pois myydessä.
Ei näitä autoja velaksi ostella, pelkät käyttökulut ovat sitä luokkaa. Lama ei näiden autojen menekkiin vaikuta, ne piirtää kenellä on liitua.
Riippuu siitä milloin on myymässä pois. Esim. 80-luvun lopulla valmistetut "VIN koodiltaan alkuperäiset" BMW M3 (E30), alkavat olla nyt 70-110k€ (siis parisataa tuhatta km ajettuinakin). Alkuperäiset siinä mielessä, että noita M3 lookkeja rakenneltiin aikoinaan aika paljon.
Tarkoitin kummassakin tapauksessa valmistavien yritysten osakkeiden enkä niiden tuotteiden ostamista.
Luksusbrändisijoittaminen on tunnettu sijoitusstrategia, jonka ideana on tunnistaa brändejä jotka ovat niin varakkaan asiakaskunnan kestosuosikkeja että talouden suhdanteet eivät vaikuta heidän ostokäyttäytymiseensä. Tällaisen valmistajan hinnoitteluvoima on niin suuri, että tuotteet käyvät kaupaksi millä hinnalla hyvänsä. Tämä selittää vaikkapa sen, miksi vaikkapa pääomavaltaisella automotive sektorilla Ferrari vetää alan keskiarvoon verrattuna moninkertaista bruttokateprosenttia (muut noin 5%, mutta RACE tikkeri noin 50%).
Tässä mielessä MB ja BMW ovat taviskuluttajalle myyviä yrityksiä työllisyystilanteen ja korkotason armoilla, mutta sekä RACE että sen tuotteiden ostajat tekevät suhdanteesta riippumatta mitä haluavat.
Ferrari omaksui itsensä näköisen tikkerin NYSEssä 👍
Juuri näin!