Laitoin alkuviikosta puskulevyn kiinni mönkkäriin, kun lumisateilla uhkasivat. Samalla testasin vinssin kauko-ohjainta. Ei toiminut. Merkkivalo vain hiukan vilahti. Paristossa oli täysi jännite, eikä ollut hapettunutkaan. Työhuoneessa mittailin ohjainta, ja huomasin, että 6 volttia jää virtakytkimeen. Muutama kerta päälle ja pois, ja jännite löysikin perille. Se olikin vain käytön puutetta. Ohjain kasaan ja hiukan kelauksen testausta. Merkkivalo syttyi niin kuin pitääkin. Sitten kauko-ohjain autotalliin odottamaan käyttöä. Mutta mitä ihmettä. Puskulevy oli yläasennossa, vaikka olin sen alas jättänyt. Ei tullut mieleen, että ohjain toimii yli 40 metrin päästä usean seinän läpi. Aina oppii uutta.
@Yosemite J kirjoitti:
Laitoin alkuviikosta puskulevyn kiinni mönkkäriin, kun lumisateilla uhkasivat. Samalla testasin vinssin kauko-ohjainta. Ei toiminut. Merkkivalo vain hiukan vilahti. Paristossa oli täysi jännite, eikä ollut hapettunutkaan. Työhuoneessa mittailin ohjainta, ja huomasin, että 6 volttia jää virtakytkimeen. Muutama kerta päälle ja pois, ja jännite löysikin perille. Se olikin vain käytön puutetta. Ohjain kasaan ja hiukan kelauksen testausta. Merkkivalo syttyi niin kuin pitääkin. Sitten kauko-ohjain autotalliin odottamaan käyttöä. Mutta mitä ihmettä. Puskulevy oli yläasennossa, vaikka olin sen alas jättänyt. Ei tullut mieleen, että ohjain toimii yli 40 metrin päästä usean seinän läpi. Aina oppii uutta.
Siis mistä virta päälle/pois? Minulla on kauko-ohjain mykkä, enkä vielä ole ehtinyt sille tehdä mitään. Ohjainta ei ole kokeilua lukuun ottamatta käytetty aikaisemmin ja se on ollut auton keskikonsolin lokerossa kevään ja kesän. Kauko-ohjaimessa ei ole virtakytkintä.
@Yosemite J kirjoitti:
Laitoin alkuviikosta puskulevyn kiinni mönkkäriin, kun lumisateilla uhkasivat. Samalla testasin vinssin kauko-ohjainta. Ei toiminut. Merkkivalo vain hiukan vilahti. Paristossa oli täysi jännite, eikä ollut hapettunutkaan. Työhuoneessa mittailin ohjainta, ja huomasin, että 6 volttia jää virtakytkimeen. Muutama kerta päälle ja pois, ja jännite löysikin perille. Se olikin vain käytön puutetta. Ohjain kasaan ja hiukan kelauksen testausta. Merkkivalo syttyi niin kuin pitääkin. Sitten kauko-ohjain autotalliin odottamaan käyttöä. Mutta mitä ihmettä. Puskulevy oli yläasennossa, vaikka olin sen alas jättänyt. Ei tullut mieleen, että ohjain toimii yli 40 metrin päästä usean seinän läpi. Aina oppii uutta.
Siis mistä virta päälle/pois? Minulla on kauko-ohjain mykkä, enkä vielä ole ehtinyt sille tehdä mitään. Ohjainta ei ole kokeilua lukuun ottamatta käytetty aikaisemmin ja se on ollut auton keskikonsolin lokerossa kevään ja kesän. Kauko-ohjaimessa ei ole virtakytkintä.
Minun ohjaimessa on virtakytkin. Vinssi on Bronco ja ohjaimessa vain joku numerokoodi.
Pariston kunto kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa. Contact cleaneria painikkeiden kosketuspintoihin (jos kohtuudella onnistuu). Sinulla lienee takuu voimassa, joten pariston vaihtoa kummempaa ei kannattane tehdä.
Onko kellään kokemusta takalanan käytöstä mönkkärillä lumitöissä? Voisi vetää lumet esim. seinän vierestä pois, jotta voi sitten puskulevyllä työntää lumikasaan. Iron Balticilta löytyy sähköhydraulinen työvälinerunko, jonka voi kytkeä vetokoukun tilalle neliöistukkaan ja siihen lanalevyn. Toimisikohan?
@HybridRules kirjoitti:
Onko kellään kokemusta takalanan käytöstä mönkkärillä lumitöissä? Voisi vetää lumet esim. seinän vierestä pois, jotta voi sitten puskulevyllä työntää lumikasaan. Iron Balticilta löytyy sähköhydraulinen työvälinerunko, jonka voi kytkeä vetokoukun tilalle neliöistukkaan ja siihen lanalevyn. Toimisikohan?
Lumikola tai lumilapio voisi olla toimiva ratkaisu ja ainakin nopeampi eikä seinään jäisi jälkiä. Mutta eikös se puskulevy noussut, joten sen perspuolella voisi lumia vetää keskemmälle.
@HybridRules kirjoitti:
Onko kellään kokemusta takalanan käytöstä mönkkärillä lumitöissä? Voisi vetää lumet esim. seinän vierestä pois, jotta voi sitten puskulevyllä työntää lumikasaan. Iron Balticilta löytyy sähköhydraulinen työvälinerunko, jonka voi kytkeä vetokoukun tilalle neliöistukkaan ja siihen lanalevyn. Toimisikohan?
Lumikola tai lumilapio voisi olla toimiva ratkaisu ja ainakin nopeampi eikä seinään jäisi jälkiä. Mutta eikös se puskulevy noussut, joten sen perspuolella voisi lumia vetää keskemmälle.
Kolallahan niitä aidan- ja seinän vierustoja täytyy putsailla, mutta jospa lanalevyllä onnistuisi myös? Puskulevyn perspuoli ei taida toimia. Levyn kiinnitysrunko on siellä ja rungon alapuolella ei ole paljoakaan vapaata helmaa. Puskulevy menee peruuttaessa "myötäkarvaa" ja se makaa omalla painollaan alustaa vasten. Eikä nouse kovin ylös. Vinssin köyden geometriakin on sellainen, että levyn yläasennossa köysi on melkein suorassa eli köyteen taitaa tulla huomattavasti suurempi kuormitus kuin puskulevyn rakenne aiheuttaa, koska levyä ylöspäin nostava voimakomponentti on paljon pienempi kuin köydessä on vetoa -> rasittaa vinssiä varsinkin niin, että edestakaisin liikkuva vinssiköyden osa pyrkii kaivautumaan vinssin kelan köysikelan "sisään". Lumitöissähän vinssin köysi liikkuu vain muutama sata milliä edestakaisin.
Iron Balticin takalanan ylös-alas-liike on hitaan näköinen esittelyvideossa, mutta ei ole nopeaa sekään, kun vaihtelee kolan ja mönkkärin välillä. Lanan nostolaitteena on hydraulisylinteri, jonka kyljessä on pieni koneikko. Yksi mietinnän paikka onkin minulle, että saako lanan säädettyä sopivalle korkeudelle lumessa. Näyttää, ettei työlaiterungossa ole joustoa vaan se säädetään sylinterillä haluttuun korkeuteen. Mitä, jos se tökkää kiinni johonkin esteeseen? Hajoaako jotain. Pitäisi kenties modifioida runkoa ja tehdä siihen nivelöinti niin, että runko voi joustaa ylös esteen kohdalla.
Ajattelin, että jos jollakulla olisi ollut kokemusta takalanan käytöstä, mutta ei taida olla.
No, ei auttanut kuin ostaa sika säkissä, kun ei muilta avustavia kommentteja takanostolaitteesta kuulunut. Vasta äsken, kun lunta tuli kunnolla, pääsin kokeilemaan takalanaa. Hyvä peli se on. Sähköhydraulisesta sylinteristä lähtee voimaa riittävästi ja kun lanan painaa alustaa vasten, niin se nostaa mönkkärärin jousitusta. Toisin kuin puskulevyä, takalanaa voi painaa alustaa vasten (mönkkärin painon) voimalla, jolloin se kaapii seinän/aidan vierestä irti sellaiskin lumikasaa, jonka poistaminen lumikolalla kävisi jo rankasta kuntoilusta. Käyttökokemus on vielä lyhyt, mutta erittäin positiivinen.
@HybridRules kirjoitti:
No, ei auttanut kuin ostaa sika säkissä, kun ei muilta avustavia kommentteja takanostolaitteesta kuulunut. Vasta äsken, kun lunta tuli kunnolla, pääsin kokeilemaan takalanaa. Hyvä peli se on. Sähköhydraulisesta sylinteristä lähtee voimaa riittävästi ja kun lanan painaa alustaa vasten, niin se nostaa mönkkärärin jousitusta. Toisin kuin puskulevyä, takalanaa voi painaa alustaa vasten (mönkkärin painon) voimalla, jolloin se kaapii seinän/aidan vierestä irti sellaiskin lumikasaa, jonka poistaminen lumikolalla kävisi jo rankasta kuntoilusta. Käyttökokemus on vielä lyhyt, mutta erittäin positiivinen.
Onko siinä jäykkä neliveto, kun liikkuu vielä kevennettynäkin?
Hyvä että olet tyytyväinen, toisilla ei taida olla samoja tarpeita.
@HybridRules kirjoitti:
No, ei auttanut kuin ostaa sika säkissä, kun ei muilta avustavia kommentteja takanostolaitteesta kuulunut. Vasta äsken, kun lunta tuli kunnolla, pääsin kokeilemaan takalanaa. Hyvä peli se on. Sähköhydraulisesta sylinteristä lähtee voimaa riittävästi ja kun lanan painaa alustaa vasten, niin se nostaa mönkkärärin jousitusta. Toisin kuin puskulevyä, takalanaa voi painaa alustaa vasten (mönkkärin painon) voimalla, jolloin se kaapii seinän/aidan vierestä irti sellaiskin lumikasaa, jonka poistaminen lumikolalla kävisi jo rankasta kuntoilusta. Käyttökokemus on vielä lyhyt, mutta erittäin positiivinen.
Onko siinä jäykkä neliveto, kun liikkuu vielä kevennettynäkin?
Hyvä että olet tyytyväinen, toisilla ei taida olla samoja tarpeita.
Ei ole täyslukkoja, mutta ei takapyöriä saa alustasta irti nousemaan. Siinä on kuitenkin eroa, että puskulevy makaa alustan päällä omalla painollaan (mikä on sekin melko paljon lumen luontiin), mutta takalanan saa painamaan alustaa vasten oman painon + osalla mönkkärin painoa.
Jokainen, joka tekee lumitöitä mönkkärillä saisi hyötyä takalanasta.
Katon toisella lappeella on jo reilu puoli metriä lunta, joten piti käydä kaivamassa huipparia esiin lumesta. Samalla sai poistettua lumet sen ja harjan välistä, niin pysyy putki pystyssä, kun lumet päättävät liukua. Hämmentävästi lumi pysyy jyrkällä peltikatolla. Ei siellä pysy kesälläkään itse kuin kattotikkaiden päällä, mutta lumi pysyy. Kun ei edes pellin pintaan ole sulanut mitään, voisi päätellä, ettei lämpöä vuoda liikaa.
Takapihalla on lunta puolireiteen saakka. Ja talon vieressä nyt pitkälti toista metriä kattolumien kanssa. Tikapuilta tullessa piti lapioida reittiä, kun upposi jalat kokonaan kinokseen. Jos olisi tippunut katolta, ei olisi sattunut mutta kinoksesta eteenpäinpääsy olisi ollut vaikeaa jalat alaspäinkin. Ei enää mönkkäri riittäisi mihinkään, vaikkei onneksi ole tarvetta lumien siirtoon.
Can-Amin mönkijät tehdään Meksikossa alusta loppuun. Rovaniemellä tehdään vain ne muutokset mitä tarvitaan kun nelikosta tehdään 6x6 vetoinen.
Laitoin alkuviikosta puskulevyn kiinni mönkkäriin, kun lumisateilla uhkasivat. Samalla testasin vinssin kauko-ohjainta. Ei toiminut. Merkkivalo vain hiukan vilahti. Paristossa oli täysi jännite, eikä ollut hapettunutkaan. Työhuoneessa mittailin ohjainta, ja huomasin, että 6 volttia jää virtakytkimeen. Muutama kerta päälle ja pois, ja jännite löysikin perille. Se olikin vain käytön puutetta. Ohjain kasaan ja hiukan kelauksen testausta. Merkkivalo syttyi niin kuin pitääkin. Sitten kauko-ohjain autotalliin odottamaan käyttöä. Mutta mitä ihmettä. Puskulevy oli yläasennossa, vaikka olin sen alas jättänyt. Ei tullut mieleen, että ohjain toimii yli 40 metrin päästä usean seinän läpi. Aina oppii uutta.
Siis mistä virta päälle/pois? Minulla on kauko-ohjain mykkä, enkä vielä ole ehtinyt sille tehdä mitään. Ohjainta ei ole kokeilua lukuun ottamatta käytetty aikaisemmin ja se on ollut auton keskikonsolin lokerossa kevään ja kesän. Kauko-ohjaimessa ei ole virtakytkintä.
Minun ohjaimessa on virtakytkin. Vinssi on Bronco ja ohjaimessa vain joku numerokoodi.
Pariston kunto kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa. Contact cleaneria painikkeiden kosketuspintoihin (jos kohtuudella onnistuu). Sinulla lienee takuu voimassa, joten pariston vaihtoa kummempaa ei kannattane tehdä.
Onko kellään kokemusta takalanan käytöstä mönkkärillä lumitöissä? Voisi vetää lumet esim. seinän vierestä pois, jotta voi sitten puskulevyllä työntää lumikasaan. Iron Balticilta löytyy sähköhydraulinen työvälinerunko, jonka voi kytkeä vetokoukun tilalle neliöistukkaan ja siihen lanalevyn. Toimisikohan?
Lumikola tai lumilapio voisi olla toimiva ratkaisu ja ainakin nopeampi eikä seinään jäisi jälkiä. Mutta eikös se puskulevy noussut, joten sen perspuolella voisi lumia vetää keskemmälle.
Kolallahan niitä aidan- ja seinän vierustoja täytyy putsailla, mutta jospa lanalevyllä onnistuisi myös? Puskulevyn perspuoli ei taida toimia. Levyn kiinnitysrunko on siellä ja rungon alapuolella ei ole paljoakaan vapaata helmaa. Puskulevy menee peruuttaessa "myötäkarvaa" ja se makaa omalla painollaan alustaa vasten. Eikä nouse kovin ylös. Vinssin köyden geometriakin on sellainen, että levyn yläasennossa köysi on melkein suorassa eli köyteen taitaa tulla huomattavasti suurempi kuormitus kuin puskulevyn rakenne aiheuttaa, koska levyä ylöspäin nostava voimakomponentti on paljon pienempi kuin köydessä on vetoa -> rasittaa vinssiä varsinkin niin, että edestakaisin liikkuva vinssiköyden osa pyrkii kaivautumaan vinssin kelan köysikelan "sisään". Lumitöissähän vinssin köysi liikkuu vain muutama sata milliä edestakaisin.
Iron Balticin takalanan ylös-alas-liike on hitaan näköinen esittelyvideossa, mutta ei ole nopeaa sekään, kun vaihtelee kolan ja mönkkärin välillä. Lanan nostolaitteena on hydraulisylinteri, jonka kyljessä on pieni koneikko. Yksi mietinnän paikka onkin minulle, että saako lanan säädettyä sopivalle korkeudelle lumessa. Näyttää, ettei työlaiterungossa ole joustoa vaan se säädetään sylinterillä haluttuun korkeuteen. Mitä, jos se tökkää kiinni johonkin esteeseen? Hajoaako jotain. Pitäisi kenties modifioida runkoa ja tehdä siihen nivelöinti niin, että runko voi joustaa ylös esteen kohdalla.
Ajattelin, että jos jollakulla olisi ollut kokemusta takalanan käytöstä, mutta ei taida olla.
No, ei auttanut kuin ostaa sika säkissä, kun ei muilta avustavia kommentteja takanostolaitteesta kuulunut. Vasta äsken, kun lunta tuli kunnolla, pääsin kokeilemaan takalanaa. Hyvä peli se on. Sähköhydraulisesta sylinteristä lähtee voimaa riittävästi ja kun lanan painaa alustaa vasten, niin se nostaa mönkkärärin jousitusta. Toisin kuin puskulevyä, takalanaa voi painaa alustaa vasten (mönkkärin painon) voimalla, jolloin se kaapii seinän/aidan vierestä irti sellaiskin lumikasaa, jonka poistaminen lumikolalla kävisi jo rankasta kuntoilusta. Käyttökokemus on vielä lyhyt, mutta erittäin positiivinen.
Onko siinä jäykkä neliveto, kun liikkuu vielä kevennettynäkin?
Hyvä että olet tyytyväinen, toisilla ei taida olla samoja tarpeita.
Ei ole täyslukkoja, mutta ei takapyöriä saa alustasta irti nousemaan. Siinä on kuitenkin eroa, että puskulevy makaa alustan päällä omalla painollaan (mikä on sekin melko paljon lumen luontiin), mutta takalanan saa painamaan alustaa vasten oman painon + osalla mönkkärin painoa.
Jokainen, joka tekee lumitöitä mönkkärillä saisi hyötyä takalanasta.
hyvä ja monipuolinen keskustelu
Katon toisella lappeella on jo reilu puoli metriä lunta, joten piti käydä kaivamassa huipparia esiin lumesta. Samalla sai poistettua lumet sen ja harjan välistä, niin pysyy putki pystyssä, kun lumet päättävät liukua. Hämmentävästi lumi pysyy jyrkällä peltikatolla. Ei siellä pysy kesälläkään itse kuin kattotikkaiden päällä, mutta lumi pysyy. Kun ei edes pellin pintaan ole sulanut mitään, voisi päätellä, ettei lämpöä vuoda liikaa.
Takapihalla on lunta puolireiteen saakka. Ja talon vieressä nyt pitkälti toista metriä kattolumien kanssa. Tikapuilta tullessa piti lapioida reittiä, kun upposi jalat kokonaan kinokseen. Jos olisi tippunut katolta, ei olisi sattunut mutta kinoksesta eteenpäinpääsy olisi ollut vaikeaa jalat alaspäinkin. Ei enää mönkkäri riittäisi mihinkään, vaikkei onneksi ole tarvetta lumien siirtoon.