Näin Pariisissa

15 kommenttia

Pariisissa hyväksyttiin pysäköintimaksujen korotus koskien painavia ja isoja autoja. Lähinnä se koskee SUV -maastureita. Jos auton paino on 1.6t tai yli nousee tuntipysäköinti veloitus 18e/h. Muutos koskee myös sähköautoja, jotka painavat 2.0t.tai yli.
Vuosi sitten Pariisissa kiellettiin sähköskoottereiden käyttö. Tarkoitus on saada ihmiset käyttämään enemmän polkupyöriä kaupungissa.

  
  • Ihmisillä on vielä toivoa.

      
  • Muistaisin Pariisissa kiellettyjen listalle menneistä kulkuvälineistä sähköpotkulaudat ja sähkömopot. Turvallisuus lisääntyy, kun humalaiset sähköpotkulautailijat eivät vaaranna kävelijöiden liikkumista. Täällä Suomessa sama ilmiö lävähtää katukuvaan ilmojen lämmetessä, tietää ensiavun vastaanotolle kiireitä.

      
  • @wago kirjoitti:
    Pariisissa hyväksyttiin pysäköintimaksujen korotus koskien painavia ja isoja autoja. Lähinnä se koskee SUV -maastureita. Jos auton paino on 1.6t tai yli nousee tuntipysäköinti veloitus 18e/h. Muutos koskee myös sähköautoja, jotka painavat 2.0t.tai yli.

    Hienosti naamioitu protektionistinen kikka maassa jonka oman autoteollisuuden tuotteet ovat pääosin pieniä tumppeja. Tässä on jotain ruotsalaisvaikutteita.

    Jos kyse olisi tilasta, silloin rajaus olisi tehty auton pituudella. Se olisi tosin kohdellut kaltoin isoja ja ketteriä autoja (740 GLE) ja päästänyt pienet ja kömpelöt etuvetokäpiäiset suurine kääntösäteineen ilman sanktioita.

    Mutta jos tämä on sitä mitä Pariisi tahtoo, niin sen kuin vain. Omapa on kaupunkinsa. Mielenkiintoista nähdä tapahtuuko pyöräilyn edistämiseksi mitään muuta kuin kieltoja ja rajoituksia lähtökohtaisesti helpossa ympäristössä ikuisessa kesässä?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @wago kirjoitti:
    Pariisissa hyväksyttiin pysäköintimaksujen korotus koskien painavia ja isoja autoja. Lähinnä se koskee SUV -maastureita. Jos auton paino on 1.6t tai yli nousee tuntipysäköinti veloitus 18e/h. Muutos koskee myös sähköautoja, jotka painavat 2.0t.tai yli.

    Hienosti naamioitu protektionistinen kikka maassa jonka oman autoteollisuuden tuotteet ovat pääosin pieniä tumppeja. Tässä on jotain ruotsalaisvaikutteita.

    Jos kyse olisi tilasta, silloin rajaus olisi tehty auton pituudella. Se olisi tosin kohdellut kaltoin isoja ja ketteriä autoja (740 GLE) ja päästänyt pienet ja kömpelöt etuvetokäpiäiset suurine kääntösäteineen ilman sanktioita.

    Mutta jos tämä on sitä mitä Pariisi tahtoo, niin sen kuin vain. Omapa on kaupunkinsa. Mielenkiintoista nähdä tapahtuuko pyöräilyn edistämiseksi mitään muuta kuin kieltoja ja rajoituksia lähtökohtaisesti helpossa ympäristössä ikuisessa kesässä?

    Eivät ole olleet pieniä tumppeja vuosiin. Kääntösäteen ja pysäköintimaksun yhdistäminen on jo luovaa. Ja mikä olisi esimerkki lyhyestä, mutta painavasta autosta?

      
  • Aikoinaan 205 Pösökin tuntui suurelta ahtailla sivukujilla. Ja se liikenne...

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Eivät ole olleet pieniä tumppeja vuosiin. Kääntösäteen ja pysäköintimaksun yhdistäminen on jo luovaa. Ja mikä olisi esimerkki lyhyestä, mutta painavasta autosta?

    En väitäkään tietäväni mikä olisi "oikea" kriteeri. Kunhan spekuloin sillä mitä tässä tavoitellaan.

    Lyhyitä ja painavia ovat lähes kaikki Seiskaa lyhemmät uudet autot.

      1
  • Mielenkiintoinen sääntö, näkee että poliitikot ovat olleet asialla :smiley:

    Miteköhän tarkistavat auton painon? Nostelevatko hieman kulmasta, jos ei liiikahda niin liian painava vai miten? Toki reskistenumeron avulla voi tehdä kyselyn, mutta aikaa palaa siinäkin. Monen auton saa nakuna ilman merkkejä, joten simämääräisesti varmaankaan noita pätöksi ei voi tehdä. Pituus/levys, jotka korreloivat painoon, olisi ollut helpompi määre, ja olisi voinut mitata 'in situ' vaikka kätevällä lasermittarilla, tai sitten nopeasti jollain onkivapaa muistustavalla kepukalla.

    Kuitekin selkeesti työllistävä vaikutus, aiemmin on tarvinnut havainnoida vain onko maksu suoritettu, nyt pitää sitten katsoa/tutkia, että pysäköinti on maksettu oikean painon mukaan.

      
  • Eikai se nyt vaadi sen kummempaa kuin integraation paikalliseen trafiin?

      
  • @M880 kirjoitti:
    Eikai se nyt vaadi sen kummempaa kuin integraation paikalliseen trafiin?

    Juu varmasti halpa lisäintegraatio, kuten aina :wink: . En epäile yhtään etteikö integraatio ole jo pitäähän rekkari ja parkkisakko yhdistää nykyisinkin jossain. Tosin datantarviinyky systeemissä liikkua vain yhteen suuntaan, uudessa tarvitaan sitten tietoa takasinpäin parkkipirkon 'sakotuslaitteeseen'. Lisäksi tarvitaan myös laiteeseen systeemi joka lukee rekisterikilven. Nyt on varmaa on riittänyt että näppyttelee rekkarin jos maksua ei ole suoritettu/aika on ummessa. Mutta uudessa hakuja tulee paljon enemmän, kun pitää tarkistaa pitääkö muikkari antaa vai ei. Toki automatisaatio auttaa paljon ja maksaa alkuun, mutta silti parkkipirkolla tekemistä riittää. Ja kaikki sillä oletuksella, että paikallisessa trafissa kaikki yksityiskohdat on ns. kunnossa masterdatan osalta eikä kyseessä ole samanalainen räme kuin esim trafin suomalainen venerekisteri. No pääasia että 'oikeus' tapahtuu (=poliittinen päätös toteutuu) ja rahaa kuluu kaikilta.

      
  • En tiedä Ranskasta, mutta Suomessa merkittävä osa pysäköinneistä maksetaan Easyparkin tms äpin kautta, eikä siellä tuulilasin takana ole nytkään mitään lappuja tiirailtavana. Rekkari pitää siis joka tapauksessa lukea järjestelmään.

    En tiedä Ranskan trafista, enkä kotimaisesta venerekisteristäkään mitään,mutta meikäläinen ajoneuvorekisteri toimii mainiosti. Tekniset tiedot saa ostettua könttänä (sehän pääasiassa riittää tähän) ja ajantasaiset tiedot hakukohtaisesti.

    En kyllä näe tässä mitään ongelmaa, tai edes asiaa joka hidastaisi pysäköinninvalvontaa.

    https://easyparkgroup.com/news/easypark-launches-in-paris/

      1
  • muokattu 06.02.2024 18:32

    @M880 kirjoitti:
    En tiedä Ranskasta, mutta Suomessa merkittävä osa pysäköinneistä maksetaan Easyparkin tms äpin kautta, eikä siellä tuulilasin takana ole nytkään mitään lappuja tiirailtavana. Rekkari pitää siis joka tapauksessa lukea järjestelmään.

    En tiedä Ranskan trafista, enkä kotimaisesta venerekisteristäkään mitään,mutta meikäläinen ajoneuvorekisteri toimii mainiosti. Tekniset tiedot saa ostettua könttänä (sehän pääasiassa riittää tähän) ja ajantasaiset tiedot hakukohtaisesti.

    En kyllä näe tässä mitään ongelmaa, tai edes asiaa joka hidastaisi pysäköinninvalvontaa.

    https://easyparkgroup.com/news/easypark-launches-in-paris/

    Totta, varmasti tuolla on samanlaiset maksusysteemit kuin täälläkin. Itse kun Ranskassa/Saksassa joutunut paikoitusta maksamaan niin tukeutunut automaatteihin. Ne on (useimminten) sen verran vanhan-aikaista rautaa, että ainoa joka niihin kelpaa on kolikko, kortti, mobilepay jne ei toivoakaan.

      2
  • Ja kun tarkemmin miettii niin eihän tuosta nyt suurta lisätyötä tule, sillä kuten @740 GLE jo kirjailikin - kaikkien ranskalaisten lähes koko mallisto jää 2000kg rajan alle ja sitähän kalusto pääasiasssa on.

    Toiseessa päässä sitten selkeitä tapauksia ovat Range Roverit, saksalaiset isot SUV, jotka ovat tyypillisiä suurkaupungin kulkineita ja painoa näissä on reipaasti.

    'Vaikeita tapauksia' on monet saksalaiset sedanit, pienemmät SUVit ja Teslan maailman myydyin auto (takavetoisena se on alle ja nelivetoisena rajana yli). Samoin esim bemarin X3 bensa/diesel rajan alle, hybridi tai sähkö rajan yli, samoin käy 4- ja 5-sarjassa. Näistä ei päälle päivn pyty sanomaan, millainen p-lappu tuulilasin alta pitöis löytyä. Sähkövolkkari ei ole liian painava, kunhan malli on ID3. Bemarilla, Audilla ei sähköautoja ole lainkaan, jotka menee rajan alle. Eli jatkossa pariisilaisen kananttaa valita bensa/diesel vastaavan sähkö tai hybridimallin sijaan, jos haluaa ajaa saksalaisella autolla ja välttyä kolmikertaisesta parkkimaksusta.

      2
  • muokattu 07.02.2024 15:26

    Kiitos, Tiko. Juuri tätä mietin itsekin tuon 740 GLE:n osalta. Kevyenä autona sen katsotaan sopivan Pariisin liikenteeseen paremmin kuin nykyajan pakokaasujen puhdistusjärjestelmillä varustettu saman kokoluokan auto, joka heilauttaa vaa'an hieman rajan ylitse.

    Omani on muuten yllättävän pahasti ylipainoinen. Missään tapauksessa autoni kyydissä ei kulje sataa kiloa eikä edes kovin monta kymmentä kiloa ylimääräistä roinaa. Siitä huolimatta kierrätyskeskuksesta tonnivaa'an kautta poistuessani saan 190 kg rekisteriotetta suuremman omapainon. Minusta se on yllättävän paljon yli otteen omamassan kun kuljettajan oma massa jää puettuna ja lompakon kera 70 kiloon, joten auto saa muutaman kilon edun 75-kiloiseen normikuljettajaan verrattuna.

    Alustan massaus ja sen päällä kurakerros, lisävalot, vetokoukku ja normimittauksessa vajaana punnittu 80 litran polttoainetankki selittänevät painoeron tehtaalta rullanneeseen autoon?

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Kiitos, Tiko. Juuri tätä mietin itsekin tuon 740 GLE:n osalta. Kevyenä autona sen katsotaan sopivan Pariisin liikenteeseen paremmin kuin nykyajan pakokaasujen puhdistusjärjestelmillä varustettu saman kokoluokan auto, joka heilauttaa vaa'an hieman rajan ylitse.

    Omani on muuten yllättävän pahasti ylipainoinen. Missään tapauksessa autoni kyydissä ei kulje sataa kiloa eikä edes kovin monta kymmentä kiloa ylimääräistä roinaa. Siitä huolimatta kierrätyskeskuksesta tonnivaa'an kautta poistuessani saan 190 kg rekisteriotetta suuremman omapainon. Minusta se on yllättävän paljon yli otteen omamassan kun kuljettajan oma massa jää puettuna ja lompakon kera 70 kiloon, joten auto saa muutaman kilon edun 75-kiloiseen normikuljettajaan verrattuna.

    Alustan massaus ja sen päällä kurakerros, lisävalot, vetokoukku ja normimittauksessa vajaana punnittu 80 litran polttoainetankki selittänevät painoeron tehtaalta rullanneeseen autoon?

    Ennen omamassa punnittiin ilman lompakkoa ja taskumattia. Auto taisi siis olla tyhjä kuljettajastakin ja melko kuiva. Ja olivatkohan edes kaikki lisävarusteet mukana. Ja aluvanteet painavat. Kannattaa siis tarkistaa ajan standardi.

      
  • Jatkoa: https://www.is.fi/autot/art-2000010216002.html

    Ranskalaisilla tai toimittajalla menee saasteet sekaisin, osa juttua on hiilareista, osa ihan hengenvaarallisista saasteista.

    Kiinteä vero on jännä idea. Auton hinnasta riippumatta maksetaan veroa. Ihan tavallinen paikallinen ei siis paljon hiilareita tupruttavaa autoa ostane, mutta rikkaammalla se on vain pikku maksu, jos autokin maksaa satoja tuhansia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit