Minusta olet pelkkä provoava idiootti, joka hakemalla hakee vastakkainasettelua. Vääristelet ja väännät asioita mielesi mukaan, välillä ärsyyntyen välillä naureskellen. Olet omien sanojesi mukaan kaksisuuntainen persoona mitä vain voi siis odottaa. Tämä ei palvele ketään joten voit mennä takaisin sinne mistä olet tullut.
Yksinkertaisessa tekniikassa ongelmat tuppaavat korostumaan. Sait tuonkin väännettyä täysin vinksalleen, joten voit leikkiä tästä lähtien kaksisuuntaisen mielesi kanssa miten parhaiten taidat.
Pitää muistaa, että elämme sähköautoilun ensimmäistä sukupolvea vanhakantaisine Li-Ion akkuineen. Vuodelle 2025 on ainakin Toyota luvannut tuoda markkinoille ensimmäiset solid-state akkutekniikkaan perustuvat autot. Ehkä silloin voi katsoa toisen sukupolven alkavan ja sähköautoilu astuu aimo harppauksen eteenpäin. Toyota ei tosin ole ainoa, joka kehittää kovaa vauhtia solid-state akkuja, joten malleja tulee muiltakin. Mutta Toyota on ainoa, joka on tullut julkisuuteen ja jo testaa solid-state akkuja Japanin rata-auto sarjassa. Solid-State ei kuitenkaan poista sitä, että samoja arvometalleja valmistuksessa tarvitaan niin kuin nytkin. Toisaalta ainakin Tesla kehittää mangaani -pohjaista akkukennostoa ja samoin Nissan. Eli varmaan töitä tehdään. Molemmilla saroilla. Jatkoa varten, töitä tehdään neljällä eri saralla ...puhtaasti oma mielipide....
sähköautojen akkukennostot, useampi kehittäjä
vetyautot, missä vety ruiskutetaan suoraan nykyiseen polttomoottorin, ainakin Toyota
- Toyota tekee jo maantietestejä ja ajattaa autoja Japanin kisasarjoissa
vetyautot, missä vedyllä pyöritetään sähkömoottoria, useampi kehittäjä
synteettiset polttoaineet, ainakin Porsche
ensimmäinen laajan skaalan tehdas on rakenteilla Chilen eteläkärkeen, paikka on valittu
suotuisten tuuliolosuhteiden takia eli tarvittava energia tehdään tuulivoimalla.
tulossa Porsche Cupin viralliseksi polttoaineeksi 2023-24?
@tracktest kirjoitti:
Viimeisin 5-sarja karisti kiloja edelliseen verratuna 100 kg, joten ei ihan mitätön kilomäärä.
Joten näppärästi yleistit polttomoottoriautojen keventyneen kautta historian koon kasvusta huolimatta. Voisit nyt verrata edes 90-luvun alun 5-sarjalaiseen, jos et laajemmin jaksa historialliseen trendiin perehtyä.
Eikös tämä ttest mainitsema 100 kg painon pudotus koskenut ainoastaan erikoismallia GT joka siitä myöhemmin tehtiin.
BMW 5-sarja (G30)
Artikkeli Wikipediasta, ilmaisesta tietosanakirjasta.
BMW 5-sarja (tyyppi G30 / G31)
BMW 5-sarja (G30)
Mark Lippu: Saksa Bmw
Tuotantovuodet 2016 -
Vaihe 1: 2016 - 2020
Vaihe 2: 2020 -
Luokka Road Luxury Sedan
Moottori ja vaihteisto
Energia Bensiini / diesel / bensiini hybridi
Moottori (t) Bensiini :
520i
530i
540i
M550i
M5
M5Kilpa-
diesel :
520d
530d
540d
M550
Hybrid
530e
Moottorin asento Pituussuuntainen etuosa
Suurin teho 184-625 hv
Suurin vääntömomentti 290 - 760 Nm
Tarttuminen Käyttövoima tai kiinteä osa
Paino ja suorituskyky
Kuormittamaton paino 1605 - 1 930 kg
Suurin nopeus 250-305 km / h
Kiihtyvyys 0 - 100 km / h 3,4 - 7,8 s
Sekoitettu kulutus 2,1 - 10,5 l / 100 km
Päästöt CO 2 49 - 241 g / km
Alusta - kori
Päällirakenne (t) 5-ovinen sedan tai farmari
Alusta CLAR
Mitat
Pituus 4936 mm
Leveys 1868 mm
Korkeus 1466 mm
Akseliväli 2975 mm
Tavaratilan tilavuus 530 dm 3
turvallisuus
Euro NCAP Note 5/5 tähteä BMW 5-sarja (tyyppi F10)
sarjan seitsemäs sukupolvi paljastettiin 13. lokakuuta 2016klassisen neliovisen sedanin muodossa. Myöhemmin farmari- ja GT-version (jota kutsutaan tällä kertaa 6-sarjan GT: ksi) vuonna 2017. Sen paino laskee 100 kiloa tietyissä versioissa ja sillä on tietysti tekninen arsenaali. kilpailemaan kilpailijoidensa kanssa (luokka E, A6, XF, GS), jotka ovat ylittäneet sen teknisesti. Sitä on tällä hetkellä saatavana kahdella 4-sylinterisellä (yksi bensiini ja yksi diesel) ja kahdella kuusisylinterisellä (yksi bensiini ja yksi diesel). Suunniteltu on myös urheilullinen M550i-muunnos ja erittäin urheilullinen M5, joissa on sähköinen tai plug-in-hybridiversio, 530 e i Performance.
Yksi kiitos! Heti kun saa Enyaqin tai vastaavan kokoisen vehkeen 4-vedolla ja yli 400km rangella ja edes alle 20k niin lähtee heti ostoon. Veikkaisin että 5v sisään alkaa olla realististä. Saksassa auto.de halvimmat jo 40k hujakoilla ja kun sähköautoissa ei pitäisi teoriassa olla autoveroa, niin mitenkään lie kävisi tullin kanssa?
Yksi kiitos! Heti kun saa Enyaqin tai vastaavan kokoisen vehkeen 4-vedolla ja yli 400km rangella ja edes alle 20k niin lähtee heti ostoon. Veikkaisin että 5v sisään alkaa olla realististä. Saksassa auto.de halvimmat jo 40k hujakoilla ja kun sähköautoissa ei pitäisi teoriassa olla autoveroa, niin mitenkään lie kävisi tullin kanssa?
Jos auto on otettu käyttöön sen jälkeen kun sähköautot muuttuivat autoverottomiksi Suomessa, niin ei tullin kanssa mitään ongelmaa tule.
Muista myös uuden kuljetusvälineen arvonlisävero 24 %
Autoveron lisäksi sinun pitää ilmoittaa ja maksaa uuden kuljetusvälineen arvonlisävero, jos tuot Suomeen ajoneuvon toisesta EU-maasta ja jos jompikumpi seuraavista ehdoista täyttyy:
Ajoneuvo on myyty kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun se on ensimmäisen kerran otettu käyttöön.
Ajoneuvolla on ajettu myyntihetkeen mennessä enintään 6 000 km.
@Suojakerroin kirjoitti:
Yksi kiitos! Heti kun saa Enyaqin tai vastaavan kokoisen vehkeen 4-vedolla ja yli 400km rangella ja edes alle 20k niin lähtee heti ostoon. Veikkaisin että 5v sisään alkaa olla realististä. Saksassa auto.de halvimmat jo 40k hujakoilla ja kun sähköautoissa ei pitäisi teoriassa olla autoveroa, niin mitenkään lie kävisi tullin kanssa?
Samaa olen seuraillut. Meillä sähköauton kannalta erityisvaatimuksena on mahdollisuus mökkimatkaan myös talvella, joka on Leafilla aivan rajatapaus. Suunnilleen samalta matkalta mökille kulkevan mökkinaapurin Leaf tuli pari kertaa mökin pihaan suuren jännityksen vallassa 0% mittaritaulussa, joten Lefa vaihtui isoakkuisempaan neliveto-Mersuun (EQA), joka käsittääkseni toimii huolettomasti kelissä kuin kelissä vaikka olisi urheiluvälineitä varten virtaviivainen pieni kuomukärry vetokuulassa.
Vaikka Enyaq hieman tinkiikin tavallisen matalan farkun tiloista, uskoisin senkin toimivan ihan kohtuudella? Jos sähköauton saisi perheen kakkosauton hinnalla, Skodan pieniakkuinenkin versio ilmeisesti omaisi kohtuulliset mahdollisuudet selvitä The Mökkimatkasta myös pakkasella?
Pienin 50 kWh akulla oleva on muodostumassa mallisarjan hylkiöksi, jossa ei ole edes kovin tehokasta pikalaturia, eli matka-auton ostajien valinnassa se on ensimmäinen karsiutuja, Mielestäni tämä alkaa jo näkyä hinnoittelussa ja hyvin vähän ajettujen hinnat ovat laskemassa muiden Enyaqien alapuolelle. Jos ostajien saadessa lisävalistusta patteriautoista tuon pieniakkuisen hinta putoaa kakkosauton tasolle, voisi käydä roudaamassa yhden kotiin Saksasta. Hintaa on vielä selvästi yli aiemmin samana rooliin kaavailemani BMW i3, mutta rangen suhteen ei liene ongelmaa talvellakaan jos 150 km matka kerrallaan riittää? Tilojensa suhteen Skoda vie tuon vertailun 6 - 0, eli silloin kun range riittää, Skoda ei tuntuisi ollenkaan kakkosautolta vaan ihan mukavalta autolta.
@Quu kirjoitti:
Muista myös uuden kuljetusvälineen arvonlisävero 24 %
Autoveron lisäksi sinun pitää ilmoittaa ja maksaa uuden kuljetusvälineen arvonlisävero, jos tuot Suomeen ajoneuvon toisesta EU-maasta ja jos jompikumpi seuraavista ehdoista täyttyy:
Ajoneuvo on myyty kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun se on ensimmäisen kerran otettu käyttöön.
Ajoneuvolla on ajettu myyntihetkeen mennessä enintään 6 000 km.
Ainakin jotkut sähköautot ovat uutenakin 10.000 € halvempia Saksassa, mutta kun sellaista ei ole verotuksellisesti kovin tehokasta tuoda Suomeen, näiden uusien vastineeksi on löydetty jahreswagenit ja alle vuoden ikäiset esittelyautot.
Siksi yksityistuonneissa on jo varsin paljon hyvin vähän ajettuja käytettyjä tehdastakuulla. Sellainen on hinnaltaan houkutteleva vaihtoehto uudelle Saksan suuremman ja tasapuolisesti kaiken hintaisia autoja koskevan sähköautotuen, alemman ALVin ja pienemmän myyntiportaan siivun vuoksi. Saksan jo uutena kymppitonnin alemmasta hinnasta lähtee vielä tonneja pois vaikka autolla on ajettu alle 10.000 km.
@Quu kirjoitti:
Muista myös uuden kuljetusvälineen arvonlisävero 24 %
Autoveron lisäksi sinun pitää ilmoittaa ja maksaa uuden kuljetusvälineen arvonlisävero, jos tuot Suomeen ajoneuvon toisesta EU-maasta ja jos jompikumpi seuraavista ehdoista täyttyy:
Ajoneuvo on myyty kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun se on ensimmäisen kerran otettu käyttöön.
Ajoneuvolla on ajettu myyntihetkeen mennessä enintään 6 000 km.
Ainakin jotkut sähköautot ovat uutenakin 10.000 € halvempia Saksassa, mutta kun sellaista ei ole verotuksellisesti kovin tehokasta tuoda Suomeen, näiden uusien vastineeksi on löydetty jahreswagenit ja alle vuoden ikäiset esittelyautot.
Siksi yksityistuonneissa on jo varsin paljon hyvin vähän ajettuja käytettyjä tehdastakuulla. Sellainen on hinnaltaan houkutteleva vaihtoehto uudelle Saksan suuremman ja tasapuolisesti kaiken hintaisia autoja koskevan sähköautotuen, alemman ALVin ja pienemmän myyntiportaan siivun vuoksi. Saksan jo uutena kymppitonnin alemmasta hinnasta lähtee vielä tonneja pois vaikka autolla on ajettu alle 10.000 km.
Ihan mielenkiinnosta, oletko selvittänyt onko Saksassa tuen myöntämisehdoissa jostain maastavientirajoitteita?
En tiedä, koska hankinta ei ole itsellä aivan vielä ajankohtainen. Yksityistuontina tulee sen verran paljon vähän ajettuja sähköautoja, että oletan sen perusteella hintaeron olevan todellinen.
Olisikohan tällä palstalla joku joka olisi tuonut käytetyn sähkärin Saksasta viimeisen parin vuoden aikana?
Joo ei tässä toki ole vielä kiirettä asian kanssa, niin kauan kuin mörkö kulkee ja toimii hyvin. Mutta nyt jo 6v ikäisen Mitsun omistajana saa sanoa että 10v vanhaa Mitsua en ikinä itse ostaisi
@Ruuhkamies kirjoitti:
Minulla on kokemusta vasta yhdestä patteriautosta ja reilun kahden vuoden ikäisenä sen hinta näyttää nousseen, mitä Nettiauton pyyntöjä katsoo. Halvimman vastaavan pyynti on viitisen tonnia enemmän, kuin mitä autosta uutena maksoin. Tarkan markan mies hakee kuitenkin autonsa tarvittaessa kauempaa. Mobile.de-sivustolta löytyykin Saksasta yksi kappale, jonka hinta on 8% uutta alhaisempi. Näitä noinkin merkittävästi arvoaan pudottaneita ei kuitenkaan enempää ole ja leijonanosasta pyydetäänkin (selvästi) uusmyyntihintaa enemmän.
Vastaavia esimerkkejä löytyy ns "tripletin" osalta, joita VW Group myi hädissään polkuhinnoin EU:n päästösakkoja minimoidakseen. Käytettyjen hinnat pyörivät selvästi yli uusmyyntihintojen.
Markkina ei tietenkään loputtomiin voi jatkua tällaisena ja siksi esitinkin arvioni uuden auton arvonalenemalle (vai pitäisikö sanoa nousulle?) vain kahden vuoden horisonttiin. Itse asiassa auton uusmyyntihintaa on jo kertaalleen nostettu tilaukseni jälkeen. Oletan korotuksia tulevan jatkossa lisää.
eli sinulla on leaf 40:llä akulla, 25900€ uutena miinus 2000€ tuki = 23900€ ja jos romuautoja pihassa niin tuon sai
käytännössä ilmaiseksi muutamalla romusaabilla. nyt vieläpä öljypeloissaan poloiset ostaa saman auton 40-80tkm ajettuna loppuun ajetuilla kumeilla samaan hintaan, tai jopa yli. kyllä on pehmeä nuppi ostajalla mutta kukin tyyliinsä.
@pnieminen74 kirjoitti:
kyllä on pehmeä nuppi ostajalla mutta kukin tyyliinsä.
Niin on, ja se on hyvä että jokainen saa valita tyylinsä itse. En silti ole täysin vakuuttunut logiikkasi yleispätevyydestä. Jos kallistuvaa tuotetta ei kannata ostaa, miten ihmeessä pysytään elossa hintojen noustessa? Onko kenties hinnaltaan kallistuneen osakkeenkin ostajalla pehmentynyt nuppi? Eikö nyt tai tulevaisuudessa kannata enää ostaa mitään sellaista, jonka olisi saanut viime vuonna halvemmalla?
Ostajan tai myyjän pään pehmeyttä ei mielestäni kannata yrittää päätellä hinnasta, jolla kaupat syntyivät vaan järkevyyden määrittelevät ostajan varallisuus ja oston jälkeiset tapahtumat.
Ellei ollut joutilasta rahaa ostaa sähköautoa aiemmin, silloin ostamatta jätetyn sähköauton myötä menetettyjen säästöjen laskeminen on yhtä turhaa kuin uutena ostettavan Bentley Continentalin arvon aleneman kauhistelu omien varojen riittäessä maksimissaan käytettyyn Corollaan. Molemmat ovat vain teoreettisia säästöjä, joiden kotiuttamiseen eivät omat resurssit riittäneet.
Jos sen sijaan sähköautoon on rahat saatavissa nyt ja jos tarjolla olevista sähköautoista löytyy omaan käyttöön sopiva, silloin kustannusvertailu sähkärin ja polttiksen välillä on täysin asiallista tehdä nyt. Viime vuoden hintojen haikailu on turhaa, koska päätös tehdään nyt.
Siinä olen toki kanssasi samaa mieltä, että jos sähköauton valinnan hetki on NYT, minullakin olisi vaikeuksia motivoida itseni ostamaan käytettyä, kun uusiakin saa lähes samaan hintaan.
Mitä enemmän on päättänyt kuluttaa rahaa autoon, sitä varmemmin kannattaa ostaa sähköauto. Ruuhkamiehen patteriauto ei muistaakseni ollut hinnat-alkaen mallia.
Minusta olet pelkkä provoava idiootti, joka hakemalla hakee vastakkainasettelua. Vääristelet ja väännät asioita mielesi mukaan, välillä ärsyyntyen välillä naureskellen. Olet omien sanojesi mukaan kaksisuuntainen persoona mitä vain voi siis odottaa. Tämä ei palvele ketään joten voit mennä takaisin sinne mistä olet tullut.
Yksinkertaisessa tekniikassa ongelmat tuppaavat korostumaan. Sait tuonkin väännettyä täysin vinksalleen, joten voit leikkiä tästä lähtien kaksisuuntaisen mielesi kanssa miten parhaiten taidat.
😘
Myydään sähköautot
Vaihtoautohaun tulokset 1891 kpl
Myydään dieselautot
Vaihtoautohaun tulokset 37075 kpl
Sori, minä tulkitsin että tämän otsikon alla käsitellään sähköautoja.
Pitää muistaa, että elämme sähköautoilun ensimmäistä sukupolvea vanhakantaisine Li-Ion akkuineen. Vuodelle 2025 on ainakin Toyota luvannut tuoda markkinoille ensimmäiset solid-state akkutekniikkaan perustuvat autot. Ehkä silloin voi katsoa toisen sukupolven alkavan ja sähköautoilu astuu aimo harppauksen eteenpäin. Toyota ei tosin ole ainoa, joka kehittää kovaa vauhtia solid-state akkuja, joten malleja tulee muiltakin. Mutta Toyota on ainoa, joka on tullut julkisuuteen ja jo testaa solid-state akkuja Japanin rata-auto sarjassa. Solid-State ei kuitenkaan poista sitä, että samoja arvometalleja valmistuksessa tarvitaan niin kuin nytkin. Toisaalta ainakin Tesla kehittää mangaani -pohjaista akkukennostoa ja samoin Nissan. Eli varmaan töitä tehdään. Molemmilla saroilla. Jatkoa varten, töitä tehdään neljällä eri saralla ...puhtaasti oma mielipide....
- Toyota tekee jo maantietestejä ja ajattaa autoja Japanin kisasarjoissa
suotuisten tuuliolosuhteiden takia eli tarvittava energia tehdään tuulivoimalla.
Eikös tämä ttest mainitsema 100 kg painon pudotus koskenut ainoastaan erikoismallia GT joka siitä myöhemmin tehtiin.
BMW 5-sarja (G30)
Artikkeli Wikipediasta, ilmaisesta tietosanakirjasta.
BMW 5-sarja (tyyppi G30 / G31)
BMW 5-sarja (G30)
Mark Lippu: Saksa Bmw
Tuotantovuodet 2016 -
Vaihe 1: 2016 - 2020
Vaihe 2: 2020 -
Luokka Road Luxury Sedan
Moottori ja vaihteisto
Energia Bensiini / diesel / bensiini hybridi
Moottori (t) Bensiini :
520i
530i
540i
M550i
M5
M5Kilpa-
diesel :
520d
530d
540d
M550
Hybrid
530e
Moottorin asento Pituussuuntainen etuosa
Suurin teho 184-625 hv
Suurin vääntömomentti 290 - 760 Nm
Tarttuminen Käyttövoima tai kiinteä osa
Paino ja suorituskyky
Kuormittamaton paino 1605 - 1 930 kg
Suurin nopeus 250-305 km / h
Kiihtyvyys 0 - 100 km / h 3,4 - 7,8 s
Sekoitettu kulutus 2,1 - 10,5 l / 100 km
Päästöt CO 2 49 - 241 g / km
Alusta - kori
Päällirakenne (t) 5-ovinen sedan tai farmari
Alusta CLAR
Mitat
Pituus 4936 mm
Leveys 1868 mm
Korkeus 1466 mm
Akseliväli 2975 mm
Tavaratilan tilavuus 530 dm 3
turvallisuus
Euro NCAP Note 5/5 tähteä BMW 5-sarja (tyyppi F10)
Jaa luulin tuota joksikin uudeksi tervehdystyyliksi palstalle tullessa ja moikkasin.
No montako oli kymppitonnilla jos viittaat otsikkoon.
Tällainen on BMW:n uusi 5-sarja G30!
Muutos edeltäjään on ulkoisesti pikemminkin hillitty kuin vallankumouksellinen, mutta pinnan alla on tapahtunut paljon.
https://tekniikanmaailma.fi/tallainen-bmwn-uusi-5-sarja/
No ei ainakaan yhtään diesel täysähkö autoa.
Oho peräti kolme 4 hengen + pari yksipaikkaista sähköautoa + joku museoauto ja tekele.
https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot?pto=10000&id_country[]=73
Montako oli tarve
Yksi kiitos! Heti kun saa Enyaqin tai vastaavan kokoisen vehkeen 4-vedolla ja yli 400km rangella ja edes alle 20k niin lähtee heti ostoon. Veikkaisin että 5v sisään alkaa olla realististä. Saksassa auto.de halvimmat jo 40k hujakoilla ja kun sähköautoissa ei pitäisi teoriassa olla autoveroa, niin mitenkään lie kävisi tullin kanssa?
Jos auto on otettu käyttöön sen jälkeen kun sähköautot muuttuivat autoverottomiksi Suomessa, niin ei tullin kanssa mitään ongelmaa tule.
Muista myös uuden kuljetusvälineen arvonlisävero 24 %
Autoveron lisäksi sinun pitää ilmoittaa ja maksaa uuden kuljetusvälineen arvonlisävero, jos tuot Suomeen ajoneuvon toisesta EU-maasta ja jos jompikumpi seuraavista ehdoista täyttyy:
Ajoneuvo on myyty kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun se on ensimmäisen kerran otettu käyttöön.
Ajoneuvolla on ajettu myyntihetkeen mennessä enintään 6 000 km.
Samaa olen seuraillut. Meillä sähköauton kannalta erityisvaatimuksena on mahdollisuus mökkimatkaan myös talvella, joka on Leafilla aivan rajatapaus. Suunnilleen samalta matkalta mökille kulkevan mökkinaapurin Leaf tuli pari kertaa mökin pihaan suuren jännityksen vallassa 0% mittaritaulussa, joten Lefa vaihtui isoakkuisempaan neliveto-Mersuun (EQA), joka käsittääkseni toimii huolettomasti kelissä kuin kelissä vaikka olisi urheiluvälineitä varten virtaviivainen pieni kuomukärry vetokuulassa.
Vaikka Enyaq hieman tinkiikin tavallisen matalan farkun tiloista, uskoisin senkin toimivan ihan kohtuudella? Jos sähköauton saisi perheen kakkosauton hinnalla, Skodan pieniakkuinenkin versio ilmeisesti omaisi kohtuulliset mahdollisuudet selvitä The Mökkimatkasta myös pakkasella?
Pienin 50 kWh akulla oleva on muodostumassa mallisarjan hylkiöksi, jossa ei ole edes kovin tehokasta pikalaturia, eli matka-auton ostajien valinnassa se on ensimmäinen karsiutuja, Mielestäni tämä alkaa jo näkyä hinnoittelussa ja hyvin vähän ajettujen hinnat ovat laskemassa muiden Enyaqien alapuolelle. Jos ostajien saadessa lisävalistusta patteriautoista tuon pieniakkuisen hinta putoaa kakkosauton tasolle, voisi käydä roudaamassa yhden kotiin Saksasta. Hintaa on vielä selvästi yli aiemmin samana rooliin kaavailemani BMW i3, mutta rangen suhteen ei liene ongelmaa talvellakaan jos 150 km matka kerrallaan riittää? Tilojensa suhteen Skoda vie tuon vertailun 6 - 0, eli silloin kun range riittää, Skoda ei tuntuisi ollenkaan kakkosautolta vaan ihan mukavalta autolta.
Ainakin jotkut sähköautot ovat uutenakin 10.000 € halvempia Saksassa, mutta kun sellaista ei ole verotuksellisesti kovin tehokasta tuoda Suomeen, näiden uusien vastineeksi on löydetty jahreswagenit ja alle vuoden ikäiset esittelyautot.
Siksi yksityistuonneissa on jo varsin paljon hyvin vähän ajettuja käytettyjä tehdastakuulla. Sellainen on hinnaltaan houkutteleva vaihtoehto uudelle Saksan suuremman ja tasapuolisesti kaiken hintaisia autoja koskevan sähköautotuen, alemman ALVin ja pienemmän myyntiportaan siivun vuoksi. Saksan jo uutena kymppitonnin alemmasta hinnasta lähtee vielä tonneja pois vaikka autolla on ajettu alle 10.000 km.
Ihan mielenkiinnosta, oletko selvittänyt onko Saksassa tuen myöntämisehdoissa jostain maastavientirajoitteita?
En tiedä, koska hankinta ei ole itsellä aivan vielä ajankohtainen. Yksityistuontina tulee sen verran paljon vähän ajettuja sähköautoja, että oletan sen perusteella hintaeron olevan todellinen.
Olisikohan tällä palstalla joku joka olisi tuonut käytetyn sähkärin Saksasta viimeisen parin vuoden aikana?
Joo ei tässä toki ole vielä kiirettä asian kanssa, niin kauan kuin mörkö kulkee ja toimii hyvin. Mutta nyt jo 6v ikäisen Mitsun omistajana saa sanoa että 10v vanhaa Mitsua en ikinä itse ostaisi
eli sinulla on leaf 40:llä akulla, 25900€ uutena miinus 2000€ tuki = 23900€ ja jos romuautoja pihassa niin tuon sai
käytännössä ilmaiseksi muutamalla romusaabilla. nyt vieläpä öljypeloissaan poloiset ostaa saman auton 40-80tkm ajettuna loppuun ajetuilla kumeilla samaan hintaan, tai jopa yli. kyllä on pehmeä nuppi ostajalla mutta kukin tyyliinsä.
Niin on, ja se on hyvä että jokainen saa valita tyylinsä itse. En silti ole täysin vakuuttunut logiikkasi yleispätevyydestä. Jos kallistuvaa tuotetta ei kannata ostaa, miten ihmeessä pysytään elossa hintojen noustessa? Onko kenties hinnaltaan kallistuneen osakkeenkin ostajalla pehmentynyt nuppi? Eikö nyt tai tulevaisuudessa kannata enää ostaa mitään sellaista, jonka olisi saanut viime vuonna halvemmalla?
Ostajan tai myyjän pään pehmeyttä ei mielestäni kannata yrittää päätellä hinnasta, jolla kaupat syntyivät vaan järkevyyden määrittelevät ostajan varallisuus ja oston jälkeiset tapahtumat.
Ellei ollut joutilasta rahaa ostaa sähköautoa aiemmin, silloin ostamatta jätetyn sähköauton myötä menetettyjen säästöjen laskeminen on yhtä turhaa kuin uutena ostettavan Bentley Continentalin arvon aleneman kauhistelu omien varojen riittäessä maksimissaan käytettyyn Corollaan. Molemmat ovat vain teoreettisia säästöjä, joiden kotiuttamiseen eivät omat resurssit riittäneet.
Jos sen sijaan sähköautoon on rahat saatavissa nyt ja jos tarjolla olevista sähköautoista löytyy omaan käyttöön sopiva, silloin kustannusvertailu sähkärin ja polttiksen välillä on täysin asiallista tehdä nyt. Viime vuoden hintojen haikailu on turhaa, koska päätös tehdään nyt.
Siinä olen toki kanssasi samaa mieltä, että jos sähköauton valinnan hetki on NYT, minullakin olisi vaikeuksia motivoida itseni ostamaan käytettyä, kun uusiakin saa lähes samaan hintaan.
Mitä enemmän on päättänyt kuluttaa rahaa autoon, sitä varmemmin kannattaa ostaa sähköauto. Ruuhkamiehen patteriauto ei muistaakseni ollut hinnat-alkaen mallia.