JuuTuberi Björn Nylund aka TeslaBjörn testailee myös käytettyjä s-autoja. Norjassa alkaa olemaan 6-7 vuotiaita sähkiksiä merkittävissä määrin, joten hän karkoittaa mitä akuille kuuluu.
Tässä vaiheessa hän on testannut useamman Kia eSoulin ja eGolfin. Kian akkukapasiteetista on matkanvarrelle jäänyt jopa kolmannes ja Kolopallosta luokkaa viidennes.
Kun vielä muistaa laitteiden olevan niitä tulevaisuuden 'kymppitonnin' kansanautoja, kunhan hinta vielä laskee vielä 2/3 osaan, voi olettaa akkukapasiteetin laskeneen vielä tuplaten.
Esimerkki autoilla uutena pääsi maantietä <150km, nyt 100km:n reissu pitää suunnitella huolella. Sillä tulevaisuuden kymppitonnin perheautolla toimintamatkaa on sitten jäljellä 5-60km.
Moottori-lehti ajoi tällaisen maagisen 10-tonnin sähkiksen (Leaf) Hesasta Kiuruvedelle. "Samassa ajassa perille olisi päässyt esimerkiksi täysin vakiolla Honda Monkey -tossumopolla, ja matkalla olisi ehtinyt vielä kahvittelemaankin moneen otteeseen." Spoiler Alert - Eivät muuten ajaneet takasin.
Laitoin juuri tilaukseen uuden sähköauton, jossa on vajaat 500 hv ja sillä pääsee sellaiset 300-550 km, kelistä riippuen. Maksaa 7000€ ja sen jälkeen kuukausittain polttoaineiden verran.
Pidän tästä laskentatavasta.
Jos 7.000,- käsiraha ja loput rahoituksella, niin melko edullisen hintaisen sähkärin olet löytänyt tai sitten ajat todella paljon kilometrejä per kuukausi, jotta polttoaineiden hinta vastaisi kuukausierää.
Tilasitko uuden entisen lisäksi vai luovutko nykyisestä, kun uusi tulee. Uuden auton rahoituksen 7.000,- + kuukausibensat -periaatteeseenhan ei mahdu vanhan auton hyvitys vaihdossa eikä sen suorasta myynnistäkään saadut rahat.
Niin. Oikeastaan arvioin, että tuo auto tulee maksamaan minulle parin vuoden pitoajalla 0-5000€, eli uskon saavani käsirahastakin jotain takaisin, kun sen myyn. Voi tietysti olla, että innostun pitämään sen pidempäänkin. Kuitenkin koska rahoitusyhtiö ei suostunut määrittelemään viimeisen erän suuruudeksi ostohinta-käsiraha, niin joutuu joka kuukausi lyhennyksiä makselemaan, vaikka ne todennäköisesti saan sitten myyntihetkellä takaisin.
Edellinen polttis vei nykyisillä polttoainehinnoilla melkein tonnin edestä bensaa joka kuukausi. Ja nuo ovat varmasti menetettyjä rahoja.
Tilasin uuden. Vanhan kohtalo on vielä auki, eikä sitä ole huomioitu laskuissa.
Polttoainetta saa melkein mistä tahansa ja toimintamatka ei ole heti ongelma jos vähän menee hakemiseksi, vaikka sekin on hyvin epätodennäköistä jakeluverkoston ollessa kattava. Harva haluaa vaihtaa toimivaa autoilua kalliiseen sähköautoon ja olemattoman sähkön jakeluverkoston varaan. Sitten tulee eteen vielä jälleenmyyntiarvo josta ei ole selvillä kukaan, ratkiriemukkaita toiveita voinee tietysti elätellä kuka vain. Sähköautojen/sähkömoottoreiden ongelmista tulee tarinaa viikottain, alle 60 000 km:iä ajettu sähkömoottori meni vaihtoon ja hinnat ovat tunnetusti useita tuhansia. Ei mitään mieltä ylentävää jos polttomoottorilla ajetaan pienilläkin moottoreilla noin nelinkertainen määrä kilometrejä. Auton hankinta on monelle se elämän ensimmäinen iso hankinta joten tarkkana saa olla ostaa sitten minkä hyvänsä käyttövoiman arkeansa helpottamaan.
Yritätkö trollata vai oletko vain ns. ihan pihalla?
Paitsi jatkossa Savukoskelta, tai toisinaan Pelkosenniemeltä. Molemmissa löytynee kuitenkin aika monta töpseliä, niin valistunut kuluttaja voi vetää omat johtopäätöksensä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/af1d08c3-926f-40ea-9330-991a190112de
Ei tarvitse olla suuri ennustaja todetakseen, että näitä samanlaisia uutisia nähdään jatkossa kiihtyvällä tahdilla. Sähköä sen sijaan saa käytännössä kaikkialta, missä ihmisiä maassamme asuu.
Minulla on kokemusta vasta yhdestä patteriautosta ja reilun kahden vuoden ikäisenä sen hinta näyttää nousseen, mitä Nettiauton pyyntöjä katsoo. Halvimman vastaavan pyynti on viitisen tonnia enemmän, kuin mitä autosta uutena maksoin. Tarkan markan mies hakee kuitenkin autonsa tarvittaessa kauempaa. Mobile.de-sivustolta löytyykin Saksasta yksi kappale, jonka hinta on 8% uutta alhaisempi. Näitä noinkin merkittävästi arvoaan pudottaneita ei kuitenkaan enempää ole ja leijonanosasta pyydetäänkin (selvästi) uusmyyntihintaa enemmän.
Vastaavia esimerkkejä löytyy ns "tripletin" osalta, joita VW Group myi hädissään polkuhinnoin EU:n päästösakkoja minimoidakseen. Käytettyjen hinnat pyörivät selvästi yli uusmyyntihintojen.
Markkina ei tietenkään loputtomiin voi jatkua tällaisena ja siksi esitinkin arvioni uuden auton arvonalenemalle (vai pitäisikö sanoa nousulle?) vain kahden vuoden horisonttiin. Itse asiassa auton uusmyyntihintaa on jo kertaalleen nostettu tilaukseni jälkeen. Oletan korotuksia tulevan jatkossa lisää.
Minulla oli huono tuuri, kun ajoin ennen täyssähköä plugarilla. Oli bensakulut niin kohtuulliset, ettei niillä kovin isoa kuukausimaksua saa maksettua. Mutta osan kuitenkin ja ainahan voi huijata itseään ja ottaa vertailukohdaksi viimeisen polttiksen.
Onko mielipiteen sanomisessa joku ongelma? Sähköautouskovaisten hypetys ja into on tunnetusti huvittavalla tasolla. Täälläkin yksi sähköelämyksen saanut tehtailee uusia avauksia kuin ikuisessa nousuhumalassa toikkaroiva addikti.
Eikös se niin mene, että jos täytyy vehkeitään helvetisti kehua jokin ongelma siellä taustalla yleensä on.
Ikinä en usko, etteikö sähköauto olisi moottorinsa osalta joka suhteessa parempi kuin polttomoottoriauto. Ainoa huolenaihe sähköautossa minulle on akun elinkaari. Kulkeeko auto 10 vuotiaana latauksella puolet uutena kulkemastaan matkasta? Onko akku 15 vuotiaana loppu, jolloin koko auto olisi luultavasti loppu siinä iässä? Samanikäisellä polttomoottoriautolla ajetaan vielä helposti 10 vuotta ennen kuin kannattaa edes harkita romutusta.
Ei nämä ole uskon asioita. Juuri luin juttua Volvon sähkömoottorin levinneen alle 60 000 kilometrin. Laakerit pettää nehän ovat kuluvia osia kuten perehtyneet tietää.
Täytyy olla melkoisen kypsä tapaus joka maksaa käytetystä autosta saman hinnan kuin uudesta tai jopa enemmän. Eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.
PERINTEISTEN polttomoottoriautojen kysyntä on työsuhdeautopuolella jo selvästi hiipumassa, kertovat leasingautoihin erikoistuneiden yritysten tiedot.
Esimerkiksi Sectolla jo noin kolmasosa luovutetuista työsuhdeautoista on sähkökäyttöisiä ja ALD:lla täyssähköautoa pohtii vakavasti niin ikään noin kolmasosa asiakkaista.
Suunta on sama myös Leaseplanilla, kertoo toimitusjohtaja Petteri Pihlas
https://www.is.fi/autot/art-2000008854208.html
Jos sanoit ihan aidosti mielipiteesi ilman, että tarkoitat trollata, niin sitten sinulla on suuria aukkoja tiedoissa eli olet ns. pihalla.
Mielipiteen voi sanoa ei siitä tarvitse kenenkään pillastua. Kaiken maailman hysteerikot mellastavat ihan liikaa muutenkin. Ei ole ihme että mielenterveys nuorilla järkkyy, kun ahdistus kaiken maailman maailmanparantajien takia lisääntyy kaiken aikaa. Jokaisella on oikeus sanoa mielipiteensä eikä itselle sopivan käyttövoiman valinta ole aihe josta toinen voi päätellä olevansa oikeassa tai väärässä. En kyseenalaista kenenkään valintoja jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee.
Sähköautojen selailu netissä räjähti heti, kun Ukrainan sota alkoi – ”Kysyntäpiikki näkyy selvästi”
https://www.is.fi/autot/art-2000008851459.html
Sähköautojen määrä kasvaa koko ajan, ja esimerkiksi K-Auton myymistä uusista autoista jo noin kolmannes on täyssähköautoja.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/b2c1a5af-5507-41f9-b48e-ba13407999bc?ref=ampparit:ff7c
Polttoaineen säännöstely vilahtelee jo asiantuntijoiden puheissa – paperisen rekisteriotteen takana on jopa ruudukko sitä varten
Suomella on suojanaan mittavat varmuusvarastot. Siitä huolimatta polttoaineiden säännöstelyäkin harjoitellaan, ministeriöstä kerrotaan.
https://yle.fi/uutiset/3-12472950?origin=rss
Polttomoottoriautossa johtoja 5 km – Tuleeko tämän perusosan puutteesta kuolinisku polttomoottorille?
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/f6872232-a1a6-4952-98e2-cac84006f8ef?ref=ampparit:ef31
Ja taas on Tesla suunnannäyttäjänä. On se kumma, kun ei yhtään lehtijuttua saada tehtyä ilman, että Tesla mainitaan, vai mitä Tracktest?
Luultavasti, mutta se ei välttämättä liity autoon.
Koskeeko tämä myös BMW-videoiden postailuja ketjuihin, joihin ko videot eivät liity millään tavalla?
Hellitä vähän ettei pääsi räjähdä.
Ymmärrät varmaan, ettei tuollaisen yksittäistapauksen yleistämisessä ole mitään järkeä?
Tuskin on yksittäistapaus. Tapauksia on mutta julkisuuteen näitä ei niin vaan nouse. Omistajien toimesta jotain nousee esiin mutta harvemmin.
Varsin monella valmistajalla on akulle 8 vuoden takuu, jossa akusto menee vaihtoon, jos kapasiteetti on laskenut sinne 70-75% tason alle. Näissä on tietysti valmistajakohtaisia eroja, mutta pääpiirteittäin noin. Jotain km-rajojakin toki esiintyy.
Minulla on aika vahva epäilys siitä, että 10 vuoden päästä akustojen vaihto/kunnostus on johonkin polttiksen kytkinremppaan rinnasteinen projekti. Maksaa ja harmittaa, mutta ei aiheuta paalaustuomiota.
Toisaalta voi miettiä, paljonko tuon ikäisen polttiksen huollot ovat tulleet maksamaan, vaikka olisi ollut niin satumainen flaksi, että olisi pärjännyt ihan pelkillä huolto-ohjelman mukaisilla toimilla ilman mitään varsinaisia hajoamisia.
Noloa näissä on se, että akut hiipuvat ja latauksella pääse vain osan matkaa luvatusta. Loppuun ajettu polttomoottori menee täyden matkan mitä tankillisella on ennenkin ajettu. Sähköautossa on paljon ikäviä ongelmia, eikä nämä vaientamalla mihinkään häviä. Ongelmia pyritään usein vähättelemään, mutta se on täysin turhaa. Joku ostaa aina sian säkissä, mutta suurin osa onneksi ymmärtää asian toisen laidan.
Se taas johtuu niistä maailmaa johtavista liskoihmisistä. Peittelevät ja johtavat harhaan, peijoonit.
Tämä tulee olemaan mielenkiintoinen ilmiö, koska alueilla jossa bensan ja dieselin tarve jatkuu pisimpään, niiden saanti vaikeutuu ensin. Tilastojen valossa kun Helsinkissä on paras ostovoima ja jonkinlaisesti palvelevaa julkista liikennettäkin, niin kaupungin ympäristölautakunnan tulisikin kieltää nopealla aikataululla polttoaineiden myynti kaupungin alueella. Tulisi sitten näytettyä esimerkkiä tuonne sysisuomeen, että ilmankin pärjää.
Niin, otsikon 10-tonnin sähkis onkin siis tavoittamaton, kun käytettyjenkin hinnat pysyy uusien tasolla. Tai siiten ne ovat joskus myytävinä ilman akkua?