Valmistusmaalla on merkitystä, vaikka osien ja komponenttien toimitusketjut ovat pitkiä. Valmistusmaa on kerrottava TM:n jutuissa ja lisäksi tuotteen toimitusketjua (autojen akut, moottorit, ohjelmistot jne.) on avattava mahdollisuuksien mukaan.
Haluan tietää, mitä valtiota ostopäätökseni tukee.
Valmistajalle kertyy arvonlisää ja sillä on valta kohdentaa toimitusketjunsa haluamiinsa maihin. Yksittäisellä kuluttajalla on mahdollisuus valita. Yhdessä voimme puolustaa haluamaamme maailmaa.
Haluammeko, että Kiina hallitsee käyttämiemme tavaroiden tuotantoketjuja? Haluammeko Unkarissa koottuja moottoreita? Haluammeko Etelä-Afrikassa koottuja avolavoja - maassa, joka ei tuomitse Venäjän hyökkäystä Ukrainaan?
Minä en.
Sinusta tulee todella luontoystävällinen kuluttaja, lähes kaikki jää ostamatta. Ilmiselviä yhteyksiä voi välttää ja toimia lähes kuin ennen, mutta syvemmällä välittämisellä suurin osaa maailmaa on valintasi ulkopuolella.
Annan vaihtoehtoisen vastauksen kuin toinen vastaaja. Ei TM ota kantaa kovin usein politiikkaan (esimerkiksi Suomen autoverotus jää piiloon pääosin jokaisessa artikkelissa). Kiinalaisia renkaita testataan ja niille annetaan tähtiä ottamatta kantaa siihen onko hyvä ostaa kiinalaisia tuotteita.
Mutta jo se että itse valitsee kahdesta vertailukelpoisesta tuotteesta sen mikä on vastuullisempi tai eettisempi on hyvä lähtökohta. Yrityksen kotimaa ja tuotekehitys on yksi tekijä, ja tuotanto on toinen.
Esimerkiksi Kia on korealainen, eli EU:n ulkopuolinen yritys, mutta autot valmistetaan Slovakiassa mikä työllistää EU:n kansalaisia. Renault puolestaan ranskalaisena on EU-yritys, mutta joitakin sen autoja valmistetaan Koreassa ta Marokossa.
Pohjois-Afrikassa eli Marokko/Algeria ovat ranskalaiset Peugeot, Citroen ja Renault olleet jo pitkään. Mercedes rakentaa tehdasta Egyptiin ja Etelä-Afrikasta on pitkään tuotu autoja Eurooppaan. Turkissa on monilla merkeillä iso tehtaat, samoin Romaniassa sekä Slovakiassa. Puolassahan on paljon autoteollisuutta ollut jo pitkään (Fiat sinne ensimmäisenä meni). Autoja tehdään siellä missä palkkataso on alhainen, mutta poliittiset olosuhteet suht vakaat. Asiahan menee vielä vaikeammaksi, kun aletaan jäljittämään alihankintaa, silloin nousevat esiin Euroopan maista ainakin Albania, Serbia, Moldova ja Ukraina. Jos haluaa olla 100% varma, että valmistaja tietää mistä mikin osa on, niin pitää varmaan kääntyä Morganin tai Koenigseggin puoleen. Näin karrikoiden...
Vielä hankalammaksi kuvio menee, kun seurataan rahoja omistuspuolelle - eli taholle, joka yrityksen tuloksesta hyötyy ja joka käyttää yhtiökokouksen kautta ylintä mahdollista päätösvaltaa yhtiön toiminnassa.
Eli jos nyt halutaan boikotoida vaikkapa kiinalaisia ja venäläisiä, niin pitäisi selvittää, missä yhtiöissä noilla mailla on merkittäviä omistuksia.
siksi minäkin ajan audilla