Jos minun vielä sallitaan kysyä Quuna, niin sovitaan että kysyn anonyyminä, onko muutamankympin käynnistyssavustimesta apu kun käynnistysakku on tyhjä.
Corolla hybridin käynnistysakku meni tyhjäksi, akun kunto OK Toyota huollossa tarjottiin n. 350€ ylläpitolaturia.
Kun en viitsi pitkä runoja kirjoittaa, enkä liioin lukea, niin en ala syitä tässä yhteydessä selittelemään.
@Quu kirjoitti:
Jos minun vielä sallitaan kysyä Quuna, niin sovitaan että kysyn anonyyminä, onko muutamankympin käynnistyssavustimesta apu kun käynnistysakku on tyhjä.
Corolla hybridin käynnistysakku meni tyhjäksi, akun kunto OK Toyota huollossa tarjottiin n. 350€ ylläpitolaturia.
Kun en viitsi pitkä runoja kirjoittaa, enkä liioin lukea, niin en ala syitä tässä yhteydessä selittelemään.
Meillä oli kerran auto, jossa akku jostain syystä hissukseen tyhjeni eikä startti aamulla ollut ollenkaan varma. Ostin Motonetistä startterin. Joskus sillä sai auton käyntiin, joskus ei. Minulle jäi kuva, että niiden energiasisältö on aika onneton ja lataaminen täyteen kestää melko kauan. Tietysti niitäkin on eri tehoisia, mutta mielestäni ostin suurimman, mitä silloin oli kaupassa. Startteri voi olla toimiva vaihtoehto, jos ei ole paljon pakkasta eikä autossa muuten vikaa kuin, että akku on tyhjentynyt.
@Quu kirjoitti:
Jos minun vielä sallitaan kysyä Quuna, niin sovitaan että kysyn anonyyminä, onko muutamankympin käynnistyssavustimesta apu kun käynnistysakku on tyhjä.
Corolla hybridin käynnistysakku meni tyhjäksi, akun kunto OK Toyota huollossa tarjottiin n. 350€ ylläpitolaturia.
Kun en viitsi pitkä runoja kirjoittaa, enkä liioin lukea, niin en ala syitä tässä yhteydessä selittelemään.
Kirjoita toki, miksi ei sallittaisi?
On niistä hyötyä. Niitä on karkeasti kahdenlaisia, sellaisia tautisen painavia lyijyakullisia boosterita, sekä huomattavasti kevyempiä lithiumakkuja. Molemmat on ihan käypiä laitteita, ja kyllä niillä yleensä auton käyntiin saa.
Kolmantena vaihtoehtona on muutaman kympin verkkovirtalaturi joka käy myös ylläpitolaturista. Se on tietysti hankalampi kuin kiinteästi asennettava yllääpitolaturi jota Toyotalla tarjosivat, mutta jos auto seisoo pitkiä aikoja niin ei se varmaan kohtuuton vaiva ole.
Pidän itse sellaista Motonetin 20-30 euron verkkovirralla toimivaa ylläpitolaturia kakkosautossamme joka on pääasiassa tarpeeton ja seisonnassa. Auto siis seisoo viikkoja, tai kuukausia, päivittäiseen käyttöön se olisi liian vaivalloista.
Edit: apukäynnistyksen jälkeen on syytä ajaa pidempi lenkki jotta akku ehtii latautua. Puoli tuntia nyt ihan minimissään.
@Quu kirjoitti:
Jos minun vielä sallitaan kysyä Quuna, niin sovitaan että kysyn anonyyminä, onko muutamankympin käynnistyssavustimesta apu kun käynnistysakku on tyhjä.
Corolla hybridin käynnistysakku meni tyhjäksi, akun kunto OK Toyota huollossa tarjottiin n. 350€ ylläpitolaturia.
Kun en viitsi pitkä runoja kirjoittaa, enkä liioin lukea, niin en ala syitä tässä yhteydessä selittelemään.
Usein tyhjäksi päässyt akku ei herää enää henkiin. Uusi akku tulille ja sieltä kalleimmasta päästä loppuu murheet. Parhailla akuilla on hintaa, mutta hyvää ei saa halvalla. Iske kiinni ylläpitolaturin tarjoukseen, ei tarvitse sen jälkeen miettiä akun kunnosta. Jos asioihin voi ennalta varautua, se kannattaa aina tehdä.
@Quu kirjoitti:
Jos minun vielä sallitaan kysyä Quuna, niin sovitaan että kysyn anonyyminä, onko muutamankympin käynnistyssavustimesta apu kun käynnistysakku on tyhjä.
Corolla hybridin käynnistysakku meni tyhjäksi, akun kunto OK Toyota huollossa tarjottiin n. 350€ ylläpitolaturia.
Kun en viitsi pitkä runoja kirjoittaa, enkä liioin lukea, niin en ala syitä tässä yhteydessä selittelemään.
Usein tyhjäksi päässyt akku ei herää enää henkiin. Uusi akku tulille ja sieltä kalleimmasta päästä loppuu murheet. Parhailla akuilla on hintaa, mutta hyvää ei saa halvalla. Iske kiinni ylläpitolaturin tarjoukseen, ei tarvitse sen jälkeen miettiä akun kunnosta. Jos asioihin voi ennalta varautua, se kannattaa aina tehdä.
Se riippuu ihan siitä minkä takia akku on tyhjentynyt ja minkälaisissa olosuhteissa se on ollut. Auto kuluttaa koko ajan hieman virtaa, vaikkei mitään virtavuotoa olisikaan. Jos tyhjä akku ei pääse jäätymään, ja akun kunnon on todettu olevan ok, ei ole mikään pakko tyhjenemisen vuoksi ostaa uutta.
Ylläpitolaturi on tietysti hyvä ja kätevä laite, mutta voi myös olla hätävarjelun liioittelua.
Toyotan heräteakku antaa nimensä mukaan herätyksen hybridille, se ei pyöritä mitään starttimoottoria.
Akun ikä on alle 3v ja kunto mitattu, kannettavalla virtalähteellä hinurimieskin hiukan tuikkasi.
Toyota kulkee peruuttaessa aina sähkömoottorilla, tuskin se heräteakusta kuitenkaan virran ottaa.
@Quu kirjoitti:
Toyotan heräteakku antaa nimensä mukaan herätyksen hybridille, se ei pyöritä mitään starttimoottoria.
Akun ikä on alle 3v ja kunto mitattu, kannettavalla virtalähteellä hinurimieskin hiukan tuikkasi.
Toyota kulkee peruuttaessa aina sähkömoottorilla, tuskin se heräteakusta kuitenkaan virran ottaa.
Toyotan huollossa ollaan kartalla mitä autosi kaipaa, ei ne lämpimikseen asioista puhu.
@Quu kirjoitti:
Toyotan heräteakku antaa nimensä mukaan herätyksen hybridille, se ei pyöritä mitään starttimoottoria.
Akun ikä on alle 3v ja kunto mitattu, kannettavalla virtalähteellä hinurimieskin hiukan tuikkasi.
Toyota kulkee peruuttaessa aina sähkömoottorilla, tuskin se heräteakusta kuitenkaan virran ottaa.
Näin on. Ja kuten johonkin ketjuun kirjoitinkin, 12v akku on sähkö- ja hybridiautojen varsin tyypillinen ongelmakohta.
@Quu kirjoitti:
Toyotan heräteakku antaa nimensä mukaan herätyksen hybridille, se ei pyöritä mitään starttimoottoria.
Akun ikä on alle 3v ja kunto mitattu, kannettavalla virtalähteellä hinurimieskin hiukan tuikkasi.
Toyota kulkee peruuttaessa aina sähkömoottorilla, tuskin se heräteakusta kuitenkaan virran ottaa.
Kahvipöytäporukassa yksi Toyotan Hybridi Prius kuski ja hänellä heräteakku alkoi reistailla kanssa juuri hiukan ennen kolmea vuotta ja Toyotan näyttö kertoi kyseisen akun ongelmasta varoittaen jo ennen apuvirran tarvetta, muttei minua vanhempi mies uskonut kun kerroin englanninkielisestä varoituksesta hänelle näytössä ja totesi, ettei voi olla kun takuu auton ajoakulle on oliko nyt 15 tai 20 vuotta ja kun olimme antaneet hänelle käynistys apua kolmannen kerran suostui menemään Toyotan huoltoon ja siellä totesivat heräteakun tavoiteiän olevan 5 vuotta, mutta sen voivan pettää aikaisemminkin. Sanoivat syyksi heräteakun nopealle kulumiselle syyksi kaverin lyhyet ajomatkat reilu kilometri kotoaan baarimme kahvipöytään ja vain harvoin pitempiä matkoja niin akku ei ikinä latautunut kunnolla täyteen. Eihän se Toyotan huollossa vaihto uuteen akkuun ollut edes kallis kun akku on aika pienikokoinenkin.
@Quu kirjoitti:
Toyotan heräteakku antaa nimensä mukaan herätyksen hybridille, se ei pyöritä mitään starttimoottoria.
Akun ikä on alle 3v ja kunto mitattu, kannettavalla virtalähteellä hinurimieskin hiukan tuikkasi.
Toyota kulkee peruuttaessa aina sähkömoottorilla, tuskin se heräteakusta kuitenkaan virran ottaa.
Kyllähän apukäynnistin silloin on varmaan ihan ok, koska ei kai herätteen antaminen tarkoita muuta kuin joidenkin kontaktorien kelojen ohjausta?
Jos ajoakku on tyhjä, niin kai polttomoottori silloin tuottaa virtaa peruuttamista varten?
Ei polttomoottori peruuttaessa edes aina käynnisty. Mitä virkaa on ylläpitolaturista jos ei ole parkissa ulkopuolista virtaa.
Meillä nyt kyllä on, vaikka sähköauton lataukseen,tiedän että monella ei ole.
@Quu kirjoitti:
Ei polttomoottori peruuttaessa edes aina käynnisty. Mitä virkaa on ylläpitolaturista jos ei ole parkissa ulkopuolista virtaa.
Meillä nyt kyllä on, vaikka sähköauton lataukseen,tiedän että monella ei ole.
Juu, jos ei ole sähköjä, niin silloin sähkölaitteella ei ole virkaa. Minä ainakin muistelin sinun kirjoittaneen että sinulla on nyt sähköllinen tallipaikka/hallipaikka.
@Quu kirjoitti:
Toyotan heräteakku antaa nimensä mukaan herätyksen hybridille, se ei pyöritä mitään starttimoottoria.
Akun ikä on alle 3v ja kunto mitattu, kannettavalla virtalähteellä hinurimieskin hiukan tuikkasi.
Toyota kulkee peruuttaessa aina sähkömoottorilla, tuskin se heräteakusta kuitenkaan virran ottaa.
Jaksaako se tosiaan kulkea sähkömoottorilla? Leka (IS) kiihtyy eteenpäin pelkällä sähköllä hät hätää hitaiten mopoautojen tahtiin, mutta peruutettaessa polttomoottori käynnistyy vielä paljon paljon herkemmin. Sentään pihalta autotalliin pääsee ilman polttomoottorin käynnistystä.
Toyotan valmistaman hybridin voimalinja koostuu aina kolmesta osasta: Atkinson-sykliä hyödyntävästä polttomoottorista sekä kahdesta sähkömoottorista. Kumpikin sähkömoottoreista voi toimia tilanteen mukaan joko sähkömoottorina muuttaen sähköistä energiaa mekaaniseksi energiaksi tai generaattorina muuttaen mekaanista energiaa sähköiseksi energiaksi.
Liikkeellelähtö tapahtuu aina sähköllä, oli polttomoottori käynnissä tai ei. Samoin peruuttaminen tapahtuu aina pelkällä sähköllä, sillä polttomoottori voi pyöriä ainoastaan yhteen suuntaan. Peruutettaessa MG2 tuottaa liikkumiseen tarvittavan energian, mutta polttomoottori voi samanaikaisesti pyörittää MG1:sta tuottaen sähköä käytettäväksi MG2:ssa.
1.:
Eikö ole aivan väistämätöntä, että täyssähköautojen nopeasti yleistyessä julkiset latausasemat eivät mitenkään voi riittää sujuvaan lataamiseen erityisesti ruuhkatilanteissa? Jos asemalla on jokaista latauspaikkaa kohden vaikkapa vaan kaksi autoa jonossa, niin voit joutua helposti odottamaan tunnin ennen kuin edes pääset aloittamaan omaa lataustasi. Eikö tämä ole ihan ykköseste sille, että täyssähköautot soveltuisivat meillä kaikkeen ajoon ? Kuinka voi olla, että tätä ei nosteta todelliseksi ongelmaksi?
yleensä sähköautoja hankintaan taajama ja lähiö omakotialueille, ladataan pääasiassa omasta pistorasiasta tai latauslaitteella öisin. ajetaan max. 100km vuorokaudessa ja tällöin varmaan kattaa 90% autoilevasta kansasta?
pidemmillä matkoilla tuskin kaikki yhtä aikaa lataavat, ja sähköllä mm.lappiin on toistaiseksi
aika hidasta perus sähköautolla, varmaan tulee poikkeuksiakin, muttei valtaväestölle sähköautoilijoita, hinta esteenä varmaan pitkään.
2.:
Fiksujakin ajoakun lämmönhallintajärjestelmiä on, mutta tässä yksi esimerkki aivan uudesta hybridistä:
en enää plugin hybridiä hankkisi, kaasu ja täys sähkö vain ovat niin paljon järkevämpiä tuolle 90% autoilevasta kansasta. sähköllä on niin paljon helpompi lämmittää auto ja penkitkin, ajoakkukin ottaa osansa ihan itsekseen, ei tarvi miettiä, kuin webaston käyttö mutta paljon hiljaisempi ja ei tarvi ajaa starttiakkua taas täyteen pitkin sivuteitä...
@HybridRules kirjoitti:
Otsikko on todella harhaanjohtava, jos kerran ei puhutakaan sähköautoista eikä edes ladattavista hybrideistä. Toyota-tyyppinen hybridi on luonnonoikku, joita tupsahtelee välillä. Tuntuu oudolta, että polttomoottorilla ei voisi lämmittää akkua sen verran, että voi ajaa kylmässäkin. Jos hybridistä on versio, jolla ei voi ajaa pakkasella siksi, ettei siihen ole hankittu lisävarusteeksi hinnoiteltua akun lämmitintä, niin silloinhan ostaja on yrittänyt säästää rahaa ja jälkikäteen vaatii autoon ominaisuutta, josta ei aluksi halunnut maksaa. Jos ostaa kesäauton, pitää hyväksyä ostaneensa kesäauton. Tekniikan tarjoamat mahdollisuudet sinänsä eivät aseta rajoitusta vaan valmistajan ja ostajan valinnat. Jos ostaa Corollan, ei kannata seurata Land Roveria metsään. Corollalla ei pääse pitkälle ellei lähistöllä satu olemaan pubia.
Niin no kyllähän tässä nimenomaan puhutaan sekä sähköautoista että ladattavista hybrideistä.
Nostin esille tilanteet, joissa matka katkeaa joko kokonaan tai kohtuuttoman pitkäksi aikaa tai sitten matkaan ei edes päästä (esimerkkien kautta kovasti yksinkertaistaen). Nämä kaikki ovat käytännön tilanteina aivan omassa luokassaan mahdollisina käytönesteinä kuin vaikkapa jotkut kustannusvertailut.
Ei siihen enää kauan mene, kun alamme nähdä juttuja siitä, montako tuntia joku vietti julkisella latauspisteellä, kun range ei enää riittänyt jatkaa seuraavalle. Siksi aion ostaa "plugarin", joka kuitenkin aina suostuu käyttämään sitä polttomoottoriaan, jos akun kanssa on ongelmia.
Plugari on hyvä vaihtoehto, jos pelkäät ongelmia täyssähkön kanssa. Plugarilla saa "pehmeän laskun" sähköajoon. Mutta jos olet kiinnostunut sähköisellä voimalinjalla ajamisesta, niin suosittelen miettimään tarkkaan olisiko täyssähkö sittenkin mahdollinen vaihtoehto. Jos sinulla on mahdollisuus ladata autoa silloin, kun auto on luonnollisesti pysäköitynä, ei arkiajossa ole mitään latausongelmaa. Öisin kotona, töissä päivällä, pikalaturissa kauppareissulla etc
Plugaritaustaisena itselleni oli oikeastaan iso yllätys, miten lataamisen tarve väheni, kun otin käyttöön Model X:n.
Tänään ajoin 500km rupeaman. Keli oli aika huono, mutta pakkasta ei paljoakaan. Lähdin 86% latingissa olevalla akulla ilman esilämmitystä. Latasin matkalla kaksi kertaa (kerran 25min ja ja kerran 15min). Ekalla kerralla latasin samalla kun pysähdyin syömään ja toisella kerralla istuin varttitunnin autossa. Perillä akussa oli 35% varausta jäljellä eli olisin voinut jättää jälkimmäisen latauksen tekemättäkin. Lähdin reissuun 11.30 ja olin perillä 19.00. Ei voinut ohitella paitsi motarilla ja rekkojen ynnä yhden aura-auton hidastamana matka meni. Ja kelin takia muutenkin eteneminen oli hidasta. Tiesin etukäteen, missä pysähdyn, joten ei tarvinnut reittiä pähkäillä.
Sähköauton käyttö vaatii pitkien matkojen osalta sen, että katsoo, missä on sopivimmat latauspaikat. Ei muuta.
En oikein usko, että latureiden jonoutumisen kanssa tulee ongelmia ainakaan vielä pitkääääään aikaan. Niitä rakennetaan nopeammin kuin sähköautokanta kasvaa. Joskus olen kertonut omista pitkistä matkoistani esimerkkiä, kun vaihdon nelostiellä taukopaikan Oravakiven ABC:ltä Hartolan Jari-Pekkaan, koska ABC:llä ei ollut laturia, mutta Jari-Pekalla on 50kW laturi. Sain äskettäin kuulla, että nyt onkin Oravakivellä 2kpl 150kW ja 2kpl 22kW latureita ja Leivonmäellä on uusi laturi ja Jari-Pekalla edelleen ne vanhat. Yhtäkkiä onkin kolme vaihtoehtoista paikkaa joissa ladata.
Jos otat käyttöön plugarin, niin muista, että täyssähköä ei tarvitse ladata läheskään niin tiheään kuin plugaria. Eli plugarilla ajaessa latausasemat ovat enemmän kortilla kuin täyssähköä käyttäessä. Varsinkin, jos plugarissa ei ole CCS-latausta, mikä ei vieläkään taida plugareissa olla kovin yleinen.
Jos otat plugarin, mutta olet valmis ajamaan pääasiassa bensalla, niin sitten sinulle sopii plugari mainiosti.
Kiitos - osittain näidenkin suositusten avustamana päädyin täyssähköiseen ja olen ollut todella tyytyväinen valintaani. Aivan täydellinen auto taajama-ajoon, vaikkakin talvikokemukset ovat vielä osin vajaita.
Tiedossa oli, että pakkaskeleillä range saattaa puolittua, mutta yllätys oli, että samoin voi käydä myös aivan normaalina kesäpäivänä moottoritienopeuksilla! Se tekee pitkistä matkoista aina seikkailua, vaikka olisi etukäteissuunniteltu hyvin.
Edut kuitenkin helposti peittävät haitat, joten tästä tuskin enää on paluuta polttomoottoreihin. Seuraava vaihto on kylläkin sitten pidempään toimintamatkaan.
Jos sähkösutoilun haluaa menestyvän kääntyy huomio aina sinne missä autoja myydään. Jenkit eivät ole kovin innostuneita sähköautoista, niiden markkinaosuus on 5% luokkaa jenkeissä eli pisara meressä. J.D Powerin tutkimuksen on kolme syytä miksi sähköauto ei kiiinnosta
Ei ole latausmahdollisuutta kotona
Latausinfran puuttellisuus ja pitkät latausajat
Toimintamatka yhdellä latauksella
Nuo kaikkihan kehittyvät varsinikin, sen jjälkeen kun nykyisistä nesteakuista päästään eroon. Muutenhan elämme sähköautoikun ns. versio 1.x vaihetta.
@wago kirjoitti:
Jos sähkösutoilun haluaa menestyvän kääntyy huomio aina sinne missä autoja myydään. Jenkit eivät ole kovin innostuneita sähköautoista, niiden markkinaosuus on 5% luokkaa jenkeissä eli pisara meressä. J.D Powerin tutkimuksen on kolme syytä miksi sähköauto ei kiiinnosta
Ei ole latausmahdollisuutta kotona
Latausinfran puuttellisuus ja pitkät latausajat
Toimintamatka yhdellä latauksella
Nuo kaikkihan kehittyvät varsinikin, sen jjälkeen kun nykyisistä nesteakuista päästään eroon. Muutenhan elämme sähköautoikun ns. versio 1.x vaihetta.
Jos kotona ei ole latausmahdollisuutta, niin se on fakta, jota vastaan ei käy väittäminen. Kohdat 2. ja 3. eivät ole ongelma.
@HybridRules kirjoitti:
Otsikko on todella harhaanjohtava, jos kerran ei puhutakaan sähköautoista eikä edes ladattavista hybrideistä. Toyota-tyyppinen hybridi on luonnonoikku, joita tupsahtelee välillä. Tuntuu oudolta, että polttomoottorilla ei voisi lämmittää akkua sen verran, että voi ajaa kylmässäkin. Jos hybridistä on versio, jolla ei voi ajaa pakkasella siksi, ettei siihen ole hankittu lisävarusteeksi hinnoiteltua akun lämmitintä, niin silloinhan ostaja on yrittänyt säästää rahaa ja jälkikäteen vaatii autoon ominaisuutta, josta ei aluksi halunnut maksaa. Jos ostaa kesäauton, pitää hyväksyä ostaneensa kesäauton. Tekniikan tarjoamat mahdollisuudet sinänsä eivät aseta rajoitusta vaan valmistajan ja ostajan valinnat. Jos ostaa Corollan, ei kannata seurata Land Roveria metsään. Corollalla ei pääse pitkälle ellei lähistöllä satu olemaan pubia.
Niin no kyllähän tässä nimenomaan puhutaan sekä sähköautoista että ladattavista hybrideistä.
Nostin esille tilanteet, joissa matka katkeaa joko kokonaan tai kohtuuttoman pitkäksi aikaa tai sitten matkaan ei edes päästä (esimerkkien kautta kovasti yksinkertaistaen). Nämä kaikki ovat käytännön tilanteina aivan omassa luokassaan mahdollisina käytönesteinä kuin vaikkapa jotkut kustannusvertailut.
Ei siihen enää kauan mene, kun alamme nähdä juttuja siitä, montako tuntia joku vietti julkisella latauspisteellä, kun range ei enää riittänyt jatkaa seuraavalle. Siksi aion ostaa "plugarin", joka kuitenkin aina suostuu käyttämään sitä polttomoottoriaan, jos akun kanssa on ongelmia.
Plugari on hyvä vaihtoehto, jos pelkäät ongelmia täyssähkön kanssa. Plugarilla saa "pehmeän laskun" sähköajoon. Mutta jos olet kiinnostunut sähköisellä voimalinjalla ajamisesta, niin suosittelen miettimään tarkkaan olisiko täyssähkö sittenkin mahdollinen vaihtoehto. Jos sinulla on mahdollisuus ladata autoa silloin, kun auto on luonnollisesti pysäköitynä, ei arkiajossa ole mitään latausongelmaa. Öisin kotona, töissä päivällä, pikalaturissa kauppareissulla etc
Plugaritaustaisena itselleni oli oikeastaan iso yllätys, miten lataamisen tarve väheni, kun otin käyttöön Model X:n.
Tänään ajoin 500km rupeaman. Keli oli aika huono, mutta pakkasta ei paljoakaan. Lähdin 86% latingissa olevalla akulla ilman esilämmitystä. Latasin matkalla kaksi kertaa (kerran 25min ja ja kerran 15min). Ekalla kerralla latasin samalla kun pysähdyin syömään ja toisella kerralla istuin varttitunnin autossa. Perillä akussa oli 35% varausta jäljellä eli olisin voinut jättää jälkimmäisen latauksen tekemättäkin. Lähdin reissuun 11.30 ja olin perillä 19.00. Ei voinut ohitella paitsi motarilla ja rekkojen ynnä yhden aura-auton hidastamana matka meni. Ja kelin takia muutenkin eteneminen oli hidasta. Tiesin etukäteen, missä pysähdyn, joten ei tarvinnut reittiä pähkäillä.
Sähköauton käyttö vaatii pitkien matkojen osalta sen, että katsoo, missä on sopivimmat latauspaikat. Ei muuta.
En oikein usko, että latureiden jonoutumisen kanssa tulee ongelmia ainakaan vielä pitkääääään aikaan. Niitä rakennetaan nopeammin kuin sähköautokanta kasvaa. Joskus olen kertonut omista pitkistä matkoistani esimerkkiä, kun vaihdon nelostiellä taukopaikan Oravakiven ABC:ltä Hartolan Jari-Pekkaan, koska ABC:llä ei ollut laturia, mutta Jari-Pekalla on 50kW laturi. Sain äskettäin kuulla, että nyt onkin Oravakivellä 2kpl 150kW ja 2kpl 22kW latureita ja Leivonmäellä on uusi laturi ja Jari-Pekalla edelleen ne vanhat. Yhtäkkiä onkin kolme vaihtoehtoista paikkaa joissa ladata.
Jos otat käyttöön plugarin, niin muista, että täyssähköä ei tarvitse ladata läheskään niin tiheään kuin plugaria. Eli plugarilla ajaessa latausasemat ovat enemmän kortilla kuin täyssähköä käyttäessä. Varsinkin, jos plugarissa ei ole CCS-latausta, mikä ei vieläkään taida plugareissa olla kovin yleinen.
Jos otat plugarin, mutta olet valmis ajamaan pääasiassa bensalla, niin sitten sinulle sopii plugari mainiosti.
Kiitos - osittain näidenkin suositusten avustamana päädyin täyssähköiseen ja olen ollut todella tyytyväinen valintaani. Aivan täydellinen auto taajama-ajoon, vaikkakin talvikokemukset ovat vielä osin vajaita.
Tiedossa oli, että pakkaskeleillä range saattaa puolittua, mutta yllätys oli, että samoin voi käydä myös aivan normaalina kesäpäivänä moottoritienopeuksilla! Se tekee pitkistä matkoista aina seikkailua, vaikka olisi etukäteissuunniteltu hyvin.
Edut kuitenkin helposti peittävät haitat, joten tästä tuskin enää on paluuta polttomoottoreihin. Seuraava vaihto on kylläkin sitten pidempään toimintamatkaan.
Minulla pitkät matkat eivät ole olleet mikään haaste. Ajan loppujen lopuksi aika vakioita pitkiä matkoja ja minulla on tuuria, koska Tampere-Vaasa, Äänekoski-Oulu, Lappeenranta-Imatra/Savonlinna -suunnilta löytyy Teslan latausasemat ja tätä nykyä on hyvin tarjolla myös muita pikalatureita. Approx 250km välein ei ole hassumpaa pitää tauko kaffen tai sapuskan merkeissä.
Toijalan ABC:n yhteydessä olevalla Teslan latausasemalla on viime aikoina ollut paljon käyttäjiä eikä aina oikein rauhassa ehdi syödä, kun auto alkaa hätyytellä jatkamaan matkaa latauksen valmistuttua ja penaltin uhatessa, jollei autoa siirrä pois laturilta.
Sähköautoihin pätee sama kuin polttiksiinkin, että autoa valitessa pitää miettiä omia käyttötarpeitaan.
Minun havainto on, että moottoritiekulutus n. 130km/h nopeuksissa kyllä nousee selvästi, mutta ei sentään tuplaksi. Tänään (n. 21astetta) keskikulutus oli sekalaisessa maantieajossa n. 170Wh/km ja motarilla kulutus kesällä on jossain 250Wh/km paikkeilla.
En enää ole hirveästi kiinnittänyt huomiota kulutukseen eri tilanteissa. Olen huomannut, että samoilla latureilla käyn kesät talvet. 70.000km ja kaksi vuotta sähköautoilua tuli juuri täyteen.
P.S. Kävin äskettäin pitkästä aikaa Hollolan Matkakeitaalla ja muistui mieleen, kun siellä yritin XC90T8:n akkuun saada lisää virtaa, jotta voisi jatkaa matkaa sähköllä. Käyttäjäkokemus jäi surkeaksi. Ehkä joku 10kWh sain akkuun ja se kului pois hetkessä ja taas mentiin bensalla. Tuollaiset kokemukset olivat suurin syy, miksi vaihdoin täyssähköön. Jos Volvo olisi kulkenut satakunta kilometriä yhdellä latauksella ja jos olisi mahdollisuus pikalataukseen, saattaisin ajaa vieläkin Volvolla, jollen olisi jo älynnyt polttomoottorin olevan ihan turha autossa, jolla kuitenkin ajetaan sähköllä.
Pitkää kertalatauksen toimintamatkaa tärkeämpi ominaisuus on auton latauskyky. Kuulemma joissain autossa paras "pikalatausteho" on luokkaa 50kW. Pikalataus?
@HybridRules kirjoitti:
Otsikko on todella harhaanjohtava, jos kerran ei puhutakaan sähköautoista eikä edes ladattavista hybrideistä. Toyota-tyyppinen hybridi on luonnonoikku, joita tupsahtelee välillä. Tuntuu oudolta, että polttomoottorilla ei voisi lämmittää akkua sen verran, että voi ajaa kylmässäkin. Jos hybridistä on versio, jolla ei voi ajaa pakkasella siksi, ettei siihen ole hankittu lisävarusteeksi hinnoiteltua akun lämmitintä, niin silloinhan ostaja on yrittänyt säästää rahaa ja jälkikäteen vaatii autoon ominaisuutta, josta ei aluksi halunnut maksaa. Jos ostaa kesäauton, pitää hyväksyä ostaneensa kesäauton. Tekniikan tarjoamat mahdollisuudet sinänsä eivät aseta rajoitusta vaan valmistajan ja ostajan valinnat. Jos ostaa Corollan, ei kannata seurata Land Roveria metsään. Corollalla ei pääse pitkälle ellei lähistöllä satu olemaan pubia.
Niin no kyllähän tässä nimenomaan puhutaan sekä sähköautoista että ladattavista hybrideistä.
Nostin esille tilanteet, joissa matka katkeaa joko kokonaan tai kohtuuttoman pitkäksi aikaa tai sitten matkaan ei edes päästä (esimerkkien kautta kovasti yksinkertaistaen). Nämä kaikki ovat käytännön tilanteina aivan omassa luokassaan mahdollisina käytönesteinä kuin vaikkapa jotkut kustannusvertailut.
Ei siihen enää kauan mene, kun alamme nähdä juttuja siitä, montako tuntia joku vietti julkisella latauspisteellä, kun range ei enää riittänyt jatkaa seuraavalle. Siksi aion ostaa "plugarin", joka kuitenkin aina suostuu käyttämään sitä polttomoottoriaan, jos akun kanssa on ongelmia.
Plugari on hyvä vaihtoehto, jos pelkäät ongelmia täyssähkön kanssa. Plugarilla saa "pehmeän laskun" sähköajoon. Mutta jos olet kiinnostunut sähköisellä voimalinjalla ajamisesta, niin suosittelen miettimään tarkkaan olisiko täyssähkö sittenkin mahdollinen vaihtoehto. Jos sinulla on mahdollisuus ladata autoa silloin, kun auto on luonnollisesti pysäköitynä, ei arkiajossa ole mitään latausongelmaa. Öisin kotona, töissä päivällä, pikalaturissa kauppareissulla etc
Plugaritaustaisena itselleni oli oikeastaan iso yllätys, miten lataamisen tarve väheni, kun otin käyttöön Model X:n.
Tänään ajoin 500km rupeaman. Keli oli aika huono, mutta pakkasta ei paljoakaan. Lähdin 86% latingissa olevalla akulla ilman esilämmitystä. Latasin matkalla kaksi kertaa (kerran 25min ja ja kerran 15min). Ekalla kerralla latasin samalla kun pysähdyin syömään ja toisella kerralla istuin varttitunnin autossa. Perillä akussa oli 35% varausta jäljellä eli olisin voinut jättää jälkimmäisen latauksen tekemättäkin. Lähdin reissuun 11.30 ja olin perillä 19.00. Ei voinut ohitella paitsi motarilla ja rekkojen ynnä yhden aura-auton hidastamana matka meni. Ja kelin takia muutenkin eteneminen oli hidasta. Tiesin etukäteen, missä pysähdyn, joten ei tarvinnut reittiä pähkäillä.
Sähköauton käyttö vaatii pitkien matkojen osalta sen, että katsoo, missä on sopivimmat latauspaikat. Ei muuta.
En oikein usko, että latureiden jonoutumisen kanssa tulee ongelmia ainakaan vielä pitkääääään aikaan. Niitä rakennetaan nopeammin kuin sähköautokanta kasvaa. Joskus olen kertonut omista pitkistä matkoistani esimerkkiä, kun vaihdon nelostiellä taukopaikan Oravakiven ABC:ltä Hartolan Jari-Pekkaan, koska ABC:llä ei ollut laturia, mutta Jari-Pekalla on 50kW laturi. Sain äskettäin kuulla, että nyt onkin Oravakivellä 2kpl 150kW ja 2kpl 22kW latureita ja Leivonmäellä on uusi laturi ja Jari-Pekalla edelleen ne vanhat. Yhtäkkiä onkin kolme vaihtoehtoista paikkaa joissa ladata.
Jos otat käyttöön plugarin, niin muista, että täyssähköä ei tarvitse ladata läheskään niin tiheään kuin plugaria. Eli plugarilla ajaessa latausasemat ovat enemmän kortilla kuin täyssähköä käyttäessä. Varsinkin, jos plugarissa ei ole CCS-latausta, mikä ei vieläkään taida plugareissa olla kovin yleinen.
Jos otat plugarin, mutta olet valmis ajamaan pääasiassa bensalla, niin sitten sinulle sopii plugari mainiosti.
Kiitos - osittain näidenkin suositusten avustamana päädyin täyssähköiseen ja olen ollut todella tyytyväinen valintaani. Aivan täydellinen auto taajama-ajoon, vaikkakin talvikokemukset ovat vielä osin vajaita.
Tiedossa oli, että pakkaskeleillä range saattaa puolittua, mutta yllätys oli, että samoin voi käydä myös aivan normaalina kesäpäivänä moottoritienopeuksilla! Se tekee pitkistä matkoista aina seikkailua, vaikka olisi etukäteissuunniteltu hyvin.
Edut kuitenkin helposti peittävät haitat, joten tästä tuskin enää on paluuta polttomoottoreihin. Seuraava vaihto on kylläkin sitten pidempään toimintamatkaan.
Minulla pitkät matkat eivät ole olleet mikään haaste. Ajan loppujen lopuksi aika vakioita pitkiä matkoja ja minulla on tuuria, koska Tampere-Vaasa, Äänekoski-Oulu, Lappeenranta-Imatra/Savonlinna -suunnilta löytyy Teslan latausasemat ja tätä nykyä on hyvin tarjolla myös muita pikalatureita. Approx 250km välein ei ole hassumpaa pitää tauko kaffen tai sapuskan merkeissä.
Toijalan ABC:n yhteydessä olevalla Teslan latausasemalla on viime aikoina ollut paljon käyttäjiä eikä aina oikein rauhassa ehdi syödä, kun auto alkaa hätyytellä jatkamaan matkaa latauksen valmistuttua ja penaltin uhatessa, jollei autoa siirrä pois laturilta.
Sähköautoihin pätee sama kuin polttiksiinkin, että autoa valitessa pitää miettiä omia käyttötarpeitaan.
Minun havainto on, että moottoritiekulutus n. 130km/h nopeuksissa kyllä nousee selvästi, mutta ei sentään tuplaksi. Tänään (n. 21astetta) keskikulutus oli sekalaisessa maantieajossa n. 170Wh/km ja motarilla kulutus kesällä on jossain 250Wh/km paikkeilla.
En enää ole hirveästi kiinnittänyt huomiota kulutukseen eri tilanteissa. Olen huomannut, että samoilla latureilla käyn kesät talvet. 70.000km ja kaksi vuotta sähköautoilua tuli juuri täyteen.
P.S. Kävin äskettäin pitkästä aikaa Hollolan Matkakeitaalla ja muistui mieleen, kun siellä yritin XC90T8:n akkuun saada lisää virtaa, jotta voisi jatkaa matkaa sähköllä. Käyttäjäkokemus jäi surkeaksi. Ehkä joku 10kWh sain akkuun ja se kului pois hetkessä ja taas mentiin bensalla. Tuollaiset kokemukset olivat suurin syy, miksi vaihdoin täyssähköön. Jos Volvo olisi kulkenut satakunta kilometriä yhdellä latauksella ja jos olisi mahdollisuus pikalataukseen, saattaisin ajaa vieläkin Volvolla, jollen olisi jo älynnyt polttomoottorin olevan ihan turha autossa, jolla kuitenkin ajetaan sähköllä.
Pitkää kertalatauksen toimintamatkaa tärkeämpi ominaisuus on auton latauskyky. Kuulemma joissain autossa paras "pikalatausteho" on luokkaa 50kW. Pikalataus?
P.P.S Eihän siihen plugarin akkuun mitään 10kWh tullut, sehän olisi jo täysi akku. Taisi olla vain muutama kWh. Sen vain muistan, kun odottelin akun lataantumista kyllästymiseen asti ja sitten tien päällä koko lataussaalis hupeni saman tein.
@Quu kirjoitti:
Ei polttomoottori peruuttaessa edes aina käynnisty. Mitä virkaa on ylläpitolaturista jos ei ole parkissa ulkopuolista virtaa.
Meillä nyt kyllä on, vaikka sähköauton lataukseen, tiedän että monella ei ole.
Juu, jos ei ole sähköjä, niin silloin sähkölaitteella ei ole virkaa. Minä ainakin muistelin sinun kirjoittaneen että sinulla on nyt sähköllinen tallipaikka/hallipaikka.
On meillä osakkeena ostettu 14m2 purkkiruutu, siihen sisältyy myös sähköauton hidaslataus, on kerran käytetty imurointiin, kyllä siellä sähköä on. Itselataavaa ei voi tolpasta ladata.
@Quu kirjoitti:
Ei polttomoottori peruuttaessa edes aina käynnisty. Mitä virkaa on ylläpitolaturista jos ei ole parkissa ulkopuolista virtaa.
Meillä nyt kyllä on, vaikka sähköauton lataukseen, tiedän että monella ei ole.
Juu, jos ei ole sähköjä, niin silloin sähkölaitteella ei ole virkaa. Minä ainakin muistelin sinun kirjoittaneen että sinulla on nyt sähköllinen tallipaikka/hallipaikka.
On meillä osakkeena ostettu 14m2 purkkiruutu, siihen sisältyy myös sähköauton hidaslataus, on kerran käytetty imurointiin, kyllä siellä sähköä on. Itselataavaa ei voi tolpasta ladata.
Sinulla ei siis ole mitään käytännön esteitä sähköauton käytölle. Paitsi, että ei ole sähköautoa ja se onkin melko iso este.
@Quu kirjoitti:
Ei polttomoottori peruuttaessa edes aina käynnisty. Mitä virkaa on ylläpitolaturista jos ei ole parkissa ulkopuolista virtaa.
Meillä nyt kyllä on, vaikka sähköauton lataukseen, tiedän että monella ei ole.
Juu, jos ei ole sähköjä, niin silloin sähkölaitteella ei ole virkaa. Minä ainakin muistelin sinun kirjoittaneen että sinulla on nyt sähköllinen tallipaikka/hallipaikka.
On meillä osakkeena ostettu 14m2 purkkiruutu, siihen sisältyy myös sähköauton hidaslataus, on kerran käytetty imurointiin, kyllä siellä sähköä on. Itselataavaa ei voi tolpasta ladata.
Sinulla ei siis ole mitään käytännön esteitä sähköauton käytölle. Paitsi, että ei ole sähköautoa ja se onkin melko iso este.
@Quu kirjoitti:
Ei polttomoottori peruuttaessa edes aina käynnisty. Mitä virkaa on ylläpitolaturista jos ei ole parkissa ulkopuolista virtaa.
Meillä nyt kyllä on, vaikka sähköauton lataukseen, tiedän että monella ei ole.
Juu, jos ei ole sähköjä, niin silloin sähkölaitteella ei ole virkaa. Minä ainakin muistelin sinun kirjoittaneen että sinulla on nyt sähköllinen tallipaikka/hallipaikka.
On meillä osakkeena ostettu 14m2 purkkiruutu, siihen sisältyy myös sähköauton hidaslataus, on kerran käytetty imurointiin, kyllä siellä sähköä on. Itselataavaa ei voi tolpasta ladata.
Sinulla ei siis ole mitään käytännön esteitä sähköauton käytölle. Paitsi, että ei ole sähköautoa ja se onkin melko iso este.
Se on iso etu, ettei tarvitse ladata.
Jos haluat käyttää bensiiniautoa siksi, ettei tarvitse ladata, niin köykäiset on valintaperusteet. Pitäähän sinun siksi toisekseen tankata, joten missä on mielestäsi homman juju?
@Quu kirjoitti:
Ei polttomoottori peruuttaessa edes aina käynnisty. Mitä virkaa on ylläpitolaturista jos ei ole parkissa ulkopuolista virtaa.
Meillä nyt kyllä on, vaikka sähköauton lataukseen, tiedän että monella ei ole.
Juu, jos ei ole sähköjä, niin silloin sähkölaitteella ei ole virkaa. Minä ainakin muistelin sinun kirjoittaneen että sinulla on nyt sähköllinen tallipaikka/hallipaikka.
On meillä osakkeena ostettu 14m2 purkkiruutu, siihen sisältyy myös sähköauton hidaslataus, on kerran käytetty imurointiin, kyllä siellä sähköä on. Itselataavaa ei voi tolpasta ladata.
Sinulla ei siis ole mitään käytännön esteitä sähköauton käytölle. Paitsi, että ei ole sähköautoa ja se onkin melko iso este.
Se on iso etu, ettei tarvitse ladata.
Jos haluat käyttää bensiiniautoa siksi, ettei tarvitse ladata, niin köykäiset on valintaperusteet. Pitäähän sinun siksi toisekseen tankata, joten missä on mielestäsi homman juju?
@Quu kirjoitti:
Ei polttomoottori peruuttaessa edes aina käynnisty. Mitä virkaa on ylläpitolaturista jos ei ole parkissa ulkopuolista virtaa.
Meillä nyt kyllä on, vaikka sähköauton lataukseen, tiedän että monella ei ole.
Juu, jos ei ole sähköjä, niin silloin sähkölaitteella ei ole virkaa. Minä ainakin muistelin sinun kirjoittaneen että sinulla on nyt sähköllinen tallipaikka/hallipaikka.
On meillä osakkeena ostettu 14m2 purkkiruutu, siihen sisältyy myös sähköauton hidaslataus, on kerran käytetty imurointiin, kyllä siellä sähköä on. Itselataavaa ei voi tolpasta ladata.
Sinulla ei siis ole mitään käytännön esteitä sähköauton käytölle. Paitsi, että ei ole sähköautoa ja se onkin melko iso este.
Se on iso etu, ettei tarvitse ladata.
Jos haluat käyttää bensiiniautoa siksi, ettei tarvitse ladata, niin köykäiset on valintaperusteet. Pitäähän sinun siksi toisekseen tankata, joten missä on mielestäsi homman juju?
Juuri siinä tankkaamisessa.
Sinun olisi syytä tarkastella asennettasi asiaan. Hyppää laatikon ulkopuolelle ja katso asioita kauempaa, niin huomaat, ettei sinun tämän pidempää kannata lukittautua menneeseen maailmaan. Harmittaa vain sitten myöhemmin, kun joudut ihmettelemään, miten osasitkin olla niin kauan kehitystä vastaan. Hommaa sähköpurkki purkkiruutuusi ja anna asioiden mennä parempaan.
@Quu kirjoitti:
Ei polttomoottori peruuttaessa edes aina käynnisty. Mitä virkaa on ylläpitolaturista jos ei ole parkissa ulkopuolista virtaa.
Meillä nyt kyllä on, vaikka sähköauton lataukseen, tiedän että monella ei ole.
Juu, jos ei ole sähköjä, niin silloin sähkölaitteella ei ole virkaa. Minä ainakin muistelin sinun kirjoittaneen että sinulla on nyt sähköllinen tallipaikka/hallipaikka.
On meillä osakkeena ostettu 14m2 purkkiruutu, siihen sisältyy myös sähköauton hidaslataus, on kerran käytetty imurointiin, kyllä siellä sähköä on. Itselataavaa ei voi tolpasta ladata.
Sinulla ei siis ole mitään käytännön esteitä sähköauton käytölle. Paitsi, että ei ole sähköautoa ja se onkin melko iso este.
Se on iso etu, ettei tarvitse ladata.
Jos haluat käyttää bensiiniautoa siksi, ettei tarvitse ladata, niin köykäiset on valintaperusteet. Pitäähän sinun siksi toisekseen tankata, joten missä on mielestäsi homman juju?
Juuri siinä tankkaamisessa.
Sinun olisi syytä tarkastella asennettasi asiaan. Hyppää laatikon ulkopuolelle ja katso asioita kauempaa, niin huomaat, ettei sinun tämän pidempää kannata lukittautua menneeseen maailmaan. Harmittaa vain sitten myöhemmin, kun joudut ihmettelemään, miten osasitkin olla niin kauan kehitystä vastaan. Hommaa sähköpurkki purkkiruutuusi ja anna asioiden mennä parempaan.
Laatikon ulkopuolella kävin istuskelemassa 74 vuotiaassa sähköbussissa ja 113 vuotiaassa sähköjunassa. Molemmat olivat vuosia käytössä ihan Suomalaisessa liikenteessä aikanaan.
@Quu kirjoitti:
Ei polttomoottori peruuttaessa edes aina käynnisty. Mitä virkaa on ylläpitolaturista jos ei ole parkissa ulkopuolista virtaa.
Meillä nyt kyllä on, vaikka sähköauton lataukseen, tiedän että monella ei ole.
Juu, jos ei ole sähköjä, niin silloin sähkölaitteella ei ole virkaa. Minä ainakin muistelin sinun kirjoittaneen että sinulla on nyt sähköllinen tallipaikka/hallipaikka.
On meillä osakkeena ostettu 14m2 purkkiruutu, siihen sisältyy myös sähköauton hidaslataus, on kerran käytetty imurointiin, kyllä siellä sähköä on. Itselataavaa ei voi tolpasta ladata.
Sinulla ei siis ole mitään käytännön esteitä sähköauton käytölle. Paitsi, että ei ole sähköautoa ja se onkin melko iso este.
Se on iso etu, ettei tarvitse ladata.
Jos haluat käyttää bensiiniautoa siksi, ettei tarvitse ladata, niin köykäiset on valintaperusteet. Pitäähän sinun siksi toisekseen tankata, joten missä on mielestäsi homman juju?
Juuri siinä tankkaamisessa.
Sinun olisi syytä tarkastella asennettasi asiaan. Hyppää laatikon ulkopuolelle ja katso asioita kauempaa, niin huomaat, ettei sinun tämän pidempää kannata lukittautua menneeseen maailmaan. Harmittaa vain sitten myöhemmin, kun joudut ihmettelemään, miten osasitkin olla niin kauan kehitystä vastaan. Hommaa sähköpurkki purkkiruutuusi ja anna asioiden mennä parempaan.
Laatikon ulkopuolella kävin istuskelemassa 74 vuotiaassa sähköbussissa ja 113 vuotiaassa sähköjunassa. Molemmat olivat vuosia käytössä ihan Suomalaisessa liikenteessä aikanaan.
Siis akkubussissako? Trolley-busseissa minäkin olen aikoinaan matkustellut Helsingissä.
Jos minun vielä sallitaan kysyä Quuna, niin sovitaan että kysyn anonyyminä, onko muutamankympin käynnistyssavustimesta apu kun käynnistysakku on tyhjä.
Corolla hybridin käynnistysakku meni tyhjäksi, akun kunto OK Toyota huollossa tarjottiin n. 350€ ylläpitolaturia.
Kun en viitsi pitkä runoja kirjoittaa, enkä liioin lukea, niin en ala syitä tässä yhteydessä selittelemään.
Meillä oli kerran auto, jossa akku jostain syystä hissukseen tyhjeni eikä startti aamulla ollut ollenkaan varma. Ostin Motonetistä startterin. Joskus sillä sai auton käyntiin, joskus ei. Minulle jäi kuva, että niiden energiasisältö on aika onneton ja lataaminen täyteen kestää melko kauan. Tietysti niitäkin on eri tehoisia, mutta mielestäni ostin suurimman, mitä silloin oli kaupassa. Startteri voi olla toimiva vaihtoehto, jos ei ole paljon pakkasta eikä autossa muuten vikaa kuin, että akku on tyhjentynyt.
Kirjoita toki, miksi ei sallittaisi?
On niistä hyötyä. Niitä on karkeasti kahdenlaisia, sellaisia tautisen painavia lyijyakullisia boosterita, sekä huomattavasti kevyempiä lithiumakkuja. Molemmat on ihan käypiä laitteita, ja kyllä niillä yleensä auton käyntiin saa.
Kolmantena vaihtoehtona on muutaman kympin verkkovirtalaturi joka käy myös ylläpitolaturista. Se on tietysti hankalampi kuin kiinteästi asennettava yllääpitolaturi jota Toyotalla tarjosivat, mutta jos auto seisoo pitkiä aikoja niin ei se varmaan kohtuuton vaiva ole.
Pidän itse sellaista Motonetin 20-30 euron verkkovirralla toimivaa ylläpitolaturia kakkosautossamme joka on pääasiassa tarpeeton ja seisonnassa. Auto siis seisoo viikkoja, tai kuukausia, päivittäiseen käyttöön se olisi liian vaivalloista.
Edit: apukäynnistyksen jälkeen on syytä ajaa pidempi lenkki jotta akku ehtii latautua. Puoli tuntia nyt ihan minimissään.
Usein tyhjäksi päässyt akku ei herää enää henkiin. Uusi akku tulille ja sieltä kalleimmasta päästä loppuu murheet. Parhailla akuilla on hintaa, mutta hyvää ei saa halvalla. Iske kiinni ylläpitolaturin tarjoukseen, ei tarvitse sen jälkeen miettiä akun kunnosta. Jos asioihin voi ennalta varautua, se kannattaa aina tehdä.
Se riippuu ihan siitä minkä takia akku on tyhjentynyt ja minkälaisissa olosuhteissa se on ollut. Auto kuluttaa koko ajan hieman virtaa, vaikkei mitään virtavuotoa olisikaan. Jos tyhjä akku ei pääse jäätymään, ja akun kunnon on todettu olevan ok, ei ole mikään pakko tyhjenemisen vuoksi ostaa uutta.
Ylläpitolaturi on tietysti hyvä ja kätevä laite, mutta voi myös olla hätävarjelun liioittelua.
Toyotan heräteakku antaa nimensä mukaan herätyksen hybridille, se ei pyöritä mitään starttimoottoria.
Akun ikä on alle 3v ja kunto mitattu, kannettavalla virtalähteellä hinurimieskin hiukan tuikkasi.
Toyota kulkee peruuttaessa aina sähkömoottorilla, tuskin se heräteakusta kuitenkaan virran ottaa.
Toyotan huollossa ollaan kartalla mitä autosi kaipaa, ei ne lämpimikseen asioista puhu.
Näin on. Ja kuten johonkin ketjuun kirjoitinkin, 12v akku on sähkö- ja hybridiautojen varsin tyypillinen ongelmakohta.
Kahvipöytäporukassa yksi Toyotan Hybridi Prius kuski ja hänellä heräteakku alkoi reistailla kanssa juuri hiukan ennen kolmea vuotta ja Toyotan näyttö kertoi kyseisen akun ongelmasta varoittaen jo ennen apuvirran tarvetta, muttei minua vanhempi mies uskonut kun kerroin englanninkielisestä varoituksesta hänelle näytössä ja totesi, ettei voi olla kun takuu auton ajoakulle on oliko nyt 15 tai 20 vuotta ja kun olimme antaneet hänelle käynistys apua kolmannen kerran suostui menemään Toyotan huoltoon ja siellä totesivat heräteakun tavoiteiän olevan 5 vuotta, mutta sen voivan pettää aikaisemminkin. Sanoivat syyksi heräteakun nopealle kulumiselle syyksi kaverin lyhyet ajomatkat reilu kilometri kotoaan baarimme kahvipöytään ja vain harvoin pitempiä matkoja niin akku ei ikinä latautunut kunnolla täyteen. Eihän se Toyotan huollossa vaihto uuteen akkuun ollut edes kallis kun akku on aika pienikokoinenkin.
Kyllähän apukäynnistin silloin on varmaan ihan ok, koska ei kai herätteen antaminen tarkoita muuta kuin joidenkin kontaktorien kelojen ohjausta?
Jos ajoakku on tyhjä, niin kai polttomoottori silloin tuottaa virtaa peruuttamista varten?
Ei polttomoottori peruuttaessa edes aina käynnisty. Mitä virkaa on ylläpitolaturista jos ei ole parkissa ulkopuolista virtaa.
Meillä nyt kyllä on, vaikka sähköauton lataukseen,tiedän että monella ei ole.
Juu, jos ei ole sähköjä, niin silloin sähkölaitteella ei ole virkaa. Minä ainakin muistelin sinun kirjoittaneen että sinulla on nyt sähköllinen tallipaikka/hallipaikka.
Jaksaako se tosiaan kulkea sähkömoottorilla? Leka (IS) kiihtyy eteenpäin pelkällä sähköllä hät hätää hitaiten mopoautojen tahtiin, mutta peruutettaessa polttomoottori käynnistyy vielä paljon paljon herkemmin. Sentään pihalta autotalliin pääsee ilman polttomoottorin käynnistystä.
https://toyotaway.fi/autoilu/hybridin-hienous
Toyotan valmistaman hybridin voimalinja koostuu aina kolmesta osasta: Atkinson-sykliä hyödyntävästä polttomoottorista sekä kahdesta sähkömoottorista. Kumpikin sähkömoottoreista voi toimia tilanteen mukaan joko sähkömoottorina muuttaen sähköistä energiaa mekaaniseksi energiaksi tai generaattorina muuttaen mekaanista energiaa sähköiseksi energiaksi.
Liikkeellelähtö tapahtuu aina sähköllä, oli polttomoottori käynnissä tai ei. Samoin peruuttaminen tapahtuu aina pelkällä sähköllä, sillä polttomoottori voi pyöriä ainoastaan yhteen suuntaan. Peruutettaessa MG2 tuottaa liikkumiseen tarvittavan energian, mutta polttomoottori voi samanaikaisesti pyörittää MG1:sta tuottaen sähköä käytettäväksi MG2:ssa.
yleensä sähköautoja hankintaan taajama ja lähiö omakotialueille, ladataan pääasiassa omasta pistorasiasta tai latauslaitteella öisin. ajetaan max. 100km vuorokaudessa ja tällöin varmaan kattaa 90% autoilevasta kansasta?
pidemmillä matkoilla tuskin kaikki yhtä aikaa lataavat, ja sähköllä mm.lappiin on toistaiseksi
aika hidasta perus sähköautolla, varmaan tulee poikkeuksiakin, muttei valtaväestölle sähköautoilijoita, hinta esteenä varmaan pitkään.
en enää plugin hybridiä hankkisi, kaasu ja täys sähkö vain ovat niin paljon järkevämpiä tuolle 90% autoilevasta kansasta. sähköllä on niin paljon helpompi lämmittää auto ja penkitkin, ajoakkukin ottaa osansa ihan itsekseen, ei tarvi miettiä, kuin webaston käyttö mutta paljon hiljaisempi ja ei tarvi ajaa starttiakkua taas täyteen pitkin sivuteitä...
Kiitos - osittain näidenkin suositusten avustamana päädyin täyssähköiseen ja olen ollut todella tyytyväinen valintaani. Aivan täydellinen auto taajama-ajoon, vaikkakin talvikokemukset ovat vielä osin vajaita.
Tiedossa oli, että pakkaskeleillä range saattaa puolittua, mutta yllätys oli, että samoin voi käydä myös aivan normaalina kesäpäivänä moottoritienopeuksilla! Se tekee pitkistä matkoista aina seikkailua, vaikka olisi etukäteissuunniteltu hyvin.
Edut kuitenkin helposti peittävät haitat, joten tästä tuskin enää on paluuta polttomoottoreihin. Seuraava vaihto on kylläkin sitten pidempään toimintamatkaan.
Jos sähkösutoilun haluaa menestyvän kääntyy huomio aina sinne missä autoja myydään. Jenkit eivät ole kovin innostuneita sähköautoista, niiden markkinaosuus on 5% luokkaa jenkeissä eli pisara meressä. J.D Powerin tutkimuksen on kolme syytä miksi sähköauto ei kiiinnosta
Nuo kaikkihan kehittyvät varsinikin, sen jjälkeen kun nykyisistä nesteakuista päästään eroon. Muutenhan elämme sähköautoikun ns. versio 1.x vaihetta.
Jos kotona ei ole latausmahdollisuutta, niin se on fakta, jota vastaan ei käy väittäminen. Kohdat 2. ja 3. eivät ole ongelma.
Minulla pitkät matkat eivät ole olleet mikään haaste. Ajan loppujen lopuksi aika vakioita pitkiä matkoja ja minulla on tuuria, koska Tampere-Vaasa, Äänekoski-Oulu, Lappeenranta-Imatra/Savonlinna -suunnilta löytyy Teslan latausasemat ja tätä nykyä on hyvin tarjolla myös muita pikalatureita. Approx 250km välein ei ole hassumpaa pitää tauko kaffen tai sapuskan merkeissä.
Toijalan ABC:n yhteydessä olevalla Teslan latausasemalla on viime aikoina ollut paljon käyttäjiä eikä aina oikein rauhassa ehdi syödä, kun auto alkaa hätyytellä jatkamaan matkaa latauksen valmistuttua ja penaltin uhatessa, jollei autoa siirrä pois laturilta.
Sähköautoihin pätee sama kuin polttiksiinkin, että autoa valitessa pitää miettiä omia käyttötarpeitaan.
Minun havainto on, että moottoritiekulutus n. 130km/h nopeuksissa kyllä nousee selvästi, mutta ei sentään tuplaksi. Tänään (n. 21astetta) keskikulutus oli sekalaisessa maantieajossa n. 170Wh/km ja motarilla kulutus kesällä on jossain 250Wh/km paikkeilla.
En enää ole hirveästi kiinnittänyt huomiota kulutukseen eri tilanteissa. Olen huomannut, että samoilla latureilla käyn kesät talvet. 70.000km ja kaksi vuotta sähköautoilua tuli juuri täyteen.
P.S. Kävin äskettäin pitkästä aikaa Hollolan Matkakeitaalla ja muistui mieleen, kun siellä yritin XC90T8:n akkuun saada lisää virtaa, jotta voisi jatkaa matkaa sähköllä. Käyttäjäkokemus jäi surkeaksi. Ehkä joku 10kWh sain akkuun ja se kului pois hetkessä ja taas mentiin bensalla. Tuollaiset kokemukset olivat suurin syy, miksi vaihdoin täyssähköön. Jos Volvo olisi kulkenut satakunta kilometriä yhdellä latauksella ja jos olisi mahdollisuus pikalataukseen, saattaisin ajaa vieläkin Volvolla, jollen olisi jo älynnyt polttomoottorin olevan ihan turha autossa, jolla kuitenkin ajetaan sähköllä.
Pitkää kertalatauksen toimintamatkaa tärkeämpi ominaisuus on auton latauskyky. Kuulemma joissain autossa paras "pikalatausteho" on luokkaa 50kW. Pikalataus?
P.P.S Eihän siihen plugarin akkuun mitään 10kWh tullut, sehän olisi jo täysi akku. Taisi olla vain muutama kWh. Sen vain muistan, kun odottelin akun lataantumista kyllästymiseen asti ja sitten tien päällä koko lataussaalis hupeni saman tein.
On meillä osakkeena ostettu 14m2 purkkiruutu, siihen sisältyy myös sähköauton hidaslataus, on kerran käytetty imurointiin, kyllä siellä sähköä on. Itselataavaa ei voi tolpasta ladata.
Sinulla ei siis ole mitään käytännön esteitä sähköauton käytölle. Paitsi, että ei ole sähköautoa ja se onkin melko iso este.
Se on iso etu, ettei tarvitse ladata.
Jos haluat käyttää bensiiniautoa siksi, ettei tarvitse ladata, niin köykäiset on valintaperusteet. Pitäähän sinun siksi toisekseen tankata, joten missä on mielestäsi homman juju?
Juuri siinä tankkaamisessa.
Sinun olisi syytä tarkastella asennettasi asiaan. Hyppää laatikon ulkopuolelle ja katso asioita kauempaa, niin huomaat, ettei sinun tämän pidempää kannata lukittautua menneeseen maailmaan. Harmittaa vain sitten myöhemmin, kun joudut ihmettelemään, miten osasitkin olla niin kauan kehitystä vastaan. Hommaa sähköpurkki purkkiruutuusi ja anna asioiden mennä parempaan.
Laatikon ulkopuolella kävin istuskelemassa 74 vuotiaassa sähköbussissa ja 113 vuotiaassa sähköjunassa. Molemmat olivat vuosia käytössä ihan Suomalaisessa liikenteessä aikanaan.
On sen verran sähköautoja ajettu etten ole mitään parempaa niissä omiin tarpeisiini löytänyt, päinvastoin useat on ajettavuudeltaan huonompia.
Mutta ajattele liito-oravaa ja valkoselkätikkaa. Kipin kapin sähköautokauppaan ja maailmaa pelastamaan!
Siis akkubussissako? Trolley-busseissa minäkin olen aikoinaan matkustellut Helsingissä.