Jos nyt palataan ihan perusasioihin, niin nämä molemmat voivat estää ajamisen kokonaan tai ainakin vakavasti hidastaa matkantekoa. Aiheet ovat laajoja, mutta kumpikin ansaitsevat lyhyen ja yksinkertaistetun taustoituksen:
1.:
Eikö ole aivan väistämätöntä, että täyssähköautojen nopeasti yleistyessä julkiset latausasemat eivät mitenkään voi riittää sujuvaan lataamiseen erityisesti ruuhkatilanteissa? Jos asemalla on jokaista latauspaikkaa kohden vaikkapa vaan kaksi autoa jonossa, niin voit joutua helposti odottamaan tunnin ennen kuin edes pääset aloittamaan omaa lataustasi. Eikö tämä ole ihan ykköseste sille, että täyssähköautot soveltuisivat meillä kaikkeen ajoon ? Kuinka voi olla, että tätä ei nosteta todelliseksi ongelmaksi?
2.:
Fiksujakin ajoakun lämmönhallintajärjestelmiä on, mutta tässä yksi esimerkki aivan uudesta hybridistä:
Mitsubishi Eclipse Cross, 2022, halvin malli.
Jo 15 asteen pakkasella normaali ajo ei ehkä onnistu, eikä myöskään lataus välttämättä mahdollista.
Noin -30 asteessa ajaminen ei välttämättä onnistu ollenkaan !! Eikä lataaminen.
Sitä kylmemmässä auto ei edes käynnisty ja lataaminen mahdotonta.
Manuaali antaa ohjeeksi: "odota ulkolämpötilan nousua". Miten näitä edes saa myydä Suomessa ?
Lisärahalla siihenkin saa ajoakun lämmitysjärjestelmän, mutta ei sekään lämpöä tyhjästä tai'o, vaan auton pitää olla joko latauspiuhassa kiinni tai ajoakussa ilmeisesti hyvä varaus. Eikö se tarkoita sitä, että jos jätät auton ajoakku melkein tyhjänä työpäivän ajaksi tai yön yli ulos parkkiin ilman latausjohtoa, niin jo yli 15 asteen pakkasilla et ehkä voi sillä enää normaalisti ajaa? Tai et voi ajaa ollenkaan?
"Odota kevättä ja yritä uudestaan"
Ei omaa kokemusta, mutta toisaalta Suomi on aika pieni markkina maailmanlaajuisesti. Täällä pärjää hyvin hybrideilläkin, vaikka ne ovatkin verotuksen vuoksi kalliimpia käyttää. Ja hybrideissä on bensamoottorin huolto-ohjelma.
Suomi on aika pieni markkina, toisaalta ankaraa talvea on vuodesta suhteellisen vähän. Lämpötila voi olla -20 astetta, mutta myöskin 0 astetta.
Hybridin toinen puoli on se että jos se kuluttaa maantieajossa sen minkä tavallinen bensamoottori, niin vero"tuki" menee tavallaan hukkaan jos valinta kohdistuu autoon joka käytännössä ei ole kovin pieniruokainen. Odottelen kesää, mutta samalla kulutuksella menee nyt plug-in-akku tyhjänä maantiellä (ajotietokoneen tarkkuutta en ole mitannut, että näyttääkö liian vähän vaiko juuri oikein) kuin mitä meni tankkauksista laskettuna vuonna 1999.
Työmatka-ajossa plug-in on hyvä vaikka sisätilojen lämmitys lyhentää toimintasädettä huomattavasti (kun ei polttomoottori tuota hukkalämpöä), mutta pidemmillä matkoilla diesel olisi edelleen kiinnostava vaikka talvella ero litrahinnoissa onkin melko pieni. Vaikka lämpötiloissa on eroa, niin kesällä 3,8 litraa dieselillä verrattuna 5,8 litraa talvista maantieajoa bensa-pluginillä, niin ero on selkeä kun ajo on n. 80 km/h pitkää maantieajoa. Mutta kesää odotellessa, talvella vertailu on hankalampaa.
Sitten on vielä merkki- ja mallikohtaiset erot, ja turbolla tai ilman.
Muita syitä en tällä hetkellä hoksaa?
Keskusteluketjun aloittaneelle:
1. Sähköautojen hinnat ja sitä myötä niiden arvonalennus / vuosi, vrt Tesla 3:n kestotesti TM:ssä
2. Yleisten latauspaikkojen vähäisyys ja kapasiteetti Lahden pohjoispuolella
Hinta, saatavuus, mallivalikoima (joka on osittain rahalla korvattavissa, Tesla Model X varmaan autona käy monelle farmarin korvikkeena. Hinnan puolesta kuitenkin utopistinen vaihtoehto kolmen kympin perusfarkulle). Varmaan jollekin valmistajalle tulee myös laatuongelmia (enkä nyt puhu Teslasta, vaan yleisesti ottaen todennäköisyydestä)
Latauspisteiden osalta jää nähtäväksi. Niitä tulee koko ajan lisää. Pahimmat uhkakuvat 100 auton juhannusjonoineen harvemmin toteutuvat, mutta varmasti pullonkauloja tulee. Arvio kannattaa varmasti tehdä omien konkreettisten (mieluummin kuin hypoteettisten) tarpeiden perusteella. Minä tiedän ajopäiväkirjan perusteella että olisin helposti pärjännyt edelliset 12kk Teslalla tai jollain muulla kelvollisella sähköautolla ilman teholatureiden tarvetta (jonkun yön yli hotellilatauksen olisin tarvinnut, ja tiedän että niissä myös oli latureita ja ne olivat vapaana kun tulin paikalle)
On teillä murheet. Pähkäillä päivät pitkät samoja asioita. Eikö muutamalla nimimerkillä ole elämässä mitään muuta kuin nämä samat jutut? Elämässä pääsee helpommalla kun ei tarvitse miettiä täysin tyhjänpäiväisiä asioita. Luulisi pään puutuvan, kun miettii päänsä puhki aina samoja asioita. Ei noissa vuodatuksissa ole mitään tolkkua.
Eikö tämä ole näkökulmakysymys? Yksi rasittaa kehoaan treenaamalla, toinen päätään simuloimalla erilaisia malleja joita ei välttämättä aiokaan toteuttaa vielä tänä vuonna, vaikka huvittaakin itseään laskemalla mihin mikäkin valinta johtaisi. Minä ainakin pidän elämää ilman laskuharjoitussimulointeja ikävänä ja hallitsemattomana.
Meitä hulluja on moneen junaan ja sähköjuna on vain yksi niistä.
Juu näin on. Treenailen minäkin ja aivoja voi käyttää monella tavalla. Pää pysyy kunnossa erilaisilla virikkeillä. Lukeminen taitaa olla aika hyvä sekin. Täytyy sanoa 740 GLE nämä palstat olisi ikäviä ilman kaltaistasi tietopankkia. Tässä oppii väkisin kun lukee vastauksiasi eri nimimerkeille. Tietoa on ja se on hyvä.
Minulla oli aikaa laittaa asioita exceliinkin, varmaan sen takia että kirjoitan niin vähän viestejä. Alla tilasto keskimääräisestä viestimäärästä per päivä, laskettuna profiilista saadun aloituspäivän ja viestien määrän perusteella.
Herbert 3,28
Kumppani 2,43
HybridRules 2,07
740 GLE 1,82
tracktest 1,31
M880 0,99
Quu 0,11
Jännä että Quulla oli sen mukaan vain 284 viestiä, olisin kuvitellut että paljon enemmän.
Q-ukollahan on ollut nimimerkkejä useampia. Kyseinen trollihan on mm. väitellyt itsensä kanssa täällä eri nimimerkeillä! (Jopa myönsi sen olleen hauskaa ajanvietettä!) Monet muistaa varmaan ainakin erilaiset Toyota-merkit, Hybridin, Jaakon ym. Q-versioitakin taisi olla ainakin pari erilaista.
Sinä olet:
Trolli (internet), tahallinen ärsyttäminen tai häiriköinti Internet-keskusteluissa
Quu on petrannut paljon ja se on oikeastaan pakko jos meinaa olla mukana. Suoraa viittuilua ja nälvintää ei tarvitse kenenkään sietää. Ei täällä eikä face to face.
Pidä ottaa kierroksia, jos kokemukset autoista ja liikenteestä ylittää keskivertotason.
Jos ja kun minun kannanottoja pidetään keskusteluja häiritsevinä, niin voin ne kyllä pitää omina julkaisemattomina ajatuksina.
Keskustelkaa keskenänne, ja koittakaa olla samaa mieltä, pitäisi olla helppoa noinkin pienellä porukalla.
Ei minua ainakaan haittaa, jatka toki julkaisemista.
En ole huomannut mitään häiritsevää, joten jatka vain ajatuksiesi julkaisua.
Tekniset syyt, lehtitilauksissa sähköposti on vaihtunut, niin tulee ilmoitus nimimerkki on varattu.
Morjens sanoi varakkaat tosilleen.
Sähköautoille ei ole käytännön esteitä, on vain asioita, jotka pitää ottaa huomioon.
https://www.teslarati.com/porsche-taycan-outsells-all-ice-cars-norway/
Otsikkoni oli harhaanjohtava. Pahoittelut siitä.
Onhan niitä muitakin esteitä tai ainakin hidasteita, mutta halusin nostaa esille nämä kaksi "show stopperia". Siis ajatus siitä, että kylmänä päivänä et pääse matkaan ollenkaan tai jos pääsetkin, niin et ehkä pääse enää takaisin. Ja kyseessä (kohta 2) on kuitenkin hybridi.
Jos hybridissä ei voi käyttää toista voimalähdettä toisen ollessa täysin pois pelistä, niin se mielestäni viittaa enemmänkin keskeneräiseen tuotekehitykseen (softa) kuin että se ei olisi mahdollista. Jos ajoakuston uusiminen ei jossain vaiheessa enää ole kannattavaa, niin silloin siitä pitäisi voida purkaa se turhana painolastina pois ja ajaa auto loppuun pelkällä bensamoottorilla.
Se mitä manuaali sanoo, kenties varmuuden vuoksi, ja mikä on tosielämän tilanne ei välttämättä vastaa toisiaan. Vähän epämääräisin sanavalinnoin se oli sinne kirjattu.
Samaa mieltä kanssasi muutoin. Hybridien osalta pitkää kokemusta on lähinnä Toyotoista, eikä niistä ole kantautunut tietoon mitään epidemioita tai sen kummempia murheita. Toivotaan että pätee muihinkin.
Mitenköhän Suomen ajoneuvoverobyrokratia suhtautuisi akuttomaan hybridiautoon, kun WLTP-normin alkuperäisille kulutus-/hiilidioksidipäästölukemille ei ole enää perusteita? Muuttuuko vuosittainen ajoneuvovero myös, kun autoja muutoskatsastetaan etanoli- tai kaasukäyttöisiksi? Taitaa kaasukonvertoinnista napsahtaa käyttövoimavero, vai kuinka?
Otsikko on todella harhaanjohtava, jos kerran ei puhutakaan sähköautoista eikä edes ladattavista hybrideistä. Toyota-tyyppinen hybridi on luonnonoikku, joita tupsahtelee välillä. Tuntuu oudolta, että polttomoottorilla ei voisi lämmittää akkua sen verran, että voi ajaa kylmässäkin. Jos hybridistä on versio, jolla ei voi ajaa pakkasella siksi, ettei siihen ole hankittu lisävarusteeksi hinnoiteltua akun lämmitintä, niin silloinhan ostaja on yrittänyt säästää rahaa ja jälkikäteen vaatii autoon ominaisuutta, josta ei aluksi halunnut maksaa. Jos ostaa kesäauton, pitää hyväksyä ostaneensa kesäauton. Tekniikan tarjoamat mahdollisuudet sinänsä eivät aseta rajoitusta vaan valmistajan ja ostajan valinnat. Jos ostaa Corollan, ei kannata seurata Land Roveria metsään. Corollalla ei pääse pitkälle ellei lähistöllä satu olemaan pubia.
Niin no kyllähän tässä nimenomaan puhutaan sekä sähköautoista että ladattavista hybrideistä.
Nostin esille tilanteet, joissa matka katkeaa joko kokonaan tai kohtuuttoman pitkäksi aikaa tai sitten matkaan ei edes päästä (esimerkkien kautta kovasti yksinkertaistaen). Nämä kaikki ovat käytännön tilanteina aivan omassa luokassaan mahdollisina käytönesteinä kuin vaikkapa jotkut kustannusvertailut.
Ei siihen enää kauan mene, kun alamme nähdä juttuja siitä, montako tuntia joku vietti julkisella latauspisteellä, kun range ei enää riittänyt jatkaa seuraavalle. Siksi aion ostaa sellaisen "plugarin", joka aina suostuu käyttämään sitä polttomoottoriaan, jos ajoakun kanssa on ongelmia.
Ehdotuksia hintaluokassa 25 000 - 35 000 euroa (käytettynä) ?
Onko muita kriteereitä kuin se että on plugari? Budjettiisi mahtuisi myös uusi Kia Ceed PHEV. Konsernin autot, eli Kia ja Hyundai, ovat luotettavia autoja.
En tiedä onko saatavilla luotettavaa tietoa siitä miten eri merkit/mallit käyttäytyvät jos tulee akkuvika. Tyhjänä ja pakkasessa ne kyllä toimivat, oletettavasti nekin joiden manuaali muuta varoittelee.
Yleisellä tasolla plugareiden ja sähköautojenkin yleisimpiä ajon estävä ongelmia on 12v akku, ei niinkään ajoakku.
Plugari on hyvä vaihtoehto, jos pelkäät ongelmia täyssähkön kanssa. Plugarilla saa "pehmeän laskun" sähköajoon. Mutta jos olet kiinnostunut sähköisellä voimalinjalla ajamisesta, niin suosittelen miettimään tarkkaan olisiko täyssähkö sittenkin mahdollinen vaihtoehto. Jos sinulla on mahdollisuus ladata autoa silloin, kun auto on luonnollisesti pysäköitynä, ei arkiajossa ole mitään latausongelmaa. Öisin kotona, töissä päivällä, pikalaturissa kauppareissulla etc
Plugaritaustaisena itselleni oli oikeastaan iso yllätys, miten lataamisen tarve väheni, kun otin käyttöön Model X:n.
Tänään ajoin 500km rupeaman. Keli oli aika huono, mutta pakkasta ei paljoakaan. Lähdin 86% latingissa olevalla akulla ilman esilämmitystä. Latasin matkalla kaksi kertaa (kerran 25min ja ja kerran 15min). Ekalla kerralla latasin samalla kun pysähdyin syömään ja toisella kerralla istuin varttitunnin autossa. Perillä akussa oli 35% varausta jäljellä eli olisin voinut jättää jälkimmäisen latauksen tekemättäkin. Lähdin reissuun 11.30 ja olin perillä 19.00. Ei voinut ohitella paitsi motarilla ja rekkojen ynnä yhden aura-auton hidastamana matka meni. Ja kelin takia muutenkin eteneminen oli hidasta. Tiesin etukäteen, missä pysähdyn, joten ei tarvinnut reittiä pähkäillä.
Sähköauton käyttö vaatii pitkien matkojen osalta sen, että katsoo, missä on sopivimmat latauspaikat. Ei muuta.
En oikein usko, että latureiden jonoutumisen kanssa tulee ongelmia ainakaan vielä pitkääääään aikaan. Niitä rakennetaan nopeammin kuin sähköautokanta kasvaa. Joskus olen kertonut omista pitkistä matkoistani esimerkkiä, kun vaihdon nelostiellä taukopaikan Oravakiven ABC:ltä Hartolan Jari-Pekkaan, koska ABC:llä ei ollut laturia, mutta Jari-Pekalla on 50kW laturi. Sain äskettäin kuulla, että nyt onkin Oravakivellä 2kpl 150kW ja 2kpl 22kW latureita ja Leivonmäellä on uusi laturi ja Jari-Pekalla edelleen ne vanhat. Yhtäkkiä onkin kolme vaihtoehtoista paikkaa joissa ladata.
Jos otat käyttöön plugarin, niin muista, että täyssähköä ei tarvitse ladata läheskään niin tiheään kuin plugaria. Eli plugarilla ajaessa latausasemat ovat enemmän kortilla kuin täyssähköä käyttäessä. Varsinkin, jos plugarissa ei ole CCS-latausta, mikä ei vieläkään taida plugareissa olla kovin yleinen.
Jos otat plugarin, mutta olet valmis ajamaan pääasiassa bensalla, niin sitten sinulle sopii plugari mainiosti.
Komppaan HybridRulesia tuon sähköauton harkitsemisen osalta. Olen ajanut plugarilla kohta kolme vuotta, ja kyllä tässä nälkä kasvaa syödessä. Polttomoottorin käynnistyminen ärsyttää, ja range-ahdistus on päällä koko ajan kun ei haluaisi moottorin käyvän. Vaikka tankilla käymisestä valittaminen on aikamoinen first world problem, niin mieluummin olisin käymättä. Auto tekee automaattista ajopäiväkirjaa, ja tiedän etten hyvällä sähköautolla (Tesla tms) olisi tarvinnut yhtään ylimääräistä pysähdystä. Ylipäätään julkisen laturin tarve olisi ollut laskettavissa yhden käden sormilla, ja riittäisi toleranssia sirkkelöintiinkin. Kilometrejä on nyt korona-aikana tullut vain 20-25tkm/vuosi, normaalisti 30tkm, mutta ei sekään olisi tuohon sanottavammin vaikuttanut.
Max 35keur taitaa kuitenkin vielä asettaa hyvät sähkärit budjetin ulkopuolelle.
Plugari sopii täydellisesti ajoprofiiliimme. Lataus onnistuu omalla tontilla. Harvemmilla pitkillä matkoilla tuskin edes pysähtyisimme lataamaan.
Jos budjettia vähän venyttäisi, niin tarjolla uutena mm. Kuga, Sportage, Tucson ja Mitsun Eclipse, mutta näitä ei vielä oikein ole käytettyinä. Nyt teknisesti selvästi mielenkiintoisin on BMW 225xe. Outlandereita on paljon tarjolla, mutta sillä ei mallina ehkä ole tulevaisuutta Euroopassa.
Kiitos Ceed-vinkistä. Auto on vaan vähän eri sarjaa kuin mallit tässä edellä.
Unohda ainakin Kuga ollut takseissakin vaihteistoissa sarjaongelmia ja aina korjaamolla.
Mutta M880 ehdotus sähköautosta kotilatausmahdollisuudellasi saa kyllä ison kannatuksen jo 35k€ johon ehkä voit muutaman tonnin lisätä tulevaisuuden kulujen säästöistä. Eikös tänä keväänää noiden Sportage ja Tucson tyylisten autojen sähköautovalikoimaan ole tulossa useita merkkejä ja malleja ( kymmenkunta). Renautilta, Nissanilta ja kumppaneilta.
"Tänään ajoin 500km rupeaman. Keli oli aika huono, mutta pakkasta ei paljoakaan. Lähdin 86% latingissa olevalla akulla ilman esilämmitystä. Latasin matkalla kaksi kertaa (kerran 25min ja ja kerran 15min). Ekalla kerralla latasin samalla kun pysähdyin syömään ja toisella kerralla istuin varttitunnin autossa. Perillä akussa oli 35% varausta jäljellä eli olisin voinut jättää jälkimmäisen latauksen tekemättäkin. "
Tämä näytti sujuneen hyvin. Oliko lähtö kotoa ja paluu kotiin? Heräsi sellainen kysymys, että jos olisit jättänyt jälkimmäisen latauksen tekemättä, olisit ajanut 500km kodista pois päin ja eikä perillä olisi muuta kuin 8A latauspiste niin eikö kaiken varalta ole hyvä pitää enemmän latinkia kuin 5-10%?
Lähdin kotoa, mutta auto ei ollut piuhassa kiinni, koska olin ladannut lauantaina akun 90% ja olin jo pakannut kotilaturin autoon. Ajoin hotellille, jossa sain auton hidaslataukseen yöksi. Akku on nyt täynnä, auto lämmin ja kohta lähden loppumatkalle
asiakkaan luo, 100km. Akussa oli eilen illalla 32% ja annoin yöllä lataantua 80%:iin, koska ei ole tarpeen ladata täyteen. Ensi yöksi taas hotellin laturiin, mutta eri kaupungissa
P.S. Minulla on kotona 16A punainen "työmaapistorasia" ja siitä pitkä jatkojohto ja sen perässä 11kW kolmivaihelaturi (ei-kiinteästi asennettava matkalaturi, Telewell). Keräsin roikan ja laturin mukaan, koska tiedän, että saan asiakkaan luona ladattua auton päivittäin, jos haluan. Mukavuussyistä käytän kyllä hotellin laturia paitsi lähtöpäivänä lataan akun työpäivän aikana täyteen. Edessä on neljän päivän keikka asiakkaan luona.
Sähköautoilun perusjuttu on, että ennalta katsoo, missä voi ladata. Jos en ole satavarma, että saan perillä ladattua, jätän 30% ennakoidun varauksen akkuun. Mutta miksi en tietäisi, saako perillä ladattua? Latureita löytää melko helposti eri operaattorien sovelluksista tai esim. latauskartta.fi -sivulta. Sitä ei tietysti aina tiedä, onko laturi vapaana ja siksi on hyvä pitää kunnon toleranssi (minun mielestäni).
Täytyy selvittää tulevat mallit. Totta on, että sähköisessä ajamisessa on suuri tulevaisuuden säästöpotentiaali ja siksi plugari onkin jo ihan perusvaatimus. Hintaero perinteisiin malleihin on pienempi kuin tulevaisuuden säästöt.