Kuka myy Mersuja?

4 kommenttia

Saadaanko raivoisa puolustus vaikka 74-kympiltä kuinka Mersu on oikeassa? https://tekniikanmaailma.fi/mercedes-benz-glen-etahallintapalvelu-lakkasi-toimimasta-puolen-vuoden-paasta-kuluttaja-vaati-hyvitysta-nain-kuluttajariitalautakunta-paatti/

Tuossa jutussa on hieman kummallinen oletus, että asiakas onkin asioinut osittain suoraan tehtaan kanssa autoa ostaessaan, vaikka Suomessa on myyjä ja maahantuoja. Siirtyyköhän sama tulkinta kaikkeen, rauta ostetaan Suomesta ja sisältö Kiinasta?

Ja onhan tuo kiinteistövälittäjämainen asennekin Vehon maineelle hyvä. Kun ei edes yritä ottaa selvää, ei ole mitään kerrottavaa eikä toimi väärin.

  
  • muokattu 09.01.2024 14:32

    Ei saada puolustusta koska sekä tehdas että maahantuoja hoitivat tilanteen mielestäni huonosti. Tässä puhutaan niin uusista autoista, että 4G tuen puuttuminen oli perusteltavissa vain valmistajan omilla projektinäkökulmilla silloinkin kun auto oli jo uutena vanhanaikainen. Ja nyt kun se gämbläys vanhan kommunikaatiomodulin kanssa räjähti kynsille operaattorien sinänsä ymmärrettävästi re-farmatessa taajuuksiaan tehokkaammalle koodaukselle, ei ole jaksettu rakentaa valmiita ylläpitomalleja tuotetukeen.

    Tässä on aika klassikko esimerkki siitä kuinka projektin riskit eivät kohdistu ainoastaan uuden tekniikkan adoptointiin vaan myös "do nothing" vaihtoehto tuo mukanaan riskejä.

    Oikeastihan tämä pitäisi hoitaa niin, että asiakkaan valittaessa 3G verkon myötä kadonneista etäpalveluista luetaan testerillä auton rauta- ja softaversiot, joiden perusteella korjaamon työohje (WIS) kertoo tarvittavat päivitysmodulit ja softat. Jos olisi yhtään tajua softakaupasta (johon valmistajat pyrkivät), ne päivitysmodulit myytäisiin niin edullisesti, ettei softan myynti häiriinny. Nyt virallinen taho ei edes osaa päivittää kaikkia malleja nykypäivään.

    Avun voi silti saada selvästi jutussa kerrottuja euromääriä edullisemmin. Asia lähtee ratkeamaan kun viedään se Mersu Vehon sijasta todelliselle asiantuntijalle jolla on lupa virallisen liturgian sijasta sanoa miten asiat oikeasti ovat.

    Yleisohjetta ei voi antaa, koska eri autojen HW ja SW kyvykkyydet eroavat toisistaan, mutta käsittääkseni kaikkiin versioihin on mahdollista päivittää kommunikaatiomoduli jolla palvelut lähtevät rokkaamaan taas.

    Rouvan auto on niin uusi ettei se tarvinnut päivitystä. En halua antaa suoraa linkkiä ilman käytännön kokemusta, joten kannattaa varmistaa asiantuntijalta (=ei Veho). Meillä etäyhteys toimii ja auton tila näkyy MercedesMe puhelinapplikaatiolla tänne yli 10 tunnin lennon päässä olevaan helteeseen hyvin selvästi. Mutta muistelen nähneeni jo mersufoorumilla jo ilmoituksen jossa luvattiin ratkaisun löytyvän eri malleille. Hinta riippuu siitä, mitä autoon pitää vaihtaa, mutta jutun kymppitonnin arviossa on pilkku väärässä paikassa.

    Tämä tosiaan hieman häiritsee näiden pyörillä rullaavien paikallisverkkojen kanssa, kun välillä tulee näitä kysymyksiä, joissa sekä tehdas että maahantuoja hokevat kuin entinen osuuskaupan varastomies että "ei oo, ei tuu eikä tilata". Silloin pitää hoitaa joko itse tai asiantuntijan avulla ne asiat joita tehdas ei osaa. Kuten vaikka valot ja lämmitin, tai kuten tässä, kommunikaatiomodulin päivitys uudempaan.

    Jos aikoo softakauppiasksi, kannattaisi pitää hyvää huolta HW-platformistaan. Siperia opettaa tämän valmistajille, mutta on ikävää että asiakkaat joutuvat kärsimään valmistajan osaamattomuudesta.

      2
  • @Late1969 kirjoitti:
    Ja onhan tuo kiinteistövälittäjämainen asennekin Vehon maineelle hyvä. Kun ei edes yritä ottaa selvää, ei ole mitään kerrottavaa eikä toimi väärin.

    Minustakin asiakkaalta vaaditaan aika paljon, jos hänen pitää kyetä hahmottamaan mikä osuus hänen ostamastaan autosta pitää olla dataverkkojen kanssa yhteensopivalla tasolla voidakseen hyödyntää valmistajalta kuukausilisenssillä ostettavia palveluita.

    Vaikka ymmärränkin kuluttajalautakunnan päätöksen teknisen taustan, olen silti yllättynyt että sen mielestä asiakkaan olisi pitänyt tietää eikä myyjällä ole vastuuta.

      1
  • Luulisi ongelman olevan isompi, koska Euroopassa monet operaattorit ovat ajaneet tai ajamassa alas 2G- ja 3G -verkkojaan. Vaihtoehdoiksi jää 4G tai 5G. Ja niistäkin 4G:n käyttäjien määrä pienenee huimaa vauhtia.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Ei saada puolustusta koska sekä tehdas että maahantuoja hoitivat tilanteen mielestäni huonosti. Tässä puhutaan niin uusista autoista, että 4G tuen puuttuminen oli perusteltavissa vain valmistajan omilla projektinäkökulmilla silloinkin kun auto oli jo uutena vanhanaikainen. Ja nyt kun se gämbläys vanhan kommunikaatiomodulin kanssa räjähti kynsille operaattorien sinänsä ymmärrettävästi re-farmatessa taajuuksiaan tehokkaammalle koodaukselle, ei ole jaksettu rakentaa valmiita ylläpitomalleja tuotetukeen.

    Tässä on aika klassikko esimerkki siitä kuinka projektin riskit eivät kohdistu ainoastaan uuden tekniikkan adoptointiin vaan myös "do nothing" vaihtoehto tuo mukanaan riskejä.

    Oikeastihan tämä pitäisi hoitaa niin, että asiakkaan valittaessa 3G verkon myötä kadonneista etäpalveluista luetaan testerillä auton rauta- ja softaversiot, joiden perusteella korjaamon työohje (WIS) kertoo tarvittavat päivitysmodulit ja softat. Jos olisi yhtään tajua softakaupasta (johon valmistajat pyrkivät), ne päivitysmodulit myytäisiin niin edullisesti, ettei softan myynti häiriinny. Nyt virallinen taho ei edes osaa päivittää kaikkia malleja nykypäivään.

    Avun voi silti saada selvästi jutussa kerrottuja euromääriä edullisemmin. Asia lähtee ratkeamaan kun viedään se Mersu Vehon sijasta todelliselle asiantuntijalle jolla on lupa virallisen liturgian sijasta sanoa miten asiat oikeasti ovat.

    Yleisohjetta ei voi antaa, koska eri autojen HW ja SW kyvykkyydet eroavat toisistaan, mutta käsittääkseni kaikkiin versioihin on mahdollista päivittää kommunikaatiomoduli jolla palvelut lähtevät rokkaamaan taas.

    Rouvan auto on niin uusi ettei se tarvinnut päivitystä. En halua antaa suoraa linkkiä ilman käytännön kokemusta, joten kannattaa varmistaa asiantuntijalta (=ei Veho). Meillä etäyhteys toimii ja auton tila näkyy MercedesMe puhelinapplikaatiolla tänne yli 10 tunnin lennon päässä olevaan helteeseen hyvin selvästi. Mutta muistelen nähneeni jo mersufoorumilla jo ilmoituksen jossa luvattiin ratkaisun löytyvän eri malleille. Hinta riippuu siitä, mitä autoon pitää vaihtaa, mutta jutun kymppitonnin arviossa on pilkku väärässä paikassa.

    Tämä tosiaan hieman häiritsee näiden pyörillä rullaavien paikallisverkkojen kanssa, kun välillä tulee näitä kysymyksiä, joissa sekä tehdas että maahantuoja hokevat kuin entinen osuuskaupan varastomies että "ei oo, ei tuu eikä tilata". Silloin pitää hoitaa joko itse tai asiantuntijan avulla ne asiat joita tehdas ei osaa. Kuten vaikka valot ja lämmitin, tai kuten tässä, kommunikaatiomodulin päivitys uudempaan.

    Jos aikoo softakauppiasksi, kannattaisi pitää hyvää huolta HW-platformistaan. Siperia opettaa tämän valmistajille, mutta on ikävää että asiakkaat joutuvat kärsimään valmistajan osaamattomuudesta.

    "Meillä etäyhteys toimii ja auton tila näkyy MercedesMe puhelinapplikaatiolla tänne yli 10 tunnin lennon päässä olevaan helteeseen hyvin selvästi."

    Tuollahan ei ole eroa seisot sitten auton vieressä tai olet toisella puolella maapalloa jos vain auton tietoliikenneyhteys toimii

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit