Meillä on hybridi Mersu ja Volvo, molemmissa on ollut nyt talvella ongelmia latausliitäntöjen kanssa. Joko ne eivät aukene tai sitten eivät mene kiinni. Myynnissä magneettisuojia, mutta molemmissa on sen verran muovia, ettei magneetti tartu ja latausliitännät on täynnä lunta ja jäätä. ( ei ole tallia) Onko ideoita, miten suojata lumipyryltä. Luukuille ei myöskään ole näissä autoissa pakkoaukaisu mahdollisuutta.
Minulla ei ole mitään kekseliästä keinoa tarjota. Minä virittelin rätin XC90T8:n sivupeilin, latausluukun ja konepellin tukemana suojaamaan latausliitäntää.
Kumitiiviste luukun reunaan? Niitä lienee vieläkin eri paksuisia ja eri paksuisiin reunoihin painettavia.
2001 Opelissa luukun sovitus on hoidettu muovirenkaalla korin ja muovisen luukun välissä ja siitä ei vesikään mene sisään ilman painepesuria. Ducatossa taas on millien rako ja lumi ja kura menevät luukun alle tankkaajaa ilahduttamaan. Kumma jos uusissa autoissa ei pystytä sovituksia laittamaan kuntoon.
Eikai se sovitus niinkään, vaan se kun töpseli on kiinni ja luukku auki koko yön.
Minun sähkövatkaimessa on sen verran metallia kyljessä, että MTX:n magneettihuppu kestää hyvin paikoillaan ja suojaa. Näppärä varuste tuiskuilmoille.
Jaa, mediassa on kirjoitettu latausluukuista, jotka ovat keulassa tai muuten keräävät ajossa lunta. Paikallaan ollessa voisi käyttää puoli- tai kokopeittoa tai muuta maaliystävällistä pressua ja sen paikallaan pitämiseen latauskaapeliin kiinnittämistä auton peltien lisäksi. Magneetithan voivat olla irtotavaraakin.
No juu, kieltämättö Lefan keulaportti ei ole kovin optimaalinen sijoituspaikka luukulle, ei ajaessa eikä ladatessa.
Minä olen pärjännyt ihan hyvin ilman mitään ylimääräisiä suojia, ihan taivasalla. Plugarin kyljessä oleva bensaluukun tyyppinen latausluukku ei kerää valtavasti lunta ja toimii muutenkin ihan ok. Saisi toki mieluummin olla metallia kuin muovia, niin uskaltaisi tarvittaessa käsitellä vähän kovakouraisemmin.
Jään ja lumen kiinnittymisen estona olen autoissani käyttänyt silikon suihketta.Esim, talvi pesun jälkeen oven tiivisteiden ,luukkujen vipujen kohtaan.Lumi ja jää eivät pysy pinnoilla.
Omaani saisi tällaisen: https://www.ford-lisaevarusteet.fi/emobility/latausasemat-ja--tarvikkeet/latausportin-talvisuoja/2630165 Kertaakaan en olisi vielä tarvinnut (vaikka luukku on katoksen avoimen seinän puolella tuulille ja tuiskuille alttiina), mutta onhan tuo niin halpa, että saatan hakea.
Eipä ole ainakaan Mutsubushin kanssa tarvinnut, latausluukku on välillä täynnä lunta, mutta yleensä lähtee nätisti harjalla pyyhittäessä pois ja piuhan saa irti siististi. Yleensä menee vielä kiinnikin kunhan jaksaa edes isoimmat lumivuoret kaivaa luukun ulkopuolelle.
Volvossa on aukaisupainikkeet takaluukulle ja polttoainetankin luukulle kojetaulussa, kyllä siihen olisi mahtunut vielä latausluukkukin.
Toinen asia, että MB 350€ ja Volvo xc60 ei saa ajastettua latausta, mikä nyt pörssisähkön takia on tarpeen. Tätä ongelmaa korjasin laittamalla etäohjattavat pistorasiat. Onko muita ideoita?
Ehkä sähköautoissakin tapahtuu ajan mukaan kehitystä
Eikai se "tankkausnappula" luukkua avaa, vaan luukku pitää ponnauttaa auki siinä missä latausluukkukin?
Volvon latauksen saa ajastettua Volvo On Call -appista, mutta toki siellä on vain yksi "ajasin" johon voi säätää aloitus- ja lopetusajan, ilman viikonpäiviä tai muita. Manuaalisestyi sen toki saa samaisesta apista päälle ja pois.
Mitään hyvää kalenteroitua kellonaika-ajastinta ei ole.
Täytyypä sanoa, ettei ikinä ole ollut ongelmia moottorin lohkolämmittimen pistokkeen kannen kanssa, vaikka samaa virkaa sekin hoitaa kuin sähköautojen latausluukku. Pitäisiköhän sähköautojen valmistajien ottaa oppia lohkolämmitinvalmistajalta?
Ei pitäisi. Kyljessä bensaluukun tavoin oleva latausluukku toimii mainiosti.
Oma mikro-defa on jäätynyt auki ja kiinni. Lähti siitä sulkujousikin yhtenä talvena, mutta kesällä sen sai taas viritettyä paikalleen. Monilla ei näy mitään luukkua enää olevankaan ja liitin on täysin suolaveden armoilla. Kun mitään kytkentää autoon ei ole, ei ole väliä vaikka lämmitysjohto olisi kiinni, monet ovat lähteneet johto kiinni ajamaan. Joko joku on kieputtanut sähkärin latausjohdon lisävalojen ympäri?
Vuosia sitten vanhan mallisen ison lämmityspistokkeen suojakannen jousi hävisi ja hetken kuluttua myös kansi. Pian sen jälkeen suolaiseen pitokkeeseen kiinnitetty johto vulkanoitui niin tiukasti kiinni auton pistokkeeseen, että piti kääriä johto klassiseen tyyliin lisävalojen ympäri.
Se johto irrotettiin seuraavana kesänä vetämällä ehjä lämmitysvastus ulos vesitilasta ja vaihtamalla koko lämmitin.
En näe syytä yrittää minimoida suurille latausvirroille suunniteltuja latauskaapeleita sormen vahvuisiksi puikoiksi, koska mekaaninen kytkentä vaatii suuren poikkipinnan ja mekaanisen jännityksen hyvän kontaktin varmistamiseksi.
Vastaus kysymykseeni taitaa olla että yhtälailla on ongelmia myös lämmittimien pistokkeiden kanssa eli niistä ei ole mitään opittavaa latausluukkuihin. Olisikohan sitten myös niin ettei minulle tulisi ongelmia latausluukkujenkaan kanssa koska ei ole tullut lämmittimien pistokkeiden kansienkaan kanssakaan?
Ehkäpä tuo ajastettu lataus on tulossa XC60:een. Sellainen oli jo V60:ssa sovelluksen kautta. Ilmeisesti, nyt kun mentiin Googleen, ominaisuuksien rakentelu ottaa aikansa. Esim. ajopäiväkirja tuli vasta hiljattaina, puutteellisena tosin ja toiminta näyttää olevan vähän epävarmaa. Ehkä ne joskus tulee kuntoon. 3/2023 rekisteröidyssä T8:ssa on tosin muita, isompia ongelmia, joihin ei ainakaa vielä ole ratkaisua ja tehtaan asenteen perusteella ei taida tullakaan.