Molemmissa perheen autoissa on takanakin levyt. Ja molempiin olen vaihdattanut uudet laikat ja palat RUOSTUMISEN ei kulumisen vuoksi.
Tänään hain emännän autoon leiman ja katsastusinssi huomautti, että takajarrulevyssä on ulkopinnalla ruostetta. Levyt vaihdettu 2 vuotta ja 20tkm sitten.
Kun emme aja taksia ja ennakoimme tulevat pysähdykset, meidän perheessä ostetaan kerran 5 vuoteen jarrupaloja (jos ei laikat ruostu sitä ennen).
Onko jollain joku yleispätevä konsti neuvoa, miten takajarrujen levyt saisi pysymään yhtä hyvinä kuin etulevytkin?
Enkä kaipaa nyt neuvoa tyyliin:osta uusi auto joka toinen vuosi...
Sama ropleemi, nykyisessä kärryssä takalevyt on vaihtokunnossa vajaat 3,5 vuotta/56tkm ikäisenä, kun levyn pinta alkanut irtoilemaan ulkokehästä.
En tiedä muuta keinoa kuin että käy säännöllisesti (kerran kuukaudessa tms), jarruttelemassa voimakkaasti. Absit hommiin ihan kunnolla.
Ja renkaiden vaihdon yhteydessä jarrut puhtaaksi...
Älä ennakoi jarrutusta jos takanasi ei tule ketään,eli tehojarrutus pari kertaa viikossa pitäisi riittää.Alkunopeus saa olla lähempänä sataa.
Minulla ei ole ollut ongelmia jarrulevyjen ruostumisen takia, mutta esimerkiksi appiukon autoon olen jarrulevyjä vaihtanut. Minulla on "onni", työmatkallani molempiin suuntiin "saan" maantienopeudesta jarruttaa loppumatkalla ja kääntyä pienemmälle tielle. Tosin kyllä minä jarrutan myös kaupunkiajossa punaisiin liikennevaloihin saapuessani. Jarrupalat kestävät silti edessä ja takana 120 000-180 000 km.
Pahin juttu jarrulevyille lienee kosteassa (suolatulla tiellä) ajo ilman kunnon kuivatusta, eli lyhyt matka ilman jarrutusta, tai hyvin kevyellä jarrutuksella. Takajarruthan eivät kevyesti jarrutettaessa paljoakaan osallistu hiljentämiseen. Rumpujarruissa saattaa samasta syystä jarrusylinterit jumitua. Joten, kuten ylläolevissa viesteissä neuvotaan, aina silloin tällöin pitäisi jarruttaakin (kunnolla). Tuleepahan samalla testattua muutenkin jarrujen kuntoa, puoltaako, täristääkö yms.
Entäs käsijarrun käyttäminen, eli kerran viikossa vetää käsijarrusta pari kolme kertaa siten että jarruttaa muttei lukkiudu. Voi tehdä aivan parkkipaikkanopeuksilla. Mutta millaisia ovat nykyiset käsijarrut, ovatko samassa levyssä kuin normaalijarrutkin (kun takanakin levyt)?
Joissakin toimii, joissakin ei. Omegassa on käsijarrukengät levyn sisällä, mutta eipä ole levytkään ruostuneet. Siihen auttaa yksinkertaisesti jarrujen käyttö.
PEKSAKILLE:
Kyllä ja ei. Meillä on Renaultissa käsijarru suoraan yhteydessä takajarrulevyihin, joten sitä voi treenata.
Toisaalta Volvossani on erilliset jarrurummut käsijarrulle taka-akselilla, joten kässäri ei auta jarrulevyjen ruostumiseen.
Minä en ole törmännyt ruosteongelmiin, mutta on ollut toisenlaista ongelmaa muutamassa viimeisessä autossa. Levyt nimittäin menevät kieroon !! Eivätpä nuo nyt ihmeitä ole maksaneet, mutta viiksettää kumminkin se #&%£$!* tärinä uusia laikkoja vartoillessa. Autosepät väittävät, että nämä jäähdytetyt levyt menevät kieroon helposti, ajamalla esimerkiksi jarrutuksen jälkeen vesiläpeen. Tiedä sitten, onko laikat nykyään niin heikkoja, vai mitä, mutta vituttaa kumminkin.
Yksi juttu, joka johtuu nopeaan levyjen kieroutumiseen on se, että jarrutuksen jälkeen jää auton pysähdyttyä seisomaan jarrupolkimelle. Parempi olisi päästää palat irti levyistä ja antaa niiden jäähtyä erillään.
Tietenkin tämä riippuu jarrutuksen rajuudesta ja ainahan ei ole mahdollista vapauttaa jarruja (puhumattakaan automaattivaihteisista autoista).
Jos jarrut on kunnossa, niin jarrut ei paina levyä kieroon jarrutettaessa. Tällöin ne ei myöskään pääse kieroutumaan, vaikka painaisi jarrua auton ollessa paikoillaankaan.
Totta! Minullakin meni yksi levy kieroksi kun toinen pala oli jumittanut. Lämpes kait toispuolisesti tai painui kuumana kieroksi.
Olisi mielenkiintoista kuulla, minkämerkkisiä autoja Tapio Taulan perheessä on ja miten niitä säilytetään, onko lämmin talli vai ulkopaikka...
Minulla on ollut jokaisessa autossa levyjarrut myös takana vuodesta 1987 alkaen. Autot ovat olleet ruotsalaisia, saksalaisia ja tsekkiläisiä. Ei ongelmia ruosteen kanssa, vaikka kaikki autot eivät aivan tuliteriä ole olleetkaan. Olen tosin noudattanut jo edellä useaan otteeseen kirjoitettua ohjetta jarrutella silloin tällöin kunnolla, mikä on suositeltavaa jarrujen kunnon ylläpitämiseksi ja testaamiseksi yleesä, ei pelkästään ruostumisen takia.
Kaikki autoni ovat seiseet talvellakin ulkona. On sanottu, että lämmitetty talli on Suomen talvessa auton alustan tuho, mene ja tiedä...
STALLMANNILLE
Meillä on taloudessa V70 ja Renault Safrane. Näitä on säilytetty sekä ulkosalla että lämpimässä tallissa.
Voi olla, että tuo lämmin talli on pahasta jarrulevyille, mutta on se niin mukava, kun menee melkein koko talvi niin, että lunta ja jäätä ei tarvitse raapata ikkunasta. Töissä auto on piuhan päässä ja sisälämppäri päällä.
Jotain tekemmistä asian kanssa tallisäilytyksellä saattaa olla. Minulla levyt eivät ruostuneet kadulla tai kylmässä katoksessa olleissa Volvossa eikä Saabissa. Ruotsalaisen auton PITÄISI kyllä kestää täkäläiset olosuhteet suolattuine teineen ja lämpimine autotalleineen
Itsellä vanhempi ruotsalainen auto eikä ongelmia. Tuntuu siltä että ongelmat kasautuvat uudempiin malleihin. ESP:n mukaantulo saattaa poistaa ongelman, varsinkin jos ajat niin että esp joutuu työskentelemään. Seurataan ja kuunnellaan.
Raskaita jarrutuksia 100-0. Jos aina painaa poljinta höyhenellä, niin takajarrut eivät liiku koskaan.
Välillä liikennevaloihin, kun takana ei ole autoa. Raskaalla jalalla.
levyjarrut takana pysyy hyvässä kunnossa kun PAINAA reilusti kaasua
ja reilusti jarrua! Näin on ainakin W124 mersuissa. Runsaan 5v. ja 135tkm kokemuksella.
Olen samaa mieltä, että jarrujen käyttäminen pitää jarrut kunnossa. Levyjä ei ole tarvinnut omiin vaihtaa (Ford Escort poislukien, jossa levy halkesi edestä). Nykyään muuten katsastuksessa levyjä tarkkaillaan entistä enemmän ja toisaalta joissakin autoissa levyt ovat ala-arvoista laatua jo uutena, joten sikäli ei ihme, että nuo ongelmat yleistyvät. Lähtökohta on kuitenkin, että auto jossa ei ole ESP:tä niin levyjen tulisi kestää vähintään 200-300tkm.
helpottaisi jos tietäisi mistä autosta on kysymys. jos jarrulevyt ovat vain ulommalta puolelta ruosteessa niin viittaisi siihen että jarrusatula ei purista kuin toiselta puolelta. Jos autossa on yksimäntäiset "uivat" jarrusatulat niin liukutapit ovat jumissa. jos taas kaksimäntäiset "kelluvat" jarrut niin toinen mäntä jumissa.
SHARMALA: KERRAN JO KETJUSSA OLEN VASTANNUT:
STALLMANNILLE
Meillä on taloudessa V70 ja Renault Safrane. Näitä on säilytetty sekä ulkosalla että lämpimässä tallissa.
Voi olla, että tuo lämmin talli on pahasta jarrulevyille, mutta on se niin mukava, kun menee melkein koko talvi niin, että lunta ja jäätä ei tarvitse raapata ikkunasta. Töissä auto on piuhan päässä ja sisälämppäri päällä.
Itsellä kylmä talli ja pysyy lumet sekä jäät pois sieltäkin!
Jarrulevytkään ei hapetu!
Olimpa puusilmä! ruostuuko siis molemmista autoista takajarrulevyt? jos jarrulevy oli katsastuksessa ollut ruosteessa vain toispuoleisesti Viittaa se edelleenkin siihen että liut on jumittaa. Jarrulevyt on rautaa, tottahan toki ne ruostuu kun saa kosteutta mutta jarrutus pitää ne puhtaana.
Jarrut, kuten todettu aiemminkin, pysyvät kunnossa käyttämällä niitä. Myös takajarrujen mäntien ja tappien jumiminen vähenee, kun edes välillä jarruttaa niin, että takanakin ihan oikeasti tapahtuu jotain.
Ja lämpimän tallin ruostuttamisessa levyjen kohtalo lienee pienin onglema... Sinne talliin kun ajat talvella lumisen ja suolaisen auton, niin ai että kun on ruosteella mukavaa. Lämpö kiihdyttää kemiallisia reaktioita, joihin ruostuminenkin kuuluu. Lämpö sulattaa lunta autosta, eli kosteutta piisaa. Siihen kun vielä lisätään maantiesuola, ja sopivan huono tallin ilmanvaihto, niin vot! Kosteanlämmin suolainen auton säilytyspaikka.
SHARMALALLE.
kyllä molemmista autoistamme on vaihdettu taakse jarrulevyt ruostumisen takia. Volvossa oli 5 vuotta ja jotain 120 tkm ja Renaultissa ehkä 7 vuotta ja 150 tkm.
Etulevyt ja jarrupalat ovat Volvossa orginaalit nyt n. 160tkm ajettu. Tämä kertonee perheemme kuskien ajotavasta?
Renu tullut käytettynä ja muistaakseni etujarrulaikat uusittiin liiallisen ohentumisen takia, mutta siitäkin on jo vuosia aikaa.
Talvella ei vaan viitsi kauheasti jarrutella, kun nastat ropisee.
On kai tyytyminen siihen, että keväällä tekee heti kesägummeilla tiukkoja jarruja, jotta saa talven ruosteet pois. Renussa tosin auttaa se, että käsijarrulla voi kuluttaa takajarrulevyjä.
Toisaalta lämmin talli on niiiiiin mukava, että antaa autojen ruostua !!!
Suosittelen rata-ajoa katuautolla. Takalevytkin saavat osansa, kun ajaa tarpeeksi monta kierrosta peräkkäin. Omat levyt sain sinisiksi, joten lämpöä on riittänyt. Ei muuta kuin vaimo V70:n rattiin ja itselle Safrane alle ja kisaamaan Ahvenistolle...
Vaihtaessani levyt, olen käsitellyt ne ruosteenesto aineella ja ovat pysyneet yllättävän ruosteettomina. (siis autossa, jolla ei ajeta radalla)
Tähän ei ole oikotietä...
Herkistys / palojen herkistys aina renkaan vaihdon yhteydessä.
Liikematkat pienissä taka levyjarruissa on niin pieni että talven suolat jumittavat aina jarrut... eli aina kun vaihdat/ vaihdatat renkaat takajarrujen herkistys...
Kaikissahan on nykyään ABSit joten jarrua voi polkea myös liukkaalla!
Mitenkä on kun uudessa VW Passatissa on se jokin toiminto mikä pitää jarrujen lämpötilaa ylhäällä käyttämällä niitä itsekseen. Auttaakohan se tuohon ruostumisenestoon?