Hybridiautot

14 kommenttia

Hybridiautoilla tarkoitetaan yleisesti autoa, jonka voimalinja perustuu polttomoottoriin. Sen tukena on sähkömoottori ja pienehkö akusto. Akku latautuu auton liike-energiasta ja mahdollisesti ulkopuolisesta latauspisteestä. Järjestelmällä saadaan jonkin verran vähennettyä auton CO2-päästöjä. Täyssähköautoon verrattuna on etuna myös mahdollisuus jatkaa matkaa vain pelkän polttomoottorin turvin. Hybridiauto voitaisiin kuitenkin rakentaa myös toisin. Voimalinja olisi sama kuin täyssähköautossa, mutta apuna olisi pienehkö polttomoottori, jolla voitaisiin tarvittaessa ladata auton akkua myös ajon aikana. Edut tavalliseen hybridiautoon ja täyssähköautoon olisivat ilmeiset. Sähköajoon tarvittava akku voitaisiin mitoittaa tavanomaisen ajotarpeen mukaan jolloin ei tarvitsisi pyrkiä maksimisuorituksiin. Akusto olisi pienempi ja vastaavasti halvempi. Polttomoottoriauton vaihteistoa ei luonnollisestikaan tarvittaisi. Pitemmillä matkoilla ei olisi pelkoa auton hyytymisestä, jos latausasemaa ei ole saatavilla tai siellä on tungosta. Sähköttömälle mökillekin uskaltaisi lähteä. Auton kokonaishinta olisi tuskin sähköautoa korkeampi, mutta etuna olisi joustavammat käyttömahdollisuudet ainakin Suomen kaltaisia olosuhteita ajatellen.

Pertti Purhonen
Dipl.ins.
Turku

  
  • Kaikki tuolla tavalla rakennetut hybridit ovat kuluttaneet aivan liikaa polttomoottorilla ajettaessa.

      
  • Nissan teki tuommoisen ja tulos on luettavissa TM:n numerosta 21/2022.
    Kulutus oli taajamassa litran enemmän kuin Hondalla, Kialla tai Toyotalla...

      
  • Opel Ampera oli sellainen missä polttomoottori pyöritti vain generaattoria, ja eikö bmw:llä ollut vastaava missä oli moottoripyörän moottori generaattoria pyörittämässä. Ei niistä mitään myyntihittiä tullut.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Opel Ampera oli sellainen missä polttomoottori pyöritti vain generaattoria, ja eikö bmw:llä ollut vastaava missä oli moottoripyörän moottori generaattoria pyörittämässä. Ei niistä mitään myyntihittiä tullut.

    Ampera ei ollut sellainen.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Opel Ampera oli sellainen missä polttomoottori pyöritti vain generaattoria, ja eikö bmw:llä ollut vastaava missä oli moottoripyörän moottori generaattoria pyörittämässä. Ei niistä mitään myyntihittiä tullut.

    Ampera ei ollut sellainen.

    Eka oli sellainen. Ampera II oli täyssähkö

      
  • Chevrolet Volt (Euroopassa Opel Ampera) käytti tätä erikoisempaa voimalinjaa. Polttomoottori toimi pelkästään generaattorina, ja sähkömoottori liikuttaa autoa. Polttomoottorilla ei ole mekaanista kytkentää pyörille, mutta se syöttää virtaa suoraan sähkömoottorille voimakkaissa kiihdytyksissä. Voltin/Amperan ajoakku on verrattain pieni, mutta yhdistetty kantama generaattorin tuottaman virran myötä on yli 600 kilometriä

      
  • @Quu kirjoitti:
    Chevrolet Volt (Euroopassa Opel Ampera) käytti tätä erikoisempaa voimalinjaa. Polttomoottori toimi pelkästään generaattorina, ja sähkömoottori liikuttaa autoa. Polttomoottorilla ei ole mekaanista kytkentää pyörille, mutta se syöttää virtaa suoraan sähkömoottorille voimakkaissa kiihdytyksissä. Voltin/Amperan ajoakku on verrattain pieni, mutta yhdistetty kantama generaattorin tuottaman virran myötä on yli 600 kilometriä

    Hyvä ja fiksu peli aikanaan.
    Kyllähän Ampera oli aikaansa edellä n. 80 km sähköajolla Suomalaisistakin n. 90% pystyisi ajamaan päivittäiset ajonsa sähköllä.

      
  • Onhan näitä. Teknisesti kiinnostavimpana Mazda MX-30 R-EV, jossa bensaa polttaa wankel-moottori.

      
  • muokattu 11.03.2024 19:15

    @Topi27 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Opel Ampera oli sellainen missä polttomoottori pyöritti vain generaattoria, ja eikö bmw:llä ollut vastaava missä oli moottoripyörän moottori generaattoria pyörittämässä. Ei niistä mitään myyntihittiä tullut.

    Ampera ei ollut sellainen.

    Eka oli sellainen. Ampera II oli täyssähkö

    Tuosta vaikka voi lukea, että Amperan polttomoottori kytkeytyy aivan mekaanisesti voimansiirtoon. https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/13-2012-nakoislehti/koeajo-opel-ampera-cosmo
    "Ampera ei itse asiassa ole edes puhdas sarjahybridi, sillä bensiinimoottori kytkeytyy tietyissä tilanteissa mekaanisesti voimalinjaan."

      1
  • muokattu 11.03.2024 19:37

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Opel Ampera oli sellainen missä polttomoottori pyöritti vain generaattoria, ja eikö bmw:llä ollut vastaava missä oli moottoripyörän moottori generaattoria pyörittämässä. Ei niistä mitään myyntihittiä tullut.

    Ampera ei ollut sellainen.

    Eka oli sellainen. Ampera II oli täyssähkö

    Tuosta vaikka voi lukea, että Amperan polttomoottori kytkeytyy aivan mekaanisesti voimansiirtoon. https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/13-2012-nakoislehti/koeajo-opel-ampera-cosmo
    "Ampera ei itse asiassa ole edes puhdas sarjahybridi, sillä bensiinimoottori kytkeytyy tietyissä tilanteissa mekaanisesti voimalinjaan."

    Jee olikohan niin, että vauhdin tarve oli 135km/ h kytkeytyäkseen samoin kuin Mitsubishi Outlander PHEV:ssä vai muistanko aivan väärin.

    Ei taida tuo mitsun toiminta olla sama kuin Amperassa vaan Ampera on pelkkä sarjahybridi.

    Moottori
    Käytetyt erikoisuudet – Opel Ampera
    Tämä Opel Ampera tarjoaa hybridiväylän sähköiseen liikkumiseen alle 10 000 euron hinnalla. Ampera palkittiin Euroopan Vuoden Auto -tittelillä vuonna 2012.

    Opel Ampera on sarjahybridi, jossa polttomoottori ei siis ole suorassa yhteydessä pyöriin. Sarjahybridi liikkuu aina sähkömoottorin avulla eteenpäin, mutta sähköä voidaan tuottaa myös polttomoottorin ja generaattorin avuin. Tästä syystä englanniksi käytössä on usein myös termi range extender, jolla viitataan polttomoottorin matkanjatkamisapuun akuston tyhjetessä.

    Opel Ampera takao - Tori.fi
    Opel Ampera on sarjahybridi, eli polttomoottori ei ole yhteydessä pyöriin. Pyöriä pyöritetään aina sähkömoottorin voimin.

    Opel Ampera on konsernin sisäisen yhteistyön tulos. Alun perin sama auto esiteltiin nimellä Chevrolet Volt, jonka konsepti nähtiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2007. Chevrolet Volt ehti myyntiin vuoden 2010 aikana Yhdysvalloissa ja Opel Ampera tarjottiin Eurooppaan seuraavan vuoden puolella.

    Opel Ampera kulkee paikallispäästöttömästi pelkällä sähköllä noin 40-80 kilometriä, kun liikkeelle lähtee sen 16 kilowattitunnin litiumioniakut täyteen ladattuna. Lataaminen kestää kotitalouspistokkeesta noin nelisen tuntia. Akkujen tyhjettyä polttomoottori käynnistyy matkan jatkamiseksi ja perinteistä polttoainetta polttamalla pääsee vielä noin 400 lisäkilometriä pysähtymättä.

      
  • BMW i3 REx oli lähimpänä aloittajan näkemystä, erityisesti viimeiset versiot 120 Ah (42,2 kWh) akulla varustettuna. Erikoinen muotoilu ja arvokkaiden materiaalien käytöllä korkeaksi kohonnut hinta eivät kuitenkaan tehneet siitä volyymituotetta. Ikävä kyllä valmistus on jo lopetettu, eikä mikään muukaan valmistaja ole tuonut vastaavanlaista tuotetta. Mazda ehkä pääsee lähimmäksi, mutta akkukoko on siinä turhan vaatimaton.

      
  • AUTOESITTELY OPEL AMPERA 2012
    N N Julkaistu: 2.11.2012 , Päivitetty: 2.11.2012 9.47

    Opel Ampera on sähköauto, jonka akusto ei rajoita toimintamatkaa, kuten tavallisessa sähköautossa. Perinteisistä täyssähköautoista Opel Ampera poikkeaa siinä, että se voi olla pitkienkin välimatkojen asuinalueilla perheen ainoa auto. Teoriassa sillä voi ajaa yhdellä latauksella ja tankillisella 500 kilometriä, minkä jälkeen auton voi ladata tai tankata ja jatkaa matkaa.
    Autoesittely Opel Ampera 2012
    Mukavuus ja turvallisuus

    Amperan mukavuusvarustelu on kattava aina nahkaverhoilua myöten. Osaltaan mukavuutta ja turvallisuutta lisää myös puhelimen kädet vapaana varustus. Audiojärjestelmään voi liittää myös oman soittimen. Lisävarusteena saa 1340 euron hintaan turvallisuuspaketin, jossa on mm. kaistavahti, törmäysvaroitin, liikennemerkkitunnistin ja pysäköintiapupaketti.

    Amperan sai Euro NCAP:n testissä viisi tähteä. Amperan kori on rakenteeltaan erittäin jäykkä osittain sen ansiosta, että siinä käytetään 80 prosenttisesti eritasoisia suurlujuusteräksiä. Kehitysohjelman aikana tehtiin kymmeniä törmäyskokeita, joilla varmistettiin myös se, että korkeajännitevirta tai akut eivät aiheuta vaaraa matkustajille tai ulkopuolisille. Lisäksi Amperassa on muun muassa polviturvatyyny sekä kuljettajalle että etumatkustajalle.

    Perinteisen mittariston tilalla on kaksi 7-tuumaista näyttöruutua, jotka antavat kaiken tarpeellisen tiedon. Hallintalaitteet toimivat normaaliautoista tutulla tavalla. Takamatkustajille on tarjolla yhtenäisen takapenkin sijaan kaksi erillistä istuinta. Viisiovisen korin takaluukku on takaistuimien ollessa käytössä 310 litraa ja se kasvaa selkänojat taittamalla kuutiometrin kokoiseksi.

    Neljä ajo-ohjelmaa

    Kuljettaja voi valita ajotilanteen mukaan parhaan ohjelman neljästä, jotka ovat Normal, Sport, Mountain ja Hold-charge.

    Normal-ohjelma sopii nimensä mukaisesti tavalliseen ajoon. Kun akkujen lataustila vähenee määritellyn tason alapuolelle, järjestelmä käynnistää pidennetyn toimintamatkan järjestelmän, jolloin bensiinimoottori lataa sähkömoottorin kautta akkuja ja mahdollistaa ajon jatkumisen. Sport-ohjelma ei sinällään lisää moottorin tehoa, mutta se tekee ajosta tavallista dynaamisempaa auton reagoidessa nopeammin kuljettajan toiveisiin. Mountain-ohjelmaa käytettäessä bensiinimoottori antaa koko ajan voimaa sähkömoottorille, joka on puolestaan ajomoottorin apuna.

    Hold-charge-ohjelmaa voi käyttää, mikäli haluaa säästää akkujen kapasiteettia, sillä se käynnistää bensiinimoottorin toimimaan generaattorina. Tämä ohjelma on hyödyllinen, mikäli halutaan säästää akkujen virtaa vaikkapa sellaiseen kaupunkiin, missä ajo on sallittu vain sähköllä. Kun Hold-charge-ohjelma kytketään pois päältä, bensiinimoottori sammuu ja matka jatkuu sähköllä.

    Kolme moottoria

    Amperassa on kaksi sähkömoottoria ja yksi polttomoottori. Ajomoottorina toimiva tehokkaampi sähkömoottori kehittää 111 kW (150 hv) ja 370 Nm vääntömomentin, joka on käytössä heti liikkeelle lähtiessä. Nollasta 100 km/h auto kiihtyy yhdeksässä sekunnissa. Huippunopeus on 161 km/h. Yhdistetty kulutus on 1,2 l/100 km ja sen mukaiset CO2-päästöt 27 g/km.

    Toinen sähkömoottori, jonka teho on 54 kW, toimii generaattorina kun akkuja ladataan polttomoottorin avulla. Virtaa syöttämässä on Opelin 1,4-litrainen Ecotec-bensiinimoottori, joka kehittää 63 kW (86 hv) ja 130 Nm vääntöä. Täyteen ladatuilla akuilla voi ajaa 40 – 80 kilometriä olosuhteista ja ajotavasta riippuen.

    Amperan voi ladata tavallisesta verkkovirtapistokkeesta ja monista sähköautoista poiketen sille riittää virtapistoke, jossa on 6A sulake. Useimmat täyssähköautot vaativat 16A sulakkeella varustetun virtapistokkeen. Akkujen lataaminen täyteen vie neljä tuntia, kun käytössä on 16A sulakkeella varustettu pistoke. Pienemmällä sulakkeella lataus kestää pidempään.

    Virran kulku

    Opel Ampera toimii neljällä eri tavalla. Elektroniikka säätelee kolmen moottorin käyttöä. Planeettapyörästö, jonka kautta voima välitetään, on merkittävässä osassa moottorien käytössä.

    Ampera toimii alhaisemmissa nopeuksissa päämoottorilla käyttäen pelkästään akkuihin ladattua sähköä. Suuremmissa nopeuksissa toinen sähkömoottori tulee avuksi, jolloin päämoottorin käyntinopeutta voidaan alentaa ja siitä saadaan enemmän vääntöä vähemmällä energian käytöllä. Elektroniikka päättää kaiken aikaa sähkömoottorien käytöstä auton nopeuden ja kaasupolkimen asennon perusteella.

    Akkujen latauksen vähentyessä bensiinimoottori käynnistyy varmistamaan matkan jatkumisen. Se antaa voimaa generaattorina toimivalle sähkömoottorille, joka puolestaan antaa virtaa ajomoottorille. Samalla ladataan mahdollisella jarrutusenergialla akkuja. Heti kun akkuihin saadaan virtaa, auto toimii jälleen pelkästään niiden voimalla.

    Ajokustannukset ja hinta

    Opelin mukaan yksi lataus maksaa noin kaksi euroa, mikä riittää 40 – 80 kilometrin ajoon. Sähköautoilla on tämän lisäksi erikoisetuja, kuten ilmaisia latauspistokkeella varustettuja pysäköintipaikkoja pääkaupunkiseudulla ja ainakin Helsingissä pysäköintitunnuksen saa puoleen hintaan.

    Opel Ampera Cosmo E-REV 1,4 maksaa 48 767 euroa. Hintaan sisältyy normaalitakuun lisäksi akuille kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. Amperan ostaja saa myös myAmpera-palvelun, johon kuuluvat henkilökohtainen huoltopalvelu, kotilatauksen tukipalvelut ja 24/7 matkan jatkumisturva.

      
  • Ampera / Volt on sikäli hieno lataushybridi, että se kiihtyy suunnilleen yhtä hyvin niin sähköllä kuin bensallakin ajettaessa mutta sähkön loputtua se ei ole enää mitenkään taloudellinen.
    https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/12-2014-nakoislehti/21-53

      
  • @Wellu41 kirjoitti:

    Hybridiautoilla tarkoitetaan yleisesti autoa, jonka voimalinja perustuu polttomoottoriin. Sen tukena on sähkömoottori ja pienehkö akusto. Akku latautuu auton liike-energiasta ja mahdollisesti ulkopuolisesta latauspisteestä. Järjestelmällä saadaan jonkin verran vähennettyä auton CO2-päästöjä. Täyssähköautoon verrattuna on etuna myös mahdollisuus jatkaa matkaa vain pelkän polttomoottorin turvin. Hybridiauto voitaisiin kuitenkin rakentaa myös toisin. Voimalinja olisi sama kuin täyssähköautossa, mutta apuna olisi pienehkö polttomoottori, jolla voitaisiin tarvittaessa ladata auton akkua myös ajon aikana. Edut tavalliseen hybridiautoon ja täyssähköautoon olisivat ilmeiset. Sähköajoon tarvittava akku voitaisiin mitoittaa tavanomaisen ajotarpeen mukaan jolloin ei tarvitsisi pyrkiä maksimisuorituksiin. Akusto olisi pienempi ja vastaavasti halvempi. Polttomoottoriauton vaihteistoa ei luonnollisestikaan tarvittaisi. Pitemmillä matkoilla ei olisi pelkoa auton hyytymisestä, jos latausasemaa ei ole saatavilla tai siellä on tungosta. Sähköttömälle mökillekin uskaltaisi lähteä. Auton kokonaishinta olisi tuskin sähköautoa korkeampi, mutta etuna olisi joustavammat käyttömahdollisuudet ainakin Suomen kaltaisia olosuhteita ajatellen.

    Pertti Purhonen
    Dipl.ins.
    Turku

    Bmw i3 Rex 60-96a.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit