Minä käytIn vuosikymmeniä elämästäni opetellakseni leikkaavan käännöksen ja sitten kakarat tulevat vetämään paljon tiukempia puhtaita luistimen jälkiä pelkästään suksia kallistamalla. On se niin väärin!
Rattia en vaihda enkä polkimia. 3 - 4 on sopiva määrä. Nyt on jo liian pitkä harjoitusjakso takana hukkaan heitettäväksi, enkä sitäpaitsi tarvitse auton ohjaamiseen kolmiulotteista kontrollia vaikka ylösveto jossain tilanteessa kätevä olisikin.
@Lukija48689 kirjoitti:
Auts! Tämä on taas uusi carving-suksi. Bah.
Minä käytIn vuosikymmeniä elämästäni opetellakseni leikkaavan käännöksen ja sitten kakarat tulevat vetämään paljon tiukempia puhtaita luistimen jälkiä pelkästään suksia kallistamalla. On se niin väärin!
Rattia en vaihda enkä polkimia. 3 - 4 on sopiva määrä. Nyt on jo liian pitkä harjoitusjakso takana hukkaan heitettäväksi, enkä sitäpaitsi tarvitse auton ohjaamiseen kolmiulotteista kontrollia vaikka ylösveto jossain tilanteessa kätevä olisikin.
--740 GLE
Eikös noissa menneiden vuosikymmenten kuvitelmissa nykyään kaikkien pitänyt kulkea lentoautolla? Ylösveto ei ole oikein päässyt edes suunnittelun asteelle jokamiehen autoissa. 3-4 poljinta rajoittaa hiukan autovalintaa - vai kuuluuko rattikin lukumäärään?
@Lukija31722 kirjoitti:
3-4 poljinta rajoittaa hiukan autovalintaa
Tarkoituksellisesti. Mersun monet mallit mekaanisesti poljettavalla pysäköintijarrulla täyttävät vaatimuksen.
--740 GLE
Ok. Minua taas arveluttaa Toyotalla suunnitteilla oleva hyvin nopeavälityksinen sähköinen ohjaus, jota käännellään ratilla joka on lähempänä ohjaustankoa koska siitä puuttuu ylä- ja alaosa. Sillä pitäisi pystyä ajamaan yhdellä otteella tilanteessa kuin tilanteessa siirtämättä käsien paikkaa. Varmaan onnistuu hyvin normaaliolosuhteissa mutta mitä sitten kun pitääkin tehdä äkkinäinen väistö tai vaikka suunnata vesiliirrossa olevan auton eturenkaat kulkusuuntaan? Saattaa vanhat opitut kääntökulmat viedä auton ihan väärään paikkaan?
Kaikilla autoillaan kannattaa käydä moottori- ja jääradoilla harjoittelemassa, ettei tule yllätyksiä hallinnassa mahdollisissa kiperissä tilanteissa liikenteessä.
@Lukija31722 kirjoitti:
3-4 poljinta rajoittaa hiukan autovalintaa
Tarkoituksellisesti. Mersun monet mallit mekaanisesti poljettavalla pysäköintijarrulla täyttävät vaatimuksen.
--740 GLE
Ok. Minua taas arveluttaa Toyotalla suunnitteilla oleva hyvin nopeavälityksinen sähköinen ohjaus, jota käännellään ratilla joka on lähempänä ohjaustankoa koska siitä puuttuu ylä- ja alaosa. Sillä pitäisi pystyä ajamaan yhdellä otteella tilanteessa kuin tilanteessa siirtämättä käsien paikkaa. Varmaan onnistuu hyvin normaaliolosuhteissa mutta mitä sitten kun pitääkin tehdä äkkinäinen väistö tai vaikka suunnata vesiliirrossa olevan auton eturenkaat kulkusuuntaan? Saattaa vanhat opitut kääntökulmat viedä auton ihan väärään paikkaan?
Kokeilematta paha sanoa, mutta intuitiivisesti luulisin tykkääväni vaikka mukavuussyistä en tahdokaan formularattia nopean ohjauksen pariksi. Tämä mielipide perustuu vanhan C-sarjalaiseni lisävarusteiseen nopeaan ohjausvälitykseen, jota minulla on edelleen ikävä. Oli kiva ajaa 270 asteen kierrokset liikenneympyrässä vaivatta otetta vaihtamatta.
Epäilysi tuhansien toistojen rutinoimasta refleksiliikkeestä on silti aiheellinen. Kerran automatisoitu toiminta palaa yllätettynä vielä vuosien kuluttuakin. Vaikka nopea ohjaus on arkiajossa kiva mukavuustekijä, en voi tietää osaisiko autopilottini korjata yllättävää yliohjaavaa luistoa oikeassa kulmassa jos ohjausvälitys vaihtuisi merkittävästi?
@Lukija31722 kirjoitti:
3-4 poljinta rajoittaa hiukan autovalintaa
Tarkoituksellisesti. Mersun monet mallit mekaanisesti poljettavalla pysäköintijarrulla täyttävät vaatimuksen.
--740 GLE
Ok. Minua taas arveluttaa Toyotalla suunnitteilla oleva hyvin nopeavälityksinen sähköinen ohjaus, jota käännellään ratilla joka on lähempänä ohjaustankoa koska siitä puuttuu ylä- ja alaosa. Sillä pitäisi pystyä ajamaan yhdellä otteella tilanteessa kuin tilanteessa siirtämättä käsien paikkaa. Varmaan onnistuu hyvin normaaliolosuhteissa mutta mitä sitten kun pitääkin tehdä äkkinäinen väistö tai vaikka suunnata vesiliirrossa olevan auton eturenkaat kulkusuuntaan? Saattaa vanhat opitut kääntökulmat viedä auton ihan väärään paikkaan?
Kokeilematta paha sanoa, mutta intuitiivisesti luulisin tykkääväni vaikka mukavuussyistä en tahdokaan formularattia nopean ohjauksen pariksi. Tämä mielipide perustuu vanhan C-sarjalaiseni lisävarusteiseen nopeaan ohjausvälitykseen, jota minulla on edelleen ikävä. Oli kiva ajaa 270 asteen kierrokset liikenneympyrässä vaivatta otetta vaihtamatta.
Epäilysi tuhansien toistojen rutinoimasta refleksiliikkeestä on silti aiheellinen. Kerran automatisoitu toiminta palaa yllätettynä vielä vuosien kuluttuakin. Vaikka nopea ohjaus on arkiajossa kiva mukavuustekijä, en voi tietää osaisiko autopilottini korjata yllättävää yliohjaavaa luistoa oikeassa kulmassa jos ohjausvälitys vaihtuisi merkittävästi?
--740 GLE
Tuohon voisi vielä lisätä, että hyvä ohjaus paljastaa välittömästi esim. tien liukkaudenvaihtelut. Mitenkähän tuo tapahtuu sähköjohtoja pitkin? Mahdollistahan hyvän ohjauksen tekeminen tuollakin tavalla on, ei se siitä ole kiinni.
Auts! Tämä on taas uusi carving-suksi. Bah.
Minä käytIn vuosikymmeniä elämästäni opetellakseni leikkaavan käännöksen ja sitten kakarat tulevat vetämään paljon tiukempia puhtaita luistimen jälkiä pelkästään suksia kallistamalla. On se niin väärin!
Rattia en vaihda enkä polkimia. 3 - 4 on sopiva määrä. Nyt on jo liian pitkä harjoitusjakso takana hukkaan heitettäväksi, enkä sitäpaitsi tarvitse auton ohjaamiseen kolmiulotteista kontrollia vaikka ylösveto jossain tilanteessa kätevä olisikin.
--740 GLE
Eikös noissa menneiden vuosikymmenten kuvitelmissa nykyään kaikkien pitänyt kulkea lentoautolla? Ylösveto ei ole oikein päässyt edes suunnittelun asteelle jokamiehen autoissa. 3-4 poljinta rajoittaa hiukan autovalintaa - vai kuuluuko rattikin lukumäärään?
Tarkoituksellisesti. Mersun monet mallit mekaanisesti poljettavalla pysäköintijarrulla täyttävät vaatimuksen.
--740 GLE
Ok. Minua taas arveluttaa Toyotalla suunnitteilla oleva hyvin nopeavälityksinen sähköinen ohjaus, jota käännellään ratilla joka on lähempänä ohjaustankoa koska siitä puuttuu ylä- ja alaosa. Sillä pitäisi pystyä ajamaan yhdellä otteella tilanteessa kuin tilanteessa siirtämättä käsien paikkaa. Varmaan onnistuu hyvin normaaliolosuhteissa mutta mitä sitten kun pitääkin tehdä äkkinäinen väistö tai vaikka suunnata vesiliirrossa olevan auton eturenkaat kulkusuuntaan? Saattaa vanhat opitut kääntökulmat viedä auton ihan väärään paikkaan?
Kaikilla autoillaan kannattaa käydä moottori- ja jääradoilla harjoittelemassa, ettei tule yllätyksiä hallinnassa mahdollisissa kiperissä tilanteissa liikenteessä.
Saab vuonna 1992
https://www.saabplanet.com/wired-saabs-weird-joystick-controlled-car-wasnt-a-super-idea/
Onhan se hienoa kun keksitään uutta.
Mitä suoranaista hyötyä siitä on ?
https://www.roadandtrack.com/news/a43350167/toyota-steer-by-wire/
Jos sähköt katkeaa niin on varajärjestelmä (lain vaatima) silti: mitä monimutkaisempi
sen helpompi ?
Mitä seuraavaksi ?
VR-lasit päähän ajaessa :-) ..
Kokeilematta paha sanoa, mutta intuitiivisesti luulisin tykkääväni vaikka mukavuussyistä en tahdokaan formularattia nopean ohjauksen pariksi. Tämä mielipide perustuu vanhan C-sarjalaiseni lisävarusteiseen nopeaan ohjausvälitykseen, jota minulla on edelleen ikävä. Oli kiva ajaa 270 asteen kierrokset liikenneympyrässä vaivatta otetta vaihtamatta.
Epäilysi tuhansien toistojen rutinoimasta refleksiliikkeestä on silti aiheellinen. Kerran automatisoitu toiminta palaa yllätettynä vielä vuosien kuluttuakin. Vaikka nopea ohjaus on arkiajossa kiva mukavuustekijä, en voi tietää osaisiko autopilottini korjata yllättävää yliohjaavaa luistoa oikeassa kulmassa jos ohjausvälitys vaihtuisi merkittävästi?
--740 GLE
Tuohon voisi vielä lisätä, että hyvä ohjaus paljastaa välittömästi esim. tien liukkaudenvaihtelut. Mitenkähän tuo tapahtuu sähköjohtoja pitkin? Mahdollistahan hyvän ohjauksen tekeminen tuollakin tavalla on, ei se siitä ole kiinni.