95E10 kelpoiseksi

8 kommenttia

Millainen työ mahtaisi olla menneeltä ajalta olevan kaasari Kawan muuntaminen nyky 95E sietäväksi ? Kyse on kai vain kumiosista jotka tekemisissä bensiinin kanssa?

  
  • muokattu 28.09.2024 09:28

    @Lukija35710 kirjoitti:
    Millainen työ mahtaisi olla menneeltä ajalta olevan kaasari Kawan muuntaminen nyky 95E sietäväksi ? Kyse on kai vain kumiosista jotka tekemisissä bensiinin kanssa?

    Moottorin pitää tulla myös toimeen 95 oktaanisella bensiinillä 98:n sijaan, eikä kaikille moottoreille riitä 95 oktaaninen. Onko muuttaminen ollenkaan mielekästä, kun hintaero on vain noin 10 s/l?

    Vanha moottori voi olla myös suunniteltu lyijylliselle bensiinille, jolloin ei 95 eikä 98 sellaisenaan käy vaan joudut ehkä hankkimaan lisäaineistusta suojaamaan venttiileitä. Itse en edes tiedä onko noita lisäaineita olemassakaan enää kaupan hyllyllä - vuosia sitten oli.

    Kumiosa-juttu on siis vain yksi osa asiaa. (95E10 siis voi sisältää 10 % etanolia, joka voi olla joillekin kumilaaduille liikaa, kun taas 98E5 sisältää etanolia puolet vähemmän.)

      
  • muokattu 28.09.2024 10:25

    "Uudella 95 E10 -bensiinillä polttoaineenkulutus nousi lehden testissä kolme prosenttia 98 E5 -bensiinin kulutukseen verrattuna. "

    https://www.is.fi/autot/art-2000000385371.html

    Jos litrahinta on 1,70 €, niin siihen 3 % kulutuslisä nostaa vertailuhinnan 1,75:een, joten ero ei lopulta ole kovin merkittävä. Tankatessa 95E on halvempaa, mutta 98 sijaan käytettynä range lyhenee vähän, eli 100 km sijaan pääsee 97 km, ja onhan 95€ ihan mielekäs valinta jos moottori ei kykene hyödyntämään korkeampaa oktaanilukua (nakutuksensietoa).

    Vanhan tekniikan aikana liian matala oktaaniluku tarkoitti vahingollista nakutusta kuormitustilanteissa, uudempi tekniikka osaa säätää moottoria niin että nakutusta ei esiinny. "Yleensä ohjainyksikkö pyrkii vähentämään nakutusta muuttamalla sytytystä tai ahdetuissa moottoreissa laskemalla ahtopainetta."

    https://www.kawasaki.fi/fi/products/pages/E10-bensiinin_soveltuvuus_Kawasaki-tuotteisiin?Uid=0A8CWV9RUQoNWgwLDlkNXFxbWFBbDgsNXAsKUFFeDF5ZXVFGDgFFLiE

      
  • 95E ilman kymppiä on suositus. Voi varmaankin tankata 95E10 kunhan pääosin käyttää 98E5. Ei ole tuossa Kawan 95E10 soveltuvien listauksessa.

      
  • Minä en sitä kuravettä mihinkään moottoriin syötä.

      
  • @Lukija35710 kirjoitti:
    Millainen työ mahtaisi olla menneeltä ajalta olevan kaasari Kawan muuntaminen nyky 95E sietäväksi ? Kyse on kai vain kumiosista jotka tekemisissä bensiinin kanssa?

    riippuu moottorista, onkohan siinä millainen ennakon säätö?
    ei tuo bensaletkun vaihto paljoa maksa.

      
  • @Lukija49751 kirjoitti:

    @Lukija35710 kirjoitti:
    Millainen työ mahtaisi olla menneeltä ajalta olevan kaasari Kawan muuntaminen nyky 95E sietäväksi ? Kyse on kai vain kumiosista jotka tekemisissä bensiinin kanssa?

    riippuu moottorista, onkohan siinä millainen ennakon säätö?
    ei tuo bensaletkun vaihto paljoa maksa.

    Eihän sitä moottoripyörän mallia tarvitse kertoa.
    Paljon kivempi on arvailla...

      
  • VN800 classic vm.2001.

      
  • @Lukija35710 kirjoitti:
    VN800 classic vm.2001.

    keitlinin digitaalinen sytkä, laita e85 säädin niin saat käymään kaikki laadut,
    ei ole jenkeissäkään ongelma ellei ajele 87:lla... ilman.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit