C-mersu 2001--> kokemuksia?

19 kommenttia

Tässä on harkinnassa käytetty C-sarjan farkkumersu ja käytännössä puhutaan tämän nykyisen korimallin alkupään eli vuoden 2001/2002 -autoista.

Onko noista palstalaisilla minkälaisia kokemuksia tai tiedossa tunnustettuja tai muuten vain tiedossa olevia tyyppivikoja tai muita ongelmia? Onko C-sarjassa ollut vastaavia sähköongelmia kuin uudessa E-sarjassa? Etupään pyöräntuennan "koiranluut" kai ovat 50 tkm:n välein vaihtotavaraa kuten useissa muissakin uudehkoissa autoissa?

C180T-mallissa käytetty ahtamaton 2-litrainen bensakone (ainakin 2001-mallissa) on ilmeisesti "vanha tuttu" 2-litrainen mitä on 90-luvun loppupuolella käytetty myös muissa mersuissa eli sen suhteen tuskin olisi odotettavissa mitään isompia lastentauteja? 6-vaihteinen manuaalilaatikko ei ilmeisesti ole ollut mikään murheenkryyni (automaateissa olen ainakin itse kuullut olleen jonkin verran ongelmia)?

Eli kaikenlaiset oikeat kommentit ja kokemukset ko. autosta kiinnostaisivat kovasti.

[Matala profiili muokkasi tätä viestiä 16.03.2006 klo 15:03]
  
  • Omia kokemuksia ei ole, mutta taksari kertoi, että kolmas automaattivaihteisto oli menossa ja kilometrejä oli n. 170t.

    Lisäksi moitti istuinta huonoksi; olisi mieluummin ajanut Volvolla penkkien takia.


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    16.03.2006 klo 16:24 Tapio Taula kirjoitti
    Lisäksi moitti istuinta huonoksi; olisi mieluummin ajanut Volvolla penkkien takia.
    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:


    Omat kokemukset ovat täysin samat. Penkkiä ei voi verrata Volvoon edes samana päivänä. Ajettavuus oli kyllä hyvä... Eikä ole mikään tilaihme, mutta sen varmaan kaikki tietävätkin.

      
  • Perheessä kokemusta kahdesta c-sarjasta. Itse ajelen tällä hetkellä -03 mallilla. Tyyppiä 220 cdi.

    Jos lähdetään vanhemmasta, -01 automaatista.

    Koiranluut vaihdettu kerran. Matkaa ei oltu taitettu kuin 40 tkm. Uudemmat varmaan parempaa tekoa, sillä nyt on taivallettu samoilla 160 tkm.

    -Lämmityslaitteen vivusto (alaläpän) tyyppivika. Meni kahden vuoden jälkeen.
    -Lämmityslaitteen moottori. Rupesi ääntämään.
    -Vakionopeuden säädin temppuili melkein uutena.
    -Ledejä palanut mittaristosta. Näyttää numerot epätäydellisinä.

    Kaikki viat sattuivat kahden ensimmäisen vuoden aikana. Sen jälkeen on mennyt jo mukavemmin.

    Oma käyttöauto, eli -03 220cdi, ajettu 70 tkm on ollut sitten ongelmattomampi. Tosin ensimmäisenä kuutena kuukautena laitettiin takuuseen pissapoika ja konsoli, missä on sähköpeilien säätö. Myös kaksi mystistä vikailmoitusta monitori on antanut palaneista lampuista, vaikka ovat olleet ehjiä.

    Automaatit ovat ihme kyllä pelanneet ilman mitään vikaa. Vaikka vikoja on ollut, on c sarja ollut pienivikaisin euro auto minkä olen omistanut. Japanilaisille se ei pärjää jos kriteerinä on vähäinen määrä pikkuvikoja.

    Mutta varsinkin tämä uudempi on erittäin hyvä ajaa. Ja se tulee nimenomaan esiin noilla huonoilla teillä. TM talvitestissä autoa kehuttiin aiheellisesti. Sai käsiteltävyydestä liukkaalla ja maantieajosta talvella täydet pisteet.

    Jos mahdollista, kannattaa ottaa vähintään tuo -03 malli. Ilmeisesti alkupään autoissa saa enempi vikoja kauppaan.


      
  • .
    Kesäkuu -03 on se tarkka aika, jonka jälkeen nuo vernon vilin jo kirjoittamat tyyppiviat on korjattu. Samalla kohden moottorin tyyppi vaihtuu 611 -> 646.
    Tärkein ero on ruiskutuspaineen muuttuminen 1600bar.
    Uudemmassa parempi alusta vakiona, mutta se on halpa päivittääkkin.

    Ne tyyppiviat on jo varmaan edellisen omistajan toimesta korjailtu kaikkiin alkupään autoihinkin. Veholla on tietokanta, jos siellä vaihdatettu.

    Lisäisin vielä, että vanhemmissa on ollut ykkös ja kakkosvaihteen kytkeytymisessä joillain vaikeuksia, tätä on virheellisesti yritetty korjata vaihteistovikana, mutta vika on ollut vaihteensiirtäjissä.
    Uudemmissa siirtovivusto muutettu vaijerivälitteiseksi.

    220,sestä ei kannata maksaa juuri enempää, kun kaksatasestakaan.
    Erot niin pieniä, tai niitä ei ole ollenkaan, riipuen, mitä varusteita edellinen omistaja on ruksaillut.
    Mutta jos voi valita, niin 220,nen, silloin voi olla varma, että esim voimansiirtoon saa kestävämmät osat.

    Paljon ajetut, uudehkotkin autot kuluvat tyypillisesti sieltä, mistä paljon ajetut ennenkin, jarrut, laakerit, akut, iskarit, pakoputket, tuulilasi, polkimet, kuskin penkki ..................

    Voi johtua ruumiinrakenteestakin, sekä sinivalkoisista laseista, mutta kaikilta osiltaan volvoa parempi. :smile:
    .

      
  • c200 kompressor v2002 uutena ostettu ja heti alusta asti ajotietokone vikanäyttöjä,elekroninen virta avain koodaus,alatukivarsi 25000km ,lambda anturi 44000km polttoaine pumppu 50000km,lukuisia vaarallisia moottorin sammumisia kesken ajon syytä ei saatu ikinä selvitettyä,kaasurungon läppä vaihdetiin 1500km,maalipinta"pehmeä"naarmuuntui tosi helposti,52000km perä alkoi pitämään ääntä,auto muuten hyvä ajaa paljon varusteita,pieni polttoaineen kulutus,mutta mutta 55000km ajetusta laatuautosta ei enää hyvitetty maahantuojalla vaihdossa uuteen juuri mitään.siksi vaihtui merkki toiseen,laatu ja hinta eivät kohdanneet,olisko ollut maanantain tuote.ps samanlaisia kokemuksia kuulin myöhemmin juuri samasta c-sarjasta,tosin myönteisiäkin kokemuksia varmasti löytyy.onnea auton ostoon.

      
  • Mikä tämä kaasurungon läppä on?

      
  • Lainaus:
    16.03.2006 klo 21:52 vernon vili kirjoitti
    Mikä tämä kaasurungon läppä on?

    Ei ole selvinnyt minulle,mutta herttoniemen veholla,kuin myös pitäjänmäen veholla juuri näin asia kerrottiin,ja sillä nimikkeelle se myös saksasta tilattiin.saattaapi olla joku läppä joka katkaisee polttoaineen syötön,kun tästä haettiin vikaa auton sammumiselle kesken ajon.pitäisi tiedustella veholta mikä osa on kyseessä,mutta ei oikein enää kiinnosta.

      
  • varmaan kaasuläppä yleensä kai jouudutaan koko kotelo vaihtamaan vai onko mersussa pelkkä läppä vaihdettavissa

    http://www.helix13.com/html/images/throttlebody.jpg

      
  • .
    Kompressorimoottrissa on kaksi "kaasuläppää", jotka toimivat toistensa peilikuvina.

    Koska kompressori puskee koko ajan ilmaa moottoriin, tarvitaan varsinaisen kaasuläpän kanssa täysin vastakkain toimiva, toinen läppä, joka ohjaa kompressorin ahtaman liian tai ylimääräisen ilman takaisin imupuolelle, kun jalka nostetaan kaasulta, tai vaan halutaan ajaa osakaasulla siten, ettei kaikkea kompressorin tuottamaa ilmaa "tarvita", samantapainen systeemi on myös bensaturboissa (by bass), mesessä se on vaan toteutettu kokonaan läpillä.

    Kaikki kompressorin tuottama ilma menee moottoriin, vasta kun nilkka suoristetaan kokonaan.
    .

      
  • Sekin selvisi. Hatun nosto (jos sellainen olisi) asiantuntevasta tekstistä W203 nimimerkille.

      
  • Anopin C 180:n Mersu alkoi aina nypyttää kiihdytettäessä. Maahantuoja vaihtoi ruiskutussuuttimet ja pakoventtiilit ja niiden jouset. Olivat kuulemma ajotavasta johtuen karstoittuneet nuo pakoventtiilit, kun autolla ei ajeta kuin lyhyttä ajoa ja sekin hiljaisella nopeudella. (Sitähän ei laatuauto voi kestää... :-D)



    Remontilla hintaa noin 1600 € mutta valmistaja tuli sentään jonkin verran vastaan "Goodwill"-takuulla. Silti hintaa remontille jäi yli 800 €.



    Kummallista, että "laatuauto" Mersussa pitää pakoventtiilit vaihtaa, vaikka autolla ei ole ajettu edes 50000 km! Se on sitä Mersun laatua taas sekin... :-P



    Jarza

      
  • omasta kokemuksesta voin sanoa,että on hyvä AUTO,ei ole vikoja japseja enempää,huomattavasti parempi laatuinen ,kuin esim bmw e46,mikä itsellä oli aikaisemmin ja parempi ajettava,etenkin maantiellä,osta pois!

      
  • lada tai skoda sivulle,siellä juttus voi mennä läpi,ei täällä,kiitos!

      
  • - Onko C-sarjassa ollut vastaavia sähköongelmia kuin uudessa E-sarjassa?

    - Etupään pyöräntuennan "koiranluut" kai ovat 50 tkm:n välein vaihtotavaraa kuten useissa muissakin uudehkoissa autoissa?

    - 6-vaihteinen manuaalilaatikko ei ilmeisesti ole ollut mikään murheenkryyni, automaateissa olen ainakin itse kuullut olleen jonkin verran ongelmia?

    - taksari kertoi, että kolmas automaattivaihteisto oli menossa ja kilometrejä oli n. 170t.

    - Lisäksi moitti istuinta huonoksi.

    - Koiranluut vaihdettu kerran. Matkaa ei oltu taitettu kuin 40 tkm. Uudemmat varmaan - parempaa tekoa, sillä nyt on taivallettu samoilla 160 tkm.

    - Lämmityslaitteen vivusto (alaläpän) tyyppivika. Meni kahden vuoden jälkeen.

    - Lämmityslaitteen moottori. Rupesi ääntämään.

    - Vakionopeuden säädin temppuili melkein uutena.

    - Ledejä palanut mittaristosta. Näyttää numerot epätäydellisinä.

    - Kaikki viat sattuivat kahden ensimmäisen vuoden aikana

    - ensimmäisenä kuutena kuukautena laitettiin takuuseen pissapoika ja konsoli, missä on sähköpeilien säätö.

    - Myös kaksi mystistä vikailmoitusta monitori on antanut palaneista lampuista, vaikka ovat olleet ehjiä.

    - Japanilaisille se ei pärjää jos kriteerinä on vähäinen määrä pikkuvikoja.

    - kannattaa ottaa vähintään tuo -03 malli. Ilmeisesti alkupään autoissa saa enempi vikoja kauppaan.

    - vanhemmissa on ollut ykkös ja kakkosvaihteen kytkeytymisessä joillain vaikeuksia, tätä on virheellisesti yritetty korjata vaihteistovikana, mutta vika on ollut vaihteensiirtäjissä.

    - v2002 uutena ostettu ja heti alusta asti ajotietokone vikanäyttöjä,elekroninen virta avain koodaus,alatukivarsi 25000km ,lambda-anturi 44000km

    - polttoaine pumppu 50000km

    - lukuisia vaarallisia moottorin sammumisia kesken ajon syytä ei saatu ikinä selvitettyä

    - kaasurungon läppä vaihdetiin 1500km,maalipinta"pehmeä"naarmuuntui tosi helposti,

    - 52000km perä alkoi pitämään ääntä,

    - 55000km ajetusta laatuautosta ei enää hyvitetty maahantuojalla vaihdossa uuteen juuri mitään, siksi vaihtui merkki toiseen,laatu ja hinta eivät kohdanneet

    - nypyttää kiihdytettäessä! Maahantuoja vaihtoi ruiskutussuuttimet ja pakoventtiilit ja niiden jouset. Olivat kuulemma ajotavasta johtuen karstoittuneet nuo pakoventtiilit, kun autolla ei ajeta kuin lyhyttä ajoa ja sekin hiljaisella nopeudella

    - hajosi kytkin ja jätti tielle. Autolla ajettu 43000 km




    Olivatkos nämä autot valmistetut Ranskassa? Tällä palstalla aiemmin käydyissä keskusteluissa on ihmetelty niin kovasti, miten ranskiksissa oli kaikenmaailmaan vikaa uutena: alustan osia vaihdettava, sähköpuoli reistailee merkillisesti ja muutenkin ovat vika-alttiita. "Ei uudessa saisi olla jne"



    Olisko se kuitenkin vain niin, että jos alkaa kaivamaan ao. keskustelupalstoilta lisää, niin loppujen lopuksi se vikaisuus ei niin kauheasti katso sitä valmistusmaata.



    Onhan tuolla pitkähkö VW-laatu... -keskustelukin käynnissä edelleen. Fordia on moitittu vikaiseksi jne. Voihan se olla mallikohtaistakin? :innocent:



    Japskit taitavat olla ainoita maineensa veroisia tässä vikaisuuskeskustelussa? :sunglasses:

      
  • Kumppani:



    Japskit taitavat olla ainoita maineensa veroisia tässä vikaisuuskeskustelussa? :sunglasses:






    -niin no, mainitse joku japanilaismerkki, jossa mainittavia murheita tai muita kupruja tekniikan kestävyydessä ja maineessa? :smile:





    Itse näkisin että Subaru, Suzuki, Toyota, Lexus, Mazda saavat erinomaiset paperit ainakin Japanissa tehdyt mallit.



    Honda ja Mitsubishi ovat myös yleensä toimivia pelejä.



    Nissan ei tosin käsittääkseni ole enää niin kummoisen laadukas, sen jälkeen kun sekaantuivat renaulttiin.

      
  • Sittenhän on vielä varmaan jako

    - tyyppivikoihin

    - "ominaisuuksiin"



    Ekat ovat varmasti juuri mallikohtaisia, eikä nynniin paha juttu (? "ei lasketa koska merkillä hyvä maine" ).



    Toisissa merkeissä tyyppiviat vastaavasti ovat jo sille "tyypillisiä" ("ohannoissa aina ollu jotaki" ). Katsellaan siis vikoja sopivien lasien läpi?



    Takaisinkutsuja on ollut tietysti japskeissakin, ei ne mitään enkeleitä ole nekään...



    :tongue:

      
  • Ei enkeleitä koska onko heitä? :innocent:

    Ovat kuitenkin paljon luotettavampia kuin "euroautot", jopa Nissani ainakin vuoteen 2001 asti! :xmas:

      
  • Suosittelen, jos suinkin ostajan budjetissa, face-liftattua mallia, eli 2004 ->, vaikka sitten enemmän ajettua. 2004 malliin tehtiin useita muutoksia, ja tulos on selvä.



    Äärimmäisen hyvin rakennettu auto, oma ja useampi vastaava tuttuvapiirissä eikä YHTÄÄN sähkövikaa, pienempää tai isompaa murhetta. Erittäin laadukas auto. Luokkansa mukavin ja turvallisin, kompressori tekee pienimmästäkin moottorista autobahnalla viihtyvän.



    Hintava? Kyllä kai, mutta kaikki on suhteellista.

      
  • Kaiken näköisiä juttuja. Itselläni on kokemusta kahdesta W203 yksilöstä, vm. -02 kompressorista ja kolme vuotta myöhemmin käyttöön otetusta dieselautomaatista.



    Ensimmäinen ei siis ollut facelift-malli, oli kuitenkin kompressorikoneinen ja kuusivaihteisella manuaalilla. Hankin uutena. Vikoja oli muutama pieni, ainoa ylimääräinen korjaamokäynti oli ilma-anturin vaihto. Takapään alapallolaakerit vaihdettiin. Tuulettimen moottori piti pientä ääntä, ei tehty mitään. Penkeissä oli nitinää joka korjautui silikonilla.



    Muita huomioita:

    - suht kallis huoltaa merkkikorjaamolla

    - taloudellinen ja mukava moottori, etenkin 100 & 120 vauhdeissa vie yllättävän vähän. Kompressorikone ihan eri luokkaa kuin useimpien muiden valmistajien vapaasti hengittävät vuonna -02 tai -03. Audin 1.8T oli ainoa vähän vastaava, mutta karkeampi eikä minusta niin mukava ajaa. Tuolloiseen A4:ään nähden pidin MB:tä kokonaisuutena parempana.

    - kulutuskestävyys hyvä, ikä ja kilometrit eivät näy ulkona eivätkä sisällä

    - ei ollut ruoste-ongelmia vaikka sellaisestakin olen kuullut, maalipinnan kanssa ei myöskään ollut ongelmia

    - ajettavuuteen, äänettömyyteen ja mukavuuteen olin tyytyväinen



    Uudempi on parannettu painos edeltäjästään. Vikoja ei ole oikeastaan ollut. Ksenon-valot ovat aivan eri luokkaa kuin vakiovalot. Ilme on pirteämpi, etenkin sport-varustelun osalta. Ajettavuutta vähän vaikea verrata, uudempi on varustelutason vuoksi eri alustalla. Yleisesti kait uusi on parempi ajaa ja manuaalilaatikko on täsmällisempi käyttää. Jos nyt olisin hankkimassa, niin tämä uudempi painos. Tosin jos hintaero on merkittävä ja löytyy siisti vanhempi, niin mikä jottei sitäkin ottaisi. Enemmän ratkaisee miten on pidetty ja missä kunnossa auto on. Varustelutasoista itselleni ottaisin Sportin tai Avantgarden.



    Vanhempi 2-litran vapaasti hengittävä bensakone: en ottaisi itselleni. Kompressori on ihan eri luokkaa niin ominaisuuksissa kuin taloudellisuudessakin.





      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit