TeeCee viittaa siihen, että turvallisuutta on se marginaali, joka jää omien taitojen ja olosuhteiden sekä oman ajotyylin väliin. Jos ne, jotka hallitsevat itsensä ja autonsa hätätilanteissakin, ajelevat tarvittaessa yli rajoituksen, he kaventavat …
AkiK otti esille mm. seuraavan tärkeän pointin:
"Kuinka monen uskot kokeilleen sitäkään perusasiaa, miten oma auto käyttäytyy missäkin tilanteessa?"
Juuri näin. Nyt kun autoissa on kaikenlaiset absit, epsit ja pepsit niin ei enokaan osaa vanhasta …
Puusilmäkeskustelun lomassa kannattaa lukea TM 21/06:sta juttu Tarinat ja totuus, joka kertoo ällistyttäviä asioita isosta liikenneturvallisuustutkimuksesta USAssa. Tutkimuksessa suurin syy sekä onnettomuuksissa että läheltä-piti-tilanteissa oli k…
Vai oli PropJock eilen illalla nähnyt "Minän" tulossa Tampereelta etelämpään. Se taisi tänään aamuruuhkassa pyristellä Tuusunväylällä, en ole ihan varma, saattoi olla "MINÄMINÄMINÄ"
Ennakoivasti, ennakoitavasti ja muun liikenteen mukaan.
Pahuksen hyvin sanottu. Ongelma on yleensä kuskin pukilla.
Asenne on tärkeä, paljon tärkeämpi turvallisuustekijä kuin ajoneuvo.
Sitten on ne ääritilanteet, jotka tulevat yllättäen ja voiva…
Tätä isojen takana huohottamista on kyllä helppo ylidramatisoida. Jokaisen henkilöautokuskin pitäisi saada joku tuntuma siihen miltä liikenne näyttää ison auton ohjaamosta. Isolla yhdistelmällä on massaa monikertaisesti mutta tehoa/tonni vain murto-…
Tapa säästää vilkkua tai olla kokonaan vilkuttamatta liittynee yleensäkin kohonneeseen kahjokertoimeen, samaan tapaan kuin se että ohittelee systemaattisesti ruuhkajonossa, vaihtelee kaistaa hissuksiin matelevassa liikennevirrassa, ajaa huonolla ke…
Joillakin asiat on aina jotenkin hyvän näköisessä järjestyksessä, joillakin on aina joku kaaos menossa. Ja kaikki ajavat. Tämä vaan on niitä elämän kovia tosiasioita.
Olet varmaan oikeassa siinä, että on elämäntilanteita, joissa kaaosta tuppaa ole…
Joillakin asiat on aina jotenkin hyvän näköisessä järjestyksessä, joillakin on aina joku kaaos menossa. Ja kaikki ajavat. Tämä vaan on niitä elämän kovia tosiasioita.
Olet varmaan oikeassa siinä, että on elämäntilanteita, joissa kaaosta tuppaa ole…
Herbertin esimerkki lähdöstä aamulla ajamaa työmatkaa huonosti nukutun yön jälkeen osui ytimeen. Samantyyppisiä tilanteita voi jokainen helposti luetella lisää. Silloin tällöin sitä vaan huomaa että pitäisi mennä puikkoihin vaikka tietää että ei ole…
mikahen kaavat pätevät varmaan kyntöhommissa, nutta jos puhutaan tieliikenteestä.
Lunta ja sohjoa on käytännössä 0-10 cm. tie voi olla jäinen, on mäkisyyttä ja mutkaisuutta. Kumpi tässä kulkee, kevyt vai raskas.
Eemilin Lada Niva-esimerkki viitt…
Kevyt ja riittävän tehokas on fysiikan lakien kannalta ihanne. Tarjonta tuntuu kyllä nyt suosivan raskaita ja tehokkaita, ne ovat niin muodikkaita. "Ylimääräisestä" massasta tulee kuitenkin turhaa hintalisää, polttoainelisää ja päästölisää. Mitä tu…