https://fi.wiktionary.org/wiki/kaahari
"ajoneuvon kuljettaja, joka ajaa olosuhteisiin nähden liian korkealla nopeudella (mahdollisesti myös varomattomasti) aiheuttaen muille vaaraa tai epämukavuutta"
En ole ajanut pitkiin aikoihin Lusin suoral…
@Herbert kirjoitti:
Linkittämässäsi uutisessa ei sanottu, että ketään ei epäilty liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Se ei siis tarkoita, ettei ketään epäilty. Ei siellä autojen väristäkään mainittu, mutta varmaan kolariautoissa jonkin värine…
@Herbert kirjoitti:
Täytyy sitten keksiä sopiva nimitys näille, jolla ei kantti riitä jatkaa hyväksi kokemaansa ajotapaa edes silloin, kun poliisi mittaa vastaantulijoiden ajonopeuksia viherkaistan takana ja jossa puuttumiskynnys toisen ajoradan …
@Lukija48689 kirjoitti:
Hyvä tarkennus. Puhuin vertailukelpoisuuden vuoksi vain energian hinnasta ja tuo 5.7 c/kWh sisältää siirron ja verot. Irrotin kotiosoitteeseen kiinni naulatut osat energian hinnasta koska niiden kilpailuttaminen edellyttäi…
@Herbert kirjoitti:
Mistä päättelet, ettei kukaan vaarantanut liikennettä?
Uutinen julkaistiin parissakin lehdessä, ja sen mukaan ei ketään epäilty liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Kuten ei pääasiallisesti peräänajotapauksissa uuti…
@tracktest kirjoitti:
Tämä alkaa olla kuin käräjäoikeuden istunto, missä syyttäjä tenttaa vastaajaa.
Ei kai sentään. Asiallista keskustelua missä pohditaan ovatko säännöt ihmisiä varten, vaiko ihmiset sääntöjä varten.
Periaatteen tasol…
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000010681694.html
Kukaan ei vaarantanut liikennettä. Silti osallisena törmäyksessä oli neljä autoa - kohtalo / sattuma on joskus ilkeä ilmiö. Auttaisiko jos tuonne saisi lisää nopeusvalvontaa, ja alempia nop…
@tracktest kirjoitti:
Sähköauto letkan keulilla, tuttu näky kesäisillä ja talvisilla teillä. Aiheuttaako hitaasti ajava auto vaaraa muille autoilijoille, tämä alkaa olla hyvin ajankohtainen kysymys muuttuvassa ympäristössä.
Ei aiheuta. Pe…
@Kumppani kirjoitti:
@Lukija21885 kirjoitti:
...ellei koe rauhallisuutta pitkästyttäväksi
Tällaiset perustelut ovat aina yhtä käsittämättömiä (asianomaisilta). Jos annettaisiin ajaa vaikka 140km/h motarilla, niin eräitä …
@Herbert kirjoitti:
Kaksikaistainen maantie, edessä traktori, jonka saavuttaa ensin kaksi henkilöautoa, sitten minä ja vähän myöhemmin kaksi lisää. Tullaan kohtaan, jossa vastaantulijoilla on ohituskaista ja meillä sulkuviiva eli vaikka vastaantu…
@tracktest kirjoitti:
Nopeusrajoituksia noudattamalla saavutetaan taloudellisempi ajotapa, voihan sitä järkevyyttä perustella näinkin.
Se on pääsääntöisesti myös turvallisempi ja mukavampi, ellei koe rauhallisuutta pitkästyttäväksi.
Ku…
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-ja-autot/f612a9b6-5a58-4606-9c2d-d9bd5c451acd
"Ensimmäinen ja suurin pulma on, että AdBlue alkaa jäätyä ja kiteytyä jo -11 asteen lämpötilassa. Ongelma on kärjistynyt kuluneena talvena, kun pakkaset ovat…
@Lukija31722 kirjoitti:
@Lukija21885 kirjoitti:
@Jokeri kirjoitti:
ADAC on testissään tuonut esiin myös kulutuskestävyyttä.
https://www.tyrereviews.com/Article/2024-ADAC-Summer-Tyre-Test.htm
…
@Jokeri kirjoitti:
ADAC on testissään tuonut esiin myös kulutuskestävyyttä.
https://www.tyrereviews.com/Article/2024-ADAC-Summer-Tyre-Test.htm
Kumho kestää kilometrejä mutta on myös meluisin. Goodyear pääsee lähes samoihin ollen huo…
@HybridRules kirjoitti:
Minun on aivan pakko miettiä liikenteessä liikkumista nimenomaan yksilötasolla, koska tiellä eteen tulevat tilanteet ovat mitä suuremmassa määrin sellaisia, joihin minun on puhtaasti yksilötasolla reagoitava tai sopeudutt…
@Lukija33539 kirjoitti:
Yhdeksi syyksi on kerrottu mm. että ihmisiltä menee tällä menolla usko nopeusrajoitussysteemiin - mulla usko on jo mennyt, otan rajoitukset ohjenopeuksina. Niissä rajoissa jotka on mahdollisia, valitsen vauhdin oman harkin…
Väistämisen kannalta on hyvä huomioida että nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu. Sama toimii käänteisesti: nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan lähes puoleen. Ja kun tähän lisätään vielä jarruttamatta ta…
Kauriskolari, vaikka siinä ei ihminen itse loukkaantuisi, niin sellainen tekee massiivisen miinusmerkin liikenteessä säästettyyn aikaan. Matkan keskeytyminen ja korjaamokäynti, niin sellainen sotkee aikataulut. Jos on liukuva työaika, niin tunnit pi…
@HybridRules kirjoitti:
@Lukija336949 kirjoitti:
Mitä tarkoittaa turvallinen nopeus nopeusrajoituksen ulkopuolella?
Että turvallista nopeutta voi ajaa vaikka nopeus olisi juridisen ylinopeuden puolella. Kiistaton esime…
@Lukija159246 kirjoitti:
@Lukija48689 kirjoitti:
Huollon hinta ja tarpeeton huoltotesterillä tehtävä nollaus on valmistajakohtaista kettuilua, joka harmittaa asiakasta ihan aiheestakin.
Jos tankkitulostin tarkoittaa muste…
Korostetustihan tuo 20 km/h päiväsakkoraja esiintyy talvinopeusrajoitusten aikaan, tai silloin kun rajoitukset vekslaavat 80 - 100 - 80 välillä. Tähän kun lisätään että kyseessä on monin paikoin pistokokeet, mikä tarkoittaa että puuttuminen vakiintu…
@HybridRules kirjoitti:
Jos olet todellisuudessa sellainen sääntö-Seppo, jona täällä esiinnyt, ei sinulle ole väliä, onko rajoitus perusteltu vai ei. Isoveli on ilmoittanut, mitä nopeutta ajetaan ja sinä ajat, koska et halua/pysty itse arvioimaan…
Suomessa ylinopeus on katsottu automaattisesti liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi.
"...säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon…
@Lukija33539 kirjoitti:
Minusta ohi meni 4 autoa, josta yksi oli kieltämättä melkoinen tahvo. Kaveri tuli motarille Sipoosta ja ajoi KehäIII:lle. Hän ajoi sellaisella etäisyydellä (~10m 120..140kmh), että kortin olisi voinut kuivattaa heti piiitk…
@Lukija33539 kirjoitti:
@Lukija21885 kirjoitti:
Ylinopeutta ajava kerää jonoa eteensä,
Mites tämä keräys tapahtuu ? Tarkoitatko, että takana tuleva painostaa edellä ajavaa ajaamaan nopeammin, ja sitten tämä edel…
@HybridRules kirjoitti:
Ohituksien generoiminen tarkoittaa minun mielestäni sitä, että ohitettava aiheuttaa ohitustilanteen. Ylinopeutta ajavan tapauksessa kukaan ulkopuolinen ei aiheuta ohitustarvetta vaan se on ohittajan oma valinta. Miksikö a…
@Herbert kirjoitti:
Kottikärryn/Tracktestin Bmw-kommenttiin. Joskus jossain muistaakseni oli juttu (jopa tutkimus?), miten auto (merkki, koko jne. asiat) vaikuttaa toisten käytökseen. Halvalla pikkuautolla ajava saa osakseen enemmän painostamista…
@tracktest kirjoitti:
BMW on ollut haitta siitä saakka, kun sen tänne ilmoitin. Älkää ilmoittako automerkkiä millä ajatte pääsette paljon helpommalla. BMW merkkinä on toisille aivan helvetillisen vaikea pala, mutta vähät minä siitä välitän. BMW n…