Avaat tallin ovet.
Siinä se seisoo tanakasti tassut maassa, pitkä konepeltii kiiltää, sierainaukot konepellissa nuuhkivat ulkoilmaa.
Istahdat autoon, käännät sytytsvirran päälle, ALT - GEN - OIL - valot syttyvät. Klikkaus vielä, ja iso V8 jyrähtää käyntiin.
Kone käy kylmänä väkisten. Korvat lyövät lukkoon kun tallissa polkaisen kaasua pari kertaa.
Automaatin krominen lattiavalitsin konsolissa klikkaa siirtäessäni valitsimen D-asentoon.
Tallin ovet kiinni, naapurit tietää lähtiessä kun kuulevat vaimean ukkosen jylinän.
Klik, vaihteensiirrin eteen, kevyt kaasunpainallus, jytinän saattamana Challenger lipuu kadulle. On vaikea erottaa kumpi haluaa liikkua, auto vai kuski? Lämpötila asettuu vähitellen kohdalle, öljynpaineet OK, kierroslukumittari työntyy ulkoa konepellin läpi ylös.
Pieni repaisu, työnnyt vasten penkkiä, kasin soundi yltyy.
Tulee risteys, kone käy taas väkisten tyhjäkäyntiä, se haluaa hanaa. Vaihde N-asentoon, täräytät kaasua paikallaan, auto heilahtaa joka kerran moottorin väännöstä, kyyhkyset ja lokit lähtevät pellolta lentoon.
Suora on vapaa, käännyt sille. Paikallaan nostat kierroksia D-asennossa, pidät jarrulla autoa, sitten päästät jarrun ja survot kaasun pohjaan.
Moottori haukkaa ilmaa kuin valas, pakoputkista kantautuu eläimellinen alkukantainen raivo, painaudut istuimeen jättiläismäisen käden voimalla, takapyörät ulvovat savuten, auton hyökkää eteenpäin, keula nousee helvetillisen kiihdytyksen saattamana, kuulet vaihtoäänet ja pienen tsip renkaiden repiessä asfalttia ja sutaisevan saadessaan uuden otteen joka vaihdon aikana.
Löysäät kaasua, kierrokset laskevat, kuminkäry haisee....niin ne jätskit piti ostaa muksuille kiskalta. Kone naksahtelee kuumana kun asioit ja pyytää kadulle.....muodot ovat sennäköiset, että se näyttää liikkuvan vaikka seisoo paikallaan.
Tätä se on.
Kyllä.
Tollasta mäkin haluaisin kokea.
Kuinka moni hankkii auton tunteen perusteella.
Hain tuon vanhan fiilis-jutun jonka kirjoitin aikaa sitten kun Challenger vielä oli harrasteautona. Kadun koko hemmetin myyntiä vaikka sain todella hyvät rahat siitä.
Jos haet itsellesi autoa, niin kuinka paljon siinä on sitä fiilistä, tunnetta mukana. Luemme paljon Scenic vs. Verso jne. harmaita autoja, entä jos vain haluat A6, BMW 530, MB CLS 350, tunne ja halu omistaa se, ajaa ja samalla nauttia kaikesta?
Tätä en ole vielä löytänyt Japanilaisesta, ehkä sekin päivä koittaa, mistä sen tietää? Mutta paljonko tunne ja tunnelma vaikuttaa auton osto-/hankintapäätöksessä? OK, lapsiperheessä pitää mahtua rattaat, vaunut, vaippapussit yms. mutta ei kaikilla. Kuka ajattelee joskus toisin?
Hain tuon vanhan fiilis-jutun jonka kirjoitin aikaa sitten kun Challenger vielä oli harrasteautona. Kadun koko hemmetin myyntiä vaikka sain todella hyvät rahat siitä.
Jos haet itsellesi autoa, niin kuinka paljon siinä on sitä fiilistä, tunnetta mukana. Luemme paljon Scenic vs. Verso jne. harmaita autoja, entä jos vain haluat A6, BMW 530, MB CLS 350, tunne ja halu omistaa se, ajaa ja samalla nauttia kaikesta?
Tätä en ole vielä löytänyt Japanilaisesta, ehkä sekin päivä koittaa, mistä sen tietää? Mutta paljonko tunne ja tunnelma vaikuttaa auton osto-/hankintapäätöksessä? OK, lapsiperheessä pitää mahtua rattaat, vaunut, vaippapussit yms. mutta ei kaikilla. Kuka ajattelee joskus toisin?
Onhan suurissa, tehokkaissa moottoreissa oma taikansa. Minun haaveeni kohdistuu autoihin, jotka on aikoinaan tehty "konepajatyönä", eli siihen autonvalmistuksen kauteen, jolloin muovit ja elektroniikka olivat lähes tuntematon käsite: käytettiin rautaa, kuparia,peltiä,kumia, kangasta, nahkaa. Mutta: rahat ja aika eivät riitä muuhun kuin haaveiluun.
Toisaalta: aina kuvittelee uuden auton ostettuaan tehneensä järkivalinnan. Tosiasiassa mielihalut, ennakkoasasenteet, tottumukset jne. vaikuttavat myös nk. arkiauton valintaan - joillekin enemmän, joillekin vähemmän. Jos vaikkapa minä aloittaisin "puhtaalta pöydältä":ottaisin ruutupaperia, johon kirjaisin käyttötarpeeni, auton käytön maantie/kaupunki, tilatarpeet, kustannustekijät kaikkineen, jne.. ja sitten alkaisin pelkästään niiden pohjalta etsiä itselleni sopivaa autoa, pihalla seisoisi aivan erinäköinen auto kuin mikä siellä nyt on. Mutta pääasia on, että tiedostaa sen itse - ja on silti tyytyväinen valintaansa.
Hain tuon vanhan fiilis-jutun jonka kirjoitin aikaa sitten kun Challenger vielä oli harrasteautona. Kadun koko hemmetin myyntiä vaikka sain todella hyvät rahat siitä.
Jos haet itsellesi autoa, niin kuinka paljon siinä on sitä fiilistä, tunnetta mukana. Luemme paljon Scenic vs. Verso jne. harmaita autoja, entä jos vain haluat A6, BMW 530, MB CLS 350, tunne ja halu omistaa se, ajaa ja samalla nauttia kaikesta?
Tätä en ole vielä löytänyt Japanilaisesta, ehkä sekin päivä koittaa, mistä sen tietää? Mutta paljonko tunne ja tunnelma vaikuttaa auton osto-/hankintapäätöksessä? OK, lapsiperheessä pitää mahtua rattaat, vaunut, vaippapussit yms. mutta ei kaikilla. Kuka ajattelee joskus toisin?
Kunpa olisikin varaa hankkia auto pelkästään tunnepohjalta... Aina silloin tällöin ennen erään suositun veikkauspelin arvontaa lauantai-iltana minulla on ollut niin "voittajafiilis", että sitä on jo alkanut suunnittelemaan ostoslistaa seuraaville päiville. Autokin on tietenkin listalla. Mutta pahus sentään en ole vielä tänäkään päivänä keksinyt millaisella ajopelillä sitä haluaisi ajella, vaikka varaa olisi. Tällä hetkellä harrasteajoneuvon virkaa toimittaa moottoripyörä, joten autovalinta tulisi varmaankin olemaan enemmänkin käytännöllinen, diisselibemari tms.
No väliäkös sillä, noin klo 21 samaista iltaa sen listan on saanut repiä
[quote title="05.02.2005 klo 12:06 SixPack kirjoitti"]
Kuinka moni hankkii auton tunteen perusteella.
Hain tuon vanhan fiilis-jutun jonka kirjoitin aikaa sitten kun Challenger vielä oli harrasteautona. Kadun koko hemmetin myyntiä vaikka sain todella hyvät rahat siitä.
Jos haet itsellesi autoa, niin kuinka paljon siinä on sitä fiilistä, tunnetta mukana. Luemme paljon Scenic vs. Verso jne. harmaita autoja, entä jos vain haluat A6, BMW 530, MB CLS 350, tunne ja halu omistaa se, ajaa ja samalla nauttia kaikesta?
Tätä en ole vielä löytänyt Japanilaisesta, ehkä sekin päivä koittaa, mistä sen tietää? Mutta paljonko tunne ja tunnelma vaikuttaa auton osto-/hankintapäätöksessä? OK, lapsiperheessä pitää mahtua rattaat, vaunut, vaippapussit yms. mutta ei kaikilla. Kuka ajattelee joskus toisin?
SixPack Kaikkilla aiheillasi on yhteinen tavoite, päästä mollaamaan
"Japanilaisia" turha toivo siitä että se jotain vaikuttaisi!
Jos kicksejä kaipaat niin hae vaikka niksmanneilta Nissan Skyline GT
paukkuja löytyy 500 - 1250 Horsepoverin edestä, kuten nelipyöräveto
nelipyörä-ohjaus, kannattaa kummikin tyytyä 700 - 800hv jotta kulkineen saa myös rekisteriin Suomessa kuulemma pari tälläistä on
rekisterissä, mutta eiköhän jo sillä saa naapurit paskantamaan housuihinsa kun lähdet jätskille kulmakunnan kioskille.
Tai rupea harrastamaan Offshore-kilpaveneilyä, niin voit lennättää laitetta 150km / 80solmun vauhtia 1,5m vallitsevassa aallonkorkeudessa neljä tuntia 40solmun keskinopeudella, jättää mukavasti ilmaa kölin alle 2-4m, loikat on 20-30-40m pituisia, kicksejä saa ja ne tuntuu kropassa vielä 3-5 päivää kisasta. On muuten "Miesten"hommaa eikä puolukanpoimijoiden. Voin vaikka konsultoida 11 vuoden kokemuksella lajista.
Herätitte ajatuksia.Itse vaihdoin hiljan tuoreen japsin käytettyyn volvoon.Ei tasan ollut järjellä perusteltua.Mutta jälkeenpäin täytyy myöntää sixpack:n olevan oikeassa.Toisaalta löydän tästä järkiperusteet vaihdolleni kun vertaan volvoa(kulut yms.) jenkkeihin
(niin hienoja kuin ne ovatkin).Mutta kuitenkin se fiilis,se on jotain selittämätöntä sillä ei ole järjen kanssa mitään tekemistä.
Itse perustelin itselleni että kerranhan täällä vain riudutaan.
Misar-San.
Et tainnut ymmärtää ollenkaan tätä fiilis-juttua.
Mitä kicksejä tai fiiliksiä saan Nissanista? Olen ajanut kiihdytyskisaa - Drag Race - itse. Riippuen luokista löytyy myös Euro autoja ja Wokkipannuja tänä päivänä. Oli Nissanissa vaikka kuinka paljon hevosvoimia, koko fiilis, äänet, soundit ja ulkonäkö puuttuu!
Tämä on yksi kokonaisuus haettaessa sitä. En vielä ole löytänyt sellaista Japsivehettä jossa tämä tunne olisi mukana.
Avomeriveneilystä senverran, että kyydissä olen ollut Wellcraft Scarab:issa jossa 2xV8. Samainen vene osallistui aikoinaan Tukholma-H:ki Off-Shore kilapiluun.
Herr Doctor SixPack Tukholma - Helsinki kilpailuissa ei käsittääkseni ollut kunnon kisavehkeitä kuin Timo Mäkisen katti muut olivat enemmän vakioveneitä=painavia ja ehkä jonkin verran piristetyllä konepuolella.
Itse kerään kicksejä kaksipyöräisellä Honda VFR 800Vtec Abs:llä, ja ehkä seuraava auto on Nissan 350Z pääasia ettei ole kubbelwagen.
Vau...upeasti kirjoitettu Sixpack.
Oma harrasteauto odottaa vuokratallin perällä huhtikuuta. Seisonta päättyy ja haen hänet kotiin. Käyn pesemässä pölyt pois ja säiden salliessa glymiä pintaan. Muutama lenkki katto ylhäällä, mutta kesää odottaen. Tänä kesänä ei laittoa olekaan tiedossa. Kaksi kesää häneen on jo panostettukin, laitettu alkuperäiseen kuntoon.
Pitäisiköhän kesäksi laittaa Passatti seisontaan?
Well, Mr. Misar-San, kaukaa saat etsiä Herr Doctoria jos minusta sen aiot saada! Bootsit ja nahkarotsi roikkuvat tallissa, Keith-Black 468 cid V8 lohko takomäntineen on toimitettu Isosta-Maasta. ISO-venttiiliset kannet on jo. Remppasin 6-71 Blowerin aikani kuluksi (se on remmiahdin). Kokonaisuus lasketaan tod.näk. kevyeen Novaan. Nova on takaa levitetty ja taka-paksista kavennettu, jotta armottomat läskit mahtuvat alle. Wheelie-barsit kuuluvat kuvaan, sekä auto tullaan rekisteröimään kadulle mikäli mahdollista. Vanhasta katu-kisa-Outlaw Firebirdistä on tallessa ilokaasulaitteisto jos elämä tuntuu ikävältä ja hautoo itsemurhaa!
Hiukan offtopic - ei taida Sixpack "laajentaa keskustelua" japanilaismerkeistä USA-omisteisiin merkkeihin, kun puhutaan toiveesta suosia eurooppalaisomisteisia automerkkejä muiden sijaan.
No, Fiilis keskustelu on tunnepohjainen aihe, alkoihan se USA-auton ratin takaa! Kun toin fiilis ajattelun arkiautoon jolla ajetaan koko vuoden ympäri, toin muutaman esimerkin A6, 530, CLS 350 josta tarkka lukija huomaa, että ne on valmistettu Euroopassa.
Kaikissa keskusteluissa jossa kinataan hyviä ja huonoja puolia ja mollataan euro- ja japsiautoja, olen itse enemmän huomannut ajattelevani autosta; diesel jossa on kohtalaisesti tehoa, automaatti, kulutus sitä luokkaa, että on ilo ajaa sillä, ja autossa täytyy olla jokin tunne. Ikävä, että sitä tunnetta ei saa harmaasta massasta, vaan se käy kukkarolle.
Sijoitan sauna- , suihku-. keittiö- ja ulkolasiterassiremonttiin suurimman osan rahoista myymistä autoista. Tämä ei näin yhtäkkiä tuo minulle erikoisia fiiliksiä. Naisväki tällaista arvostaisi. Mutta päätyrivari Espoossa n. 300 m meren rannasta tuo järkisyyt minunkin ajatteluun. Hintalappuun lisätään melkoinen summa kun tämä on tehty! Voisin myydä tämän, yksin kun (toistaiseksi) asustelen, mitä tahansa fiiliksiä tuolla automaailmassa liikkuukin, voin ostaa mitä haluan. Jos näin päättäisin tehdä, mikä jossain vaiheessa on järkevää, mistä talli? Siinäpä minulle ongelma! Tallissa on ehkä eniten fiilistä monen kaverin kanssa saatu pitkinä talvi-iltoina. En edes tiedä mitä sarjoja TV:ssa pyörii!
Tunnetta 70%, järkeä 30%. Osuudet kyllä vaihtelee, niinkuin ihmisen mieli yleensäkin. Autoilu on minulle paljon muutakin, kuin pääsemistä aiottuun kohteeseen; se on harrastus, kokemus, elämys, nautinto tai surkeimmillaan kärsimystä. Ajan myös työkseni.
Tuon järjen osuuden ratkaisee yleensä talouden realiteetit eli likviditeetti ja se kuinka paljon raaskii laittaa kiinni autoon/autoiluun. Joskus esim. opiskeluaikana talous vaikutti sen, että oli autoiltava järjellä; autona mm. diesel-Escorteja, kulutus 5 l/100 km.
Kesää odottaa tallissa 320i Cabrio. Viime kesänä jäivät ajelut kelien takia aika vähiin.