Käytin kaksi viikkoa sitten autoni 60tkm huollossa Lauttasaaren Stockalla. Viime perjantain ruudulle ilmestyi varoitusvalo jarrupaloista. Lauantaina Espoon Stockalle näyttämään autoa, jonka onneksi sain heti sisään pikku korjausten puolelle. Tuomio: kaikki jarrupalat ja jarrulevyt vaihtoon! 60tkm huoltotodistuksen mukaan jarrupalat ja levyt oli tarkastettu reilua viikkoa aiemmin.
Minulla on huoltosopimus, eli lisäkustannuksia ei tullut. Kuitenkin aikaa ja v...tusta riitti. Mitä, jos olisin huollattanut autoni juuri ennen ulkomaan matkaa luottaen ko. huoltamon ammattitaitoon? Enään en luota...
EDIT: Oli pakko odottaa muutama päivä ennen tämän kirjoittamista, jotta teksti olisi edes osapuilleen asiallista.
Espoon Stocka on muuten parantanut todella paljon Audi-puolen siirryyttyä toisiin tiloihin. Kiitokset sinne.
Oliko kyseessä firman auto?
Omat kokemukset yrityksen ja oman auton huollattamisesta ovat ristiriitaisia. Vaikka ei yksityisenäkään saa laadukasta työtä osaksen, tuntuu yrityksen autoa kohdeltavan vielä välinpitämättömämmin.
Pari vuotta sitten Kouvolan Nissan teki rimanalituksen, kun vein silloisen työautoni katsastustarkistukseen ja määräaikaishuoltoon. Auto oli vanha ja rupinen, mutta tai oikeastaan siksi tarkoituksenmukainen. Huollossa vaihdettiin muutama polttimo ym pientä. Katsastuksesta en kuitenkaan eläissäni ole saanut yhtä pitkää vikalistaa kuin silloin. Puutteina oli mm. ruostevaurio rungon takaosassa, väljä raidetangonpää, äänimerkki, käsijarru ja muutama muukin asia. Hieman oli työnjohtaja hiljainen, kun vein auton takaisin liikkeeseen. En muista, lähetinkö palautetta maahantuojalle, toivottavasti.
Syksyllä käytin toisen auton eri liikkeessä vastaavassa tilanteessa. Katsastuksesta kuitenkin sain tuomioksi väljän alapallonivelen ja katkenneen takajousen lehden!
TM voisi huoltovertailuja tehdessään kokeilla, onko asiakkaiden luokittelu yleistä vai ainoastaan kohdalleni sattunutta epäonnea.
Työsuhdeauto, mutta olen yrittäjä eli toisaalta omistan auton itse firman kautta. Eli kyseessä ei ole yksi ison firman kymmenistä (sadoista?) autoista.
Että hiemanko törkeää?!! Kait hyvä Tuota on antanut Stockmann Autoryhmälle palautetta? (Jos ei, niin mene Stockmannin nettisivuille ja valitse sieltä Stockmann auto ja asiakaspalaute. )
Olen laittanut internet-palautteen, mutta tuskin tuolla tavoin toimiva firma edes vastaa.
On se nyt kumma, jossei Stockmannin autopalveluita koske samat kriteerit kuin itse myymälätoimintaa... Itse en ole kokeillut Stockmannin autopalvelujen tasoa, mutta ainakin Espoon puolella asiakaspalvelu pelaa huolossa kuulemani mukaan.
Ei siitä pääse silti mihinkään, että on todella onnetonta, jos huollossa jää jarrupalat vaihtamatta ja kohta joutuu uudestaan menemään huoltoon. Onneksi rahalliselta menetykseltä vältyttiin tässä tapauksessa kiitos huoltosopimuksen, mutta mitä sitten kun sitä ei olekaan? Pitäisi kyllä huoltamoiden ottaa vastuuta!
Aikaa kyllä meni. Lauantaiaamu piloille autoa odotellessa ja tiistaina iltapäivällä sama juttu.
Ja huoltajan moraalista voidaan olla montaa mieltä (tai vain yhtä...). Huollon yhteydessä tarkastamatta jääneet jarrut voisivat pahimmillaan olla syy onnettomuuteen.
Ja mieltä kalvaa epätietoisuus, mitä muuta on jäänyt tekemättä??? Haluaisitko tälläisen huollon esim. koskevan autosi airbageihin?
Automarkkinoilla riittää nykyään onneksi vaihtoehtoja. Seuraavan kerran autoa vaihtaessani muistan varmasti Stockan tavan "huoltaa" autoja. En oikeasti tiedä, että ovatko muut parempia. Stocka on kuitenkin omassa mielessäni onnettomaksi todistettu.
Stockalta tuli palautetta sähköpostiin:
"Hyvä XXXX XXXXX,
kiitän viestistänne 27.1. ja pahoittelen tapahtunutta.
Välitän palautteenne huolto-osastojemme kehitysjohtaja XXXX XXXXXXXXXXX.
Palaamme asiaan mahdollisimman pikaisesti.
Ystävällisin terveisin
XXXXX XXXXX
johdon assistentti"
Tuo viesti kolahti sähköiseen postilaatikkooni 27.01.2005.
Ainakaan vielä asiaan ei ole palattu. Ymmärrän ko. organisaatiossa olevan sen verran parannettavaa, että kehitysjohtajalla on varmasti muutakin kiirettä. Ehkä "mahdollisimman pian" on kuitenkin ennen kesää. Onneksi autoni huoltoväli on 30000km ja auto ehtii vaihtua ennen seuraavaa huoltoa. Toiseen merkkiin.
Onko muilla Stockilla tuollaista palvelua?
Palvelua???
Palvelu ja ammattitaito kulkee aika usein käsi kädessä. Niin ainakin useamissa autoliikkeissä.
Useamman korjaajan ja automyyjän kanssa asiasta keskusteltuani
hieman ihmetyttää korjaamojen(merkki sellaisten)touhu.
Jos autollesi on kellotettu esim 60 000km huoltoon aikaa 2 tuntia
ja kaveri suoriutuukin siitä 1,5 tunnissa saa hän lisää liksaa!
Korjaaja ehtii näin ollen tekemään esim öljynvaihto huollon
kellotetun 60 000km huollon lisäksi.Lienee selvää ettei paljon
kiinnosta "laatu" kun siitä kärsii oma tilipussi.Olenkin suosinut
hyväksi havaitsemiani "pieniä" korjaamoja.Hinnat ovat usein hieman
sovittavissa ja palvelu on TAATUSTI parempaa ja laadukkaampaa.
On muuten tänä päivänä merkkiliikkeillä järjetön tuntitaksa.
Me käymme tutulla autoliikkeessä korjauttamassa autoa. Pienet korjaukset ovat ilmaisia ja hinnat ovat puolet pienemmät mitä merkkiliikkeissä. Ei ihme että tällä autoliikkellä on runsaasti asiakkaita ja että siellä käydään pitkienkin matkojen päästä korjauttamassa ja ostamassa autoja.
Kaikille lienee selvää myös ettei uudenkaan auton ostajan ole
pakko käydä merkkikorjaamossa.
Fiatin huoltopäällikön kanssa meinasi kerran kärvähtää hihat
tästä asiasta.Pyysivät 40 000km huollosta 1400 mummoa
ja toisaalla katsoin itse vieressä kun laatuosilla asentaja
teki samat hommat 700 mummolla.Kyllä kerran
pääsee kusettamaan mutta se on varma ettei toista
kertaa tule.
pakko käydä merkkikorjaamossa.
Niin ei ole kai pakko viedä. Mutta monet eivät osaa korjata esimerkiksi uusien Audien vikoja. Nykyään täytyy erikoistua tiettyihin autoihin, kun kaikki on niin hankalaa. Periaattessa pitää mennä kumminkin merkkiliikkeeseen.
pakko käydä merkkikorjaamossa.
Fiatin huoltopäällikön kanssa meinasi kerran kärvähtää hihat
tästä asiasta.Pyysivät 40 000km huollosta 1400 mummoa
ja toisaalla katsoin itse vieressä kun laatuosilla asentaja
teki samat hommat 700 mummolla.Kyllä kerran
pääsee kusettamaan mutta se on varma ettei toista
kertaa tule.
Ainakin meikäläsen tuo huoltosopimus ohjaa merkkiliikkeeseen. Siinä olet oikeassa, että toista kertaa eivät pääse kusettamaan...
Auton valinnassa kannattaa kyllä ottaa huomioon harkitsemansa merkin huollon toiminta. Omalta osalta yo. tapahtuma ohjaa toiseen merkkiin.
Tuossa luvattua "kehitysjohtajan" vastausta ei ole vieläkään tullut. Ehkä Stockalla on varaa menettää autostaa aikoinaan miltei 50keur maksanut asiakas.