Toyota corolla D4D

5 kommenttia

Olen vaihtamassa autoa ja kiikarissa 03 vuoden corolla farmari 90 D4D koneella. Kokemuksia kyseisestä autosta kaivataan.

  
  • Ominaisuuksiltaan keskinkertainen, ulkonäöltään mitäänsanomaton ja tiloiltaan ahdas. Käytettynä poskettoman ylihintaisia. Jos ajoa tulee vähänkin enemmän, saa huollossa juosta jatkuvasti lyhyiden huoltovälien vuoksi. Hyvänä puolena ko. mallissa on todennäköisesti keskimääräistä vähemmän vikoja.

      
  • Huvittaa nämä ainaiset huollossakäyntivertailut.

    Toyotan huoltoväli on esim bensamalleilla muistaakseni 15000, mutta 15000 kohdalla vaihdetaan oikeastaan vain öljyt ja suodatin. Muihin saman luokan autoihin verratava huolto on 30 000 välein.
    Kokonaiskustannukset esim. 3-4 vuodessa ovat kuitenkin edullisimmasta päästä, koska esim öljyt ovat ihan eri hintaiset verrattuna monen merkin ns. longlife-öljyihin joita koneeseen pannaan 30000 välein. Lisäksi Toyotan vakuutukset ovat sieltä edullisimmasta päästä.

    Monien testien yhteydessä lehdissä nämä asiat on huomioitu kokonaiskustannusten vertailussa kun asiat lukee tekstin yhteydestä eikä tuijota vain lopputulosten laatikoita.

    Eli jos asuu normaalin etäisyyden päässä huollosta, tuo 15000 välein tapahtuva öljynvaihto (aikaa 0.5-1h) ei kaada kenenkään taloutta. Toyotan huoltoverkosto on suomessa varmasti automerkeistä laajin eli matkaa lähimpään huoltoon ei kenelläkään hirveitä matkoja tule.

    Olen muuten yhä sitä mieltä että monasti (riippuu tietysti auton käyttötavasta ja ns. hyvien kilometrien määrästä) suomen vaihtelevissa ja raskaissa olosuhteissa 30000 km:n öljynvaihtoväli on liian pitkä.

    Omista kokemuksista Toyotista voin sanoa että niitä ylimääräisiä huoltamokäyntejä ei liiemmin tarvi käydä. Jos joku muuta väittää niin liitän ne sarjaan muutamat poikkeukset jotka vain vahvistavat säännön...Toyota on hemmetin luotettava auto :smile:

      
  • Lainaus:
    24.03.2005 klo 10:41 HäRVeli kirjoitti
    Huvittaa nämä ainaiset huollossakäyntivertailut.

    Toyotan huoltoväli on esim bensamalleilla muistaakseni 15000, mutta 15000 kohdalla vaihdetaan oikeastaan vain öljyt ja suodatin. Muihin saman luokan autoihin verratava huolto on 30 000 välein.
    Kokonaiskustannukset esim. 3-4 vuodessa ovat kuitenkin edullisimmasta päästä, koska esim öljyt ovat ihan eri hintaiset verrattuna monen merkin ns. longlife-öljyihin joita koneeseen pannaan 30000 välein. Lisäksi Toyotan vakuutukset ovat sieltä edullisimmasta päästä.

    Monien testien yhteydessä lehdissä nämä asiat on huomioitu kokonaiskustannusten vertailussa kun asiat lukee tekstin yhteydestä eikä tuijota vain lopputulosten laatikoita.


    Testien huoltohintavertailussa Tojota ei ole ollut halvin, lähinnä keskihintainen. Nämä vertailujen taulukot tosin tyssäävät yleensä 60tkm:iin, joten jakopään hinhavaihdot eivät näy (mikä tietty muuttaa tilannetta aika paljon). Varaosat ovat Tojotassa ehkä vähän keskimääräistä kalliimpia.

    Laitetaanpa faktaa. Tässä tuoreimman tuulilasi-lehden tiedot Corolla-kokoluokan testistä:

    Huoltokulut 60 tkm:iin asti (sis. jarruneste ja jäähdytysneste):

    Opel 500e
    VW 516e
    Ford 661e
    Toyota 682e
    Citroen 865e
    Fiat 1244e (sis jäkopään hihnan vaihto)

    Hihnan vaihdot maksavat 270 - 420e. Fiatiin pitää vaihtaa hihna 3 v/60 tkm, kun esim. VW:n vaihto tapahtuu 180 tkm:ssä (ei ikärajaa). Tojoohan ei tarvitse hihnaa vaihtaa, kun on ketju.

    Varaosavertailussa halvin on ford (990e), sitten VW (1088e), tojo (1221e), fiat (1262e), Opel (1336e) ja citroen (1496e)

    Halvin vakuutettava on VW, tojo seuraavaksi halvin, sitten ford.

    Eli Toyota ei ole halvin ylläpidettävä 3-4 vuoden jänteellä. Toki eroa kompensoi Tojotan vuotta pidempi takuu, kuin näillä kilpakumppaneilla.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 24.03.2005 klo 11:44]
      
  • Nuo huoltohinnat koskevat ilmeisesti bensa-autoja. Taitaapi olla Toyotan D4D:n jakohihnanavaihto selvästi esim. Golfia halvempi joten sikäli erot tasoittuvat. Luulen myös, että Corolla on selvästi vähävikaisempi kuin kilpailijansa.

    Noh sitten omia kokemuksia tästä uusimmasta Corolla-mallista.
    Mielestäni auto on kokoluokassaan hiljainen ja varsin hyvä ajettava. D4D on taloudellinen ja vääntävä mutta ei erityisen ruudikas esim. TDI-koneisiin verrattuna. Kestävyys on kuitenkin D4D:n paras valtti.

    Viimeistely on siistiä ja perusvarustelu kohtuullista (tuossa -03:ssa taitaa olla jo ilmastointikin vakiona). Ainut miinus on ajovalopesinten puute vielä tuossa -03 mallissa. Toisaalta eipä nuo painepesurit koskaan ole pyyhkijöiden veroisia - ja pyyhkijäthän alkavat olla lampuissa historiaa. Ajovalot ovat sedanissa ja wagonissa HB:ta paremmat. Tavaratiloiltaan farkku-Corolla ei luokkansa suurinpia. Sen sijaan sisätilat ovat kohtuullisen hyvät (esim. takana riittää polvitilaa). Sedan-mallin lastausaukko on nykyiseen tapaan onnettoman pieni. HB sen sijaan on takakontin osalta luokkansa pienimpiä. Turvallisuusvarusteet ovat asialliset ja törmäystestitulos 4 tähteä on hyvä luokassaan.

    Enpä ole kuullut vielä mistään tyyppivioista tuon uuden Corollan osalta joten sikäli vaikuttaa erittäin hyvälle paketille - vielä kun ominaisuudet ovat kohdallaan.

    Noh persoonatonhan Corolla tietysti on - johtunee osittain varovaisesta muotoilusta ja osin ylivoimaisesta markkina-asemasta.

      
  • Lainaus:
    24.03.2005 klo 12:22 A Tapio kirjoitti

    Noh persoonatonhan Corolla tietysti on - johtunee osittain varovaisesta muotoilusta ja osin ylivoimaisesta markkina-asemasta.


    Se on muuten mielenkiintoinen seikka... Oli auto kuinka persoonallinen vain, niin kun sitä tulee joka kadunkulmassa vastaan, voidaanko sen sanoa olevan persoonallinen, ja sama toistepäin, se on aika suhteellinen käsitys, ja yleensä etsiä käyttöautosta persoonallista vahtoehtoa... eli sellaista mitä ei yleensä ole.. uusi Lada on aika persoonallinen sitä kun ei paljoa ole näkynyt, eli olen persoonallinen kun ajan uudella ladalla... siis positiivisessa mielessä tietenkin... Tästä johtuen suomessa Corolla ei ole persoonallinen vaikka mitä tekisi, mutta muualla voi olla, ja esim. joku muu auto on suomessa, mutta ei muualla jne... Aihe mikä on niin suhteellista kun on asian puhuja ja pohtia... eli sinä, minä ja hän.. :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit