E90 330i ajatuksia

7 kommenttia
Putput:
Sitäkin mietin että jos löytäisin oikein vähän ajetun ja uudenveroisen E90 330i:n niin siinä olisi hinta/fiilis-suhde aivan loistava!

Nyt menee reilusti OT:ksi taas, mutta tollasta olen itsekin haaveillut seuraavaksi perheautoksi E39:n jälkeen. Toki myös E60 530i/545i/550i ois kiinnostavia, mutta jotenkin mullakin on päässä sellainen "vähemmän on enemmän" -ajattelu mistä juuri puhuit tuossa Audin yhteydessä, ja siihen tuo 330i istuis mainiosti. 200kW versiossa on niin pienet päästöt (173g/km) että tuollaisen saa aika kohtuullisin veroin Saksasta haettua. Pitäis vaan päästä ajamaan suunnilleen peräkkäin 330i/530i niin ois paljon viisaampi kumpi on se oikea.




Avataan tästä uusi aihe sillä minusta se on mielenkiintoinen.



E90 330i on yllättävän urheilullinen, ero 325i-malliin on ainakin fiiliksessa suuri! Koneen äänet ja ärhäkkyyskin on säädetty aivan erilaisiksi. Minusta se on eräs niistä aika ajoin ilmestyvistä aivan loistavista paketeista! Tuo kone oli huimasti edellä aikaansa, ja konetyypiltään sekä luonteeltaankin täysosuma. On vielä viimeinen todella urheilullinen vapaastihengittävä kone Bemulta (M3:n V8:a lukuunottamatta).



Oma mielipide on että 330i:hin se sopii täydellisesti ja se paketti on kokonaisuutena upea. Erityyppisiä autoja hakevallekin löytyy paljon variaatiota: pehmeämpää ja urheilullisempaa alustaa, taka- ja nelivetoa, useita korimalleja, sisusta on hyvinkin erilainen eri valinnoilla jne., ja kaikilla em. variaatioilla se on hyvä ja tasapainoinen paketti!



Ainoa puute mikä nyt tulee mieleen on takavetoisesta puuttuva tasauspyörästön lukon lisävarustemahdollisuus. Sitä paikkaa upean nelivedon saatavuus, ja se että ilmankin lukkoa se käyttäytyy tietty todella hyvin. Kai sellaisen saa siihen jälkeenpäin laitettua eikä tasauspyörästön lukot paljon maksa kuitenkaan, enemmän kysymysmerkkinä että vaatiiko sellaisen asennettua vähän alustan säätöä. Useimmille tämä on epäoleellinen juttu...



Erona E60 530i:hin pitäisin ennenkaikkea sitä että E60 on paljon painavampi ja isompi tuntumaltaan ja ainakin tuolla koneversiolla ei tunnu millään tapaan samankaltaiselta. E60 oli esim. vielä selvästi 3-sarjaa hitaampi (edes 545i ei pääse pikkukoneisten 3-sarjalaisten kierrosaikoihin), ehkä alustan säädöistäkin johtuen (eli voi tasoittua hieman alustasarjalla)? Joka tapauksessa 330i tuntuu kevyeltä, herkältä ym. (koneen äänet ja luonne todella herkulliset!) eli minusta lähempänä 'pikku-M3:sta' kun taas E60 on mukavan urheilullinen iso auto jossa kuitenkin vähän pieni moottori massaansa nähden. Kone ei tunnu lainkaan niin 'räjähtävältä' ja kierrosherkältä 5-sarjalaisessa eikä tee siitä läheskään niin suorituskykyisen tuntuista.



Ja sama 3-litrainen kone 1-sarjassa tuntuu yhtä upealta mutta jotenkin tuo malli on yksi epäonnistuneimpia Bemulta: alusta ei siinä jotenkin ole niin upea. Se on osoittautunut suht. hitaaksikin tehoihinsa nähden. Jotenkin on jäänyt sellainen vaikutelma etteivät panostaneet paljon tuon version alustan hiomiseen, ja alunperinkään eivät muuttaneet juurikaan perus nelipyttyisistä 1-sarjan alustasta eri konetyypin sovittamisesta huolimatta. Coupé-mallin 6-sylinterisiin tekivät paljon enemmän muutoksia.

  
  • Omia ajatuksia sen verran; loistava auto, ns. kilpailijoihin verrattuna ollut koko ajan niin kallis ettei siitä lehdistö ole sanonut muuta kuin niitä näitä. 325i:n verrattuna tosiaan erilainen, vaikka uudempien 325:in kolmelitraisuus antoikin niihin sitä kaivattua, osin vääntöhurmaisten vaatimaa lisäpotkua(tuntumaa). Tämän 200 kW version ostaisin heti, ja ennemmin kuin 335:ta. Minä pidän tuon nykyaikaisen vapaastihengittävän, vaparikuutosen käytöksestä(+ äänimaailmasta+ jne.) niin paljon, että vielä jää kehittämistä turbopuolella että olen niihin kokonaisuudessaan yhtä tyytyväinen. Hyvä malli jota kai vieläkin saa uutena...

      
  • Vackraste:

    Omia ajatuksia sen verran; loistava auto, ns. kilpailijoihin verrattuna ollut koko ajan niin kallis ettei siitä lehdistö ole sanonut muuta kuin niitä näitä. 325i:n verrattuna tosiaan erilainen, vaikka uudempien 325:in kolmelitraisuus antoikin niihin sitä kaivattua, osin vääntöhurmaisten vaatimaa lisäpotkua(tuntumaa). Tämän 200 kW version ostaisin heti, ja ennemmin kuin 335:ta. Minä pidän tuon nykyaikaisen vapaastihengittävän, vaparikuutosen käytöksestä(+ äänimaailmasta+ jne.) niin paljon, että vielä jää kehittämistä turbopuolella että olen niihin kokonaisuudessaan yhtä tyytyväinen. Hyvä malli jota kai vieläkin saa uutena...




    ...mutta ei mitään järkeä ostaa tätä nykyistä mallia enää uutena, uusi F30 korimalli kun esitellään juuri. Uuden mallin voi vaikka ennakkotilata. Käytettynä taas mielestäni niitä nykyisen korimallisia saa hyvään hintaan (etenkin sitten kun uusi korimalli on kaduilla), ja valikoimaa löytyy vähän ajetuista takuunalaisista Euroopasta.



    En ole vähään aikaan ajanut näitä malleja, mutta muistikuva on että jonkin verran eroa on tuon koneen 325i:n ja 330i:n versioiden äänimaailman ja käytöksen säädöissä. Aiemmissa N52 versioissa ero ainakin oli suuri, sen muistan hyvin kun niitä ajoin peräkkäin. Uudemman N53 koneen (jolloin molemmat 3-litraisia) suhteen en ole 100% varma onko ero yhä samanlainen, uskoisin että on.



    335i:n kone on tottakai erinomainen, mutta en käytettynä ostaisi muutenkaan ahdettua sillä niistä on MAHDOTON tietää mitä chiptuning-p***aa niissä on ollut konetta ja voimansiirtoa rasittamassa! Joku on voinut vaikka ostaa Biltema-laatuisen 'itseohjelmointilaitteen' ja tehdä ties mitä typerää koneelle. Sitten ennen myyntiä kun vain palauttaa tehdasohjelmat niin kukaan ei voi tietää mitä koneelle on edellinen omistaja tehnyt...



    Päälle vielä se että ahdetut eivät ole muutenkaan yhtä luotettavia kuin vaparit, ainakaan Bemun N54:n alkuvuosien tapauksessa. Alkupään tuplaturboissa on ollut huomattava määrä polttoainepumpun ja ahtimien vaihtoja (ja ehkä jotain muutakin?), joten jos niitä ei ole takuun aikana jo vaihdettu uudempaan versioon niin enpä luottaisi niiden kestävyyteen. Ei ole halpaa takuun ulkopuoliseen niitä vaihtaa...



    335i vs. 330i suorituskykyero on pääasiassa vääntöpuolella mutta vastapainona vapari on huomattavasti kevyempi magnesiumseoksen ja vähemmän sälän ansiosta ja käytökseltään terävämpi. Ajettavuuskin siis hyötyy niin suuresta erosta, vapari on 34kg kevyempi (enkä tiedä sisältyykö tuohon painoon ihan kaikki ahdetun vaatimat ylimääräisen järeät osat)! Ja tuo painonsäästö on keulasta.



    Tiedän että suorituskykyero on aika isokin väännön suhteen, aika makea se ahdettu on sikäli, mutta 3-sarjalainen ei ole kovin painava auto ja vaparissa on vähintäänkin riittävästi vääntöä (315Nm/320Nm reilusti ennen 3000rpm). Ei tule mieleen että mitään puuttuisi siltä osin...335i:ssä on ennemmin vain ylimääräistä vääntöä, ja ylimääräiseltä niin suuri vääntömäärä niin alhaalta tuntuukin. Ei sellainen tunnu välttämättä edes kovin luontevalta (minulla ainakin kesti tottua sen mielettömään vetoon silloin kun halusi vain edetä normaalisti)! Arkiajoon 330i:ssä on jo moninkertaisesti tarvittava määrä vääntöä ja kun haluaa ajaa kovaa niin sen 'tehoalue' on muutenkin todella laaja.



    Ja vähemmän tuo todella kehittynyt valvetronic, tupla-vanos, ym. teknologiat sisältävä vapaastihengittävä kone kuluttaa kuin ahdettu, ja uudempi versio jossa suorasuihkutus, start/stopit sun muut vielä sitäkin vähemmän!



    Upeahan se 335i:kin on, mutta aika upeiden autojen ajokokemusten jälkeen silti yhtenä hienona kokemuksena erottuu tuon 330i:n karjaisu! Muistan yhä kun vuosikausia sitten olin ensimmäistä kertaa (heti 325i:n jälkeen) 330i:n puikoissa ja päätin liikennevaloissa odotellessa hieman painaa kaasua kuullakseni miltä kone kuullostaa (koska ensimmäisen liikkeellelähdön jälkeen hämmästyin että onko tässä noin muhkeat äänet?)... Päät kääntyivät ihmeen kaukaa tuon pienen kierrätyksen seurauksena. Ja kun pysäköin ensimmäisen kerran ihan normaalisti ja ylimääräisiä kaasuttamatta niin joku tuli kommentoimaan muhkeita ääniä ja kysyi mikä auto/malli se oikein on! Äänimaailmaltaan tuo on edelleen mukavan sivistynyt normiajossa mutta tarjoaa ääninautintoa enemmän kuin moni huomattavasti kalliimpi ja eksoottisempi auto.



    Se siitä hehkutuksesta, en voi sille mitään että tuo on yksi lempiautoistani! Vähän samantyylinen tunne että 'nyt on tämä firma onnistunut tekemään jotain erityistä joka muistetaan' kuin mitä koin esim. Alfa 156 V6:n kanssa aikanaan, mutta Bemussa on vähemän alkusäväytystä kauneuden&tyylin myötä ja sen tilalla pidempään säilyvää ihmetystä/viehätystä paketin ominaisuuksien ja virheettömyyden tuomana.

      
  • Putput:

    E90 330i on yllättävän urheilullinen, ero 325i-malliin on ainakin fiiliksessa suuri!


    Enpä ole tainnut ajaa N53-moottorista 330i:tä ollenkaan, mutta kun jo 195kW versio N52-moottorista 130i:ssä oli hyvä niin tuskin tuo voi huonompikaan olla.



    Putput:

    Ainoa puute mikä nyt tulee mieleen on takavetoisesta puuttuva tasauspyörästön lukon lisävarustemahdollisuus.

    ...

    Kai sellaisen saa siihen jälkeenpäin laitettua eikä tasauspyörästön lukot paljon maksa kuitenkaan, enemmän kysymysmerkkinä että vaatiiko sellaisen asennettua vähän alustan säätöä.


    Niin, eikös tähän ole helpohko ja monien hyväksi havaitsema ratkaisu kuitenkin olemassa:

    http://www.octane-styling.fi/product_details.php?p=4705



    Tuon pitäisi ymmärtääkseni myös toimia ongelmattomasti yhteen auton DSC:n kanssa.



    Putput:

    Sitä paikkaa upean nelivedon saatavuus, ja se että ilmankin lukkoa se käyttäytyy tietty todella hyvin.


    Tästäkin ois kiva olla omaa kokemusta, lehdistä luetut ja omistajien arviot tuntuu vaihtelevan aika suurestikin. Teknikens Värld mm. hehkutti 335i:n xDriven toimintaa jäällä todella hyväksi suhteessa aiemmin testaamaansa 325i:hin. Epäilivät että suurempi teho auttaa asiaa koska pyörät saa haluttaessa sutimaan kunnolla eikä neliveto ole silloin koko ajan muuttamassa vetosuhdetta etu- ja takapään välillä. Jonkun omistajan muistan taas pitäneen E90 xDriveä liian puskevana.



    Putput:

    Erona E60 530i:hin pitäisin ennenkaikkea sitä että E60 on paljon painavampi ja isompi tuntumaltaan ja ainakin tuolla koneversiolla ei tunnu millään tapaan samankaltaiselta.


    Isompihan E60 kyllä on, mutta onko se edes painavampi? 530i LCI omapaino on (alkaen) noin 1530 kg. Muistaakseni E90 ei ole juurikaan kevyempi.



    Putput:

    Coupé-mallin 6-sylinterisiin tekivät paljon enemmän muutoksia.


    Viimeksi ajettu 1-sarjalainen eli 125i Coupé oli kyllä monessa suhteessa hieno auto, vaikka en 1-sarjalaisista olekaan erityisimmin pitänyt (lähinnä ulkonäkö/sisustus-juttujen vuoksi).

      
  • 235+255:


    Niin, eikös tähän ole helpohko ja monien hyväksi havaitsema ratkaisu kuitenkin olemassa:
    http://www.octane-styling.fi/product_details.php?p=4705

    Tuon pitäisi ymmärtääkseni myös toimia ongelmattomasti yhteen auton DSC:n kanssa.




    Jep, nimenomaan Quaife on suosittu ja jälkiasennuksiin varma valinta. Takavetoiseen yleisesti pidetään parempana kuitenkin kytkinlevy-tyyppistä tasauspyörästön lukkoa. Molemmissa etunsa.



    Ongelma mistä puhun on auton alustan säätöjen suhteen: tasauspyörästön lukko muttaa auton käytöstä, useimmiten lisäten aliohjautumista merkittävästi. Alustan säädöt kun on tehty tiettyä voimansiirtoa varten niin ne samat säädöt eivät välttämättä ole niin hyvät sen jälkeen jos voimansiirtoa muutetaan oleellisesti (lisäämään toisen renkaan saamaa vääntöä joka ohjaa autoa vahvasti).



    Kohdassa 11:20 tässä videossa nähdään yksi esimerkki miten jopa iso autonvalmistaja voi mokata tuolla tavalla:



    http://www.dailymotion.com/video/xfanmm_fg1802_auto?start=669#from=embed



    Putput:


    Tästäkin ois kiva olla omaa kokemusta, lehdistä luetut ja omistajien arviot tuntuu vaihtelevan aika suurestikin. Teknikens Värld mm. hehkutti 335i:n xDriven toimintaa jäällä todella hyväksi suhteessa aiemmin testaamaansa 325i:hin. Epäilivät että suurempi teho auttaa asiaa koska pyörät saa haluttaessa sutimaan kunnolla eikä neliveto ole silloin koko ajan muuttamassa vetosuhdetta etu- ja takapään välillä. Jonkun omistajan muistan taas pitäneen E90 xDriveä liian puskevana.




    Eikö E90:ssä ole ollut tarjolla kahta täysin eri nelivetojärjestelmää? Aiemmin planeettapyörästöllä toteutettu kiinteä jakosuhde, ja sitten sähköisesti ohjattu monilevykytkinsysteemi. Molemmat ovat mielestäni erittäin hyviä, ja olen kuullut niistä muiltakin vain kehuja.



    Jos joku varusteluyhdistelmä (ml. renkaat) sattuu olemaan hieman puskeva niin sitä voi lääkitä ihan pienillä säädöilläkin aika paljon, perusta kun on tasapainoisen käytöksen mahdollistava. Rengasvalinnalla, rengaskulmilla, rengaspaineilla ym. saattaa jo saada paljon muutosta aikaan.



    Putput:

    Erona E60 530i:hin pitäisin ennenkaikkea sitä että E60 on paljon painavampi ja isompi tuntumaltaan ja ainakin tuolla koneversiolla ei tunnu millään tapaan samankaltaiselta.


    235+255:

    Isompihan E60 kyllä on, mutta onko se edes painavampi? 530i LCI omapaino on (alkaen) noin 1530 kg. Muistaakseni E90 ei ole juurikaan kevyempi.


    "painavampi ja isompi tuntumaltaan" Minusta E60 on tehty huomattavasti vähemmän urheilulliseksi kuin 3-sarja kuitenkin, etenkin 5-sarjan tehtaalta saatavien alustojen kanssa. Kierrosajoissakin 5-sarja jää selvästi jäkeen pienempikoneisillekin 3-sarjalaisille.

      
  • Putput:

    Takavetoiseen yleisesti pidetään parempana kuitenkin kytkinlevy-tyyppistä tasauspyörästön lukkoa.


    Tämä onkin uutta mulle. En ainakaan ole kuullut koskaan kenenkään Quaife ATB:llä ajavan haaveilevan levylukosta. Mutta jos sulla on enemmän tietoa noista eroista tai jotain linkkiä laitaa niin ois kiva tutkailla.



    Putput:

    Alustan säädöt kun on tehty tiettyä voimansiirtoa varten niin ne samat säädöt eivät välttämättä ole niin hyvät sen jälkeen jos voimansiirtoa muutetaan oleellisesti (lisäämään toisen renkaan saamaa vääntöä joka ohjaa autoa vahvasti).


    Näinhän se varmasti on. Itse olen ajatellut lähinnä vain sitä, että lukko lisää yliohjautuvuutta silloin kun kaasua käytetään reilusti suhteessa pitoon.



    Putput:

    Eikö E90:ssä ole ollut tarjolla kahta täysin eri nelivetojärjestelmää?


    Mun mielstä E90 on aina xDrivella eli sähköisesti ohjattu monilevykytkin ja E46 aina planeettapyörästö kiinteällä jakosuhteella.

      
  • 235+255:


    Tämä onkin uutta mulle. En ainakaan ole kuullut koskaan kenenkään Quaife ATB:llä ajavan haaveilevan levylukosta. Mutta jos sulla on enemmän tietoa noista eroista tai jotain linkkiä laitaa niin ois kiva tutkailla.




    Katson myöhemmin jos löydän linkkejä asiaan, itse en osaa kovin hyvin selittää noiden fiiliksiä eikä teoriapuoli ole kovin vahva. Yleisesti mekaanisia, kuten Quaifen helical gear (samantyyppinen kuten torsen) pidetään etuvetoisiin ideaaliratkaisuna (ja monissa on juuri tuollaiset jo tehtaalta, kuten Focus RS ym. ym.). Ymmärrykseni mukaan tämä johtuu siitä että nostaessa kaasua se ei lukitu eli on kuin ilman lukkoa => joten ei taistele vetäviä pyöriä vastaan kun niiden avulla yritetään saada käännöstä aikaan, eikä aiheuta mahdollisia kaasun noston myötä tulevaa epävakautta taka-akselille kun etuosa ei 'temppuile'. Se siis auttaa veto päällä joka on se tilanne milloin etuvetoinen apuja tarvitsee, muulloin se haittaisi. Se on siis 1-suuntainen, tai ainakin etuvetoisiin sellaisia lähes yksinomaan kai laitetaan.



    Takavetoisissa kaasun noston aikana ainakin jonkinasteisen lukituksen katsotaan olevan hyvä juttu sillä se vakauttaa johtuen siitä että se vaikuttaa taka-akseliin. Näissä siis 1,5- ja 2-suuntaisesti vaikuttavat lukot ovat haluttuja (osin/kokonaan lukittuvat myös kun nostaessa vääntöä vastakkaiseen suuntaan kuin kiihdyttäessä ). Veto päällä taas ilmeisesti takavetoisissa tykätään kytkin-tyyppisiä lukkoja koska ne reagoivat enemmän nopeuseroihin eikä (lähes) ainoastaan vääntömomentteihin. En tiedä käytetäänkö tehtaalta tulevissa takavetoisissa urheiluautoissa muuntyyppisiä kuin tällaisia. Tainnut oikeastaan vain tulla lisäksi elektroniset ohjaukset sekä planeettapyörästöillä väännön lisäohjaukset.



    Takavetoisissa monissa tilanteissa, kuten (ILMEISESTI, ei 100% aina) driftauksessa moni tykkää ennemmin ATB-tyyppisistä, mutta tosi-prot taas valitsevat jo (2-suuntaiset) kytkinvehkeet. Rata-ajossa taas käytetään kai lähes yksinomaan kytkintyyppisiä, niissä veto päällä halutaan enemmän lukitusta, veto pois vähän vähemmän, ja pre-loadin määrän haluttavuudesta/logiikasta en ole kovin hyvin perillä. Niissä on mahdollisuus myös valita säädettävä tasauspyörästön lukko eli lukituksen määrää vedon, noston ja neutraalin tapauksissa voi säätää.



    Quaifen lukot toimivat useimpien käyttöön takavetoisissakin jo oikein hyvin, kyllä ne paljon parannusta joka tapauksessa tuovat. Ja ennenkaikkea ne ovat huoltovapaita ja todella kestäviä. Kytkintyyppiset eivät välttämättä ole kestäviä (Porschen ovat surullisenkuuluisia siitä että saattavat olla loppu jo naurettavan pian, joidenkin taas kestävät hyvin pitkään), ne usein vaatia enemmän huoltoa ja ennenkaikkea kytkinlevyt kuluvat. Siksi minäkään en pitäisi katukäyttöön ATB:tä kovin pahana: valitsisin kytkinlevytyyppisen vain jos autonvalmistaja sitä tarjoaa tai on todella hyväksi todettu jälkiasenteinen olemassa. Kytkintyyppinen on silti ilmeisesti se paras vaihtoehto takavetoiseen, hinta- ja huoltotarvekysymykset tottakai aina johtavat eri tulkintoihin siitä mikä on lopulta kenellekin paras vaihtoehto.



    Hammaspyörälukot (Quaife ATB, Torsen) sisältävät sen heikkouden että pidon kadotessa vetoakaan ei välitetä, siksi esim. Audissa on tarpeen tuo jarrujen käyttö auttamaan tyhjää sutivaa pyörää jotta veto ei mene täysin harakoille (eikä sekään näköjään aina auta...). Etuvetoisissa asiaa voi auttaa jarrupoljinta sopivan verran painamalla mutkasta kiihdyttäessä.



    Putput:


    Mun mielstä E90 on aina xDrivella eli sähköisesti ohjattu monilevykytkin ja E46 aina planeettapyörästö kiinteällä jakosuhteella.


    Näin taisi kuitenkin olla joo. Muistin että alkupäässä olisi ollut E90:ssäkin vielä planeettapyörästö...

      
  • Putput:

    Katson myöhemmin jos löydän linkkejä asiaan, itse en osaa kovin hyvin selittää noiden fiiliksiä eikä teoriapuoli ole kovin vahva.


    Kiitos, tulihan tuossa paljon jo asiaa. Meikäläisen normiajossa 1-suuntainen lukko varmasti riittää melko pitkälle. Rata-ajoa en kuitenkaan ole harrastanut.



    Mun auton valinnassa menee kuitenkin mukavuus yleensä urheilullisuuden ohi sen verran että E60 530i voisi kuitenkin olla järkevämpi valinta kuin E90 330i. Hinnoissahan ei ole eroa, mutta tuntuu että E60 saa kuitenkin enemmän autoa rahalla kun huomioi tilat ja mukavuuden. Optimikokoinen auto olisi ehkä joku 430i, mutta sitä ei nyt ainakaan vielä ole.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit