En usko suureen muutokseen. Jos korjaamolla katsastaminen osoittautuu kalliiksi, menee porukka perinteisiin katsastuspaikkoihin, jolloin korjaamo joutuu tarkistamaan käytäntöjään. Tälläkin hetkellä eroja seulan tiukkuudessa on, mikä varmasti vaikuttaa siihen, missä vanhempaa kalustoa katsastetaan.
Lisäksi korjaamolla voi jo nyt teettää katsastustarkistuksen, joten tuskin siinä suurta eroa on, tuleeko korjauskehoitus korjaamolta vai katsastajalta.
Huoltojen ammattitaidon tai sen puutteen takia ajatus korjamolla tehtävästä katsastuksesta on kyllä kiinnostava. Tälläkin hetkellä huollosta saamiini raportteihin on kertynyt varsin erikoisia mainintoja. Paras on tapaus, jossa jarrupalojen jäljellä oleva kulutuspinta on kasvanut huoltojen välillä 25 -> 50%. Katsasta nyt sitten auto tällaisessa paikassa.
HE 17/2013 "Ajoneuvon jälkitarkastusta koskevat perussäännökset nostettaisiin lain tasolle. Ajoneuvolakiin ehdotettujen muutosten vuoksi ajoneuvon jälkitarkastus voitaisiin jatkossa suorittaa missä tahansa katsastustoimipaikassa. Näin kansalainen voisi ajoneuvon hylkäystilanteessa viedä ajoneuvon jälkitarkastukseen muuhunkin kuin katsastuksen ja mahdollisesti ajoneuvon korjauksen suorittaneeseen katsastustoimipaikkaan. Muutoinkin kansalainen itse ratkaisisi sen, haluaako hän, että ajoneuvon määräaikaiskatsastus ja korjaus tai huolto suoritetaan samassa toimipaikassa."
Jos ja vain jos tämä muutos tulee kirjoitetuksi uuteen lakiin, niin asiakkaalla on edes jonkinlainen turva huoltokorjaamojen rahanhimoa vastaan.
Tämä kysymys ei ehkä kuuluisi tähän, mutta kysyn nyt kuitenkin, jos joku sattuisi tietämään.
Vakuutusyhtiön sivulla kerrotaan seuraavaa:
"Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi hyvittää poiston jälkeiseltä ajalta maksetun ajoneuvoveron ja (vakuutusyhtiö ) antaa hyvityksen auton vakuutusmaksuista poiston ajalta."
Kysymys kuuluu, milloin edellä mainitut hyvitykset annetaan ja miten.
Allekirjoittaneella on kaksi toimivaa ja liikennekäytössä olevaa autoa sekä kaksi ei-toimivaa autoa, joista olen tehnyt ilmoituksen liikennekäytöstä poistamisesta. Tässä juuri parhaillaan kerätään rahaa lähes tuhannen euron (ylikin, jos jo maksetut maksut huomioidaan) vakuutuslaskun maksamiseen. Laskut on maksettava vaikka nälkää nähtäisiin, joten ne maksetaan, mutta missä vaiheessa on odotettavissa palautuksia liikennekäytöstä poistettujen autojen osalta? Silloinko, kun autot otetaan uudelleen liikennekäyttöön tai poistetaan lopullisesti rekisteristä?
Tämä ei nyt varsinaisesti liity asiaan, mutta alkaa näyttää siltä, että viimeksi mainittu vaihtoehto toteutuu todennäköisemmin kuin ensiksi mainittu. Syynä ovat tekniset viat, jotka edellyttäisivät kalliita korjauksia. En ole kuitenkaan raskinut viedä kilpiä pois, koska elättelen yhä toivoa, että saisin autot korjattua. Toisessa autossa on vielä katsastuskin voimassa.
"Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi hyvittää poiston jälkeiseltä ajalta maksetun ajoneuvoveron ja (vakuutusyhtiö ) antaa hyvityksen auton vakuutusmaksuista poiston ajalta."
Kysymys kuuluu, milloin edellä mainitut hyvitykset annetaan ja miten.
Pohjola palautti pankin bonukset, joilla vakuutus oli maksettu, kohta liikennekäytöstäpoiston jälkeen. Liikennekäyttöönoton jälkeen laskuttivat uudelleen kertaalleen palautetut vakuutuskauden jäljellä olevien ajokuukausien maksut.
Trafi puolestaan laskutti veroja vuoden eteenpäin liikennekäyttöönoton jälkeen, ja hyvitti samalla veron seisonta-ajalta.
En usko suureen muutokseen. Jos korjaamolla katsastaminen osoittautuu kalliiksi, menee porukka perinteisiin katsastuspaikkoihin, jolloin korjaamo joutuu tarkistamaan käytäntöjään. Tälläkin hetkellä eroja seulan tiukkuudessa on, mikä varmasti vaikuttaa siihen, missä vanhempaa kalustoa katsastetaan.
Lisäksi korjaamolla voi jo nyt teettää katsastustarkistuksen, joten tuskin siinä suurta eroa on, tuleeko korjauskehoitus korjaamolta vai katsastajalta.
Huoltojen ammattitaidon tai sen puutteen takia ajatus korjamolla tehtävästä katsastuksesta on kyllä kiinnostava. Tälläkin hetkellä huollosta saamiini raportteihin on kertynyt varsin erikoisia mainintoja. Paras on tapaus, jossa jarrupalojen jäljellä oleva kulutuspinta on kasvanut huoltojen välillä 25 -> 50%. Katsasta nyt sitten auto tällaisessa paikassa.
Oletatko että korjaamot ovat tähän asti vähätelleet korjaustarpeita pienentääkseen liikevaihtoaan?
Itse en usko tuohon, enkä siten merkittävään muutokseenkaan.
Toivoisin ja uskoisin samalla että väärinkäytöksiä liiallisen hylkäyshimon varalta tullaan viranomaisten taholta valvomaan entistä tarkemmin.
Mutta mistä näitä tietää: olen optimistinen luonne, vaikka liikenneviranomaisten sekoilut antavatkin aihetta epäilyyn.
HE 17/2013 "Ajoneuvon jälkitarkastusta koskevat perussäännökset nostettaisiin lain tasolle. Ajoneuvolakiin ehdotettujen muutosten vuoksi ajoneuvon jälkitarkastus voitaisiin jatkossa suorittaa missä tahansa katsastustoimipaikassa. Näin kansalainen voisi ajoneuvon hylkäystilanteessa viedä ajoneuvon jälkitarkastukseen muuhunkin kuin katsastuksen ja mahdollisesti ajoneuvon korjauksen suorittaneeseen katsastustoimipaikkaan. Muutoinkin kansalainen itse ratkaisisi sen, haluaako hän, että ajoneuvon määräaikaiskatsastus ja korjaus tai huolto suoritetaan samassa toimipaikassa."
Jos ja vain jos tämä muutos tulee kirjoitetuksi uuteen lakiin, niin asiakkaalla on edes jonkinlainen turva huoltokorjaamojen rahanhimoa vastaan.
Tämä kysymys ei ehkä kuuluisi tähän, mutta kysyn nyt kuitenkin, jos joku sattuisi tietämään.
Vakuutusyhtiön sivulla kerrotaan seuraavaa:
"Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi hyvittää poiston jälkeiseltä ajalta maksetun ajoneuvoveron ja (vakuutusyhtiö ) antaa hyvityksen auton vakuutusmaksuista poiston ajalta."
Kysymys kuuluu, milloin edellä mainitut hyvitykset annetaan ja miten.
Allekirjoittaneella on kaksi toimivaa ja liikennekäytössä olevaa autoa sekä kaksi ei-toimivaa autoa, joista olen tehnyt ilmoituksen liikennekäytöstä poistamisesta. Tässä juuri parhaillaan kerätään rahaa lähes tuhannen euron (ylikin, jos jo maksetut maksut huomioidaan) vakuutuslaskun maksamiseen. Laskut on maksettava vaikka nälkää nähtäisiin, joten ne maksetaan, mutta missä vaiheessa on odotettavissa palautuksia liikennekäytöstä poistettujen autojen osalta? Silloinko, kun autot otetaan uudelleen liikennekäyttöön tai poistetaan lopullisesti rekisteristä?
Tämä ei nyt varsinaisesti liity asiaan, mutta alkaa näyttää siltä, että viimeksi mainittu vaihtoehto toteutuu todennäköisemmin kuin ensiksi mainittu. Syynä ovat tekniset viat, jotka edellyttäisivät kalliita korjauksia. En ole kuitenkaan raskinut viedä kilpiä pois, koska elättelen yhä toivoa, että saisin autot korjattua. Toisessa autossa on vielä katsastuskin voimassa.
SO2001:
Pohjola palautti pankin bonukset, joilla vakuutus oli maksettu, kohta liikennekäytöstäpoiston jälkeen. Liikennekäyttöönoton jälkeen laskuttivat uudelleen kertaalleen palautetut vakuutuskauden jäljellä olevien ajokuukausien maksut.
Trafi puolestaan laskutti veroja vuoden eteenpäin liikennekäyttöönoton jälkeen, ja hyvitti samalla veron seisonta-ajalta.