Puoli miljoonaa kilometriä perusvaatimus

57 kommenttia
«1

Kun puhutaan auton kestävyydestä,niin puoli miljoonaa kilometriä on sellainen perusraja,(HUOM : samalla MOOTTORILLA,vaihtokoneisia ei lasketa! ) ennenkuin voi alkaa puhumaan,että mikä auto se on kestävä,laadukas ym. vastaavaa.Ja en tarkoita tällä vaan auton toimivuutta puolen miljoonan kilometrin jälkeen,vaan myös sitä miten ne ominaisuudet ovat säilyneet,esim. ajo-ominaisuudet,jämäkkyys,nitinät ja natinat...Meistä diesel-Mercedeksien ajajista on huvittavaa,kun joku intoaa,että "oon ajanu autollani jo 300 tuhatta kilometriä ja hyvin on pelannu,kyllä on kestävä!" Eihän tota oo ajettu vielä edes sisään... :grin:
Laatuautolla 500.000 km on vain yksi välietappi matkalla miljoonaan..."From here to eternity". :smile:
T: nimimerkki "Mies tähden takaa"

[Stivax muokkasi tätä viestiä 16.10.2007 klo 17:02]
  
  • Ensi tiistaina MB Sprinter 208D -97 lähtee kansipahvin vaihtoon. Olen 1. omistaja, aina huollettu 15 tkm välein. Nyt ajettu 211 tkm ja ottaa päähän p****leesti. Tässä on vaihdettu ohjaustehostimen pumppua 150 tkm ajettuna, kardaanin ristiniveltä, yms. Ei se Mersukaan ole enää sen kummempi kuin muutkaan! PS. Kokemusta on vanhemmista, ne olivat laadukkaita. Ajat muuttuu!

      
  • Minä ajankin vanhemmalla Mersulla,tehty silloin Daimler-Benz AG:n aikaan,kultaisella 80-luvulla...:innocent:

    [Stivax muokkasi tätä viestiä 16.10.2007 klo 18:40]
      
  • Turhaa uhoa kuule!

    Kaikki moottorit kestää tuon puoli milliä nykyisillä synteettisillä öljyillä. Eikä tarvi enempää kestääkään, koska ei nykyään enää kannata autoja pitää liikkeessä tuon km-määrän jälkeen.

    Autohan on jo arvoton, miksi siis vaihdella iskareita ja muita kokoajan loppuunkuluvia kulutusosia vanhaan kotiskoon, kun kaupasta saa uusia menopelejä :-)

      
  • Vaan kaikki autot ei kestäkään YLI puolta miljoonaa kilometriä tai jopa miljoonaa ja on AINA HALVEMPAA vaihtaa vanhaan autoon vaikka niitä iskareita sun muita kuluvia osia kuin ostaa uusi! :grin: Ei mun Mersuakaan oo tarvinnu rassata/korjata 40000/50000 euron edestä... :smile: (minkä uusi Mese maksaisi)

    [Stivax muokkasi tätä viestiä 16.10.2007 klo 20:44]
      
  • [quote title="16.10.2007 klo 16:56 Stivax kirjoitti"]

    "Kun puhutaan auton kestävyydestä,niin puoli miljoonaa kilometriä on sellainen perusraja,(HUOM : samalla MOOTTORILLA,vaihtokoneisia ei lasketa! ) ennenkuin voi alkaa puhumaan,että mikä auto se on kestävä,laadukas ym. vastaavaa.Ja en tarkoita tällä vaan auton toimivuutta puolen miljoonan kilometrin jälkeen,vaan myös sitä miten ne ominaisuudet ovat säilyneet,esim. ajo-ominaisuudet,jämäkkyys,nitinät ja natinat...Meistä diesel-Mercedeksien ajajista on huvittavaa,kun joku intoaa,että "oon ajanu autollani jo 300 tuhatta kilometriä ja hyvin on pelannu,kyllä on kestävä!""

    Taitaa olla noita puolen miljoonan kilometrin autoja sen verran vähän liikkeellä, ettei niistä oikein tilastoa saa tehtyä. Se tarkoittaa kuitenkin 30 tkm vuodessa ajavallekin 17 vuoden ajoa eli lähes keskimääräistä romutusikää. Yleensä kuitenkin kilometrien kertyminen vähenee auton ikääntyessä, joten koskaan ei tuollaista lukemaa ehdi autoon tulla.

    Itse ajelin jokunen aika sitten diesel-Nissanilla, jolla oli ajettu 450 tkm 15 vuodessa, kunnes luovuin siitä. Huoltovälillä ei tarvinnut lisätä öljyä, joten tuskin kone aivan loppu oli. Muutenkin auto pelasi hyvin. Kymmenen vuotta uudempi vastaava auto ei ollut yhtään sen kummemman tuntuinen 150 tkm ajettuna, joten ei teidän Mersukuskien kannata itseänne kovin korkealle jalustalle nostaa. Voi loukata, jos horjahtaa.

    [quote title="16.10.2007 klo 20:43 Stivax kirjoitti"]

    "Vaan kaikki autot ei kestäkään YLI puolta miljoonaa kilometriä tai jopa miljoonaa ja on AINA HALVEMPAA vaihtaa vanhaan autoon vaikka niitä iskareita sun muita kuluvia osia kuin ostaa uusi!"

    Näin on. Tuosta oli juttua ketjussa auton taloudellinen käyttöikä. Kysymys kuuluukin, kuinka usein niitä kuluvia osia pitää vaihtaa. Toisiin tarvii useammin, toisiin harvemmin.

    "Ei mun Mersuakaan oo tarvinnu rassata/korjata 40000/50000 euron edestä..."

    40-50 ke korjauskulut olisivatkin melkoiset tuolla matkalla, 8-10 e/100 km. Pitäisi olla ehkä jotain 20% tuosta. Mutta paljonko rahaa autosi korjauksiin oikeasti on mennyt?


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 16.10.2007 klo 22:59]
      
  • Auton kestävyyttä on muutenkin typerää verrata vain mittarilukemaan. Isoilla autoilla on lähes poikkeuksetta ajettu enemmän kuin pienillä ja dieselillä enemmän kuin bensalla. Tämä tarkoittaa siis sitä, että autolla on ajettu paljon tekniikalle ystävällistä maantieajoa. Tästä on väännetty niin monesti ennenkin, että en taida jaksaa alkaa esimerkkejä laittamaan.

    Vahva veikkaukseni on kuitenkin se, että sinä et ole noita kilometrejä yksin ajanut eli et tiedä mitä edellinen omistaja on autolle tehnyt vai olenko aivan väärässä? Tuntuu oudolta, että olisit uutena ostanut kalliin Mersun ja ajanut sillä sitten seuraavat 20-vuotta... Onhan nuo 123 ja 124 koriset dieselit lujia, mutta on ne kyllä niin aliviritettyjäkin, että ei niitä revittämällä rikki saakkaan...

      
  • Minä taas en sallaisella romulla ajaisi vaikka maksettaisiin. Edistys edistyy.

    (Monissa maissa esim. Bemusta ei koidu mitään ylläpitokuluja moneen vuoteen kun huollotkin ovat ilmaisia, ja uudet Toyot hakkaavat tuollaisen vanhan Mersun aika pitkälti jokaisella osa-alueella joten jos vähän enemmän ylläpitö maksaisikin niin se olisi sen arvoista...)

      
  • Muuten: saahan niitä ikäloppuja Rolls Roycejakin halvalla joten ei taida loppuunajetun auton merkillä rehentely olla kovin fiksua puuhaa.

      
  • Mitä vanhempi/enemmän ajettu auto, sitä enemmän sen hintaan ja kuntoon vaikuttaa miten ajettu ja pidetty, eli onko huollettu ja korjattu aikanaan. Kokonaistaloudellisuutta huomioon ottaessa täytyy vielä laskea vähintään jälleenmyyntiarvo.

    Ja kyllä fakta on näin, että se mitä meidänkin uusi auto vie lyhennyksinä ja korkoina 4000e vuodessa ajattaa kakkosautoamme pajallakin korjattuna helposti neljä vuotta.

    En epäile etteikö nyt uusi automme olisi maksuajan jälkeen muutaman vuoden edullinen ajaa ja omistaa mutta tuskin silti euro/km ikinä kiinni saa kakkosautoamme.

    w123/w124 mersujen pitkän iän takana on omasta mielestä muutama asia: Kevyesti viritetyt moottorit tukevat jämäkkien osien pitkäikäisyyttä entisestään.
    hyvin suunnitellut, helposti huollettavat ja erikseen pienetkin osat vaihdettavina, runsas varaosien tarjonta alkuperäisenä, tarvikkeena ja myös purkuosana.
    Kolmanneksi varsinkin 123:ssa erittäin yksinkertainen ts. mekaaninen rakenne ilman sähköherkkuja, antureita ja tietokoneita.

    Toyotasta en osaa sanoa muuta kuin, että kestäviä ovat nekin, kukin valitkoon autonsa oman maun mukaan ja maksakoon sen minkä katsoo tarpeelliseksi.

      
  • No huumoripohjalta minä tämän topicin aloitin,älkää ihmiset repikö pelihousujanne,kyse ei ole uhosta saatikka omakehusta,hyvän tuulista jutustelua,ei sen enempää tai vähempää.Mutta 700.000 km on asetettu tavoitteeksi tai ainakin siihen asti,kunnes autosta alkaa laueta osia sieltä sun täältä,että mielenkiinto lopahtaa... :cry: P.S. Mersu on muuten erittäin helppo auto huoltaa/korjata,aina huomaa jotakin osaa vaihtaessa,että jo suunnitteluvaiheessa on otettu huomioon,että autolla olisi tarkoitus ajaa pitkään ja että osa pitää joskus vaihtaa ja helposti/vaivattomasti ,esim. aikaisemmin mulla oli Hondaa/Toyotaa ja niissä osien vaihto oli paljon hankalampaa,saatikka huolto esim.Honda Accordin öljynsuodatin...ei sen hankalammassa paikassa voi enää olla...moottorin takana,ylhäällä ja vaakasuoraan,piti vaihtaa alakautta,käsi suoraan ylös ja vetää vaakatasossa pois...eli koko käsivarsi öljyyntyi varmasti....Mercedes-insinööri ei ikinä suunnittelisi noin... :smile:

      
  • No joo, harrasteajoneuvot asia erikseen.

    Tottakai vanhalla ajo on lähes aina halvempaa, kuin uudehkolla, mutta kun se halpuus ei ole ainut näkökohta...

    Jos pitää autolla joka päivä käydä töissä, niin ei niitä kulutusosia mielellään iltapuhteina vaihtele, vaikka olisi kuinka helppotöistä :confused:

      
  • Lainaus:
    18.10.2007 klo 09:51 lohilassi kirjoitti
    No joo, harrasteajoneuvot asia erikseen.

    Tottakai vanhalla ajo on lähes aina halvempaa, kuin uudehkolla, mutta kun se halpuus ei ole ainut näkökohta...

    Jos pitää autolla joka päivä käydä töissä, niin ei niitä kulutusosia mielellään iltapuhteina vaihtele, vaikka olisi kuinka helppotöistä :confused:


    Eikä pidä unohtaa että joku Dacia Logankin on jo parempaa tasoa kuin tuollainen vanha auto.

      
  • Lainaus:
    16.10.2007 klo 18:58 lohilassi kirjoitti
    Turhaa uhoa kuule!

    Kaikki moottorit kestää tuon puoli milliä nykyisillä synteettisillä öljyillä. Eikä tarvi enempää kestääkään, koska ei nykyään enää kannata autoja pitää liikkeessä tuon km-määrän jälkeen.


    Taitaa harvemmassa olla yli puoli miljoonaa ajetut italialaiset tekeleet.

      
  • Kyse oli autoista, siis ei Välimeren tuotteista (Viatit ja Ranskikset)? :sunglasses:

      
  • Mainioita autoja kaikki ne, joilla 0,5 milj. km kestävät ja ajetaan.

    Mielestäni henkilö- tai farmariauton (varsinkin sellaisen, jota premium-autona pidetään) tulee kestää ja olla 100 % luotettava 200 000km / 8v ilman mitään korjauksia, vain normaaliein valmistajan määrittämin huolloin. Tuon jälkeen pitää auton vielä kestää ainakin toiset 200 000 km pienin korjauksin. Ja koko tuona aikana auto ei saa ruostua.

    Jos joku automalli tähän pystyy, niin se on mielestäni laadukas auto ja ansaitsee premium-tunnustuksen laadustaan.

      
  • Lainaus:
    25.10.2007 klo 21:37 urau kirjoitti
    Mainioita autoja kaikki ne, joilla 0,5 milj. km kestävät ja ajetaan.

    Mielestäni henkilö- tai farmariauton (varsinkin sellaisen, jota premium-autona pidetään) tulee kestää ja olla 100 % luotettava 200 000km / 8v ilman mitään korjauksia, vain normaaliein valmistajan määrittämin huolloin. Tuon jälkeen pitää auton vielä kestää ainakin toiset 200 000 km pienin korjauksin. Ja koko tuona aikana auto ei saa ruostua.

    Jos joku automalli tähän pystyy, niin se on mielestäni laadukas auto ja ansaitsee premium-tunnustuksen laadustaan.

    Tähän on tainnut viimeksi pystyä vain W124, ja nekin taisi ruostua yleensä ennen kahdeksaa ikävuotta ainakin vähäisessä määrin :wink: :innocent:

    [TC05 muokkasi tätä viestiä 25.10.2007 klo 22:41]
      
  • Kaikkea sitä kuuleekin! Tuohon lukemaan löytyy Passatteja, Audeja, Golfeja ja Felicioita kun vaan TC05 vaan kehtaisit kaivaa esiin! Läpiruostuneita Mersuja alle tuon kilometrimäärän löytyy taas lukuisia!

      
  • löytyyhän noita.

    kun nyt noista vanhoista diesel mersuista hehkutetaan, niin huomautan että jos niille se puoli miljoonaa joka on tullut maantietä kelatessa ja jonkun mersupapan syleilyssä, niin kyllä on sekin yhtä hyvä saavutus että bensa autolla vedetään säälimätöntä seka-ajoa 300-400tkm, ja auto edelleen tikissään!
    tällaisia löytyy paljon mm. accordia, legacya, primeraa, galanttia jne.
    yleensä nuo valtavat kilometrit selittyy isolla osuudella matka ajoa, joka on autolle vähän kuin tyhjäkäyntiä mittarin rullatessa...

      
  • Lainaus:
    25.10.2007 klo 22:49 Rampe2 kirjoitti
    Kaikkea sitä kuuleekin! Tuohon lukemaan löytyy Passatteja, Audeja, Golfeja ja Felicioita kun vaan TC05 vaan kehtaisit kaivaa esiin! Läpiruostuneita Mersuja alle tuon kilometrimäärän löytyy taas lukuisia!


    "Mielestäni henkilö- tai farmariauton (varsinkin sellaisen, jota premium-autona pidetään) tulee kestää ja olla 100 % luotettava 200 000km / 8v ilman mitään korjauksia, vain normaaliein valmistajan määrittämin huolloin. Tuon jälkeen pitää auton vielä kestää ainakin toiset 200 000 km pienin korjauksin. Ja koko tuona aikana auto ei saa ruostua."

    Näinköhän löytyy noilla kriteereillä?
    :innocent:

    200000 tkm/8v ilman ylimääräisiä korjauksia VAGgeja? :sunglasses:

      
  • Oman kokemukseni mukaan vanhat mersut ja Volvot ovat ihan omassa luokassaan tuon kestävyyden osalta. Varsinkin W123 mersu ja Volvoista 740 ja 240 ovat oikeita ikiliikkujia. Japsit tahtovat vanhempana ruostua, vaikka tekniikalta ovatkin hyviä. Volvot ja mersut ovat ikävä kyllä menneet aika lailla alaspäin tuosta.

    Maailman eniten ajettu auto oli muuten ainakin jokunen vuosi sitten pyhimys Volle.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 26.10.2007 klo 21:59]
      
  • Lainaus:
    26.10.2007 klo 21:57 Simppa- kirjoitti
    Oman kokemukseni mukaan vanhat mersut ja Volvot ovat ihan omassa luokassaan tuon kestävyyden osalta. Varsinkin W123 mersu ja Volvoista 740 ja 240 ovat oikeita ikiliikkujia. Japsit tahtovat vanhempana ruostua, vaikka tekniikalta ovatkin hyviä. Volvot ja mersut ovat ikävä kyllä menneet aika lailla alaspäin tuosta.

    Maailman eniten ajettu auto oli muuten ainakin jokunen vuosi sitten pyhimys Volle.


    Volvothan on maailman parhaita kaikessa.

    Netistä poimittua:
    "I quote, from my '94 Guinness Book of Records: "The highest recorded mileage for a car was 1,442,044 authenticated miles up to 25 Jan 1993 for a 1963 Volkswagen Beetle owned by Albert Klein of Pasadena, CA. The highest record mileage for an automobile with the original gasoline motor without an overhaul is 577,363 miles to 5 Jan 1993 by Don Champion's 1979 Cadillac Sedan de Ville."


    Vanha patu ajaa pitkää matkaa kivikautisella panssarivaunulla:
    " ROCKLEIGH, N.J., Nov. 23 -- The Guinness Book of Records has
    officially named a 1966 Volvo P1800 as the vehicle holding the record for the 'Highest Car Mileage.'
    The car currently has over 1,671,000 miles and is driven every day by its original owner, Irv Gordon of East Patchogue, New York who purchased the car brand new in 1966 from Volvoville in Massapequa, New York.
    The car has collected miles on many trips throughout the United States and Canada, as well as an overseas tour through England, Sweden, Denmark, Holland and Germany. Next, Mr. Gordon will drive it to Dallas for the International Autobody Congress and Exposition trade show taking place December 4-6. Both man and car will be on hand at the Volvo booth and welcome visitors.
    How does Mr. Gordon explain the durability and longevity of his vehicle?
    "I treat my car with love -- I maintain and clean it regularly, and I
    always use Genuine Volvo Parts during servicing.""


    928 000 mailia MX-5:llä hieman eri luokan käytössä:
    "Dan Masterson's red 1992 Miata has been through the hands of 9 different owners, as well as being used by teenagers and for a courier delivery job. It is literally almost never in the driveway. One of the previous owners also made regular trips from coast to coast in the United States.

    This car has had 12 timing belt changes over two engines. It is also on the third transmission.

    When asked about the authenticity, Dan responded:

    It is for real, no Photoshop. I think it is absolutely amazing, but most of the service records have gone with the owners, there is not a consistent log.

    I have done all of the service myself except for the transmission replacement in the nearly 2 years since I bought it with 750,000+ miles. That has also included 3 timing belt replacements and quite a bit of replacing parts. Twelve timing belt replacements total may be a high estimate, but it has probably had it done at least 8 or 9 times.

    We were still wondering if it wasn't a photo of a speedo that was removed from the car, with someone having used a drill to fast-forward the digits. Not wanting to be victims of a clever ruse, we asked Dan if he could supply some proof in the form of service records. Dan hasn't replied yet."


    "The current Mercedes-Benz High Mileage champ is Gregorios Sachinidis, a Greek taxi driver who holds the known record of more than 2.8 million miles in his 1976 Mercedes-Benz 240D. The latest Mercedes to be recognized for surpassing the one-million-mile mark is a 1970 280SE acquired for the Mercedes-Benz Museum Collection from its original owners, George and Luzstella Koschel of Orange County, Calif. The Koschels had bought the car new and drove it for 1,019,000 miles."

    Eiköhän todellinen matkamittarikuningas ole jokin Peugeot tai Hiace joka on käytössä Afrikassa eikä mikään näistä...

    En kyllä tiedä mitä hienoa on siinä että auto tehdään totaalisen aliviritetyllä ja alitehoisella koneella, yli-yksinkertaiseksi, karuksi rotiskoksi jotta se tikittäisi ikuisesti. Jos se tosiaan olisi muutamia erikoisuudentavoittelijoita lukuunottamatta haluttava asia niin autot tehtäisiin täysin eri tavalla kuin nykyään ja ne olisivat kaikilta muilta osin kuin pitkäikäisyydessä selvästi huonompia.

    Kuten sanoin, kehitys kehittyy ja surkeimmatkin uudet autot ovat parempia kuin ikivanhat autot. Mitä vähemmän 740 ja 240 Volvoja ja W123 Mersuja liikenteessä on sitä parempi.

      
  • Tiedä tuosta kestävyydestä, mutta ajelin yhdellä Masalla 320tkm ilman yhtään korjaamokäyntiä, tosin huollot tehtiin säännöllisesti ja pohja massattiin uudehkona, hyvin pelitti vieläkin, mutta halutti vaihtaa jo pois! :innocent:
    Oli siis 2.0 GLX pensakone! :sunglasses:

      
  • Ehkä täällä Suomessa on totuttu siihen, että koska autot ovat (olleet) kalliita, niiden myös odotetaan olevan suhteettoman pitkäikäisiä. Kai siinä myös on jotain historiallista taustaa. Suomi oli pitkään köyhä maa, eikä mitään ollut varaa heittää pois. Sukatkin piti parsia, jos niihin tuli reikä. Ei siinä ole helppoa tottua sellaiseen ajatukseen, että 1,3 tonnia rautaa pitäisi paalata jo 18,5 vuoden käytön jälkeen. Siitä huolimatta, että jatkuvasti kuulee valitusta keski-iältään korkeasta autokannasta. Melkoinen ristiriita muuten.

    Ymmärrän myös, että kun kymmenvuotias ja 250 tkm ajettu Hilux maksaa 15000 euroa, arvostaa ostaja sitä aliviritettyä yliyksinkertaista rotiskoa. Ei ole halpaa tuollaisen korjaaminen eikä asiaa parantaisi nykyaikaiset hienoudet.

      
  • Lainaus:
    27.10.2007 klo 00:09 JOXA kirjoitti
    Tiedä tuosta kestävyydestä, mutta ajelin yhdellä Masalla 320tkm ilman yhtään korjaamokäyntiä, tosin huollot tehtiin säännöllisesti ja pohja massattiin uudehkona, hyvin pelitti vieläkin, mutta halutti vaihtaa jo pois! :innocent:
    Oli siis 2.0 GLX pensakone! :sunglasses:


    Ajoitko itse kaikki nuo kilometrit? Mitä tarkoitat säännöllisillä huolloilla, Nesteiden, suodattimien ja tulppien vaihtoja?

    EDIT: Eihän noita korjaamokäyntejä tietenkään tule, jos itse korjaa viat...

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 27.10.2007 klo 11:07]
      
  • Lainaus:
    27.10.2007 klo 11:05 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    27.10.2007 klo 00:09 JOXA kirjoitti
    Tiedä tuosta kestävyydestä, mutta ajelin yhdellä Masalla 320tkm ilman yhtään korjaamokäyntiä, tosin huollot tehtiin säännöllisesti ja pohja massattiin uudehkona, hyvin pelitti vieläkin, mutta halutti vaihtaa jo pois! :innocent:
    Oli siis 2.0 GLX pensakone! :sunglasses:



    Ajoitko itse kaikki nuo kilometrit? Mitä tarkoitat säännöllisillä huolloilla, Nesteiden, suodattimien ja tulppien vaihtoja?

    EDIT: Eihän noita korjaamokäyntejä tietenkään tule, jos itse korjaa viat...


    Vaimo kylläkin ajoi osan! :ashamed:
    Tarkoitin nuiden lisäksi pakoputken vaihtoa, renkaiden vaihtoa, jakohihnan vaihtoa, jarrupalojen sekä -kenkien vaihtoa, polttimoiden vaihtoa, nivelen suojakumin vaihtoa (oikealle eteen), tietenkin saranoiden ja lukkojen rasvaustakin, siis perushuoltoa ja kuntohuoltoa sekä käytössä kuluvien osien vaihtoa. Varsinaisia vikoja ei ollut edes sähköissä ja alustassa! :sunglasses:
    Tosin mittarivalojen himmennin reistaili ja oikean puolimmaisen peilin joku rikkoi parkkipaikalla, siispä lähti vaihtoon moinen *aska! :cry:

      
  • Mazdat, varsinkin 626 onkin luotettavan auton maineessa. Minkäs ikäinen 626 oli kyseessä ja monessako vuodessa kerkesit yli 300tkm ajaa? Ilmeisesti suurin osa kilometreistä on kelattu maantiellä... Eikö tosiaan ollut vikaa sähköissä, tulpanjohdoissa, jakajassa jne? Kohtuullisen pitkälle olet alkuperäisillä tulpanjohdoilla päässyt, jos edes niitä ei tarvinnut vaihtaa...

      
  • 323F MAzdoilla on myös kelattu miljoonia. Ja niillähän ei ole ajettu juuri muuta kuin korttelirallia, ei siis pelkkää maantieajoa.

      
  • Korttelirallilla ei miljoonia kelata ja Nettiautossa oli ainoastaan 1kpl millä oli ajettu yli 400tkm. Seuraavaksi eniten ajettu oli tämä yksilö, mihin on sitten tehty jo kansiremontti, vetonivelet, takapyörän laakerit ym.

    http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1522278&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=23217596@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=23217596@posted_by=@id_make=44@id_model=2958@tb=tmp_find_agent

      

  • Jos meinaat ajaa katsastetulla autolla tuon 700tkm, niin on pakko ottaa huomioon miten muu osa autosta kestää. Vaikka moottori kestäisikin, niin jos pelti on jo niin lahoa, ettei sitä voi hitsata, niin meinaatko vaihtaa koko pohjalevyn? No, onhan se mahdollista. Tietysti jos on kori ja pohja suojattu ja/tai kilometrejä tulee paljon per vuosi, niin kyllähän sitä sitten kerkiää kertyä nuo kilometrit.

    Luulisin, että dieselit kestää kauemmin kuin bensakoneet. Sähkömoottoreista tai kaasulla toimivista en tiedä.
    Bensakonetta en suosittelisi ihan vaan tulevaisuuden hintakehityksen vuoksi.
    Lähemmäs kaksilitrainen kone pitäisi varmaan olla. Puolitoistalitrainen kone ei keskimäärin kai kanna aivan noihin kilometreihin. Valitse moottorimalli joka on ollut tuotannossa mahdollisimman kauan.
    Mulla on mökillä vuoden -52 valmet. Toimii vieläkin. Tosin kilometrejä on vähän.

    Itse ottaisin tuollaiseen suunniteltuun pitoaikaan lisäkkeenä mahdollisimman vähän ns. sähköherkkuja. Vähemmän kallista korjattavaa.
    Alumiinia korissa auttaisi myös merkittävästi alentamaan kuluja.

    Miten muuten on, vaikuttaako lohko- tms. lämmitin moottorin käyttöikään?

      
  • Lainaus:
    27.10.2007 klo 23:21 Opelixi kirjoitti
    Mazdat, varsinkin 626 onkin luotettavan auton maineessa. Minkäs ikäinen 626 oli kyseessä ja monessako vuodessa kerkesit yli 300tkm ajaa? Ilmeisesti suurin osa kilometreistä on kelattu maantiellä... Eikö tosiaan ollut vikaa sähköissä, tulpanjohdoissa, jakajassa jne? Kohtuullisen pitkälle olet alkuperäisillä tulpanjohdoilla päässyt, jos edes niitä ei tarvinnut vaihtaa...


    Malli oli 2.0 GLX -87. Kilometrit tuli 10v aikana "sekalaisella" ajolla. Ei ollut muuta sähkövikaa kuin tuo himmennin ja kerrain jouduin säätään pelkääjän oven keskuslukkoa kun pakkasella joskus pomppas pois päältä. Tulpanjohdot ja jakaja oli alkuperäisiä. :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit