Ykkössija 508:lle on kieltämättä yllättävä. Ehkä niitä on valmistettu niin vähän, ettei ole tarvinnut tehdä maanantaikappaleita, eivätkä ole vielä ruostuneet puhki.
Muutaman vuoden vanhojen autojen KATSASTUSRAPORTTI ei kerro juuri mistään mitään. Viekö joku 3-vuotiaan auton vika päällä katsastukseen? Ilmeisesti joku vie, kun eroja saadaan muka aikaiseksi?
Ei kukaan vie autoaan katsastukseen, jos DSG rikki tai jakoketku poikki. Todella harva katsastaa autonsa, jos vikavalo palaa, koska on varma hylkäys. Ennevanhaan päästöt tiesi vasta katsastuksessa, nykyään jos moottori ei anna vikavaloa, niin päästöt menee varmasti läpi.
Ero tulee siinä, että missä kunnossa alusta on. Kyllä sitä muuallakin maailmassa on huonoja teita ja isojen kaupunkien kivikadut tärisyttävät helposti muutamassa vuodessa alustan osia rikki. Niitä ei merkkihuollossa huomata mutta katsastus hylkää jos on puslassa tai raidetangossa vähänkin väljää.
Ykkössija 508:lle on kieltämättä yllättävä. Ehkä niitä on valmistettu niin vähän, ettei ole tarvinnut tehdä maanantaikappaleita, eivätkä ole vielä ruostuneet puhki.
Ethän muistele jotain 80-luvun havaintoja Pököttien ruostumisesta?
Kannattaa odotella vielä 5-10 v niin nähdään onko laatu Pösössä parantunut.
Joka vuosi tulee uudet raportit ja näitä yllätyksiä on vain näissä 3v tuloksissa. Siellä 10v tilastoissa on aina ne tutut vähävikaiset merkit ja mallit vuodesta toiseen. Mutta onko Pösö vähävikainen enää silloin?
Esim. 1.mallin Focus oli 3v tilastossa paras, mutta sen jälkeen sijoitus romahti. Ja voiko kukaan oikeasti sanoa, että ko. malli olisi vanhemmiten ollut kovinkaan vähävikainen, sillä 3v jälkeen paljastui vetari, ruoste- ja laturiviat, jotka tuli lähes kaikkiin yksilöihin.
...Kaikissa alkaa olla laatu kohdillaan. Elikkä 508 alusta saakka, C5 II vm. 2008 alkaen ja Laguna II 2007, kun tuli silloin markkinoille.
Sen huomaa, jo kun menee istumaan käytettyyn, esim. 150.000-200.000 km ajettuun autoon. Kaikki on yleensä kunnossa ja toimivia, siis sisustus ja varusteet.
Yhteenvetona voisi todeta, että Ranskalaisvalmistajat ovat menneet nyt laadussa VW, Fordin ja Opelin edelle. Tosin Opel ilmeisesti on myös saanut hyviä tuloksia aikaan, mutta muuten kehitys luuraa jäljessä (mm. Astra on reilusti ylipainoinen automalli).
- niin huomaa, että edellä mainitut valmistajat ovat useimmiten saaneet täydet pisteet. Nyt ruostuvia ovat mm. Mazda, Ford, ja ennen kaikkea Kia ja Hyundai..
Ykkössija 508:lle on kieltämättä yllättävä. Ehkä niitä on valmistettu niin vähän, ettei ole tarvinnut tehdä maanantaikappaleita, eivätkä ole vielä ruostuneet puhki.
Muutaman vuoden vanhojen autojen KATSASTUSRAPORTTI ei kerro juuri mistään mitään. Viekö joku 3-vuotiaan auton vika päällä katsastukseen? Ilmeisesti joku vie, kun eroja saadaan muka aikaiseksi?
Ei kukaan vie autoaan katsastukseen, jos DSG rikki tai jakoketku poikki. Todella harva katsastaa autonsa, jos vikavalo palaa, koska on varma hylkäys. Ennevanhaan päästöt tiesi vasta katsastuksessa, nykyään jos moottori ei anna vikavaloa, niin päästöt menee varmasti läpi.
Ero tulee siinä, että missä kunnossa alusta on. Kyllä sitä muuallakin maailmassa on huonoja teita ja isojen kaupunkien kivikadut tärisyttävät helposti muutamassa vuodessa alustan osia rikki. Niitä ei merkkihuollossa huomata mutta katsastus hylkää jos on puslassa tai raidetangossa vähänkin väljää.
Hienoa jos Pösö on saanut laadun kuntoon.
mikahe:
Ethän muistele jotain 80-luvun havaintoja Pököttien ruostumisesta?
Kannattaa odotella vielä 5-10 v niin nähdään onko laatu Pösössä parantunut.
Joka vuosi tulee uudet raportit ja näitä yllätyksiä on vain näissä 3v tuloksissa. Siellä 10v tilastoissa on aina ne tutut vähävikaiset merkit ja mallit vuodesta toiseen. Mutta onko Pösö vähävikainen enää silloin?
Esim. 1.mallin Focus oli 3v tilastossa paras, mutta sen jälkeen sijoitus romahti. Ja voiko kukaan oikeasti sanoa, että ko. malli olisi vanhemmiten ollut kovinkaan vähävikainen, sillä 3v jälkeen paljastui vetari, ruoste- ja laturiviat, jotka tuli lähes kaikkiin yksilöihin.
...Kaikissa alkaa olla laatu kohdillaan. Elikkä 508 alusta saakka, C5 II vm. 2008 alkaen ja Laguna II 2007, kun tuli silloin markkinoille.
Sen huomaa, jo kun menee istumaan käytettyyn, esim. 150.000-200.000 km ajettuun autoon. Kaikki on yleensä kunnossa ja toimivia, siis sisustus ja varusteet.
Yhteenvetona voisi todeta, että Ranskalaisvalmistajat ovat menneet nyt laadussa VW, Fordin ja Opelin edelle. Tosin Opel ilmeisesti on myös saanut hyviä tuloksia aikaan, mutta muuten kehitys luuraa jäljessä (mm. Astra on reilusti ylipainoinen automalli).
Vielä joku jaksaa "rapeista ranskalaisista", niin kannattaa lukea ruostetutkimukset täältä: http://www.vibilagare.se/test/rost
- niin huomaa, että edellä mainitut valmistajat ovat useimmiten saaneet täydet pisteet. Nyt ruostuvia ovat mm. Mazda, Ford, ja ennen kaikkea Kia ja Hyundai..