Probleema: Jokaisessa uudessa autossa alkaa olemaan airbägit hanttimiehen puolella, joten siihen ei saa pientä lasta laittaa moneen vuoteen.
Kysymys: Missä uusista automalleista on poissuljettava airbag-mahdollisuus (apukuskin paikalla), jolloin siinä voisi käyttää lasten turvakaukaloa ja -istuinta? Olen kuullut että Meganessa ja Corollassa olisi tuollaiset mahdolisuudet? Muissa? Ja poissulkemisella tarkoitan ihan vain nappulasta painamista, ei merkkikorjaamon puolen tunnin rupeamaa...
Fiat Stilossa on avaimella suljettava etumatkustajan airbag ja muistaaksenin myös Peugeotilla on ainakin 406:ssa.
TM 9/04 mukaan:
Renault Megane ja Volkswagen Golf V on varustettu etumatkustajan turvatyynyn poiskytkennällä (Volkkarissa ainakin auton avaimella).
Honda Civicissä, Mazda 3:ssa, Opel Astrassa ja Toyota Corollassa ei olisi lehden mukaan tällaista mahdollisuuta.
Olisiko tuo turvavyön poiskytkemismahdollisuus tullut Corollaan viimeisimmän faceliftin mukana...
Probleema: Jokaisessa uudessa autossa alkaa olemaan airbägit hanttimiehen puolella, joten siihen ei saa pientä lasta laittaa moneen vuoteen.
Kysymys: Missä uusista automalleista on poissuljettava airbag-mahdollisuus (apukuskin paikalla), jolloin siinä voisi käyttää lasten turvakaukaloa ja -istuinta? Olen kuullut että Meganessa ja Corollassa olisi tuollaiset mahdolisuudet? Muissa? Ja poissulkemisella tarkoitan ihan vain nappulasta painamista, ei merkkikorjaamon puolen tunnin rupeamaa...
Uusissa autoissa alkaa olla useimmissa avaimella poiskytkettävä turvatyyny tai pelkällä käännettävällä kytkimellä, joka on sellaisessa paikassa johon ei pääse ajonaikana käsiksi.Tähän listaan voin varmuudella lisätä -03 loppuvuoden Lagunan.
Ainakin Audi A4 -04:ssä on avaimella pois kytkettävissä ja kojelaudassa näkyy merkkivalo kun on poiskytketty.
Elikkä pistetään nyt sitten vielä tännekin, että VAG-konsernin autoissa Skoda, Volkswagen, Seat ja Audi on juuri tuo avaimella pois kytkettävä airbag. Kytkin löytyy hansikaslokerosta ja valo palaa paneelissa silloin, kun tyyny on disabloituna.
Alfassa on myös. Eli kyllä noita näyttää löytyvän
Pösöllä joka mallissa virta-avaimella pois kytkettävä turvatyyny.
Entäs jos se ei toimikkaan vaikka on ottanut mukamas ottanut airbagin pois päältä...? Kai se toimii.
Jossain parkkialueella nainen oli ajanut melko hitaalla nopeudella toistapäin, airbagit olivat lauenneet ja vauvalta oli lähtenyt pää irti. Mutta autossa ei ollut tätä airbagin pois kytkentää... Olisi pitänyt laittaa takapenkille...
Mazdassa taisi olla niin, että järjestelmä kytkeytyy automaattisesti pois päältä, kun penkkiin kiinnitetään mallikohtainen turvaistuin. Kojelaudassa on tähän liittyen merkkivalo. Aivan varma asiasta en ole, mutta kannattaa tarkistaa.
Niin, ensinnäkin suuri kiitos asiaan paneutuneille ja siitä ilosta myös minulle ja toivottavasti monelle muullekin tietoa tarvitsevalle. Nissan Primeraan moista mahdollisuutta ei saa, eikä vaikka se teknisesti olisi mahdollista, Nissan kieltää työn tekemisen. No menetti siinä mahdollisen asiakkaan..
No hyvä, että löytyy vielä yksi valmistaja, jolla on 'järkeä' tässä asiassa. Lapsen paikka on takapenkillä, vaikka bagi olisi kytketty pois etupenkiltä.
Etumatkustajan penkillä lapsi vie liikaa kuljettajan huomiota, joka lisää siten onnettomuusriskiä. Lisäksi aina kun bagin räjähde on siinä autossa paikallaan, voi se myös laueta - mitkään kytkimet tai muut viritykset eivät ole 100% varmoja. Kannattaakin oman lapsen ja muiden liikenteessä liikkuvien turvallisuuden vuoksi suosiolla laittaa se lapsi sinne takapenkille. Kyllä lapsi siellä takana viihtyy, eikä lapselle autossa pitäisi niin kova hätä tulla, ettei autoa voi sivuun ajaa tilanteen hoitamiseksi kuntoon - etupenkillä kuljetettaessa tulee liian usein hoidettua lasta samalla kun ajaa ja siitä on esimerkkinä surullisia tapauksia, viimeisin muutaman viikon takaa, jossa auto vain ajautui vastaan tulevan rekan alle, jolloin kuljettaja ja edessä istunut lapsi menehtyivät.
No hyvä, että löytyy vielä yksi valmistaja, jolla on 'järkeä' tässä asiassa. Lapsen paikka on takapenkillä, vaikka bagi olisi kytketty pois etupenkiltä.
Asia on varmasti kaksipiippuinen, mutta yhä useampi autonvalmistaja kuitenkin antaa siihen mahdollisuuden. On kokonaan käyttäjän vastuulla miten haluaa ominaisuutta käyttää. Omassa tapauksessani, kun toinen lapsi tulee etu- ja toinen takapenkille, näen sen parempana vaihtoehtona kuin molemmat takana. Ja kyllä airbagin poiskytkentä varmasti toimii, miksi muuten moista tehtäisiin. Sähköllähän se toimii eikä varmasti tule sähköiskua kotonakaan, jos sulake otetaan irti lamppua vaihdettaessa?
Itsellä on sama juttu myös mielessä kun olen sopivaa farmaria etsinyt. Meillä on kohta kaksi lasta; vastasyntyntyt ja parivuotias ja näiden kuljettaminen tuntuisi toimivan paremmin niin, että toinen olisi edessä ja toinen takana. Onko kellään käytännön kokemuksia puolesta tai vastaan?
Niin, palatakseni aiheeseen vielä kerran, olen tietoinen lukittavuuden luotettavuudesta. Omia lapsiani en tosiaankaan halua laittaa molempia takapenkille, joten etu ja takapenkit ainoa vaihtoehto.