Mitä haittaa vanteilla oleville renkaille koituu, jos niitä säilyttää pystyasennossa? Niitähän suositellaan säilytettäväksi ripustettuina vanteista tai kyljellään.
kiinnosti tietää mitä vahinkoa renkaille tulee, jos niitä ei säilytä muutamaa kuukautta oikeissa asennoissa. Ohjeet on kyllä niiden säilytykselle, mutta ei perusteluja.
Jos renkaissa on oikeat paineet, niin pystyasennossa säilyttämisestä ei ole mitään haittaa, se on eri asia jos renkaat on tyhjiä ja säilytät niitä useamman kuukauden kurtussa, niin ehkä sitten.
"Perinteinen" yleisohje - ilman perusteluja - on seuraava (löytyy mm. Continentalin sivuilta):
Vanteelle asennettuja renkaita ei ole hyvä säilyttää pystyasennossa. Parhaiten ne säilyvät ripustettuina vanteista tai kyljellään. Mieluiten vaikkapa puisella lavalla tai vastaavalla.
Irrallaan olevia renkaita tulisi säilyttää pystyasennossa siten, että niiden asentoa vaihdetaan kerran kuussa. Irtorenkaita ei saa riiputtaa eikä kasata päällekkäin.
Itse olen aina säilyttänyt sekä kesä- että talvirenkaat oman seisokkikautensa seuraavasti.
Ennen renkaanvaihtoa tarkistanut myös varastoon jääneistä renkaista paineet kohdalleen. Säilytys omilla vanteillaan pystyasennossa vierekkäin puisella vanhalla saunanpenkillä viileässä ja pimeässä talon alakerran tilassa missä myös polttopuita säilytän.
Renkaat kestäneet hyväkuntoisina aina niin kauan kuin pintaa on ollut jäljellä ja paineet pysyneet säilytyskauden melko tasaisina, ehkä pientä laskua.
Eli mielestäni A ja O ovat viileä, pimeä ja suht. tasaisen kuiva tila. Pystyasennolla en ole huomannut negatiivista vaikutusta.
Mitä haittaa vanteilla oleville renkaille koituu, jos niitä säilyttää pystyasennossa? Niitähän suositellaan säilytettäväksi ripustettuina vanteista tai kyljellään.
mhj
Jos vanteilla oleville, paineistetuille, renkaille olisi jotakin haittaa siitä, että niitä säilytetään pystyasennossa, niin miten ihmeessä niitä voi pitää auton alla? Auton seisoessahan renkaat ovat pystyasennossa, ja siinä on vielä auton paino päällä. Autohan seisoo aika suuren osan ajasta, ainakin yksityiskäytössä oleva.
Ainakin tuossa Nokian renkaiden säilytysohjeissa mainitaan lisäksi UV-säteilyn ja kosteuden vaikutus. Kuinka moni vielä suojaa autonrenkaat auringonvalolta vaneri- tms. levyllä? Tuolla iloisella 60-luvulla sellaista vielä näki. Entäs kosteussuoja? Voiko niillä renkailla lainkaan ajaa kesällä, kun aurinko paistaa, tai keväällä ja syksyllä kun on märkää. Lisäksi talviajokin taitaa olla saman tiedon mukaan haitallista. Säilytystä kun ei suositella alle 0 asteessa.
Juju lienee kuitenkin siinä, että kun puhutaan renkaan säilytyksestä, niin tarkoitetaan rengasta joka ei ole paineistettuna vanteella. Kun asiakas ostaa "uuden" renkaan, niin renkaan ominaisuuksien tulee olla sellaiset, että sen ominaisuudet eivät muutu normaalin käyttöajan aikana. Harvemmin sattuu siten, että renkaat ovat käytössä niin kauan, että niiden ominaisuudet muuttuvat huonoiksi iän takia ennen kuin niiden kulutuspinta loppuu.
Paineistettuja, vanteella olevia renkaita voinee säilyttää ihan kuinka vaan, kunhan ne eivät ole minkään ylimääräisen painon alla ja suoralta auringonpaisteelta suojassa. Vanteiden säilyvyyden takia kannattaa tietenkin huolehtia että tila on kuiva.
Oheisen linkin takana oikean varastoinnin ohjeita perusteluineen:
http://www.nokiantyres.com/oikeavarastointi
MatLog kiitos osoitteesta,
kiinnosti tietää mitä vahinkoa renkaille tulee, jos niitä ei säilytä
muutamaa kuukautta oikeissa asennoissa.
Ohjeet on kyllä niiden säilytykselle, mutta ei perusteluja.
mhj
Jos renkaissa on oikeat paineet, niin pystyasennossa säilyttämisestä ei ole mitään haittaa, se on eri asia jos renkaat on tyhjiä ja säilytät niitä useamman kuukauden kurtussa, niin ehkä sitten.
"Perinteinen" yleisohje - ilman perusteluja - on seuraava (löytyy mm. Continentalin sivuilta):
Vanteelle asennettuja renkaita ei ole hyvä säilyttää pystyasennossa. Parhaiten ne säilyvät ripustettuina vanteista tai kyljellään. Mieluiten vaikkapa puisella lavalla tai vastaavalla.
Irrallaan olevia renkaita tulisi säilyttää pystyasennossa siten, että niiden asentoa vaihdetaan kerran kuussa. Irtorenkaita ei saa riiputtaa eikä kasata päällekkäin.
Itse olen aina säilyttänyt sekä kesä- että talvirenkaat oman seisokkikautensa seuraavasti.
Ennen renkaanvaihtoa tarkistanut myös varastoon jääneistä renkaista paineet kohdalleen. Säilytys omilla vanteillaan pystyasennossa vierekkäin puisella vanhalla saunanpenkillä viileässä ja pimeässä talon alakerran tilassa missä myös polttopuita säilytän.
Renkaat kestäneet hyväkuntoisina aina niin kauan kuin pintaa on ollut jäljellä ja paineet pysyneet säilytyskauden melko tasaisina, ehkä pientä laskua.
Eli mielestäni A ja O ovat viileä, pimeä ja suht. tasaisen kuiva tila. Pystyasennolla en ole huomannut negatiivista vaikutusta.
Niitähän suositellaan säilytettäväksi ripustettuina vanteista tai kyljellään.
mhj
Jos vanteilla oleville, paineistetuille, renkaille olisi jotakin haittaa siitä, että niitä säilytetään pystyasennossa, niin miten ihmeessä niitä voi pitää auton alla? Auton seisoessahan renkaat ovat pystyasennossa, ja siinä on vielä auton paino päällä. Autohan seisoo aika suuren osan ajasta, ainakin yksityiskäytössä oleva.
Ainakin tuossa Nokian renkaiden säilytysohjeissa mainitaan lisäksi UV-säteilyn ja kosteuden vaikutus. Kuinka moni vielä suojaa autonrenkaat auringonvalolta vaneri- tms. levyllä? Tuolla iloisella 60-luvulla sellaista vielä näki. Entäs kosteussuoja? Voiko niillä renkailla lainkaan ajaa kesällä, kun aurinko paistaa, tai keväällä ja syksyllä kun on märkää. Lisäksi talviajokin taitaa olla saman tiedon mukaan haitallista. Säilytystä kun ei suositella alle 0 asteessa.
Juju lienee kuitenkin siinä, että kun puhutaan renkaan säilytyksestä, niin tarkoitetaan rengasta joka ei ole paineistettuna vanteella. Kun asiakas ostaa "uuden" renkaan, niin renkaan ominaisuuksien tulee olla sellaiset, että sen ominaisuudet eivät muutu normaalin käyttöajan aikana. Harvemmin sattuu siten, että renkaat ovat käytössä niin kauan, että niiden ominaisuudet muuttuvat huonoiksi iän takia ennen kuin niiden kulutuspinta loppuu.
Paineistettuja, vanteella olevia renkaita voinee säilyttää ihan kuinka vaan, kunhan ne eivät ole minkään ylimääräisen painon alla ja suoralta auringonpaisteelta suojassa. Vanteiden säilyvyyden takia kannattaa tietenkin huolehtia että tila on kuiva.