On se vaan lystiä energiapelleily täällä meillä.Biodieseliä tuetaan jonkunverran,vaikka en tiedä kuinka paljon,se on OK Samoin on E95 pensa OK, vaikka sen käsittely on vaarallisempaa kuin tavallisen pensan,mutta kumpikaan ei vaadi mitään muutoksia mihinkään. Vaikka biodieselin kasviosuutta lisättäisiin tulee muutoslistalle ehkä joitain kumitiivisteitä jotka täytyy vaihtaa mutta se on aika pieni kustannus. Nyt sitten täällä ollaan satsaamassa vedyn ja maakaasun seokseen!! En oikein tajua pointtia koko hommassa mutta takuulla tulee kalliiksi ,jos nyt pointti sitten onkin siinä että rahaa palaa. Uskon vahvasti erilaisten kasviöljyvaihtoehtojen paremmuuteen joten koittakaa nyt pommittaa päättäjiänne E-postilla ynnä muulla.Onhan teillä tunnettuja tekniikkaihmisiä kansanedustajina,ei kai ne kaikki voi aivopestyjä puoluepiiskan orjiakaan olla. Dieselin väriaine ja haju on sen verran vahvaa että joku 15% hyvin värjää ja parfymoi koko sotkun, se ei ikävä kyllä enää käy ruuanlaitossa..
Osaisiko joku tekniikkaan perehtynyt kertoa, tarvitseeko normaali bensiinimoottori suuriakin muutoksia, jos polttoaineeksi vaihtaisi ruotsalaisen etanoliseoksen?
Nesteen pensassa on kait nyt jo n. 10% etanolia? Varmaan autosta riippuen seos voisi olla jopa 50%? Mikä laki kieltää kaatamasta rypsiöljyä tankkiin? Väriainehan on polttoöljyssä eikä naftassa?
Tietääkseni on ruotsalaisessa E95 pensassa noin 5% brasilialaista sokerista tehtya etanolia.Etanolia osaisivat täälläkin nikkaroida mutta brassejen siirappi on halvempaa.Kaliforniassa käytetään noin 15% sekoitusta ja se on syttynyt joillakin tankatessa staattisesta kipinästä.Pensahan ei syty täydessä tai melkein täydessä tankissa mutta etanoli syttyy. Etanolipensa tai biodieseli ei vaadi mitään muutoksia mihinkään. Biodieselin sekoitussuhdetta en tiedä mutta rypsiöljystä on kysymys.Yritän ottaa selvää. Dieseli ei ole polttoaineesta ,ei ainakaan vanhemmat moottorit,kovin nirso.Onhan vanhoissa maatalous ja merimoottoreissa voinut polttaa melkein mitä juoksevaa liejua tahansa kunhan se vain lämpimänä juoksee ja hajoaa suuttimissa. Voipa hyvinkin olla ettei nykydieseli tykkää härskistä kalanmaksaoljystä kun vanha Wikströmi vaan haluu lisää
[salo-m muokkasi tätä viestiä 15.09.2005 klo 00:42]
Kannattaa varmaan selvittää, minkälaisia seuraamuksia tulisi, jos kateellinen naapuri tai muu vastaava soittaisi tullimiehet tutkimaan Jetan polttoainetta.
Polttoainemaksu vähintään 10 ja enintään 20 päivältä 'a 330 ->3300-6600 +30% korotus päälle -> 4290-8580
Ettei nyt varmaan kannata hirveästi mainostaa, jos moisia kokeita suorittelee...
Eikös homma ole niin, että vain tuossa kevyessä polttoöljyssä on tuo väriaine, jota joskus ratsioissa tarkistellaan? Dieselissä ja "ruoka"öljyssä ei väriainetta ole joten ovat yhtä turvallisia ja yhtä vähän poliisia kiinnostavia.
Lievemmin verotetusta polttoaineestahan tuolla puhutaan, mutta milläs tuon toteaa, jollei ole väriainetta? Varsinainen biodieselhän on sitten kovemmin verotttua kuin dinodiesel, mutta miten ruokaöljy?
Kevyt polttoöljy eli "löpö" on sitten se, josta narahtaessa menee omat ja varastetut...
Sinänsä jälleen mielenkiintoista että suomalaisen epäonnistuneen verorakenteen vuoksi on tälläinenkin viritys pitänyt tehdä. Ruotsalaiset kun tulevat rajan takaa tankkaamaan tyytyväisinä suomalaista halpaa löpöä.
Kannattaa varmaan selvittää, minkälaisia seuraamuksia tulisi, jos kateellinen naapuri tai muu vastaava soittaisi tullimiehet tutkimaan Jetan polttoainetta.
Polttoainemaksu vähintään 10 ja enintään 20 päivältä 'a 330 ->3300-6600 +30% korotus päälle -> 4290-8580
Ettei nyt varmaan kannata hirveästi mainostaa, jos moisia kokeita suorittelee...
Eikös homma ole niin, että vain tuossa kevyessä polttoöljyssä on tuo väriaine, jota joskus ratsioissa tarkistellaan? Dieselissä ja "ruoka"öljyssä ei väriainetta ole joten ovat yhtä turvallisia ja yhtä vähän poliisia kiinnostavia.
Lievemmin verotetusta polttoaineestahan tuolla puhutaan, mutta milläs tuon toteaa, jollei ole väriainetta? Varsinainen biodieselhän on sitten kovemmin verotttua kuin dinodiesel, mutta miten ruokaöljy?
Kevyt polttoöljy eli "löpö" on sitten se, josta narahtaessa menee omat ja varastetut...
Sinänsä jälleen mielenkiintoista että suomalaisen epäonnistuneen verorakenteen vuoksi on tälläinenkin viritys pitänyt tehdä. Ruotsalaiset kun tulevat rajan takaa tankkaamaan tyytyväisinä suomalaista halpaa löpöä.
Lisävero koskee kaikkia vaihtoehtoisia litkuja, joita verotetaan vähemmän kuin dieseliä. Löpön väärinkäytösten riski on kuitenkin niin ilmeinen, että siksi siihen on lisätty vielä väriainekin. Ei Tarjaslovakiassa nyt ihan kuinka vain olla
Toisaalta ruotsalaiset lämmittävät dieselillä (joka siis on siellä kalliimpaa kuin täällä), joten on tuossa löpössä puolensakin.
Niin ja kyllähän rypsiöljyn käyttö saadaan näytteestä todettua. Lisäksi ei tarvi pelätä ettei asia tullia kiinnostaisi, joskushan yritettiin narauttaa jotakuta joka laittoi bensa-autoon liikaa masinolia...
No kukin voi tietenkin punnita riskin mielessään, mutta minusta saavutettu hyöty on aivan liian pieni verrattuna mahdollisiin seurauksiin.
kts. alla
" 3 § Polttoainemaksu
Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella. Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta.
Polttoainemaksu kannetaan myös, jos ajoneuvossa käytetään osittain 1 momentin mukaisesti polttoainemaksun aiheuttavaa polttoainetta. Polttoainemaksua ei kanneta ajoneuvoista, jotka perustuvat muun moottoritekniikan kuin polttomoottorin käyttöön.
Polttoainemaksu kannetaan maksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käytön estämiseksi. Maksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käyttö ajoneuvoissa on kielletty."
Nesteen pensassa on kait nyt jo n. 10% etanolia? Varmaan autosta riippuen seos voisi olla jopa 50%? Mikä laki kieltää kaatamasta rypsiöljyä tankkiin? Väriainehan on polttoöljyssä eikä naftassa?
Neste ei lisää tällä etanolia suomessa myytävään bensaan.Polttoaineverotuksellisista syistä johtuen kannattamatonta.Älä JOXA mene ainakaan tavallisella bensamoottorilla varustetun autontankkiin laittamaan 50% etanoli/besa seosta.Menee seos liian laihalle,eikä moottorinohjausjärjestelmä pysty enää säätämään sytytystä ja suihkututsta kohdalleen.Tulee äkkiä moottori- ja katalysaattorivaurioita.Nykytekniikalla varustetuissa autoissa(tavallinen bensamoottori) etanoliseos max.5%
Kannattaa varmaan selvittää, minkälaisia seuraamuksia tulisi, jos kateellinen naapuri tai muu vastaava soittaisi tullimiehet tutkimaan Jetan polttoainetta.
Polttoainemaksu vähintään 10 ja enintään 20 päivältä 'a 330 ->3300-6600 +30% korotus päälle -> 4290-8580
Ettei nyt varmaan kannata hirveästi mainostaa, jos moisia kokeita suorittelee...
Minulle tuo on aivan sama. Aivan vapaasti saa katsoa mitä tankissa on, katsos kun siellä on n. 15 l dieseliä, ja loput rypsiöljyä josta on maksettu veroa, ainakin ALV. Miten tulli tai muu viranomainen selvittää diesel-rypsiöljysekoituksen, ei mitenkään, näin se on. Aivan vapaasti saa tulla tarkistmaan, ja "julkisesti" tässä asian kerron. Ajan loppuun nuo aineet ja sitten tulee Vegoleumin biodiesel jotta saan kokemuksia miten homma toimii nyt ensin Jetassa. Jos joku haluaa vasikoida, niin turpaan tulee ja lujasti.
Edit: Sorry Boys, tämä on nyt tällaista mahkoilua, ei kannata ottaa vakavasti tuo Luu5-juttu!
[SixPack muokkasi tätä viestiä 15.09.2005 klo 20:19]
Jos joku kyselee voit sanoa juuri tulleesi ruotsista ja siellä tankanneesi, täällä saa tietääkseni löpöllä ajaa ja niin tekeekin kaikki pohjoisessa .Eikä sitä aina tiedä mitä täällä OK:n pumpuista saa.
En jaksanut selata kaikkia aiempia viestejä läpi, joten en tiedä onko tämä jo ollut täällä, mutta nuo Sixpackin rypsiöljyseikkailuthan ovat päätyneet jo lehteenkin. Aamulehdessä asiaa puitiin tässä jokupäivä. Jutussa viitattiin internetin keskustelupalstaan, jossa joku heebo ajelee 80-luvun puolivälin dieseljetalla käyttäen rypsiöljyä polttoaineena, eli kyseessä ilmeisesti SixPack. Siinä haastateltiin jotain VTT:n ihmistä, ja hän kertoi, että rypsiöljyllä ajaminen ei tee hyvää koneelle. Kuulemma täytyisi käsitellä jollakin tavalla tuota öljyä ennen kuin kone kestäisi pidemmässä käytössä. Jos joku muistaa minkä päivän lehdessä juttu oli, niin voisi kaivaa sen esiin.
Ruotsissa ei ole kait väriainetta joten kiinni ei jää? Rypsiöljy ei ole lain tarkoittamaa polttoainetta, joten sen käyttö on sallittua ainakin vielä? En minä etanolia tankkiin laita, ainakaan vielä, juon sen itse, mutta tulevaisuudessa ehkä jos itse valmistan? Luin vaan jostain, että Nesteen pensassa on biopolttoainetta 10%, ehkä väärä tieto?
Voin hyvin kuvitella että joku VTT:n tyyppi ei suosittele muita kuin Nesteen polttoaineita kun virka ei muuta anna myöntää! VTT=Valtion Teknillinen Tutkimuslaitos,teoriassa riippumaton ja puolueeton laitos, mutta tässäkin on kai vanha totuus voimassa eli kenen leipää syöt sen ääntä kuuntelet tai sen sanaa julistat. Paljon viisaampaa saattaisi olla yrittää tutkijoille yrittää tosissaan kehittää polttoaineita ja erilaisia sekoituksia eri vaihtoehdoista.Tai miksei voisi yrittää kehittää kokonaan uutta moottoria jossa olisi sekä dieselin että pensakoneen edut?Rahaa tietysti sellainen nielisi mutta sehän on tutkimuslaitoksen tehtävä;määrärahat on käytettävä. Tietääkseni on pohjoisessa,Norjassa ja Venäjällä kalastajat lotrannu polttoaineeksi kaikennäköisiä kala ja hylje rasvoja naftan joukkoon ja koneet on toiminu vuositolkulla
salo-m: Voin hyvin kuvitella että joku VTT:n tyyppi ei suosittele muita kuin Nesteen polttoaineita kun virka ei muuta anna myöntää!
Voi tuossa varoituksessa jotain perää olla. Muistan lehtijutun, jossa puhuttiin kuinka Valmet oli tehnyt kriisiaikoja varten rypsiöljyllä käyvän traktorin. Silloin oli kylmä sota vielä menossa ja Natolla sellainen suunnitelma, että NL:n Itämerenlaivasto saadaan motitettua muutamalla Tanskan salmiin upotetulla laivanromulla. Suomeltahan loppuu raakaöljyn tulo samanan tien ja ruokatuonti ainakin vähenee reilusti.
Mutta omat pellot tuottaa ruokaa jos vaan on koneita. Niimpä tavallista dieseliä vähän säädeltiin ja se alkoi toimia pelkällä rypsiöljyllä. Ainoat murheet olivat kuulemma karstoittuminen ja kylmänkesto. Veikkaan karstoittumisen olevan nopeampaa henkilöautokäytössä, koska siinä tulee paljon enemmän tyhjäkäyntiä tai muuten pintakaasulla ajelua kuin työköneen moottorille.
Rypsiöljyä kokeilevien kannattaisi ehkä ottaa selvää millä lisäaineilla dieselissä vähennetään karstanmuodostusta ja lasketaan jähmettymispistettä. Myös voiteluöljyä kannattaa vaihtaa tavallista tiheämmin, koska ei ole mitään tietoa siitä, kauanko sen lisäaineet riittävät polttoaineella, jonka kanssa sitä ei ole suunniteltu toimimaan.
[TeeCee muokkasi tätä viestiä 16.09.2005 klo 13:57]
Se on nimeltään furfuraali. En tiedä mistä se on tehty.
Tuo furfuraali ei itse asiassa ole "värillistä ainetta". Se on yhdiste, joka jääetikan kanssa muodostaa hyvinkin pienissä pitoisuuksissa voimakkaan värin. Eli analyysi tehdään siten, että otetaan polttoainetta ja sekoitetaan se jääetikan (vahva etikkahappo) kanssa. Jos syntyy värireaktio, niin polttoaineessa oli furfuraalia. Polttoainetankkin jääneet pienetkin jäämät näkyvät. Ei kannata edes kaataa furfuraalivapaata polttoainetta sellaisesta kanisterista, jossa on ollut furfuraalia sisältävää polttoainetta. Käry käy, ja se on enää suulaudesta kiinni saako sakot vai ei.
Näkyy toisaalta tuo furfuraali merkkiaineena poistuvan, jos ei jo ole poistunutkin. Nykyään käytetään Euromarker nimistä merkkiainetta, joka tunnistetaan suolahapolla: http://www.tintometer.com/MIN_OILS.HTM
Liitän tähän linkin, jossa kaveri on ajanut sinapinsiemenöljyllä. 50 000mailia on sitten enemmän kilomtereissä. Hieman oudoksuttaa Tullipiirin lupa antaa ajaa, jos kerran sitä mieltä yleisesti ollaan, että ei saisi? Yleensä jokin on sallittu, tai täysin kielletty. Ei viranomainen voi antaa eipäs-juupas lupia. Jos kerran tämä maatalousyrittäjä on saanut luvan ajaa, mikä kieltää kaikkien dieselautoilijoiden ajamasta kasvisöljyiilä. Onhan Vegolemumilla lupa jopa myydä. Mielestäni Jetan tankissa on täysin laillista polttolainetta. N. 30% verollista dieseliä ja verollista rypsiöljyä. Koe tämä vain on, ei se halvemmaksi juuri tule, eikä suuria määriä voi mielekkäästi hankkia ja kaataa tankkiin, ei marketien hyllyiltä löydy tarpeeksi tavaraa, eri asia on tuo Vegoleum biodisel. Mistä sen sitten näkee mikä aine palaa, väriaine on siinä halvemmassa laadussa 0,65 biodieselissä, eli polttoöljy.
Hieman oudoksuttaa Tullipiirin lupa antaa ajaa, jos kerran sitä mieltä yleisesti ollaan, että ei saisi? Yleensä jokin on sallittu, tai täysin kielletty.
Olisiko vielä sellainenkin vaihtoehto, että jokin on kielletty, jos ei ole hankittu lupaa? Kokeilutarkoitukseen lupia näytetään myönnettävän, että siitä vaan, SixPack.
Liitän tähän linkin, jossa kaveri on ajanut sinapinsiemenöljyllä. 50 000mailia on sitten enemmän kilomtereissä. Hieman oudoksuttaa Tullipiirin lupa antaa ajaa, jos kerran sitä mieltä yleisesti ollaan, että ei saisi? Yleensä jokin on sallittu, tai täysin kielletty. Ei viranomainen voi antaa eipäs-juupas lupia. Jos kerran tämä maatalousyrittäjä on saanut luvan ajaa, mikä kieltää kaikkien dieselautoilijoiden ajamasta kasvisöljyiilä. Onhan Vegolemumilla lupa jopa myydä. Mielestäni Jetan tankissa on täysin laillista polttolainetta. N. 30% verollista dieseliä ja verollista rypsiöljyä. Koe tämä vain on, ei se halvemmaksi juuri tule, eikä suuria määriä voi mielekkäästi hankkia ja kaataa tankkiin, ei marketien hyllyiltä löydy tarpeeksi tavaraa, eri asia on tuo Vegoleum biodisel. Mistä sen sitten näkee mikä aine palaa, väriaine on siinä halvemmassa laadussa 0,65 biodieselissä, eli polttoöljy.
Tuota, omalla tilallahan saa ajaa laillisesti millä tahansa polttoaineella myös sillä lämmityskäyttöön tarkoitetulla PÖ:llä. Mutta jos ajat maantiellä (ja vieläpä ansiotarkoituksessa) niin silloin on käytettävä verollista polttoainetta.
Vegoleum ynnä muut autokäyttöön biodieseliä valmistavat maksavat veroa valtiolle, oliko 36c/L. Sen maksamalla myös kuka tahansa voi laillisesti ajaa omatuotanto biodieselillä.
En jaksanut selata kaikkia aiempia viestejä läpi, joten en tiedä onko tämä jo ollut täällä, mutta nuo Sixpackin rypsiöljyseikkailuthan ovat päätyneet jo lehteenkin. Aamulehdessä asiaa puitiin tässä jokupäivä. Jutussa viitattiin internetin keskustelupalstaan, jossa joku heebo ajelee 80-luvun puolivälin dieseljetalla käyttäen rypsiöljyä polttoaineena, eli kyseessä ilmeisesti SixPack. Jos joku muistaa minkä päivän lehdessä juttu oli, niin voisi kaivaa sen esiin.
Mielenkiintoista, netti viesteillä on nyt ylitetty jopa uutiskynnys. Eipä tämä taidakkaan olla ihan turhanpäiväistä jutustelua
Eihän kellään olisi kyseistä artikkelia scannattuna ?
Millä poliisit muuten tarkistaa, että onko tankissa verollista biodieseliä, siis jos on itse tehnyt tai joltain pientuottajalta ostanut? Seassahan voi olla tavallistakin, joten hajukin tuttu!
Mielestäni Jetan tankissa on täysin laillista polttolainetta. N. 30% verollista dieseliä ja verollista rypsiöljyä.
Mä en ole oikein vakuuttunut sixpackin sisälukutaidosta. Jos laissa kirjoitetaan:"Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella." Jos maksat rypsiöljystä normaalin arvonlisäveron (17%), niin eiköhän se silloin ole lievemmin verotettua kuin diesel.
Annetaan SixPackin nyt rauhassa kokeilla polttoainesekoituksia!! Eikä turhaan pelotella ja maalailla piruja seinille, kyllä hällä varmaan on riskit hallinnassa. Paljon mieluummin odottelen kokeilun tuloksia ja väliaikaraportteja!! Onnee vaan SixPack!
Annetaan SixPackin nyt rauhassa kokeilla polttoainesekoituksia!! Eikä turhaan pelotella ja maalailla piruja seinille, kyllä hällä varmaan on riskit hallinnassa. Paljon mieluummin odottelen kokeilun tuloksia ja väliaikaraportteja!! Onnee vaan SixPack!
Joo minunkin mielestäni Sixpack voi ihan rauhassa jatkaa kokeitaan. Mutta siltikään ei kannattaisi julkisesti väittää kokeitaan laillisiksi, koska niitä ne eivät ole. Ties vaikka joku päättäisi tehdä asiasta ennakkotapauksen, jolloin saattaa käydä kukkaron päälle...
Tiedoksi. Käynnistin Jetan n. 09:00 omalla pihalla. Halusin kokeilla miten toimii, silloin lämpömittari näytti +5 astetta. Hehkut ja laakista käyntiin tottakai, n, 20 sek. tuoksahteli hieman nakkikioskille, ja pieni sinertävä savu hävisi. Siinä ihmetellessä tuli nälkä! Katsotaan sitten uudestaan kun ollaan pakkasen puolella.
Mikäli polttoaine olisi laiton, siinä olisi näitä yllä esitettyjä väriaineita, jolla viranomaiset voivat tarkistaa polttoaineen laadun. Miten nyt kun on verollista dieselpolttoainetta ja rypsiöljyä, johon ei ole lisätty furfuraalia tms. lisäaineita. Mitä veroa häkäpönttöläiset maksavat? Niiden autot käyvät haloilla, turpeella ja grillihiilillä.
Edit; On vielä lisättävä, että maksan nyt 2:sta ajoneuvosta täyden käyttövoimaveron, vaikka toinen seisoo koko ajan. Maksan veroa valtiolla aivan tyhjästä, autosta joka vain seisoo. Käytöstä tulisi verottaa, ei siitä että seisoo vaahteran alla pihassa. Ja niissä käytetään verollista polttoainetta, mitä nyt tuo rypsiöljykokeilu.
[SixPack muokkasi tätä viestiä 17.09.2005 klo 15:12]
Niinkai, mutta jos se palaa onko väliä?? Hyvälle aineelle on monta käyttöä ja on turhaa tiukkapiposuutta joka asiaan hakee jotain kielto/sallittu pykälää. Jos minulla olisi sopivan ikäinen dieseli polttaisin varmaan kaikkea muutakin,minkä vaan saisin tankkiin lirutettua.
Mikäli polttoaine olisi laiton, siinä olisi näitä yllä esitettyjä väriaineita, jolla viranomaiset voivat tarkistaa polttoaineen laadun. Miten nyt kun on verollista dieselpolttoainetta ja rypsiöljyä, johon ei ole lisätty furfuraalia tms. lisäaineita. Mitä veroa häkäpönttöläiset maksavat? Niiden autot käyvät haloilla, turpeella ja grillihiilillä.
Eli sinusta pitäisi alkaa lisäämään väriaine kaikkiin nesteisiin jotka palavat dieselmoottorissa...selvä.
Edelleen suosittelen tuohon lakiin tutustumista, eli momentti 3:" Polttoainemaksua ei kanneta ajoneuvoista, jotka perustuvat muun moottoritekniikan kuin polttomoottorin käyttöön."
On se vaan lystiä energiapelleily täällä meillä.Biodieseliä tuetaan jonkunverran,vaikka en tiedä kuinka paljon,se on OK
Samoin on E95 pensa OK, vaikka sen käsittely on vaarallisempaa kuin tavallisen pensan,mutta kumpikaan ei vaadi mitään muutoksia mihinkään.
Vaikka biodieselin kasviosuutta lisättäisiin tulee muutoslistalle ehkä joitain kumitiivisteitä jotka täytyy vaihtaa mutta se on aika pieni kustannus.
Nyt sitten täällä ollaan satsaamassa vedyn ja maakaasun seokseen!! En oikein tajua pointtia koko hommassa mutta takuulla tulee kalliiksi ,jos nyt pointti sitten onkin siinä että rahaa palaa.
Uskon vahvasti erilaisten kasviöljyvaihtoehtojen paremmuuteen joten koittakaa nyt pommittaa päättäjiänne E-postilla ynnä muulla.Onhan teillä tunnettuja tekniikkaihmisiä kansanedustajina,ei kai ne kaikki voi aivopestyjä puoluepiiskan orjiakaan olla.
Dieselin väriaine ja haju on sen verran vahvaa että joku 15% hyvin värjää ja parfymoi koko sotkun, se ei ikävä kyllä enää käy ruuanlaitossa..
Osaisiko joku tekniikkaan perehtynyt kertoa, tarvitseeko normaali bensiinimoottori suuriakin muutoksia, jos polttoaineeksi vaihtaisi ruotsalaisen etanoliseoksen?
Nesteen pensassa on kait nyt jo n. 10% etanolia?
Varmaan autosta riippuen seos voisi olla jopa 50%? Mikä laki kieltää kaatamasta rypsiöljyä tankkiin? Väriainehan on polttoöljyssä eikä naftassa?
Tietääkseni on ruotsalaisessa E95 pensassa noin 5% brasilialaista sokerista tehtya etanolia.Etanolia osaisivat täälläkin nikkaroida mutta brassejen siirappi on halvempaa.Kaliforniassa käytetään noin 15% sekoitusta ja se on syttynyt joillakin tankatessa staattisesta kipinästä.Pensahan ei syty täydessä tai melkein täydessä tankissa mutta etanoli syttyy.
Etanolipensa tai biodieseli ei vaadi mitään muutoksia mihinkään.
Biodieselin sekoitussuhdetta en tiedä mutta rypsiöljystä on kysymys.Yritän ottaa selvää.
Dieseli ei ole polttoaineesta ,ei ainakaan vanhemmat moottorit,kovin nirso.Onhan vanhoissa maatalous ja merimoottoreissa voinut polttaa melkein mitä juoksevaa liejua tahansa kunhan se vain lämpimänä juoksee ja hajoaa suuttimissa.
Voipa hyvinkin olla ettei nykydieseli tykkää härskistä kalanmaksaoljystä kun vanha Wikströmi vaan haluu lisää
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031280?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=polttoaine#a30.12.2004-1329
Polttoainemaksu vähintään 10 ja enintään 20 päivältä 'a 330 ->3300-6600 +30% korotus päälle -> 4290-8580
Ettei nyt varmaan kannata hirveästi mainostaa, jos moisia kokeita suorittelee...
Eikös homma ole niin, että vain tuossa kevyessä polttoöljyssä on tuo väriaine, jota joskus ratsioissa tarkistellaan? Dieselissä ja "ruoka"öljyssä ei väriainetta ole joten ovat yhtä turvallisia ja yhtä vähän poliisia kiinnostavia.
Lievemmin verotetusta polttoaineestahan tuolla puhutaan, mutta milläs tuon toteaa, jollei ole väriainetta? Varsinainen biodieselhän on sitten kovemmin verotttua kuin dinodiesel, mutta miten ruokaöljy?
Kevyt polttoöljy eli "löpö" on sitten se, josta narahtaessa menee omat ja varastetut...
Sinänsä jälleen mielenkiintoista että suomalaisen epäonnistuneen verorakenteen vuoksi on tälläinenkin viritys pitänyt tehdä. Ruotsalaiset kun tulevat rajan takaa tankkaamaan tyytyväisinä suomalaista halpaa löpöä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031280?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=polttoaine#a30.12.2004-1329
Polttoainemaksu vähintään 10 ja enintään 20 päivältä 'a 330 ->3300-6600 +30% korotus päälle -> 4290-8580
Ettei nyt varmaan kannata hirveästi mainostaa, jos moisia kokeita suorittelee...
Eikös homma ole niin, että vain tuossa kevyessä polttoöljyssä on tuo väriaine, jota joskus ratsioissa tarkistellaan? Dieselissä ja "ruoka"öljyssä ei väriainetta ole joten ovat yhtä turvallisia ja yhtä vähän poliisia kiinnostavia.
Lievemmin verotetusta polttoaineestahan tuolla puhutaan, mutta milläs tuon toteaa, jollei ole väriainetta? Varsinainen biodieselhän on sitten kovemmin verotttua kuin dinodiesel, mutta miten ruokaöljy?
Kevyt polttoöljy eli "löpö" on sitten se, josta narahtaessa menee omat ja varastetut...
Sinänsä jälleen mielenkiintoista että suomalaisen epäonnistuneen verorakenteen vuoksi on tälläinenkin viritys pitänyt tehdä. Ruotsalaiset kun tulevat rajan takaa tankkaamaan tyytyväisinä suomalaista halpaa löpöä.
Lisävero koskee kaikkia vaihtoehtoisia litkuja, joita verotetaan vähemmän kuin dieseliä. Löpön väärinkäytösten riski on kuitenkin niin ilmeinen, että siksi siihen on lisätty vielä väriainekin. Ei Tarjaslovakiassa nyt ihan kuinka vain olla
Toisaalta ruotsalaiset lämmittävät dieselillä (joka siis on siellä kalliimpaa kuin täällä), joten on tuossa löpössä puolensakin.
Niin ja kyllähän rypsiöljyn käyttö saadaan näytteestä todettua. Lisäksi ei tarvi pelätä ettei asia tullia kiinnostaisi, joskushan yritettiin narauttaa jotakuta joka laittoi bensa-autoon liikaa masinolia...
No kukin voi tietenkin punnita riskin mielessään, mutta minusta saavutettu hyöty on aivan liian pieni verrattuna mahdollisiin seurauksiin.
kts. alla
" 3 §
Polttoainemaksu
Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella. Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta.
Polttoainemaksu kannetaan myös, jos ajoneuvossa käytetään osittain 1 momentin mukaisesti polttoainemaksun aiheuttavaa polttoainetta. Polttoainemaksua ei kanneta ajoneuvoista, jotka perustuvat muun moottoritekniikan kuin polttomoottorin käyttöön.
Polttoainemaksu kannetaan maksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käytön estämiseksi. Maksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käyttö ajoneuvoissa on kielletty."
Biodieselistä kiinnostuneet voivat katsoa myös www.oilpress.com ja pensan hintaa tämänpaivän www.aftonbladet.se
Varmaan autosta riippuen seos voisi olla jopa 50%? Mikä laki kieltää kaatamasta rypsiöljyä tankkiin? Väriainehan on polttoöljyssä eikä naftassa?
Neste ei lisää tällä etanolia suomessa myytävään bensaan.Polttoaineverotuksellisista syistä johtuen kannattamatonta.Älä JOXA mene ainakaan tavallisella bensamoottorilla varustetun autontankkiin laittamaan 50% etanoli/besa seosta.Menee seos liian laihalle,eikä moottorinohjausjärjestelmä pysty enää säätämään sytytystä ja suihkututsta kohdalleen.Tulee äkkiä moottori- ja katalysaattorivaurioita.Nykytekniikalla varustetuissa autoissa(tavallinen bensamoottori) etanoliseos max.5%
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031280?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=polttoaine#a30.12.2004-1329
Polttoainemaksu vähintään 10 ja enintään 20 päivältä 'a 330 ->3300-6600 +30% korotus päälle -> 4290-8580
Ettei nyt varmaan kannata hirveästi mainostaa, jos moisia kokeita suorittelee...
Minulle tuo on aivan sama. Aivan vapaasti saa katsoa mitä tankissa on, katsos kun siellä on n. 15 l dieseliä, ja loput rypsiöljyä josta on maksettu veroa, ainakin ALV. Miten tulli tai muu viranomainen selvittää diesel-rypsiöljysekoituksen, ei mitenkään, näin se on. Aivan vapaasti saa tulla tarkistmaan, ja "julkisesti" tässä asian kerron. Ajan loppuun nuo aineet ja sitten tulee Vegoleumin biodiesel jotta saan kokemuksia miten homma toimii nyt ensin Jetassa. Jos joku haluaa
vasikoida, niin turpaan tulee ja lujasti.
Edit: Sorry Boys, tämä on nyt tällaista mahkoilua, ei kannata ottaa vakavasti tuo Luu5-juttu!
Kerroinpahan nyt kuitenkin riskit kun tuota rypsiöljyä niin avoimesti mainostit...
Jos joku kyselee voit sanoa juuri tulleesi ruotsista ja siellä tankanneesi, täällä saa tietääkseni löpöllä ajaa ja niin tekeekin kaikki pohjoisessa .Eikä sitä aina tiedä mitä täällä OK:n pumpuista saa.
En jaksanut selata kaikkia aiempia viestejä läpi, joten en tiedä onko tämä jo ollut täällä, mutta nuo Sixpackin rypsiöljyseikkailuthan ovat päätyneet jo lehteenkin. Aamulehdessä asiaa puitiin tässä jokupäivä. Jutussa viitattiin internetin keskustelupalstaan, jossa joku heebo ajelee 80-luvun puolivälin dieseljetalla käyttäen rypsiöljyä polttoaineena, eli kyseessä ilmeisesti SixPack. Siinä haastateltiin jotain VTT:n ihmistä, ja hän kertoi, että rypsiöljyllä ajaminen ei tee hyvää koneelle. Kuulemma täytyisi käsitellä jollakin tavalla tuota öljyä ennen kuin kone kestäisi pidemmässä käytössä. Jos joku muistaa minkä päivän lehdessä juttu oli, niin voisi kaivaa sen esiin.
Ruotsissa ei ole kait väriainetta joten kiinni ei jää?
Rypsiöljy ei ole lain tarkoittamaa polttoainetta, joten sen käyttö on sallittua ainakin vielä?
En minä etanolia tankkiin laita, ainakaan vielä, juon sen itse, mutta tulevaisuudessa ehkä jos itse valmistan?
Luin vaan jostain, että Nesteen pensassa on biopolttoainetta 10%, ehkä väärä tieto?
Voin hyvin kuvitella että joku VTT:n tyyppi ei suosittele muita kuin Nesteen polttoaineita kun virka ei muuta anna myöntää!
VTT=Valtion Teknillinen Tutkimuslaitos,teoriassa riippumaton ja puolueeton laitos, mutta tässäkin on kai vanha totuus voimassa eli kenen leipää syöt sen ääntä kuuntelet tai sen sanaa julistat.
Paljon viisaampaa saattaisi olla yrittää tutkijoille yrittää tosissaan kehittää polttoaineita ja erilaisia sekoituksia eri vaihtoehdoista.Tai miksei voisi yrittää kehittää kokonaan uutta moottoria jossa olisi sekä dieselin että pensakoneen edut?Rahaa tietysti sellainen nielisi mutta sehän on tutkimuslaitoksen tehtävä;määrärahat on käytettävä.
Tietääkseni on pohjoisessa,Norjassa ja Venäjällä kalastajat lotrannu polttoaineeksi kaikennäköisiä kala ja hylje rasvoja naftan joukkoon ja koneet on toiminu vuositolkulla
Mitä se väriaine on? Voiko sitä saada / tehdä itse? Ilmeneekö se aito väriaine jotenkin vähemmän aidosta jotenkin?
salo-m: Voin hyvin kuvitella että joku VTT:n tyyppi ei suosittele muita kuin Nesteen polttoaineita kun virka ei muuta anna myöntää!
Voi tuossa varoituksessa jotain perää olla. Muistan lehtijutun, jossa puhuttiin kuinka Valmet oli tehnyt kriisiaikoja varten rypsiöljyllä käyvän traktorin. Silloin oli kylmä sota vielä menossa ja Natolla sellainen suunnitelma, että NL:n Itämerenlaivasto saadaan motitettua muutamalla Tanskan salmiin upotetulla laivanromulla. Suomeltahan loppuu raakaöljyn tulo samanan tien ja ruokatuonti ainakin vähenee reilusti.
Mutta omat pellot tuottaa ruokaa jos vaan on koneita. Niimpä tavallista dieseliä vähän säädeltiin ja se alkoi toimia pelkällä rypsiöljyllä. Ainoat murheet olivat kuulemma karstoittuminen ja kylmänkesto. Veikkaan karstoittumisen olevan nopeampaa henkilöautokäytössä, koska siinä tulee paljon enemmän tyhjäkäyntiä tai muuten pintakaasulla ajelua kuin työköneen moottorille.
Rypsiöljyä kokeilevien kannattaisi ehkä ottaa selvää millä lisäaineilla dieselissä vähennetään karstanmuodostusta ja lasketaan jähmettymispistettä. Myös voiteluöljyä kannattaa vaihtaa tavallista tiheämmin, koska ei ole mitään tietoa siitä, kauanko sen lisäaineet riittävät polttoaineella, jonka kanssa sitä ei ole suunniteltu toimimaan.
Rätkätin: Mitä se väriaine on?
Se on nimeltään furfuraali. En tiedä mistä se on tehty.
Se on nimeltään furfuraali. En tiedä mistä se on tehty.
Tuo furfuraali ei itse asiassa ole "värillistä ainetta". Se on yhdiste, joka jääetikan kanssa muodostaa hyvinkin pienissä pitoisuuksissa voimakkaan värin. Eli analyysi tehdään siten, että otetaan polttoainetta ja sekoitetaan se jääetikan (vahva etikkahappo) kanssa. Jos syntyy värireaktio, niin polttoaineessa oli furfuraalia. Polttoainetankkin jääneet pienetkin jäämät näkyvät. Ei kannata edes kaataa furfuraalivapaata polttoainetta sellaisesta kanisterista, jossa on ollut furfuraalia sisältävää polttoainetta. Käry käy, ja se on enää suulaudesta kiinni saako sakot vai ei.
Näkyy toisaalta tuo furfuraali merkkiaineena poistuvan, jos ei jo ole poistunutkin. Nykyään käytetään Euromarker nimistä merkkiainetta, joka tunnistetaan suolahapolla:
http://www.tintometer.com/MIN_OILS.HTM
Liitän tähän linkin, jossa kaveri on ajanut sinapinsiemenöljyllä. 50 000mailia on sitten enemmän kilomtereissä. Hieman oudoksuttaa Tullipiirin lupa antaa ajaa, jos kerran sitä mieltä yleisesti ollaan, että ei saisi? Yleensä jokin on sallittu, tai täysin kielletty. Ei viranomainen voi antaa eipäs-juupas lupia. Jos kerran tämä maatalousyrittäjä on saanut luvan ajaa, mikä kieltää kaikkien dieselautoilijoiden ajamasta kasvisöljyiilä. Onhan Vegolemumilla lupa jopa myydä. Mielestäni Jetan tankissa on täysin laillista polttolainetta. N. 30% verollista dieseliä ja verollista rypsiöljyä. Koe tämä vain on, ei se halvemmaksi juuri tule, eikä suuria määriä voi mielekkäästi hankkia ja kaataa tankkiin, ei marketien hyllyiltä löydy tarpeeksi tavaraa, eri asia on tuo Vegoleum biodisel. Mistä sen sitten näkee mikä aine palaa, väriaine on siinä halvemmassa laadussa 0,65 biodieselissä, eli polttoöljy.
www.ekolaiho.fi/sivut/kymmenen.html
Olisiko vielä sellainenkin vaihtoehto, että jokin on kielletty, jos ei ole hankittu lupaa? Kokeilutarkoitukseen lupia näytetään myönnettävän, että siitä vaan, SixPack.
www.ekolaiho.fi/sivut/kymmenen.html
Tuota, omalla tilallahan saa ajaa laillisesti millä tahansa polttoaineella myös sillä lämmityskäyttöön tarkoitetulla PÖ:llä. Mutta jos ajat maantiellä (ja vieläpä ansiotarkoituksessa) niin silloin on käytettävä verollista polttoainetta.
Vegoleum ynnä muut autokäyttöön biodieseliä valmistavat maksavat veroa valtiolle, oliko 36c/L. Sen maksamalla myös kuka tahansa voi laillisesti ajaa omatuotanto biodieselillä.
Ai niin, ALV menee vielä tuo päälle...
Mielenkiintoista, netti viesteillä on nyt ylitetty jopa uutiskynnys. Eipä tämä taidakkaan olla ihan turhanpäiväistä jutustelua
Eihän kellään olisi kyseistä artikkelia scannattuna ?
Millä poliisit muuten tarkistaa, että onko tankissa verollista biodieseliä, siis jos on itse tehnyt tai joltain pientuottajalta ostanut? Seassahan voi olla tavallistakin, joten hajukin tuttu!
Mä en ole oikein vakuuttunut sixpackin sisälukutaidosta. Jos laissa kirjoitetaan:"Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella."
Jos maksat rypsiöljystä normaalin arvonlisäveron (17%), niin eiköhän se silloin ole lievemmin verotettua kuin diesel.
Annetaan SixPackin nyt rauhassa kokeilla polttoainesekoituksia!!
Eikä turhaan pelotella ja maalailla piruja seinille, kyllä hällä varmaan on riskit hallinnassa.
Paljon mieluummin odottelen kokeilun tuloksia ja väliaikaraportteja!!
Onnee vaan SixPack!
Eikä turhaan pelotella ja maalailla piruja seinille, kyllä hällä varmaan on riskit hallinnassa.
Paljon mieluummin odottelen kokeilun tuloksia ja väliaikaraportteja!!
Onnee vaan SixPack!
Joo minunkin mielestäni Sixpack voi ihan rauhassa jatkaa kokeitaan. Mutta siltikään ei kannattaisi julkisesti väittää kokeitaan laillisiksi, koska niitä ne eivät ole. Ties vaikka joku päättäisi tehdä asiasta ennakkotapauksen, jolloin saattaa käydä kukkaron päälle...
Tiedoksi. Käynnistin Jetan n. 09:00 omalla pihalla. Halusin kokeilla miten toimii, silloin lämpömittari näytti +5 astetta. Hehkut ja laakista käyntiin tottakai, n, 20 sek. tuoksahteli hieman nakkikioskille, ja pieni sinertävä savu hävisi. Siinä ihmetellessä tuli nälkä! Katsotaan sitten uudestaan kun ollaan pakkasen puolella.
Mikäli polttoaine olisi laiton, siinä olisi näitä yllä esitettyjä väriaineita, jolla viranomaiset voivat tarkistaa polttoaineen laadun. Miten nyt kun on verollista dieselpolttoainetta ja rypsiöljyä, johon ei ole lisätty furfuraalia tms. lisäaineita. Mitä veroa häkäpönttöläiset maksavat? Niiden autot käyvät haloilla, turpeella ja grillihiilillä.
Edit; On vielä lisättävä, että maksan nyt 2:sta ajoneuvosta täyden käyttövoimaveron, vaikka toinen seisoo koko ajan. Maksan veroa valtiolla aivan tyhjästä, autosta joka vain seisoo. Käytöstä tulisi verottaa, ei siitä että seisoo vaahteran alla pihassa. Ja niissä käytetään verollista polttoainetta, mitä nyt tuo rypsiöljykokeilu.
Minusta rypsiöljy on ruokaöljyä, ei siis lain tarkottamaa polttoainetta!
Niinkai, mutta jos se palaa onko väliä??
Hyvälle aineelle on monta käyttöä ja on turhaa tiukkapiposuutta joka asiaan hakee jotain kielto/sallittu pykälää.
Jos minulla olisi sopivan ikäinen dieseli polttaisin varmaan kaikkea muutakin,minkä vaan saisin tankkiin lirutettua.
Mikäli polttoaine olisi laiton, siinä olisi näitä yllä esitettyjä väriaineita, jolla viranomaiset voivat tarkistaa polttoaineen laadun. Miten nyt kun on verollista dieselpolttoainetta ja rypsiöljyä, johon ei ole lisätty furfuraalia tms. lisäaineita. Mitä veroa häkäpönttöläiset maksavat? Niiden autot käyvät haloilla, turpeella ja grillihiilillä.
Eli sinusta pitäisi alkaa lisäämään väriaine kaikkiin nesteisiin jotka palavat dieselmoottorissa...selvä.
Edelleen suosittelen tuohon lakiin tutustumista, eli momentti 3:" Polttoainemaksua ei kanneta ajoneuvoista, jotka perustuvat muun moottoritekniikan kuin polttomoottorin käyttöön."