kierroslukumittari.

12 kommenttia

omalla automaattivaihteisella autolla ajaessani olen miettinyt kierroslukumittarin tarpeellisuutta uusissa autoissa. koska kierrosluku voidaan rajoittaa rajoittimella.
kuinka moni ajaessa tuijottaa kierroslukumittarista oikeaa vaihtamishetkeä?vaihtamishetki voidaan ilmoittaa tarvittaessa myös halvemmalla merkki ledillä.
onhan näitä muitakin aivan turhia varusteita mutta tämä tuli nyt mieleen

  
  • Täsmälleen samaa mieltä. Siinä se heiluu tarpeettomana näkökentässä.
    Ylipäätään toivoisin autoihin kuljettajan muokattavissa olevaa mittaristoa.

      
  • BMW on ilmeisesti tullut samaan päätelmään erilaisten mittareiden tarpeellisuudesta, koska on luopunut joissain malleissa moottorin lämpömittarista.

    Huvittavaa sinänsä, koska joskus pari-kolmekymmentä vuotta sitten auto, josta tuo mittari puuttui, sai moitteita koeajoissa. Yleensä puute koski halpoja pikkuautoja. BMW:n kohdalla asiaan ei enää puututa.

      
  • Mielestäni kiekka- ja lämpömittari ovat tarpeellisia!

      
  • En ole aivan varma tuon kierroslukumittarin tarpeellisuudesta, mutta kyllähän se tiettyä infoa antaa.

    Mutta lämpömittarin puuttuminen olisi minusta huono juttu. Lämpömittari ei ole pelkästään ylilämön varoitin, mutta antaa tietoa moottorista. Esim kylmällä jos autossa on esim termossa vikaa, niin sen huomaa lämpömittarista, se indikoi viasta jos esim auto öämpenee hitaasti jne. Mielummin mittari kuin yksi varoitusvalo ylilämmöstä.

      
  • Yhdellä tuttavallani oli 80-luvulla muistaakseni Peugeot 205, jossa lämpömittari oli korvattu merkkivalolla. Hän sitä ihan hyvin kommentoikin sanomalla: "Mulla on autossa sellainen merkkivalo, joka ilmoittaa, että kannen tiiviste palo justiinsa" :smile:

    [Teehuone muokkasi tätä viestiä 05.02.2007 klo 09:41]
      
  • Eihän muita mittareita tarvita kuin lämpö ja kiekkamittari.kierrosluku ei todella ole turha sitä on mukava seurailla se antaa koko mittaristolle sporttisen ilmeen kyllä se aika tylsän näköne ois jos siinä nopeus mittari vaa "heilus".Lämpömittarin pois jättäminen on suorastaan typeryyttä just ton moottorin lämpiämisen takia kylmää konetta ei sais rasittaa paljoo.

      
  • Lainaus:
    05.02.2007 klo 18:22 Zerosun kirjoitti
    Eihän muita mittareita tarvita kuin lämpö ja kiekkamittari.kierrosluku ei todella ole turha sitä on mukava seurailla se antaa koko mittaristolle sporttisen ilmeen .....


    Aivan samaa mieltä, se antaa sporttisen ilmeen. Mitään hyötyä siitä mittarista ei ole tavalliselle autoilijalle mutta karvanoppien seuraksi se sopii hyvin.
    Itse katsoisin sen paikalla mieluummin viisarikelloa. Omassa autossani kello on sellainen, että kirkkaassa auringonvalossa ja aurinkolasit silmillä sitä numeronäyttöä ei erota. Sen tyhjänpäiväisen kierroslukumittarin kyllä näen mutta en tiedä mitä sen antamalla tiedolla tekisin.
    Ja jos vain kaksi mittaria saisi valita niin toinen olisi kyllä nopeusmittari. Toinen olisi sitten polttoainemittari.

      
  • Kierroslukumittari on mielestäni hyödyllinen myös automaattivaihteisessa autossa, jotta näkee käykö moottori oikeilla kierroksilla ja ettei tule annetuksi liikaa kierroksia kylmälle koneelle.

      
  • Kieroslukumittari nyt ei ihan tarpeellinenkaan ole, mutta kyllä sitä tulee seurattua ahkerasti kun sellainen on.

    Lämpömittari on sitten ihan must. Kyllä moottorin lämmöt ja lämpeäminen pitää tietää, esim. nähdäkseen onko termostaatti kunnossa, jäähdytyspuhaltimen anturi kunnossa. Pakkasella tietyissä olosuhteissa voi mittarista katsoa joko voi muuttaa lämmönsuuntausta tuulilasilta jalkoin yms.

      
  • Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että Rolls Royce Phantomissa ei ole lainkaan kierroslukumittaria. Mahtoivatkohan säästää jättämällä sen pois? :grin:

    http://www.seriouswheels.com/pics-pqr/Rolls-Royce-Phantom-front-dash.jpg

      
  • Nopeus-, lämpö-, polttoaine-, öljynpaine-, ja kierroslukumittari. Siinä mittarit arkihenkilöautossa ja tärkeysjärjestyksessä.
    Muut vehkeet sitten erikseen...

      
  • Lainaus:
    07.02.2007 klo 20:38 Simppa- kirjoitti
    Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että Rolls Royce Phantomissa ei ole lainkaan kierroslukumittaria. Mahtoivatkohan säästää jättämällä sen pois? :grin:

    http://www.seriouswheels.com/pics-pqr/Rolls-Royce-Phantom-front-dash.jpg


    Rolssissa on kuitenkin mittari joka näyttää montako prosenttia moottorin voimavaroista on vielä käyttämättä. Esim jos ajelet hiljakseen 80km/h, mittari saattaa näyttää vaikkapa 90, mikä tarkottaa sitä että vielä on 90% moottorin tehoista reservissä. Bugatti Veyronissa on samankaltainen mittari, joka näyttää paljonko hevosvoimia vielä on käyttämättä, eli paikallaan seistessä se näyttää 1001. Veyronissa on kuitenkin myös kierroslukumittari.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit