HALDEX 4 -toiminta ?

24 kommenttia

Haluaisin yksityiskohtaisen selvityksen HALDEX-4 nelivedon toiminnasta, mistähän sellaisen löytäisi ?

  
  • Kiitos. Kaipaisin tietoa siitä onko HALDEX-4 järjestelmällä varustettu auto joskus pelkästään etuvetoinen, mutta ilmeisesti tämä on kuvauksen mukaan täysin säädettävissä, halutaanko takavedolle antaa aina vetoa vai ei. Ymmärtääkseni jarrutustilanteessa 'vetoa' on vain etupyörillä ? Ja hetken aikaa liikkeelle lähdettäessä ?



    ps. Tuli vain 'keskustelua' kaverin kanssa onko uusi VW 4-Motion jatkuvasti nelivetoinen vai ei.

      
  • Viimeisin Haldexin järjestelmä ei odottele mitään liikkeelle lähdettäessä. Teho siirtyy takapyörille välittömästi jo ennen kuin joku pyörä sutii. Tasaisella vauhdilla rauhallisesti kruisaillen taka-akselille menee vain muutama prosentti tehosta. Eli täysin pelkästään etuvetoinen järjestemä ei missään vaiheessa ole, mutta käytännössä se sitä on. En tiedä sitten mitä väliä sillä on, jos takapäähän siirtyy kunnolla tehoa vain tarvittaessa.

      
  • Sillä on sitä väliä, että jatkuvasti nelivetoinen auto käyttäytyy esimerkiksi (voimakkaissa) kiihdytyksissä ja kaarteissa tasapainoisemmin kuin kaksivetoinen. Siis nimenomaan silloin kun pito on hyvä, eikä yksikään pyörä pyri sutimaan. Jos vetoa ohjataan toisellekin akselille vasta/vain liikkeellelähdössä on auto ns. nelivetoavusteinen. Esimerkiksi Honda Legendissä tähän on kiinnitetty erityishuomiota järjestelmän ohjatessa vääntöä takapyörille nimenomaan mutkissa. Haldex-4:sta en osaa tässä kommentoida.



    Toisaalta tällainen nelivetoavusteinen auto, esimerkiksi monet katumaasturit, saattavat talviliukkaissa kaarteissa yllättää kytkiessään nelivedon vasta luiston alkaessa.

      
  • Youtubessa on näitä videoita, missä esim. VW Tiguanilla yritetään mennä jyrkkää ja liukasta mäkeä ylös, mutta vain etupyörät sutii ja auto ei mene ylös kuin vasta kun on vauhtia riittävästi. Eikös Tiguanissa ole tämä Haldex-4 ja ainakin videon mukaan kaikki pyörät eivät vedä koko ajan.

      
  • PropJock:

    Sillä on sitä väliä, että jatkuvasti nelivetoinen auto käyttäytyy esimerkiksi (voimakkaissa) kiihdytyksissä ja kaarteissa tasapainoisemmin kuin kaksivetoinen. Siis nimenomaan silloin kun pito on hyvä, eikä yksikään pyörä pyri sutimaan. Jos vetoa ohjataan toisellekin akselille vasta/vain liikkeellelähdössä on auto ns. nelivetoavusteinen. Esimerkiksi Honda Legendissä tähän on kiinnitetty erityishuomiota järjestelmän ohjatessa vääntöä takapyörille nimenomaan mutkissa. Haldex-4:sta en osaa tässä kommentoida.


    Kannattaa käydä kokeilemassa modernia älykästä nelivetoa. Haldexin viimeisin ja vaikka Bemarin x-Drive käyvät esimerkistä vallan mainiosti.



    Toisaalta tällainen nelivetoavusteinen auto, esimerkiksi monet katumaasturit, saattavat talviliukkaissa kaarteissa yllättää kytkiessään nelivedon vasta luiston alkaessa.


    Tämä ei ole keskustelun kohteeseen kuuluvaa käytöstä.

      
  • SPEC C.:

    Youtubessa on näitä videoita, missä esim. VW Tiguanilla yritetään mennä jyrkkää ja liukasta mäkeä ylös, mutta vain etupyörät sutii ja auto ei mene ylös kuin vasta kun on vauhtia riittävästi. Eikös Tiguanissa ole tämä Haldex-4 ja ainakin videon mukaan kaikki pyörät eivät vedä koko ajan.




    Puhutko tästä videosta:

    https://www.youtube.com/watch?v=0PrSAS9eYcs&feature=related



    Tuossa ainakin jää rinteeseen sutimaan vauhdittomalla lähdöllä. Mutta eipä taida olla mikään ihme. Rinne näyttää olevan aika jyrkkä ja sen verran liukas, että Volkkari liukuu vauhdilla alas jarrut lukossa hyydyttyään mäkeen. Pidon rajat tulevat vastaan nelivedollekin.

      
  • Eikös autolla jossa kaikki pyörät vetävät (jatkuva neliveto) pidä myös kaikkien pyörien pyöriä edes vähän vaikka joku pyörä sutisi kuinka. Videossahan takapyörät eivät pyöri ollenkaan ts. vetoa ei välity takapyörille. Jos jatkuva nelivetoinen ei pääse eteenpäin, se kaivaa itselleen kuopan ? Haldex-4 ei siis vedä kaikilla pyörillä aina edes vähäsen ?

      
  • En ole mikään nelivetoexpertti ja joku osaa varmasti selvittää asiat paremmin, mutta eikös siihen että jokainen pyörä vetää tarvita lukot. Muutoin voima karkaa sutiviin pyöriin. Tiguanissa on käsittääkseni jonkinmoinen elektroninen lukko, joka toimii abs:n avulla. Eli sutivaa pyörää jarrutetaan jolloin voimaa ohjautuu toiselle puolelle. Korjatkaa jos olen väärässä. Videossa näytti myös olevan ihan perus renkaat, joten todennäköisesti pito ei vaan riittänyt.



    Edit: aloin itseasiassa miettimään että miten tuo haldex oikein toimiikaan. Katselin noita videoita, ja mitä oikeastaan tapahtuu, kun ylämäessä etupyörät sutii villisti, mutta takana ei tapahdu mitään? Eikö haldexin pitäisi tällöin ohjata enemmän voimaa taakse, jolloin auto lähtisi liikkeelle?

      
  • SPEC C.:

    Eikös autolla jossa kaikki pyörät vetävät (jatkuva neliveto) pidä myös kaikkien pyörien pyöriä edes vähän vaikka joku pyörä sutisi kuinka. Videossahan takapyörät eivät pyöri ollenkaan ts. vetoa ei välity takapyörille. Jos jatkuva nelivetoinen ei pääse eteenpäin, se kaivaa itselleen kuopan ? Haldex-4 ei siis vedä kaikilla pyörillä aina edes vähäsen ?




    Se, että jollekin akselille tai renkaalle ei menisi ollenkaan vetoa ei ole edes mahdollista 4. sukupolven Haldexissa. Vetoa välittyy kaikkiin renkaisiin siitäkin huolimatta, vaikka kaikki renkaat eivät sudi. Sutiminenhan ei tunnestusti ole muutenkaan paras tapa edetä. Kuvitteletko tosissasi, että tuollainen mäki noustaan pelkällä etuvedolla? Kaikki henkilöautokäyttöön soveltuva lukot sallivat pyörimisnopeuseroja akseleiden ja renkaiden välillä. Näin on myös Subarussa. Silti vetoa välittyy. Kokonaan tasauspyörästön lukitsevat lukot kun eivät oikein tiellä toimi.



    Jotenkin hauska nähdä, kuinka toiminnaltaan yksinkertainen mekaaninen toteutus edustaa jollekin täydellisyyttä, kun taas ominaisuuksiltaan paljon monipuolisempi älykäs järjestelmä ei voi toimia. Tämäkin keskustelu taitaa ottaa inspiraationsa aloittajan halusta haukkua volkkaria. Näitä keskusteluja on käyty monella palstalla. Aihe, sanoma ja kirjoittaja on aina sama, ainostaan nimimerkki vaihtelee.

      
  • juuso01:

    En ole mikään nelivetoexpertti ja joku osaa varmasti selvittää asiat paremmin, mutta eikös siihen että jokainen pyörä vetää tarvita lukot. Muutoin voima karkaa sutiviin pyöriin. Tiguanissa on käsittääkseni jonkinmoinen elektroninen lukko, joka toimii abs:n avulla. Eli sutivaa pyörää jarrutetaan jolloin voimaa ohjautuu toiselle puolelle. Korjatkaa jos olen väärässä. Videossa näytti myös olevan ihan perus renkaat, joten todennäköisesti pito ei vaan riittänyt.


    Kyllä tuossa 4. gen. Haldexissa on "oikea" lukko molemmissa akseleissa ja niiden välillä. Lukkojen toimintaperiaate on hieman erilainen toisetensa kanssa, mutta kaikki ovat säätyviä. ABS:iin perustuvat sutimisenestot ovat eri juttu.



    Pitoa tosiaan taisi olla aika vähän tuossa videossa. Jos auto liukuu jarrut lukossa mäen alas kuin pulkka, niin voinemme puhua jo aika haastavasta mäestä. Keskustelun avaaja yrittää todistella tällä jotenkin Volkkarin nelivedon toimimattomuutta, vaikka ei ymmärrä edes miten hankalasta noususta tuossa on kyse. Samalla tapaa jäisi Subarukin mäkeen ilman vauhdin ottamista. Niin kävisi myös autolle, jossa olisi 100 prosenttinen lukko kaikilla akseleilla.

      
  • Haldex 4 on AINA liikkeelle lähtiessä 4-vetoinen. Riippuen kuskin kaasujalasta, voidaan taka-akselille ohjata jopa 70% voimasta ( toisin kuin useilla kilpailijoilla ) tämä johtuu jakovaihteen välityksestä.



    On jo useita RULLATESTEJÄ nähty joissa Haldex 4 on etevämpi kuin joku toinen järjestelmä. Vielä kun siihen lisätään Saabörin kanssa yhteistyössä kehitetty eLSD taka-akselille, jolla voidaan voimaa jakaa takapyörien välillä esimerkiksi ulommalle pyörälle kurvissa.



    Kaikesta huolimatta usko, että ihan perus 50/50 jonkin sortin LSD:llä taikka Torsenilla toteutettu jatkuva vetotapa on käytännössä (muta, jää, soratie, mäki) se luotettavampi ja etevämpi. Sitten kun aletaan mitata suoritusaikoja ja riippua testimielessä rullilla niin elektrooniset voimanjaot lienee viisaampia.



    Vetotapa ( henkilöautossa )on silloin onnistunut kun kuski ei huomaa sen toimintaa mitenkään eikä kärsi kelin/pidon muutoksista juurikaan.

      

  • Kyllä tuossa 4. gen. Haldexissa on "oikea" lukko molemmissa akseleissa ja niiden välillä.




    Ei ole. Saabin ratkaisussa on voiman jako eLSD takana, mutta edessä ei mitään lukkoa. Eikä ole muissakaan Haldex sovelluksissa. Kaikissa vain jarrulla toteutettu "lukko", eli hyvin rajoittunut toiminta.



    Vai osaatko sanoa auton jossa on Haldex ja lukot päissä?

      
  • Tämäkin keskustelu taitaa ottaa inspiraationsa aloittajan halusta haukkua volkkaria. Näitä keskusteluja on käyty monella palstalla. Aihe, sanoma ja kirjoittaja on aina sama, ainostaan nimimerkki vaihtelee.





    No itse asiassa halusin tietää miten HALDEX-4 toimii. TM väittää että kaasupoljin aktivoi lähdettäessä vedon taka-akselille Haldex-4:ssä. Jos et paina kaasua, ei auto ole nelivetoinen. Toisaalta kuka ei painaisi kaasua lähdettäessä - ei kukaan. Mutta kun tuota videota katsoo niin vaikka kuinka painaisi kaasua niin takapyörät ei auta vedossa, miksi ei ?



    Haldex-4 on varmastikin ihan riittävä satunnaiseen maastoajoon ja Suomen talven liukkaille. Sitä en väitä, mutta vetääkö siinä kaikki pyörät ja aina ?



      
  • Aeronautti:


    Ei ole. Saabin ratkaisussa on voiman jako eLSD takana, mutta edessä ei mitään lukkoa. Eikä ole muissakaan Haldex sovelluksissa. Kaikissa vain jarrulla toteutettu "lukko", eli hyvin rajoittunut toiminta.

    Vai osaatko sanoa auton jossa on Haldex ja lukot päissä?




    Aivan totta, edessä ei ole tasauspyörästön lukkoa. Kiitos oikaisusta.

      
  • SPEC C.:


    No itse asiassa halusin tietää miten HALDEX-4 toimii. TM väittää että kaasupoljin aktivoi lähdettäessä vedon taka-akselille Haldex-4:ssä. Jos et paina kaasua, ei auto ole nelivetoinen. Toisaalta kuka ei painaisi kaasua lähdettäessä - ei kukaan. Mutta kun tuota videota katsoo niin vaikka kuinka painaisi kaasua niin takapyörät ei auta vedossa, miksi ei ?

    Haldex-4 on varmastikin ihan riittävä satunnaiseen maastoajoon ja Suomen talven liukkaille. Sitä en väitä, mutta vetääkö siinä kaikki pyörät ja aina ?


    Minkä ihmeen vuoksi kysyt, kun et usko vastauksia? Olet vain päättänyt jo etukäteen, että Volkkari on huono, eikä sen neliveto voi siis toimia kunnolla. Googlella varmasti löytyy hyvin kattavia selityksiä tuon järjestelmän toiminnasta.



    Millä taikakatseella näet, että videossa ei takapyöriin välity momenttia?



    Mutta vastaus kysymykseesi: kaikki pyörät vetävät aina vähintään 5 prosentin ja enintään 85 prosentin osuudella.

      
  • yleensä 4-vetoinen vetää 3-pyörällä koska muutoin se on niin kankea kääntymään

      
  • Juuri tuosta syystä edessä ei henkilöautoihin laiteta eteen lukkoa.

      
  • NHB:

    SPEC C.:

    No itse asiassa halusin tietää miten HALDEX-4 toimii. TM väittää että kaasupoljin aktivoi lähdettäessä vedon taka-akselille Haldex-4:ssä. Jos et paina kaasua, ei auto ole nelivetoinen. Toisaalta kuka ei painaisi kaasua lähdettäessä - ei kukaan. Mutta kun tuota videota katsoo niin vaikka kuinka painaisi kaasua niin takapyörät ei auta vedossa, miksi ei ?

    Haldex-4 on varmastikin ihan riittävä satunnaiseen maastoajoon ja Suomen talven liukkaille. Sitä en väitä, mutta vetääkö siinä kaikki pyörät ja aina ?


    Minkä ihmeen vuoksi kysyt, kun et usko vastauksia? Olet vain päättänyt jo etukäteen, että Volkkari on huono, eikä sen neliveto voi siis toimia kunnolla. Googlella varmasti löytyy hyvin kattavia selityksiä tuon järjestelmän toiminnasta.

    Millä taikakatseella näet, että videossa ei takapyöriin välity momenttia?

    Mutta vastaus kysymykseesi: kaikki pyörät vetävät aina vähintään 5 prosentin ja enintään 85 prosentin osuudella.




    En minä ole mitään päättänyt - halusin vain tietää miten tuo systeemi toimii - ei sen kummempaa. Ei kait VW nelikkoja myytäisi niin paljon jos ne niin huonoja olisi.

    Onko sulla VW ? Millä taikakatseella itse näet että takapyöriin välittyy momenttia ? :wink:

      
  • Skoda Yetin kohdalla on kovasti kehuttu tuota Haldex-4:n toimintaa, että korvaa tasauspyörästöt jne. Ihan hyvä jos saadaan edullisemmin tuotettua vastaavaa tai jopa parempaa tekniikkaa. Miksi sama paketti VW kuorissa ja heikommilla varusteilla on tuhansia kalliimpi (Tiguan) ??? Sitä en VW:n kohdalla ole ikinä ymmärtänyt. :cry:

      
  • Haluasin kuulla Haldexin kestävyydestä.

    Onko sen suhteen ollut ongelmia ja mitkä tekijät ovat niitä aiheuttaneet.

      
  • Haldexin 2. generaation tuntee selvästi ensin sutaisevan etusilla ja sen jälkeen muuttuvan nelivetoiseksi. 3. Generaatio esipaineistaa Haldex-yksikön valmiiksi ja lähtee liikkeelle nelivetoisena. Nelosversiota en ole ajanut, mutta toimintakuvauksen perusteella en osaa kuvitella miksi se olisi edeltäjäänsä huonompi tässä suhteessa?



    Haldex ei ole vain yksi ainoa toteutus, vaan se sovitetaan kuhunkin autoon ja softalla voidaan ominaisuuksia virittää automallin mukaan.



    Koska tiukat keski- tai akselilukitukset eivät sovi maantieajoon, voi käydä helposti niin, että kytkeytyvä neliveto tarjoaa lukotonta mekaanista nelivetoa suuremman vetovoiman, etenkin Saabin tapaisena virityksenä, jossa sekä keskilaatikko että taka-akseli osaa kinoksessa rämpiessä simuloida Kempin lukkoa.



    Nelivedon parametrointi, käyttötarkoitus ja kuljettajan mieltymys ratkaisee paremmuuden.

      
  • En tiedä onko Volvon uudessa V60 AWD:ssä Haldexin 3. vai 4. sukupolven toteutus. Joka tapauksessa ajelin sellaisella viikon verran kesällä Alpeilla. Täytyy todeta, että auto tuntui aivan aidosti "jatkuvasti" nelivetoiselta. Ratkaisusta oli suurta etua pitoa ja vakavuutta edellyttävässä mutkatieajossa nimenomaan pitävällä alustalla.

      
  • Eiköhän tuossa yllä näe aika selvästi, kuka kertoo ajotuntumia aloittajan niitä pyydettyä tekniset tiedot saatuaan ja kuka vastaa käyttökokemuksia huollon osalta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit