KERS siviiliautossa

3 kommenttia

Tuli tuossa mieleeni, että koska hybridistä on hyötyä käytännössä vain kaupunkiajossa, missä hybriditekniikka ottaa talteen osan jarrutusenergiasta, niin eikö samaan päästäisi formuloista tutulla KERSillä puhtaasti mekaanisella ratkaisulla. Googlella löytyikin heti maininta että Ferrari on tuomassa vuonna 2015 markkinoille katuauton, johon suunnitellaan mekaanista KERSiä. Jotenkin tälläinen ratkaisu tuntuisi kätevämmältä ja halvemmalta kuin nykyisenkaltaiset hybridiviritykset liike-energian talteenotossa.



http://www.velocetoday.com/news/news_87.php



  
  • Jos nyt oikein ymmärsin niin tuossa puhuttiin vauhtipyörään perustuvasta KERSistä jollaista ainakin Williams yritti kovin kehittää formuloihin. Ongelmia muodostuivat lopulta ylitsepääsemättömiksi kaiketi painon takia, mutta sehän ei siviiliratkaisuissa niin paljon haittaa.

      
  • Vautipyörä vanha keksintö? :warning:

    Ennen Zetorit hytky vielä aamulla vaikka oli illalla sammuttanut! :lol:

      
  • slowgear:

    Jotenkin tälläinen ratkaisu tuntuisi kätevämmältä ja halvemmalta kuin nykyisenkaltaiset hybridiviritykset liike-energian talteenotossa.




    Lopulta talteenottovirityksen hyvyys määräytyy sen valmistushinnasta ja hyötysuhteesta. Myös massalla ja tilankäytöllä on tekemistä asian kanssa.



    Ei tuo vauhtipyörähybridikään aivan yksinkertainen ole. Se vaatii esimerkiksi kaksi suurella nopeudella pyörivää vauhtipyörää (vastakkainen liike hyrrävoimien kumoamiseksi) ja niiden kaveriksi mekaanisen CVT-vaihteiston. Tässä tarvitaan aika monta liikkuvaa osaa ja hyvin kehittynyttä materiaali- ja laakerointiteknologiaa.



    Vauhtipyörän puolestapuhujien mukaan sen talteenottohyötysuhde on parempi kuin sähköisillä järjestelmillä. Osa väitteistä on selvästi väritettyjä, mutta vauhtipyörä on kuitenkin selvästi tehokkaampi kuin kevyt rinnakkaishybridi, jolta loppuu latauskyky kesken.



    Muitakin virityksiä on tarjottu. Esimerkiksi hydraulinen hybridi voisi olla yksi ratkaisu. Se on rakenteeltaan periaatteessa yksinkertainen eikä tarvitse monimutkaisia vaihteistojärjestelyjä.



    Vauhtipyöriä oli käytössä jo 40-luvulla busseissa (lisätietoa löytyy hakusanalla "gyrobus" ). Hydraulisia hybridejä on ainakin Yhdysvalloissa kokeiltu UPS:n jakeluautoissa muutaman vuoden ajan. Valitettavasti kumpaakaan ei ole lähivuosina tiedossa tavallisiin henkilöautoihin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit