Ne rengaspaineet

66 kommenttia
«13

Nissan Bluebrid 89 2. litranen. Olis hakusessa oikeat rengaspaineet, kun ei sitten mistään tunnu sitä tietoa löytyvän. (ei huoltokirjasta ei autosta ei netistä,ehkä vika etsijässä). Olen laittanut 2 "kiloo" tai ilmakehää, ja tuntuu että eturenkaat ovat puolityhjät.

  
  • On ihme, jos ei ohjekirjasta löydy... Rengasliikkeistä saat tarkkaa tietoa tai huoltoasemien ilma-pisteessä on usein taulukoita. Todennäköisesti eteen vähän isompi paine kuin taakse, jos et aja täydellä kuormalla.

    Itse laittaisin eteen 2.2 ja taakse 2.0, mutta eihän se nyt niin tarkkaa ole ja ennemmin vähän reilummin painetta kuin liian vähän.

      
  • Huoltokirjassa sanotiin että on ovessa ja sieltä se sitten löytyikin. huoltamolla ei ollut tohon merkkiin tietoja, mutta sai sieltäkin vähän osviittaa. Entinen omistaja vain sanoi että 2 paaria, mutta alkoi vähän askarruttamaan. Kiitos vastauksestasi

      
  • Nykyrenkaisiin suositellaan 0,2-0,4 enemmän kuin 80-luvulla! :sunglasses:

      
  • Kovissa nopeuksissa ja/tai "täydellä" kuormalla pidin omassani 2,5 edessä ja 2,2 takana
    Kevyemmässä ja tavallisissa nopeuksissa (ei autobahn) ja talvirenkailla 2,2 eteen ja 2,0 taa .Michelinejä oli kaikki renkaani silloin.
    Tiedot on ovipielessä ja käsikirjassakin mutta ei osu helposti silmään.

      
  • Duoda noin, hyvät herrat... Yleispätevä suositus on laittaa takarenkaisiin saman verran tai hiukkasen enemmän painetta kuin eteen.

    Tässä luettavaa aiheesta: http://www.mainio.net/print.asp?path=1;1132;1137;50100;95884

      
  • Tarkemmin muistellessa tais olla takana enempi eli päinvastoin mitä kirjoitin

      
  • Ennemmin minä auton ohjekirjaa uskon kuin jotain nettisivun kirjoitusta... Vanhemmat autot ovat vielä varsin etupainoisia joten sen vuoksi enemmän painetta keulaan.

      
  • Enpä ole vielä autoa tavannut, jossa edessä voisi olla enemmän painetta kuin takana, sanoo ohjekirja sitten mitä tahansa. Yksi auto, johon paineet etsiskelin kohdalleen, vaati samat paineet eteen ja taakse, se oli vm-90 Mazda 323 1,3 l koneella, kaikki muut ovat vaatineet taakse enemmän painetta kuin eteen.

    Kyllä useimpien autojen ajo-ominauudet ovat kertaheitolla pilalla jos edessä on painetta enemmän kuin takana, sama päti jo 60-luvun autoihin ja pätee yhtä hyvin 2000-luvun autoihinkin.

    Tärkeämpi kuin absoluutisesti oikea paine, on etu- ja takarenkaiden suhde. Tietysti painetta ei saa olla liian vähän, mutta ei liika painekaan ole hyvästä. Bluebirdiin voisi suomalaisiin rajoituksiin sopia 1.90 eteen ja 2.05 taakse. Siitä voisi ainakin lähteä sopivia paineita etsimään. Enkä tarkoita huoltoasemamittareiden painelukemia, vaan tarkan mittarin lukemia.

    [Rape muokkasi tätä viestiä 30.03.2007 klo 21:14]
      
  • Rape :

    Enpä ole vielä autoa tavannut, jossa edessä voisi olla enemmän painetta kuin takana, sanoo ohjekirja sitten mitä tahansa.


    No harvemmin sitä tulee toisten autojen renkaiden paineita mitattua...

    Tärkeämpi kuin absoluutisesti oikea paine, on etu- ja takarenkaiden suhde. Tietysti painetta ei saa olla liian vähän, mutta ei liika painekaan ole hyvästä. Bluebirdiin voisi suomalaisiin rajoituksiin sopia 1.90 eteen ja 2.05 taakse. Siitä voisi ainakin lähteä sopivia paineita etsimään. Enkä tarkoita huoltoasemamittareiden painelukemia, vaan tarkan mittarin lukemia.

    Niin, että absoluuttisella paineella ei niin väliä... Silti ilmoitat sadasosien tarkkuudella oikean paineen :grin: Tuo on kyllä puhdasta pilkun... kymmenyksien tarkkuus riittää varsin hyvin eikä yhden kymmenyksen heitto merkkaa hevonpaskaa ajo-ominaisuuksissa ei kulumisessa. Paineet heittää tuon verran jo lämpötilankin muuttuessa.

    Kuten jo sanoin, niin painetta eteen sen vuoksi vähän enemmän, koska siellä on suurempi osa auton painostakin!


    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 31.03.2007 klo 12:03]
      
  • Tuosta voi katsoa rengasvalmistajan sivuilta, mitä autonvalmistajat suosittelee. Varsin monessa etuvetoisessa suositellaan joko samaa painetta etu- ja takapäähän tai sitten enemmän eteen (vajaalla kuormalla).

    http://www.nokiantyres.com/files/nkr/pdf_tiedostot/rengaspainetaulukko.pdf

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 31.03.2007 klo 12:08]
      
  • Opelixi, luehan tarkemmin!
    Kuten kirjoitin, paine-ero on se tärkeämpi ja n. 0,15 bar enemmän takana on hyvä kokeiden aloituspaine kun haetaan sopivaa yleispainetta 1-3 hlö;n kuromalle. Eihän kukaan normaalissa arkiajossa muuta paineita on autossa sitten vain kuski, tai muutama henkilö sen lisäksi. Paineitahan saisi olla jatkuvasti rukkaamassa.
    Ja aika moneen erilaiseen autoon olen paineet viritellyt kohdalleen, niin euvetoisiin, kuin takavetoisiinkin...

      
  • Ohessa ote nimimerkki Erkin linkistä:
    http://www.mainio.net/print.asp?path=1;1132;1137;50100;95884

    "- Etenkin talviajossa takarenkaiden paine on hyvä nostaa vähintään samaksi kuin eturenkaiden paine. Muutamien autojen ohjekirjoissa on takarenkaille virheellinen, eturenkaita alhaisempi painesuositus. Jos auto tuntuu horjakalta, nosta takarenkaiden painetta 0,2 ...0,3 bar.

    - Ajo-ominaisuudet ja hallittavuus ovat rengaspaineen valinnan tärkeimmät tekijät.

    - Riittävän korkea takarenkaiden paine parantaa auton suuntavakavuutta, kaarrekäytöstä ja hallittavuutta nopeissa väistöliikkeissä sekä antaa pelivaraa muuttuviin kuormitustilanteisiin. "

      
  • Lainaus:
    01.04.2007 klo 20:32 Rape kirjoitti
    Opelixi, luehan tarkemmin!
    Kuten kirjoitin, paine-ero on se tärkeämpi ja n. 0,15 bar enemmän takana on hyvä kokeiden aloituspaine kun haetaan sopivaa yleispainetta 1-3 hlö;n kuromalle.


    Mielestäni luin ihan tarkasti! Sinä suosittelit 50mbar tarkkuudella olevaa painetta, mikä on edelleenkin pilkun...

      
  • Lainaus:
    01.04.2007 klo 20:41 Rape kirjoitti
    Ohessa ote nimimerkki Erkin linkistä:
    http://www.mainio.net/print.asp?path=1;1132;1137;50100;95884

    "- Etenkin talviajossa takarenkaiden paine on hyvä nostaa vähintään samaksi kuin eturenkaiden paine. Muutamien autojen ohjekirjoissa on takarenkaille virheellinen, eturenkaita alhaisempi painesuositus. Jos auto tuntuu horjakalta, nosta takarenkaiden painetta 0,2 ...0,3 bar.

    - Ajo-ominaisuudet ja hallittavuus ovat rengaspaineen valinnan tärkeimmät tekijät.

    - Riittävän korkea takarenkaiden paine parantaa auton suuntavakavuutta, kaarrekäytöstä ja hallittavuutta nopeissa väistöliikkeissä sekä antaa pelivaraa muuttuviin kuormitustilanteisiin. "



    Just joo, kuten jo kommentoin aikaisemminkin, niin kumpaa sinä ennemmin uskoisit? Mainio-nettisivua vai autotehtaan suositusta? Eiköhän insinöörit ole siellä tehtaan päässä hakeneet autolleen sopivat rengaspaineet, joten ei tarvita mitään yleisiä suosituksia!

    Samaan kastiin voidaan lukea myös vastaava suositus, että paremmat renkaat pitää laittaa aina taakse. Ei ole sitten käynyt mielessä, että suurin osa autoista on nykyään etuvetoisia ja renkaat kuluu nopeammin vetävissä pyörissä ja varsinkin etuvetoisissa, kun suuremmat jarrutusvoimatkin kohdistuu etupyöriin. Laitappa siinä sitten paremmat taakse ja kohta on keulassa sliksit. Meneppä kauppaan ja ostat kaksi uutta rengasta, niin sitten onkin melkoinen ero akselien välillä, kun toisella on pari kolme vuotta vanhemmat kuin toiset eli pito ei ole läheskään samalla tasolla. Toinen vaihtoehto on tietenkin ostaa aina neljä uutta rengasta ja heittää ne kaksi hyvin säilynyttä roskiin!

    Jokatapauksessa jos pilkkua haluaa ... niin kannattaa katsoa mitä se autonvalmistaja suosittelee niille ensiasennusrenkaille tai sitten rengasvalmistajalta, että mitä he suosittelee. On aivan turha tuollaisten yleisohjeiden mukaan pelata, jos sitten yrität jollain 50mbar tarkkuudella paineet laittaa.

    Uusilla autoilla rengaspaineet varmasti on ihan järkevää pitää samoina akselien välillä, mutta noissa 18-vuotta vanhoissa ei se painojako ollut ihan 50%-50%, todennäköisesti oltiin lähempänä 70%-30% jolloin suurempi paine eturenkaisiin, jos ajellaan vajaalla kuormalla.

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 01.04.2007 klo 21:31]
      
  • opelixi puhuu asiaa, enemmän minäkin laitaisin eteen! :kiss:

      
  • Autotehtaan suosituksiin en usko, paitsi jos ne ovat järkeviä, sellaisiinkin olen kyllä törmännyt, mutta myös täysin metsässä oleviin.
    Laitan ne rengaspaineet todellakin melko tarkasti kylmille renkaille. Jollei nyt ihan sadasosabarin (eli 1 kilopascalin), tarkkuudella, niin varsin lähelle kumminkin. Käytännössä se on, jos puhutaan 0.15 barin paine-erosta, että laitan eroa 0.15-0,2 bar. Sitten, jos tuntuu tarvetta, ajokokemuksen perusteella hienosäädän hieman.
    Olenpa joskus päässyt mittaamaan rengasalan ammattilaisen omaan autoonsa laittamat paineet. Ne eivät olleet auton ohjekirjan, eikä rengaspainetaulukon mukaiset, mutta olivat samat, jotka minäkin siihen autoon olisin laittanut. Ja etuveto, takana enemmän painetta.

      
  • Muuten Obelixi, olen samaa mieltä, etuvetoisessa paremmat renkaat eteen, tekisi mieli sanoa, ehdottamasti!
    Normaaliajomäärillä ja vähän suuremmillakin riittää kun aina renkaita vaihtaessa (kevät, syksy) laitta ne viimeksi takana olleet eteen. Niissä ei ole vielä silloin suurta kulumiseroa, eli tämä tapa kuluttaa kaikki 4 rengasta tasaisesti. Sitten kun on tarve vaihtaa renkaita, kaikki vaihtuu kerralla, eikä ole tarveta vain kahta rengasta vaihtaa.

    Kahden renkaan vaihtamisella saadaan aikaiseksi jonkinasteinen sekarengastus. Ei ne uudet ja muutaman vuoden ikäiset renkaat ole ominaisuuksiltaan samanalaiset, ei vaikka olisivat merkiltään ja kuvioltaan samanalaiset.

    Sitäpaitsi kyllä ne ovat ne eturenkaat, jotka ensimmäisenä nousevat vesiliirtoon. Takarenkailla on vähemmän vettä syrjäytettävänä eturenkaiden puhdistamissa urissa ja jos kulumisero etu- ja takarenkaiden välillä on pieni, eivät ne takarenkaat veden päälle nouse. Tai jos nousevat, niin eturenkaat ovat jo aikoja sitten menettäneet otteensa.

      
  • Paremmat renkaat nimenomaan taakse oli auton vetotapa mikä tahansa. Kyseessä on nimenomaan turvallisuus syyt, ei miten rengaskulut saadaan minimoitua. Aihe on pinnalla aina näin renkaan vaihdon aikaan. Ja aina löytyy näitä jotka haluavat säästää rengaskuluissa turvallisuuden kustannuksella.

    http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatieto/autoilijat/paremmat_renkaat.php

      
  • Lainaus:
    02.04.2007 klo 21:10 juster kirjoitti
    Paremmat renkaat nimenomaan taakse oli auton vetotapa mikä tahansa. Kyseessä on nimenomaan turvallisuus syyt, ei miten rengaskulut saadaan minimoitua. Aihe on pinnalla aina näin renkaan vaihdon aikaan. Ja aina löytyy näitä jotka haluavat säästää rengaskuluissa turvallisuuden kustannuksella.

    http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatieto/autoilijat/paremmat_renkaat.php


    No juster, ajatko etuvetoisella autolla? Ostatko joka kesä uudet renkaat?

      
  • Lainaus:
    02.04.2007 klo 18:48 Rape kirjoitti
    Jollei nyt ihan sadasosabarin (eli 1 kilopascalin), tarkkuudella, niin varsin lähelle kumminkin. Käytännössä se on, jos puhutaan 0.15 barin paine-erosta, että laitan eroa 0.15-0,2 bar. Sitten, jos tuntuu tarvetta, ajokokemuksen perusteella hienosäädän hieman.


    Sori Rape, mutta tuntuu kyllä uskomattomalta, että edes sinä pystyisit tunnistamaan onko renkaissasi 0,05 bar liian vähän tai liikaa painetta :grin:

      
  • Lainaus:
    02.04.2007 klo 21:23 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    02.04.2007 klo 21:10 juster kirjoitti
    Paremmat renkaat nimenomaan taakse oli auton vetotapa mikä tahansa. Kyseessä on nimenomaan turvallisuus syyt, ei miten rengaskulut saadaan minimoitua. Aihe on pinnalla aina näin renkaan vaihdon aikaan. Ja aina löytyy näitä jotka haluavat säästää rengaskuluissa turvallisuuden kustannuksella.

    http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatieto/autoilijat/paremmat_renkaat.php




    No juster, ajatko etuvetoisella autolla? Ostatko joka kesä uudet renkaat?

    Jos rahan säästäminen turvallisuuden kustannuksella on autoilun pääasia, niin sitten paremmat renkaat etuvetoisessa eteen. Ja en aja etuvetoisella.

    [juster muokkasi tätä viestiä 03.04.2007 klo 09:29]
      
  • On siitäkin aika paljon juttua väännetty ja syvällä tietämättömyyden rintaäänellä puhuttu potaskaa eli väitetty että paremmat renkaat pitäisi olla edessä.
    Ei tarvitse olla mikään Einstein tajutakseen että niiden renkaiden, joihin ei voi vaikuttaa mahdollisen luiston sattuessa, on oltava paremmat, koska ohjauksellakaan ei voi pahaa takapyöräluisua korjata.Ja jos eturenkaiden pito on heikompi kuin takarenkaiden saa kuski herkemmin varoituksen huonosta pidosta.Ne jotka ei vielä tästäkään asiaa ymmärrä voi tietysti kokeilla kevään viimeisillä liukkailla tai sadekelillä vetää käsijarrun päälle ja sitten kokeilla ohjauksen toimivuutta.Tämä tietysti edellyttää että käsijarru toimii ja vaikuttaa takapyöriin.
    Rengaskuluja vähentääkseen pitäisi renkaita vaihtaa edestä taakse pyrimissuuntaa vaihtamatta, mutta renkaiden kulumiseroa ei saisi päästää paria milliä suuremmaksi.
    Viimeisimmät "uusvanhat" suositukset polttoaineen säästämiseksi on että pidetään rengaspaineet vähän suosituksien yläpuolella

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 03.04.2007 klo 11:43]
      
  • Pitäisiköhän sääntöä "paremmat renkaat aina taakse" täydentää vielä lauseella "maalaisjärkeä unohtamatta"? Normaalisti vaihdetaan aina edelliskesänä edessä pyörineet hiukan kuluneemmat renkaat taakse ja päin vastoin, jolloin kulumisero tasaantuu ja muuttuu oikean suuntaiseksi kesän mittaan.

      
  • Lainaus:
    03.04.2007 klo 08:33 juster kirjoitti
    Jos rahan säästäminen turvallisuuden kustannuksella on autoilun pääasia, niin sitten paremmat renkaat etuvetoisessa eteen. Ja en aja etuvetoisella.


    Vältetään sitä turhaa jeesustelua. En kysynyt mikä on turvallista ja mikä ei, vaan halusin tietää miten sinä menettelet. Ymmärrän kyllä, että laitat paremmat taakse, kun ajelet takavetoisella, niin minäkin teen ja ainoastaan kulumisen tasaamiseksi.

    Kuinkas usein vaihdat renkaat uusiin? Mahdat vaihtaa joka kesä uudet, kun niin turvallisuutta peräänkuulutat vai säästätkö sittenkin rahassa?

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 03.04.2007 klo 17:23]
      
  • Lainaus:
    03.04.2007 klo 11:39 salo-m kirjoitti
    Ei tarvitse olla mikään Einstein tajutakseen että niiden renkaiden, joihin ei voi vaikuttaa mahdollisen luiston sattuessa, on oltava paremmat, koska ohjauksellakaan ei voi pahaa takapyöräluisua korjata.Ja jos eturenkaiden pito on heikompi kuin takarenkaiden saa kuski herkemmin varoituksen huonosta pidosta.Ne jotka ei vielä tästäkään asiaa ymmärrä voi tietysti kokeilla kevään viimeisillä liukkailla tai sadekelillä vetää käsijarrun päälle ja sitten kokeilla ohjauksen toimivuutta.Tämä tietysti edellyttää että käsijarru toimii ja vaikuttaa takapyöriin.
    Rengaskuluja vähentääkseen pitäisi renkaita vaihtaa edestä taakse pyrimissuuntaa vaihtamatta, mutta renkaiden kulumiseroa ei saisi päästää paria milliä suuremmaksi.
    Viimeisimmät "uusvanhat" suositukset polttoaineen säästämiseksi on että pidetään rengaspaineet vähän suosituksien yläpuolella


    Niimpä niin... Mitenkäs sinä sitten menettelet sen etuvetoisen Mondeosi kanssa? Ostatko aina neljä uutta ja heität kaksi vielä kelpokuntoista menemään? Minulle ainakin kävi etuvetoisella niin, että eturenkaat kului huomattavasti takarenkaita nopeammin ja jos olisin pitänyt parempia aina takana, niin toisten ollessa slicksit olisi toisissa ollut varmaankin n. 3-4mm pintaa.

    Mielestäni täysin typeriä nyrkkisääntöjä. Laittaa joka kevät ne parempi kuntoiset vetäviin pyöriin, niin kuluvat tasaisesti ja saat uusia kaikki neljä kerralla eikä tarvitse heittää kahta hyvää kierrätykseen.

    Niin ja mitä tulee tuohon luiston korjaamiseen, niin helpompi sitä peräluistoa on takavetoisella korjata kuin keulan puskemista. Samoin jarrutusvoima kohdistuu pääasiassa etupyöriin. Jokuhan tuossa jo totesi sellaisenkin pointin, että hyväpintaiset eturenkaat poistaa vedet ajourista, jolloin takarenkaille jää vähemmän hoidettavaa.

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 03.04.2007 klo 17:28]
      
  • Tiedän joidenkin ammattilaisten suosittelevan parempia renkaita taakse, mutta noissa neuvoissa on se vika että ovat liian kaavamaiset ja aina löytyy iso joukko autoilijoita jotka eivät itse asiassa ymmärrä asiasta mitään ja seuraavat aivan orjallisesti ohjeita.
    Kuten on jo useaan kertaan toistettukin, etuvetoisen renkaat kuluvat selkeästi nopeammin edestä ja ekan kesän jälkeen edessä on pintaa 6mm ja takana 8mm, toisen kesän jälkeen renkaat on 3mm edessä ja 7mm takana kun 6mm on laitettu ohjeen mukaan taas eteen keväällä.
    Jos edessä on 7mm kuvio ja takana 3mm, voi nopea kuljettaja saada auton sivuluisuun mutkaisella tiellä. Ei taatusti lähde lapasesta normaaliajossa matti meikäläisellä. Selkeästi suurin riski on metsään meno tai naapurin kaistalle liukuminen jos edessä olisi 3mm ja takana 7mm sadesäällä..
    Itsellä on ESP, joten auton sivuluisuun saaminen vaatii todella yritystä kesäkeleillä. ESP:stä ei muuten puhuta sanaakaan rengasinfoissa, vaikka vaikuttaa autojen käyttäytymiseen merkittävästi, kuten ei siitäkään onko auto etu-vai takavetoinen. Ohjeet on jäykkiä ja tyyliä, "sanoin mitä sanoin, enkä peru".

    [Jorma 1 muokkasi tätä viestiä 03.04.2007 klo 20:57]
      
  • Lainaus:
    03.04.2007 klo 20:55 Jorma 1 kirjoitti
    Jos edessä on 7mm kuvio ja takana 3mm, voi nopea kuljettaja saada auton sivuluisuun mutkaisella tiellä. Ei taatusti lähde lapasesta normaaliajossa matti meikäläisellä. Selkeästi suurin riski on metsään meno tai naapurin kaistalle liukuminen jos edessä olisi 3mm ja takana 7mm sadesäällä..


    Mutta mietitäänpä, millaisessa tilanteessa renkaan ominaisuuksia tarvitaan. Yleensä eniten silloin, kun sattuu jotain yllättävää. Vaikka ajaisikin rauhallisesti, mutta joutuu tekemään väistön tai jarrutuksen, on ajonopeus tavallaan kova tilanteeseen nähden. Renkaan pidosta on jo iso osa käytetty, pelivaraa ei enää ole. Takarenkaiden pito loppuu helposti, jos pintaa on liian vähän, siis tilanteessa jossa kuvion syvyydellä on väliä. Kuivalla tiellähän ei kai asialla ole kovin suurta merkitystä.

    Tiedä sitten, onko aliohjautuminen vaikeampaa hallita kuin yliohjautuminen. Ainakin kerran TM käytti matti meikäläisiä kuljettajina erään etu/takavetotestin yhteydessä. Yleinen mielipide oli, että takavetoiset olivat helpompia hallittavia yliohjautuvuuden takia, mutta niin vain niille tapahtui enemmän ulosajoja kuin aliohjaaville etuvetoisille.

      
  • Lainaus:
    03.04.2007 klo 22:27 Herbert kirjoitti
    ....mutta niin vain niille tapahtui enemmän ulosajoja kuin aliohjaaville etuvetoisille.



    kokeile heittää vasaraa ja katso mitä tapahtuu...'' vai miten se sanonta nyt menikään... jollain kiihko-bemaristilla on varmasti omat teoriansa tästä...


    :grin:

      
  • Mistä näitä "takarengasuskovaisia" oikein "sikiää"? :innocent:
    Tarkoitin että paremmat taakse................ :sunglasses:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 03.04.2007 klo 23:34]
      
  • Ihan totta on että vetävissä pyörissä kuluu renkaat nopeammin, varsinkin minun Maanantaissani ja minun ajotyyllilläni.Siitä syystä tarkkailenkin niiden , varsinkin kesärenkaiden ,kulumista ja kun ero on noin kaksi milliä vaihdan/vaihdatan renkaat edestä taakse.Kesä-renkaita tulee silloin ostettavaksi kaikki neljä kerralla noin joka toinen vuosi.Viimeisessä renkaanvaihdossa totesin taas kerran että edessä olleet GoodYearit on edelleenkin yhden tai korkeintaan kahden sesongin renkaita.
    Pintaa on kyllä vielä jäljellä mutta nastakato on mahdoton,eli ensi syksynä on ostettava kaksi uutta nastarengasta.
    Olemme varmaan yksimielisiä siitä että niin kauan kun pitoa riittää on yhdentekevää missä parhaat renkaat on mutta kun esim sadeliukkaalla etupyörät menettävät otettaan jarruttaa ajonvakautus takapyörillä (-pyörällä) ja palauttaa pidon .Tämän takia ja siksi ettei takapyörät välttämättä aina kulje etupyörien kuivaamissa jäljissä on pitävämmät renkaat oltava takana.Talvikeleillä se on vielä tärkeäm-pää.
    Aikoinaan takavetoisilla oli helppoa auttaa ohjausta kaasun avulla mutta silloinkin alkoi olla vaikeuksia jos nopeutta kasvoi liikaa tai takarenkaiden pito oli liian huono eturenkaisiin verrattuna.Onneksi oli aina tilaa kun sattu lipsahtaan.
    Kaikesta huolimatta ohjataan takavetoisiakin etupyörillä ,vaikka ei aina siltä näytäkkään

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit