Audi A8:lla 800 mailia yhdellä tankillisella

17 kommenttia


BBC:n TopGear ohjelmassa ajettiin Audin A8:lla (4l tuplaturbo V8 diesel) yhteensä 800 mailia (n. 1290 km) yhdellä tankillisella (19,8 gallonaa n. 90l).

Keskikulutus n. 7l/100km. Ei paha tuonkokoiselle autolle ja moottorille.

http://video.google.com/videoplay?docid=-6784354703472305949&q=top+gear

  
  • 19.8 gallonaa on muuten vain 75 litraa, joten keskikulutus oli alle 6 litraa / 100 km.

      
  • Kumpaakohan gallonan mittaa pitäisi käyttää, ote mittamuunnin sivuilta "Gallona, galloni (gallon) on 10 englantilaisen kauppanaulan painoisen tislatun veden tilavuus 62 Fahrenheitin lämpötilassa (16,7 C) punnittuna 30 englantilaisen tuuman ilmanpaineessa. Tämä nk. imperial gallon (=4,55 l) on (ollut) käytössä Iso-Britanniassa, Etelä-Afrikassa ja Australiassa. Yhdysvalloissa Kanadassa ja Britt. Länsi-Intiassa on (ollut) voimassa vanha winchestergallon (=3,785), jonka mukaan tämä laskutoimitus on suoritettu."
    - tuossa viitataan laskutoimitukseen, jonka muunnin tekee

    Mittamuunnin löytyy Turun yliopiston sivulta: http://www.hum.utu.fi/historia/cgi-bin/mitat/

      
  • Jotenkin tuntuisi, että tuossa on käytetty UK gallonaa, eli 1gal=4,5litraa.

      
  • Kun ajetaan Lontoo-Edinburgh-Lontoo on melko luonnollista käyttää Imperiaalia gallonaa, joka on 4,546092 litraa.

    Tätä puolustaa myös se, että TM teknisissä tiedoissa A8-Audin tankin tilavuudeksi on ilmoitettu 90 litraa (= 19,8 ImpGallonaa).

    Joten alkuperäisen kirjoittajan ilmoittama keskikulutus pitänee paikkaansa.

    Ainahan nuo diesel Audit ovat olleet persoja menovedelle. MOT.

    :innocent: :innocent: :innocent:

      
  • Aika hieno suoritus. Itselläni on bensan (ei siis dieselin) äärimmilleen pihistyksessä käytössä samoja ja hieman erilaisia kikkakolmosia. Nämä sisältää mm. moottorin sammuttamisen pitkiin alamäkiin ja runsaampaa kierrosten käyttöä ylämäissä (jotta voi rullata pidemmän aikaa vapaalla). Sama ei välttämättä olisi taloudellinen ratkaisu pihistäessä polttoainetta tuolla autolla. Erimerkiksi Heraldin kaasutinmoottorilla en vedättäisi 1300rpm kierroksilla. Se ei yksinkertaisesti olisi edes taloudellista.

    Ajovalot oli tuossa autossa sammutettuna vaikka radion kuluttama energia kuulemma olikin niin vähäinen, että sitä voitiin käyttää. Sanokaa vielä, että ajovaloilla ei ole merkitystä kulutukseen.

      
  • Suomen Auto Bild lehti teki vastaavanlaisen reportaasin numerossa 19, 26.11.2004. Autona oli Audi A8 L 4.0 TDI, eli pidennetty versio ja 3 miehistöä matkassa. Hki, Liisanpuiston Shellillä piripintaan, Suurkirkon luokse kuvauspaikalle ja menoksi, Nordkappiin päin. Karigasniemi on jäänyt taakse, höyryllä auto kulkee Lakselviin päin, autokunta rikkoo 1300 km:n rajan, Norjan Karasjoki jää taakse summeriet piippaillen, ja auto hyytyy 1319,2 km kohdalla. Ei huono suoritus V8 Tdi:stä, automaatilla, kitkarenkaat, ilmajousitus hieman laskennettuna -20 mm, polttoainesäiliö 90 L, ja omamassa 2065 kg, + miehistöt ja romppeet. Keskikulutukseksi muodostui 6,82/100km.
    Pistivätkö Suomalaiset paremmaksi kuin Britit? Miedän omassa Härmässä loskassa ja lumessa!

    Briteille voisi joku lähettää paluupostia, että kyllä pohjolan miehet myös osaa, ja paremman.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 19.12.2005 klo 16:20]
      
  • Lainaus:
    19.12.2005 klo 15:36 whiic kirjoitti
    Aika hieno suoritus. Itselläni on bensan (ei siis dieselin) äärimmilleen pihistyksessä käytössä samoja ja hieman erilaisia kikkakolmosia. Nämä sisältää mm. moottorin sammuttamisen pitkiin alamäkiin ja runsaampaa kierrosten käyttöä ylämäissä (jotta voi rullata pidemmän aikaa vapaalla).
    ...


    Mites jarrujen/jarrutehostimen toiminta kun moottori sammutettuna?

      
  • Kyllä se suoraruiskutus dieseleiden edelläkävijä osaa nämä hommat. Tuommoiselle luksuslaivalle hämmästyttävän pienet lukemat!!

      
  • En jaksanut katsoa koko pätkää. Oliko missään keskinopeutta? Siinä alussa kuvan auto ajoi varmaan 60-70 km/h motarilla...
    Auton paino sinällään vaikuttaa merkittävästi kulutukseen taajama-ajossa, ei niinkään tasaisella nopeudella. Dieselkone itse on kuitenkin edullisin verrattuna bensiinikoneeseen juuri nykivässä taajama-ajossa. Tässä varmaan yritettiin mahdollisimman pientä kulutusta joten ajelivat kaiketi hiljaa ruuhka-aikojen ulkopuolella...

      
  • Audin 6 litraa on aika paljon ... Honda Accord 2.2 i-CTDi 3.07 litraa.

    http://www.motoring.co.za/index.php?fSectionId=751&fArticleId=2002876

    May 7, 2004

    The Honda Accord 2.2 i-CTDi Sport has set 19 world speed records in its class in a weekend of high-intensity driving – and then went on to achieve fuel economy of 3.07 litres/100km fuel economy.

    After the speed record attempts the same two cars were then driven 670km from Papenburg test track to Wiesbaden near Frankfurt, in order to complete the fuel economy run. One of the Accords achieved an impressive 3.07litres/100km on the route, which included a mixture of motorway and non-motorway driving.

      
  • Lainaus:
    15.01.2006 klo 21:30 krypto kirjoitti
    Audin 6 litraa on aika paljon ... Honda Accord 2.2 i-CTDi 3.07 litraa.

    Mielestäni on outoa ottaa Audin 4,0 V8 Tdi:n kulutus ja verrata se 2,2 4-syl. Hondan dieselmoottoriin, huomioiden myös autojen painoero. Tällaisesta vertailusta on realismi kaukana. Ehkä olisi verrata Audi A 2 tai VW Lupo Hondan dieseliin. Tai Krypto ei ole oikein jyvällä mikä lähtökohta oli?

      
  • Mielestäni ei tarvita V8 koneita tällä planeetalla.

      
  • Eihän niitä nyt varsinaisesti tarvita kuten ei V12 koneitakaan, vieläpä ahdettuna, "but who gives a fuck?" Rahalla saa ja Hondallakin pääsee.

      
  • Lainaus:
    19.12.2005 klo 16:18 SixPack kirjoitti
    Suomen Auto Bild lehti teki vastaavanlaisen reportaasin numerossa 19, 26.11.2004. Autona oli Audi A8 L 4.0 TDI, eli pidennetty versio ja 3 miehistöä matkassa. Hki, Liisanpuiston Shellillä piripintaan, Suurkirkon luokse kuvauspaikalle ja menoksi, Nordkappiin päin. Karigasniemi on jäänyt taakse, höyryllä auto kulkee Lakselviin päin, autokunta rikkoo 1300 km:n rajan, Norjan Karasjoki jää taakse summeriet piippaillen, ja auto hyytyy 1319,2 km kohdalla. Ei huono suoritus V8 Tdi:stä, automaatilla, kitkarenkaat, ilmajousitus hieman laskennettuna -20 mm, polttoainesäiliö 90 L, ja omamassa 2065 kg, + miehistöt ja romppeet. Keskikulutukseksi muodostui 6,82/100km.
    Pistivätkö Suomalaiset paremmaksi kuin Britit? Miedän omassa Härmässä loskassa ja lumessa!

    Briteille voisi joku lähettää paluupostia, että kyllä pohjolan miehet myös osaa, ja paremman.


    Ja oletamme siis että tässä yllämainitussa testissä ajettiin VALOT PÄÄLLÄ... Minusta siis valot päällä auto on kuluttanut vähemmän. Näin se vaan on, vai mitä whiic...

    :smile:

    [vok muokkasi tätä viestiä 16.01.2006 klo 10:05]
      
  • Lainaus:
    15.01.2006 klo 21:48 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    15.01.2006 klo 21:30 krypto kirjoitti
    Audin 6 litraa on aika paljon ... Honda Accord 2.2 i-CTDi 3.07 litraa.

    Mielestäni on outoa ottaa Audin 4,0 V8 Tdi:n kulutus ja verrata se 2,2 4-syl. Hondan dieselmoottoriin, huomioiden myös autojen painoero. Tällaisesta vertailusta on realismi kaukana. Ehkä olisi verrata Audi A 2 tai VW Lupo Hondan dieseliin. Tai Krypto ei ole oikein jyvällä mikä lähtökohta oli?


    Audi 2065kg 6,82l/100km Honda n.1450kg 3,07l/100km aivan selvästi oikea säästöpossu tuo Audi Hondaan verrattuna????

      
  • INFONA

    www.honda.de

    Accord Sedan 2.2i-CTDi Sport

    Leergewicht 1547 kg
    Kraftstoffverbrauch
    Kraftstoffart Diesel *4
    Verbrauch in Liter / 100 km (1999/100/EC) *1
    Städtisch 7,2
    Außerstädtisch 4,5
    Kombiniert 5,5
    CO2 - Emission (g/km) 143

    www.audi.de

    Audi A4 2.0 TDI 6 gang

    Leergewicht 1430 kg
    Verbrauch
    Kraftstoffart Diesel nach EN 590
    städtisch 7,8-8,0 l
    außerstädtisch 4,5-4,7 l
    insgesamt 5,7-5,9 l
    CO2-Emissionen 153-158 g/km

    Audi A8 4.2 TDI Lang Quattro

    Getriebeart 6-stufige tiptronic
    Leergewicht 1995 kg
    Verbrauch
    Kraftstoffart Diesel nach EN 590
    städtisch 13,3-13,6 l
    außerstädtisch 7,2-7,4 l
    insgesamt 9,4-9,7 l
    CO2-Emissionen 253-261 g/km


      
  • Lainaus:
    16.01.2006 klo 22:10 krypto kirjoitti
    INFONA

    www.honda.de

    Accord Sedan 2.2i-CTDi Sport

    Leergewicht 1547 kg
    Kraftstoffverbrauch
    Kraftstoffart Diesel *4
    Verbrauch in Liter / 100 km (1999/100/EC) *1
    Städtisch 7,2
    Außerstädtisch 4,5
    Kombiniert 5,5
    CO2 - Emission (g/km) 143

    www.audi.de

    Audi A4 2.0 TDI 6 gang

    Leergewicht 1430 kg
    Verbrauch
    Kraftstoffart Diesel nach EN 590
    städtisch 7,8-8,0 l
    außerstädtisch 4,5-4,7 l
    insgesamt 5,7-5,9 l
    CO2-Emissionen 153-158 g/km

    Ilmoitettujen kulutusten mukaan, autot kuluttavat yhtä paljon, Hondalle on ilmoitettu yhdístetylle kulutukselle 5,5 l , kaup. 7,2 l ja maantie 4,5 l. Yhdistetty tulisi ollan aika näiden suurimman ja pienimmän keskivaiheella. Eteenkin Saksassa kulutuksen ovat muita maita korkeampia johtuen Autobahn poljennasta. Tämän esim. AMS lehti ottaa aina huomioon. Ensin tehtaan ilmoitettu, senjälkeen todelliset kulutukset. Katso Hondan testi AMS lehti kevät -05. Lukemat ovat hyvät, kuten kaikkien dieseleiden, muttei noin yksiviivaisia kuten haluat osoittaa. Kakkosautomme VW-Jetta -86 diesel, ei vie kaupungissa yli 5,0 mitenkään, maantiellä tasan 4,0. Auto on ollut suvussamme uudesta asti, joten kulutus perustuu 405.000 km. Nyt Rypsiöljyä 40 l + kesädieseliä 15 l (-13) tankissa ja katsotaan mitä sanoo kun vihdoin pakkasta tulee. Auto seisontavak. ja seisoo ulkona, joten akkuun poweria ja käynnistys pihalla. Perjantaisiin mennessä pitäisi olla tarkeen kylmä, sitten nähdään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit