Automurrot

22 kommenttia

Luin tässä TM:n pari kk sitten ilmestynyttä numeroa. Siinä oli pieni kynän muotoinen ja kokoinen digikamera, € 130,- . Milloinkahan autotehtaat integroivat pienen kameran joka GPS:n tai navigointilaitteen, miksei pelkän stereon tms. kautta lähetä langattomasti napsimansa kuvan autoon murtautujasta. Tämä monen kuvan otos lähtisi samantien langattomasti poliisin ja rajavartioston koneelle, josta murtoilmoituksen tehtyä se antaisi auton tiedot poliisille ja näin asiat voitaisiin yhdistää. Tai antaisi myös samalla langattomasti hälytyksen. Ei uskoisi tämän olevan vaikea tai kallis toteuttaa nykytekniikalla. Tiettävästi liigat ovat ulkomailta, lähinnä Baltian mailta tulleita, mutta sana leviäisi todella nopeasti, että kuva otetaan ja kiinnijäämisen riski on monisatakertainen nykymenetelmiin verrattuna. Eikä nostaisi kovinkaan paljon auton hintaa. Gentlemen, before you start your engines, comments please!

  
  • Jokainen uudistus on kerran ollut yksityinen mielipide.
    Ihan hyvä idea. Kukahan toteuttaa ensimmäisenä.
    Itse ainakin lisäisin tämän "pistepussiin" kun uutta automerkkiä / mallia ostelisin.
    Luulisi että varkaat, ainakin joksikinaikaa, jättäisivät tällä featurella varustetut autoyksilöt rauhaan.
    Kannattaisi varmaan laittaa "mainos" tästä takaikkunalle selkeesti näkyville. :tongue:

      
  • Tuohon kameraan kun vielä yhdistettäisiin se gps, voisi poliisi käydä välittömästi paikanpäällä kyselemässä autovarkaiden kuulumisia. Pelkkä kamerahan ei auta, jos Aku Ankan tai Mustanaamion näköinen kaveri ajelee varastetulla autolla. No, tietysti reaaliaikainen hälytyskin lisää melkoisesti riskiä kiinnijäämiseen.

    Käytössäni oleva auto varastettiin reilu vuosi sitten pääkaupunkiseudulla, mutta löytyi kuukauden kuluttua hylättynä tavaratila täynnä varastettua tavaraa. Olipa jättänyt varas autoon tyttöystävänsä kalenterinkin, jossa oli nimiä ja puhelinnumeroita.

    Nykyään kuitenkin käytän autossa laadukasta rattiin kiinnitettävää lukkoa, joka on eräässä testissä todettu markkinoiden parhaimmaksi. Ehkä se vähentää houkutusta auton lainaamiseen. Ruotsissa muuten monet käyttävät tuollaista lukkoa myös uudemmissa autoissa, joissa on ajonestolaite. Jostain luin, että eräiden merkkien ajonestolaitteet on helppo ohittaa. Suomessa ilmeisesti ollaan vielä kehityksestä hieman jäljessä, koska ajonestolaitteella varustettuja autoja varastetaan melko vähän eikä niissä juurikaan käytetä ylimääräisiä lukituksia.

      
  • On tietenkin selvä, että mikäli autoon murtautujalla on naamio, mikä lie suojus, on se kuitenkin melkoinen haitta tälle varkaalle. Hänen on silloin hiippailtava pipo silmillä. Kuitenkin kuvasta jää aina jotain josta poliisi voi selvittää, yhdistää tms. muiden murtojen seasta. Aina jää jokin jälki. Tätä tässä yritin tuoda esiin yhtenä ehdotuksena joka jo sinällään säikyttäisi, että nyt on realistinen mahdollisuus jäädä kiinni. Tuskin he koko ajan vaihtavat vaatteita koko ajan yms. kun putsaavat yhden parkkialueen kokonaan.
    Itselläni on ajonestosta huolimatta ratti-poljinlukko. Näkyy kuitenkin. Se ei estä murtautumista tietenkään, varkauden ilmeisesti kylläkin.
    Naisystävälläni on Laguna. Jos lähetän tekstiviestin kännykälläni auton vierestä, aukeaa lagunan keskuslukitus välillä. Ei ole niin uusi laguna, että lähtisi käyntiinkin.

      
  • Ajatus kamerasta on periaatteessa hyvä mutta entä käytännössä?

    Ainakin ammattimainen käyttövaras ottaisi selville jo etukäteen, mistä kojetaulun reiästä kamera häntä siinä automallissa vaanii. Hän olisi varannut esim. maalarinteippiä tätä varten!

    Mikäli kamerapaikkoja yhdessä autossa olisi vaikkapa 35 kpl, näitten kaikkien tukkimisesta olisi jo työtä aika lailla. Pitäisi vieläpä toimia naamioituneena. Ehkä teippiin jäisi jopa sormenjäljet?

    Parempi olisi kännykäntapainen laite kätkettynä autoon. Se saisi virran akusta kaiken aikaa ja lähettäisi tunnustaan tukiasemille. Käyttövarkauden sattuessa poliisi (tai matkapuhelinoperaattori) peilaisi auton paikan ja poliisi pidättäisi käyttövarkaan.

    Tähän kävisi vanhempikin kännykkä. Mahdollisesti kuukausimaksuton liittymä olisi halvin tähän tarkoitukseen!

      
  • Ehkä teksistäni ei käynyt ilmi selvästi kun kirjoitin integroituna autoon. Tämä tarkoittaa jo autotehtaalla asennettu kamera, joka on yhdistetty hälytykseen, esim. kun ikkuna särkyy, tai ei tulla omilla avaimilla autoon, ottaa se digikuvat, ja lähettää langattomasti poliisille tai sun omalle kotipäätteellesi. Miten laitat teipit linssiin eteen murtautumatta autoon? Kuvat tuli jo otettua ja lähtivät samantien eteenpäin! Siinä olet sitten. Joku tunnistus jää aina, eteenkin useamman yön aikana tehtyjen murtojen yhteydessä.
    Tämä on juuri se yksinkertainen "kamerakännykkäperiaate" mutta meni ilmeisesti liian monimutkaiseksi sinulle.

      
  • Eikös tässä muutama - kymmenisen sitten ollut joku firma+tuotemerkki joka myi jäljityslaiteen asennusta ja jäljityspalvelua autoilijoille? Ennenkuin nämä ajonestolaiteet yleistyivät? On varmaan TM:kin artikkeleita mennä vuosilta..
    Miten asiassa sittemmin kävi?
    Onko pulju pystyssä; pelaako vielä jäljitys?
    Vai maksoiko liian pahasti?
    GPRS-aikana saisi stillkuvan mukaan kaikkialla GSM-operaattorin kautta livenä! + GPS-dataa...
    I Hope: Eda

      
  • Olen lukenut useaan otteeseen lehdistä poliisien kommentteja, ettei Suomessa ole koskaan varastettu ajonestolla varustettuja autoja. Joitain jenkkiautoja varastettiin tiuhaan tahtiin ja vietiin venäjälle pari vuotta sitten, mutta osoittautui, että maahantuoja oli deaktivoinut hälyttimen ja ajoneston, koska aiheutti hämminkiä asiakkaiden keskuudessa. Tuli vain mieleen ketä asiakkaita tarkoittivat?? Karpo yritti aikoinaan kommentteja, mutteivat suostuneet haastatteluun.

    [Jorma muokkasi tätä viestiä 28.04.2004 klo 10:35]
      
  • Mitä hyötyä on hyvistä laitteista, jos poliisilla ei ole aikaa eikä halua ryhtyä toimenpiteisiin niin mitättömän ja yleisen asian kuin autovarkauden takia?

      
  • Jos jaksoit lukea alkuperäisen viestin ja vastauksia siihen, niin ymmärrät siitä pointtini paremmin.
    Tarkoitus on saada kuva murtautujasta, kuva nasahtaa kun lasi rikotaan, ovi muurretaan jne. eli ei tulla omilla avaimilla autoon.
    Pieni laajakuvalinssi napsii aika hyvin jopa auton ympärillä tapahtumat, ja nykytekniikka lähettää kuvan tunkeilijasta heti digitaalisesti joko sun omaan säköpostiosoitteeseen tai poliisin tietokoneelle.

    Siksi näin, että poliisit eivät todellakaan tule jonkun murron takia.
    Mutta jää jotain näkyvää tietoa. Useista eri murroista voisi silloin yhdistää tiedot, todisteet ja mahdollisuus, että henkilö-t jäävät joskus kiinni on paljon suurempi kuin nyt.

    Tieto tästä leviäisi Baltiaan myös nopeasti, mitä itse uskot...?
    Koska nykytekniikka mahdollistaa kaikenlaisen valvonnan pienin kustannuksin, miksi ei yletä sitä auton sisään, ja jos tämä ei onnistu, niin ainakin taloyhtiöiden parkkipaikoille. Liiketunnistin voidaan automaattisesti aktivoida 21-06 välisenä aikana, napsii sitten kuvia. Tulee turhiakin kuvia paljon, entä sitten, onhan delete nappi olemassa. Murtosarjoissa jää poliisille aina jokin josta tunnistaa, ellei heti, homma yhdistetään seuraavan kohdalla.

      
  • Aftonbladetissa oli mielenkiintoinen juttu siitä, mihin suuntaan autovarkaudet kehittyvät. 90% ajonestolaitteella varustetuista autoista viedään siten, että ensin varastetaan avaimet. Tämän jälkeen auton vieminen onkin helppoa. Menetelmä kyseenalaistaa aiemmin tässä keskusteluissa mainittujen kameroiden hyödyn. Kannattaa siis pitää avaimista huolta, niistä saatetaan olla jatkossa entistä kiinostuneempia.

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,487049,00.html

      
  • Ja ne autot jotka viedään tilataan etukäteen. Niin siskon miehen BMW vietiin Tukholmassa. Vain 4 kpl M5 sillä varustuksella, kallistus sensorit, pyöräsensorit jne.
    Avaimista otetaan kopio huollon yhteydessä, ja ne myydään edelleen. Niistä maksetaan hyvin, kuka tietää montako avaimia kenenki autosta on teetetty.
    Tai otat auton rekisterinumeron, menet katsastusasemalle ja kerrot hävittäneesi rek.otteen. Sen ne sulle tulostaa, ei ilmoitusosaa, sitten menet liikkeeseen ja näytät rek.otteen ja 50% tod.näköisyydellä saat avaimet. Sitten haet illalla sen auton. Jos et saa avaimia, ei ole myöskään rikosta tapahtunut. Nämä hommat kyllä on hallussa ollut jo pitkään.

    Mitä hyötyä kameroista on?
    Ne voi silti olla integroituna huomaamattomasti ja kuvata vaikka 10 sek. käynn. jälkeen, ihan miten vain haluaa tehdä asetukset, tulee digikuvana ainakin sen joka vie autosi, datana vaikka omalle päätteellesi. Jää kaverin naamatalu jokatapauksessa. Vakuutusyhtiön valmius korvauksiin on varmasti suurempi. Sekä kiinnijäämisriski sille naamataululle joka kuvassa on.

      
  • Muuten ihan hyvä mutta:
    nykyisillä "halvoilla" kameroilla ei todellakaan oteta sellaista kuvaa josta selviää auton sisälläolijat ja ulkona olevat henkilöt niin että ovat tunnistettavissa -> käyppä kokeilemassa esim kamerakännykällä miten paljon (laajan kulman) ja kuinka hyvällä laadulla se kuvaa (varsinkin kun se on piilotettu), näissä halvoissa kamera elementeissä ei erottelukyky ole mitään kovin kummoista, joten jos linssi olisi niin laaja että se kuvaa sisälle ja ulos niin minkäs verran luulet pikseleitä riittävän murtautujan kasvoihin?

    GPS navigaattorit ja autoradiot toimivat kovin huonosti kuvan lähettämiseen kun ovat pelkkiä vastaanottimia. GSM/GPRS tekniikalla taasen tavallisen MMS viestissä olevan kuvan (20-30 kilotavua) lähetys kestää noin 30 s, eikä se ole mikään kaksinen kuva yritä siitä sitten tunnistaa joku ja se kattaa vain kapean sektorin -> eli jos kuva olisi laadukas sen lähetyskin kestäisi kohtuullisen kauan -> enemmän aikaa asiansa osaavalle tehdä lähettimestä toimintakyvytön!

      
  • Esitykseni tässä keskustelussa oli vain tuoda ajatuksia, miten voisi paremmin joko ehkäistä, tai estää kokonaan, myös niiden autojen vienti jossa on käynnistyksenesto. Tarkoitus oli pallotella ajatuksia, ei päteä mitenkään, tai olla tietoviisas.

    Jotenkin tuntui, että valjastamalla yksinkertainen nykytekniikka ja elektroniikka kaikenlaisiin paikantamisjärjestelmiin, ehdottamiini digikuviin yms. olisi ehkä tuonut jonkun hyvän konkreettisen ehdotuksen tai mallin. Nimenomaan niin, että tällä kertaa tunkeilijat tai varkaat myös jäisivät kiinni, ellei muuten, niin rajavalvonnassa, tai mallilla "poliisin vanha tuttu".

      
  • Jos varustatte autonne k.o. laitteilla muistakaa varustaa auto merkinnällä " Autossa kameravalvonta ". Voitte muuten saada itse kovemman rangaistuksen kuin konsanaan murtautuja.

      
  • Minusta yksinkertainen paikannuslaite olisi riittävä. Helppo piilottaa autoon eikä maksa maltaita. Rekoissa ja lasteissa paikantimia käytetään. Toisaalta en näe tässä isompaa ongelmaa kun Suomessa kuitenkin arvoautojen varastaminen on marginaalista. Vm. 88 Mazda 626 häviää paljon todennäköisemmin kuin vm. 03 Mersu tai BMW.
    Miten lie esim. Radiolinjalla oleva paikantamispalvelu..
    Vanhan kännykän voisi piilottaa autoon ja laturin piuhan kytkeä kiinteästi auton sähköihin. RL näyttää joidenkin satojen metrien tarkkuudella kännyn sijainnin kartalla. Olen kokeillut.

      
  • Automurroista tuli mieleeni eräät videot joista luin. On olemassa videoita joissa opastetaan miten varastetaan Audi tai Volkswagen. Niitä kai sitten saa netistä tai jostain. Ei ainakaan tavallisista kaupoista...

      
  • Lainaus:
    26.04.2004 klo 20:44 SixPack kirjoitti
    Luin tässä TM:n pari kk sitten ilmestynyttä numeroa. Siinä oli pieni kynän muotoinen ja kokoinen digikamera, € 130,- . Milloinkahan autotehtaat integroivat pienen kameran joka GPS:n

    Lukeekohan joku meikäläisen ajatuksia, esim. automurroista, parkkipaikkojen- ja autotallien-, katoksien valvonnasta yleensä, koska nyt on tullut kummasti mainoksia lehdissä juuri tällaisesta kameravalvonnasta josta saat tiedon kännyysi, tietokoneelle, tai muulla viestillä. www.mobotix.com, www.ailocom.com, tuskin se näihinkään jää, mutta ilkivallantekijän, murtautujan tms. naamavärkki jää kuvana vaikka sähköpostiin.

      
  • Pikkulapsikin murtautuu useisiin 80-luvun autoihin sisälle. Uuden Audinkaan varastaminen ei ole "ammattivarkaalle" vaikeaa... Suomesta-->Venäjälle

      
  • Lainaus:
    08.06.2004 klo 19:41 SixPack kirjoitti
    Ja ne autot jotka viedään tilataan etukäteen. Niin siskon miehen BMW vietiin Tukholmassa. Vain 4 kpl M5 sillä varustuksella, kallistus sensorit, pyöräsensorit jne.
    Avaimista otetaan kopio huollon yhteydessä, ja ne myydään edelleen. Niistä maksetaan hyvin, kuka tietää montako avaimia kenenki autosta on teetetty.
    Tai otat auton rekisterinumeron, menet katsastusasemalle ja kerrot hävittäneesi rek.otteen. Sen ne sulle tulostaa, ei ilmoitusosaa, sitten menet liikkeeseen ja näytät rek.otteen ja 50% tod.näköisyydellä saat avaimet. Sitten haet illalla sen auton. Jos et saa avaimia, ei ole myöskään rikosta tapahtunut. Nämä hommat kyllä on hallussa ollut jo pitkään.



    Ruotsissa on tapaus, jossa henkilö osti uuden RX-8:n. Tämä sai auton mukana kaksi avainta, vaikka piti saada kolme. Muutaman viikon kuluttua auto sitten varastettiinkin. Vakuutusyhtiö ei uskonut, että uusi auto voitaisiin varastaa noin helposti, joten sekä tämä että omistaja tutkivat asiaa tarkemmin. Silloin avainasia kävi ilmi.

    Samassa yhteydessä mainittiin, että Tukholmassa varastettiin kesällä kymmenen kpl BMW:n X5-mallia. Maahantuojalla ei ole tiedossa, että autoista olisi tehty uusia avaimia.

      
  • Lainaus:
    11.06.2004 klo 09:38 sooda kirjoitti
    Jos varustatte autonne k.o. laitteilla muistakaa varustaa auto merkinnällä " Autossa kameravalvonta ". Voitte muuten saada itse kovemman rangaistuksen kuin konsanaan murtautuja.


    No tuskimpa vaan. Auton sisäpuoli on ymmärtääkseni yksityisaluetta koska sinne ei kenellä tahansa ole mahdollisuutta päästä. Omassa autossaan saanee kuvata ketä vain ilman sanktioita.

    Vastaava tilannehan olisi jos yllätät autovarkaan omasta autostasi ja räpsäät hänestä kuvan. Mitäs tällaiseen tapaukseen sanotaan?

    Tuommoisten kuvien käyttö todisteena ei varmaankaan onnistu jos oikeuteen mennään. Mutta ehkä se aktivoisi polliisia etsimään autovarasta jos naamakin olisi jo tiedossa.

      
  • Sattuu paremmissakin piireissä.

    Mersun pääjohtajan S600 varastettiin juuri. Panssaroitu auto, jossa GPS-paikannin.

    Epäillään olevan rekassa matkalla venäjälle.

      
  • Tämä on vanha keskustelu jota jatkan, jos ihmettelette niitä kommentteja.

    Jutun juoni oli sisävalvonta, kamera-känny tai muu sellainen joka napsauttaa kuvan mahdollisesta murtautujasta ja lähettää kuvan minne sen haluaa tästä tyypistä.

    Nokialla tällainen nyt on, langaton, siirrettävä huomaamattomaan etävalvontaan tms. http://www.nokia.fi/puhelimet/lisalaitteet/pt6/

    Pitäisikö siirtyä Nokian tuotesuunnitteluosastolle? Vai lukevatko täältä hyvät ideat?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit