Eipä ole ollut ainakaan kolmeen vuoteen tämänmoisia pakkasia. Huomasin sen,kun lähdin töihin menneellä viikolla. En ole vielä koskaan palellut autossani ennen kuin nyt. Ilmastointi on hoitanut hyvin tähän asti sisälämmityksen, mutta nyt ei. Ei kukaan koskaan ole minulle kertonut ettei ilmastointi toimi pakkasella, ei ainakaan -25 asteen pakkasella. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Jep...sellaista se on täällä Suomessa välillä näin normaalina talvena. Ne viime talven moniviikkoiset vesisateet ei oikein kuulukkaan normaaliin kuvioon.
Autot on merkistä riippumatta näillä keleillä kovilla. Kylmällä autolla ensimmäisten kymmenen kilometrin aikana saa olla tarkkana ettei ajaa rytkäytä kovin kovaa monttuihin...voi saada iskarinsa hajalle tai ilmat pihalle renkaasta.
harvoin tulee ajatelleeksi että esim. 25 asteen pakkasella ajaessaan 100 km/h maantiellä auton keulalla voi hyvinkin olla jopa 40-50 asteen pakkaslukemissa oleva ilmamassa, joka voitelee jäähdyttäjän kennostoa...kannattaa olla nesteet kunnossa eli pakkaskestoa tarpeeksi. Muutoin voi matka katketa auton keittämiseen.
Sinäänsä pienempi harmi on renkaiden pyöreys.
Omani aika painava auto seisoi pakkasessa 3 vrk.
Kun lähdin ajamaan "nypytti" auto ensimmäiset kilometrit
kun olisi ajanut loivaa "nimismiehenkiharaa".
Niin kyllä jos ulkona on 25 pakkasta niin pakkasta on 25 vaikka sataa ajais.Mutta siperias oli kyllä yli 50 pakkasta joten sielä olis menny nesteet hileeseen ainakin omasta autostani.
harvoin tulee ajatelleeksi että esim. 25 asteen pakkasella ajaessaan 100 km/h maantiellä auton keulalla voi hyvinkin olla jopa 40-50 asteen pakkaslukemissa oleva ilmamassa, joka voitelee jäähdyttäjän kennostoa...kannattaa olla nesteet kunnossa eli pakkaskestoa tarpeeksi. Muutoin voi matka katketa auton keittämiseen.
Kyllähän se ilma taitaa edelleen olla -25 C vaikka 100km/h ajelisi kuten tuossa toinenkin kirjoittaja totesi. Tosin viima saa aikaan sen, että sen pakkasen tuntu voi olla sama kuin -40 C. Kyllähän se viiva jäähdyttää autoa tehokkaammin kuin paikallaan oleva auto, se on selvä.
Niin ja vielä kerran varmuuden vuoksi koska harhakäsityksiä ihmisillä tuntuu vieläkin asiasta olevan:
Pakkasta -25 astetta, ajat satasta. Autosi jäähdyttäjään ei kohdisty yhtään kylmenpää ilmamassaa kuin kuin tuo -25. Se että itse tunnet viiman kylmempänä johtuu siitä että se viima pyrkii tehokkaammin sinun oman lämpötilasi laskemaan siihen -25 lämpötilaan. Tietysti sama viima pyrkii laskemaan sen autonkin (ulkoiset) osat siihen -25:een tehokkaammin kuin paikallaan ollessa. Se johtuu siitä että nämä osat kohtaavat suuremman määrän "tuoretta" kylmää ilmaa kuin paikallaan ollessa. Paikallaan ollessa tyynessä kelissä lämpimän osan ympärille muodostuu lämmennyt ilmakerros, joka ei tietenkään jäähdytä yhtä tehokkaasti kuin kylmempi ilma. Tästä lämpimästä sitten lämpöä siirtyy kylmenpää ilmamassaa kohti. Tietysti tämä lämmennyt kerros itsessään aiheuttaa hieman ilmankiertoa, mutta tuuli- ajoviimaan nähden pientä.
Näinhän se on, jos ei pakkasnesteet ole kunnossa, niin on aivan sama ajatko 100km/h vai pidätkö autoa yön yli pihalla, niin jäätyy kuitenkin. Pienessä kaupunkipyörityksessä ja vähän väliä autoa käyttämällä "pärjää" laihemmallakin seoksella, kun neste ei kerkeä jäähtyä niin kylmäksi, mutta maantieajossa tulee sitten ylläri...