höpöhöpö rengastesti

42 kommenttia
2»
  • Kuinka helkkarin huonoja nämä nykypäivän kitkarenkaat sitten oikeasti on? Itse ajoin Subarun pickupilla koko 90-luvun sen aikuisilla kitkarenkailla kesät talvet ja joka toinen syksy hommasin uuden setin alle eikä minkään näköisiä vaaratilanteita syntynyt yhteensä vajaan 150tkm matkalla sen paremmin talvi- kuin kesäkeleilläkään. Ei ne varmaankaan parhaat mahdolliset renkaat kesään olleet, mutta eipä niillä ongelmiinkaan joutunut.

      
  • slowgear:

    Kuinka helkkarin huonoja nämä nykypäivän kitkarenkaat sitten oikeasti on? Itse ajoin Subarun pickupilla koko 90-luvun sen aikuisilla kitkarenkailla kesät talvet ja joka toinen syksy hommasin uuden setin alle eikä minkään näköisiä vaaratilanteita syntynyt yhteensä vajaan 150tkm matkalla sen paremmin talvi- kuin kesäkeleilläkään.




    Kuten testissäkin todetaan, kesällä harvoin rengas on se mikä ratkaisee. Niissä tilanteissa joissa se ratkaisee, kitkarengas on erittäin huono valinta kesäoloihin. Sateella jarrutusmatka ja hallittavuus on merkittävästi kesärengasta huonompi.



    Pohjoismaiset kitkarenkaat on painotettu erityisesti lumelle ja jäälle. Johtaa väistämättä siihen, että asfalttiominaisuudet etenkin märällä kärsivät. Sama on tietysti nastoillakin, mutta niillä ei ajella kesällä. Ja nastoja voidaan myös painottaa laajemmalle kelialueelle, koska pito on kiinni sekä nastoista että itse renkaasta. Kitkarenkaalla on vaan pakko tyytyä rajallisempaan lopputulokseen.



      
  • FARwd:



    Kulutuspinnaltaan 4 mm:iin ajettu hyvä kesärengas on taatusti parempi asfaltilla, kuin loppuunkulunut tai uusikaan kitkarengas, joka on suunniteltu vain ja ainoastaan talvisiin olosuhteisiin, kuten edellä on käynyt ilmi.




    Kuluessaan kesärengas alkaa heikentyä ennenkaikkea vesiliirto- ja meluominaisuuksissa. Harvoin sen asfalttipito merkittävästi heikkenee, paremmissa ajettavuus ym asiatkin säilyvät suht hyvin ainakin 3-4 mm:iin asti.



      
  • Tässä on parikin kysellyt että miksei verrata kuluneita kesärenkaita tai jotain vastaavaa testiä. Kannattaa lukea TM:n numerossa 16/2006 ollut "Kansanrenkaat" vertailu ja 15/2005 numerossa ollut kuluneiden kesärenkaiden vertailu. Molemmat ovat saatavissa kestotilaajille laajasta arkistosta pdf-tiedostoina. Mukana noissa vertailuissa on uusia ja enemmän tai vähemmän kuluneita kesä-, kitka- ja nastarenkaita.

      
  • slowgear:

    Kuinka helkkarin huonoja nämä nykypäivän kitkarenkaat sitten oikeasti on? Itse ajoin Subarun pickupilla koko 90-luvun sen aikuisilla kitkarenkailla kesät talvet ja joka toinen syksy hommasin uuden setin alle eikä minkään näköisiä vaaratilanteita syntynyt yhteensä vajaan 150tkm matkalla sen paremmin talvi- kuin kesäkeleilläkään.




    huoh



    No mutta jos olisi tullut vaaratilanne niin olisit ollut niillä kitkarenkailla todennäköisesti enemmän pulassa kuin oikeilla renkailla. Minäkin olen monena aamuna käynyt hesarin postilaatikosta Reinot jalassa ilman, että olen kaatunut ja halkaissut pääni. Jos olisi pitänytkin liukkaalla väistää kohti autolla kaahavaa rattijuoppoa niin olisin todennäköisesti Reinoilla liukastunut ja jäänyt rattijuopon alle. Kunnon talvikengillä olisi ketterästi hypännyt alta pois liukastumatta. Nyt ei kannata takertua tuohon liukkaaseen talviseen alustaan vaan samaa voi soveltaa autolla 100 nopeudessa tapahtuvaan väistöliikkeeseen kesäkelissä.



      
  • Slowgear ehkä ymmärtää paremmin, jos kysytään olisiko hänen linkittämissä jutuissaan kaverit ajaneet kolarinsa Subarun Pickupilla yhtä mielellään kuin Smartilla. Ihan hyvin vanhalla Subarulla kun pärjää.



    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5823

      
  • Minäkin olen monena aamuna käynyt hesarin postilaatikosta Reinot jalassa ilman, että olen kaatunut ja halkaissut pääni. Jos olisi pitänytkin liukkaalla väistää kohti autolla kaahavaa rattijuoppoa niin olisin todennäköisesti Reinoilla liukastunut ja jäänyt rattijuopon alle.




    Mainio vertaus. Itse haen hesarin jopa rantasandaalit jalassa jos ei lunta ole juuri satanut. Jos TM testaisi hesarinhakujalkineita, niin loppupäätelmä luultavasti olisi, että hesarin hakeminen Reinoissa saati sitten rantasandaaleissa on aivan edesvastuutonta touhua, joka pitäisi lailla kieltää.

      
  • Meitä on vai hikiset n.5milj. ihmistä Suomessa ja kaikki eivät tarvitse ostaa näitä ko. renkaita ja näiden nyt testattujen renkaiden potenttiaalisia ostajia tulevalle suvelle on todella vähän.Suurinmasa osassa autoja on vielä käypäset kesärenkaat ja ennen uusien renkaitten tarvetta ehtii tulemaan uusi testi uusista kesärenkaista.

    Ja osat vaihtua rengasvalmistajien suhteen taas päälaelleen.



    Herää kysymys;kauanko juuri ostettu rengas on ns. uusirengas ,ajan vai kilometrien perusteella ?.Onko entinen vähänajettu 5v. vanha rengas roska?.

    Vai onko siitä ns. vitamiinit haihtuneet ja siten se on vaihdettava uuteen Nokialaiseen mitä pikimmiten.



    Ps.Michelin Energy saver.

      
  • Vertailin täsä TM:n kesärengastestejä 2009 ja 2010 toisiinsa.

    Kumpaankin osallistui Nokian Hakka H 205/55 R 16H.

    2009 testissä rengas sai huonoimman mukavuusarvosanan (7) ja sitä todettiin mm. ”Huonolla tiellä pinnan epätasaisuudet tuntuvat autossa selvästi”. Vierinvastuksessa Nokian oli neljäs ja hävisi selvästi vain Michelinille ja Kleberille.



    Sensijaan 2010 testissä rengas sai mukavuudesta parhaan arvosanan (9) yhdessä 3 muun kanssa. Vierinvastus oli paras (sunnilleen sama kuin Continentalilla ja kuluneella kitkarenkaalla). Yhteenvedossa renkaasta todettiin: ” On harvinaista, että renkaasta löytyy samalla huippuluokan märkäpito, helppo hallittavuus ja vieläpä mukava ja meluton ajettavuus. Tämän kaiken Nokian tarjoaa, ja kokonaisuuden kruunaa testin matalin vierinvastus. Erinomainen suoritus.”



    Eikö tänä vuonna ajettu heikommilla teillä jolloin olisi huomattu, että Nokian Hakka H –renkailla ajettaessa ”huonolla tiellä pinnan epätasaisuudet tuntuvat autossa selvästi”, vai mikä voi olla syynä siihen, että mukavuusarvosana nousee yhtäkkiä näin paljon, vaikka rengas on täysin sama (205/55 R 16H).

      
  • Onko tuotekehittely tuntematon käsite hhol:lle? Ilmeisesti ei ainakaan Nokian Renkaille. :flower:

      
  • Se lienee sanomattakin selvää, että kulunut talvirengas saa huonoja arvosanoja kesärenkaiden painotuksilla, ja kulunut kesärengas talvirenkaiden painotuksilla. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö kesärenkailla pystyisi talvella mitenkään ajaa, puhumattakaan talvirenkaiden käytöstä kesällä.



    Mutta ei tuossa oikein ole järkeä verrata kulunutta talvirengasta uuteen kesärenkaaseen. Vertaisivat ennemmin uutta uuteen tai vanhaa vanhaan niin saataisiin parempaa informaatiota. Merkit ja mallit esillä niin ei olis mitään höpöhöpöä. Ihmiset ajavat joka tapauksessa kumejaan loppuun, ellei kesällä niin sitten talvella. Kumpi sitten on parempi tapa, mene ja tiedä.



    Uskon että kuljettaja tottuu talven aikana talvirenkaiden huonompiin ajo-ominaisuuksiin, eivätkä ne tuota ongelmia kesällään. Tottuuhan siihen liukkauteenkin joka talvi, vaikka ensilumilla moni hapuilee. Erot ulosmittauksessa ja varautumisessa tasoittavat renkaiden turvallisuuseroja.

      
  • Kitkalla pärjää aina hyvin, siis kesällä! :lol:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit