Auto syö jäähdytysnestettä!

9 kommenttia

Mikä voisi olla syy siihen, että vm. '94 volkkarin TD-kone syö jäähdytysnestettä..?
Syksyllä pakkasten tultua vaihdettiin kunnolliset litkut säiliöön ja se on huvennut sieltä säälimätöntä vauhtia.
Mitään vuotoja ei ole havaittu.
Välillä myös lämmöt nousevat tyhjäkäynnillä 90'C tuntumaan ja joskus ei... Viitannee termostaattivikaan?
Voiko viallinen termostaatti olla syynä jäähdytysnesteen kulumiselle..?

[911 muokkasi tätä viestiä 26.04.2005 klo 14:55]
  
  • Todennäköisin syy on vuotava kannentiiviste. Jäähdytysnestehävikin lisäksi muita oireita vuotavasta kansipahvista voivat olla mm. vaalea vaahto öljyn pinnalla, öljyä jäähdytysnesteessä ja kuplinta jäähdyttimessä/paisuntasäiliössä moottorin käydessä.

      
  • Kannentiivistehän se. Ja jos jäähdytysneste lisäksi tuoksahtaa pakokaasulle, on asia entistäkin selvempi. Nenä täyttöaukkoon.

      
  • Aivan ensimmäiseksi maailman yksinkertaisin asia.
    Moottorin käydessä, kylmä ja lämmin, aivan sama, paina sormiesi välissä jäähdyttimen letkua. Jos letku on kova, on järjestelmässä painetta ja kannentiiviste vuotaa. Jos on pehmeä, etsi edelleen vikaa, vuotoa tms. muualta, ennenkuin edes suunnittelet kallista remonttia. Jos osaat vaihtaa sen itse, voi sen tehdä huvikseen yhdessä iltapäivässä. Vähennät nestettä, letkut ja heebelit irti, venttiilikoppa auki, jakopään hihna veke, nokka/t pois,pumpun hihna pois, pakoputken ja pakosarjan välinen laippa auki, kannenpultit irti, ja systeemi veke. Uudessa tiivisteessä on asteet tai momentit johon tulee kiristää. Kannentiiviste maksaa siinä € 20-30. Jos viet teettäväksi on hintahaitari laaja € 400-700 ja samalla vaihtavat kaikkea turhaa mukamas välttämättömänä, ja hinta on sen jälkeen € 1000-1400.

      
  • Lainaus:
    26.04.2005 klo 23:32 SixPack kirjoitti
    Aivan ensimmäiseksi maailman yksinkertaisin asia.
    Moottorin käydessä, kylmä ja lämmin, aivan sama, paina sormiesi välissä jäähdyttimen letkua. Jos letku on kova, on järjestelmässä painetta ja kannentiiviste vuotaa. Jos on pehmeä, etsi edelleen vikaa, vuotoa tms. muualta, ennenkuin edes suunnittelet kallista remonttia. Jos osaat vaihtaa sen itse, voi sen tehdä huvikseen yhdessä iltapäivässä. Vähennät nestettä, letkut ja heebelit irti, venttiilikoppa auki, jakopään hihna veke, nokka/t pois,pumpun hihna pois, pakoputken ja pakosarjan välinen laippa auki, kannenpultit irti, ja systeemi veke. Uudessa tiivisteessä on asteet tai momentit johon tulee kiristää. Kannentiiviste maksaa siinä € 20-30. Jos viet teettäväksi on hintahaitari laaja € 400-700 ja samalla vaihtavat kaikkea turhaa mukamas välttämättömänä, ja hinta on sen jälkeen € 1000-1400.


    Hinnat kuullostaa pahalta, sillä itselläni vuotaa kolmoskopan 1,4 golfista ilmeisesti sitten myös kannentiiviste. Vuotoa ei ilmeisesti ole sisäänpäin, koska pakokaasupäästöt ovat aivan normaalit, mutta ulospäin nestettä valuu hiljalleen. jäähdyttäjäkin testattiin, mutta se ei vuotanut. Kai se täytyy kallis pieti maksaa, koska itse olen sen verran poropeukalo etten ole edes öljyjä viitsinyt autooni itse vaihtaa. Ei uskalla lähteä sörkkimään. Sylettää kun ostaessani autoa siinä oli kolmen kuukauden takuu moottorilla ja vaihteistolla, mutta en tajunnut että se oli jäähdytysneste joka vuotaa, koska silloin sitä tuli niin vähän, että luulin sitä öljyksi. Tarkastivat liik´keessä ja totesivat ettei öljyt vuoda, ja antoivat takaisin. Tyhmyydestä sakotetaan sanotaan, joten nyt sitten taidan päästä maksumieheksi

      
  • Joskus harvoin mikäli jäähdytysjärjestelmässä ei havaita paineita, mutta neste silti vähitellen karkaa, vaikka vuotoa ei kyetä paikallistamaan, on syy ollut lämppärikennoston vuoto. Se vasta pirullinen on tarkistaa, koska sijoitettu yleensä kojetaulun alle pahimpaan mahdolliseen paikkaan johon ei oikein millään pääse käsiksi. Vuoto voi olla todella vaikea paikallistaa, ja ellei jäähdyttimen letku ole kova, ei vika ole kannentiivisteessä. Jos öljykorkissa löytyy hyhmää on vuoto ollut autossa jo pitkään.

    Vippaskonsti epämääräisen vuodon tukkimiseen kyllä löytyy. Mistään jäähdytinkorjauslitkuista ei ole hyötyä huolimatta mitä purkin kyljessä lukee, mutta mm. Motonet ja jotkut huoltsikat myyvät jauhetta, nimenomaan pulverimuodossa ainetta joka sisältää mm. alumiinia ja muita sidosaineita jotka hakeutuvat automaattisesti paineen mukaan juuri vuotokohtaan ja tukkivat tehokkaasti sen.

      
  • Olen jo pitkään ihmetellyt, että miksei autojen eri nesteisiin (esim. jäähdytysneste, ilmastointilaite ym.) lisätä väriainetta, joka helpottaisi mahdollisten vuotojen paikallistamista.

      
  • Lainaus:
    26.04.2005 klo 23:32 SixPack kirjoitti
    Aivan ensimmäiseksi maailman yksinkertaisin asia.
    Moottorin käydessä, kylmä ja lämmin, aivan sama, paina sormiesi välissä jäähdyttimen letkua. Jos letku on kova, on järjestelmässä painetta ja kannentiiviste vuotaa. Jos on pehmeä, etsi edelleen vikaa, vuotoa tms. muualta, ennenkuin edes suunnittelet kallista remonttia.



    Ok, letku on nyt sitten puristeltu... Varmuuden vuoksi tein sen sekä kylmänä että lämpimänä ja tulos oli sama: pehmeähän se oli.

      
  • Joten sinulla on kannentiiviste ehjä. Ei paineita järjestelmässä, moottori olisi jo keittänyt useamman kerran jos kannentiiviste olisi vuotanut. Nyt vain etsimään vuotoa muualta. Saattaa olla, että vuotoa on vain ajon aikana jossain, ja sitä on vaikea havaita. Osta sitä pulveria josta tuolla aiemmin kerroin, lisää ohjeiden mukaan, ja oli vuoto sitten missä oli, niin kohta loppuu.

      
  • Lämppärikennon vuoto yleensä paljastuu, ellei vuotojäljistä sisällä, niin hieman imelästä? hajusta ja lasien huurtumisesta lämmityslaitetta käytettäesä.
    Lisää vuosien varrella havaittuja vuotokohtia, joita voi olla vaikea havaita lämpimistä osista johtuen, ellei ihan hurjaa vuotoa ole:
    Vesipumpun akselitiiviste
    Jäähdyttimen kenno
    Lohkolämmitin
    Lohkon tyhjennystulpan tiiviste.
    Ko. osien pinnassa ei vättämättä näy vuoto kosteana, mutta vaaleat raidat ja kerrostumat (kuivunut pakkasneste) voivat paljastaa vuodon.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit