Uusia kesärenkaita valitessa alkoi ihmetyttää, että millä perusteella saman renkaan hinta voi vaihdella pienestä kokomerkintäerosta riippuen kymmeniä prosentteja. Vianorin verkkokaupassa 195/55 15" Bridgestone Turanza maksaa 115e kappaleelta kun pykälää matalampi saman levyinen eli 50/195 maksaa vain 75e kappale eli 40% vähemmän. Riittääkö kantavuus- ja nopeusluokkien välinen ero (55:t 85H ja 50:t 82H) selittämään hintaeron vai löytyykö jotain muuta selitystä?
Juuri asennutettiin vaimon autoon uudet Turanzat 205/55 16" a 104 euroa kpl + työ = 455
Heittoa on jo ketjujen hintojen kesken ihan riittävästi, nämä olivat tosin tarjouksessa. Se oli paras syy kilpaileviin tarjouksiin verrattuna, mutta ei kait se haittaa vaikka olivat "testivoittajiakin"...
Renkaan valmistaminen maksaa enemmän, koska koko 195/50-15 ei ole volyymimalli, jää valmistusmäärät pieneksi. Myös rengaskauppias haluaa enemmän katetta renkaasta minkä kiertonopeus on yleisempiä kokoja hitaampi kattaakseen tällaisen tuotteen korkeammat varastointi ja korkokulut.
slowgear:
Varmaankim huomasit, että tarkoitus oli kirjoittaa 195/55-15 ei 195/50-15
juster:
No vaikea sitä on aina sanoa mitä kenenkin piti kirjoittaa ja mitä ei. Käypä vaikka korjaamassa se kirjoitusvirhe niin minä poistan turhan kommentin.
Periaate on edelleen voimassa eli volyymimallin valmistaminen suurissa sarjoissa tulee edellisemmaksi (jollei valmistaja hinnoittelulla tasaa muiden renkaiden suurempia kustannuksia). Volyymimallit lasketaan koko markkina-alueen oletetun myynnin mukaan, ei Suomen markkinoiden. Tässä tapauksessa siis matalampaa 195/50-15 rengasta valmistetaan enemmän ja myydään enemmän, paitsi ehkä Suomessa.
slowgear:
Outo koko tuo 50/195?
Ostopaikka vaikuttaa jopa 50% renkaan hintaan?