Tottakai nastakin kuluttavat teitä, mutta eiköhän se suolaus ole pahin kuluttaja, rapauttaa tienpintaa.
Huoh. Kuten varmaan tiedät, Saksassa teitä suolataan runsaasti. Talvella on usein lunta ja pakkasasteita. Moottoriteissä jyrkkiä mäkiä, joita rekkojen on päästävä ylös ja henkilöautoissa ei ole nastoja. Käyppä ihan piruuttasi paikalla ajelemassa ja kiinnitä huomiota millaisessa kunnossa asvaltti on. Ihan missäpäin Saksaa tahansa. Saatat ehkä tarkistaa käsitystäsi siitä, mikä teitä kuluttaa.
Suomalaisen ja saksalaisen asfaltin kulumisvertailusta on vaikea rajata pois muiden tekijöiden kuin renkaiden vaikutusta.
Mutta ihan suomalaisteksin tutkimukset ovat osoittaneet, että sekä nastat että suola lisäävät tien kulumista. Nastat enemmän, suola vähemmän, mutta selvästi merkittävästi.
Joudun myöntämään, että vaikka nastoilla ajankin, niin uuden sileän asfaltin hiljaisuus pistää miettimään, että siinä voisi olla riittävä syy lopettaa sekä nastojen että suolan käyttö?
Itse epäilen, että Suomessa päällysteen materiaaliin käytetään huomattavasti halvempia massoja kuin esim. Saksassa tai Japanissa. Täällä mennään periaatteella, rahat riittää halpaan aineeseen tai sitten ei päällystetä lainkaan. Tähän jälkimmäiseen kategoriaan putosi melkoinen määrä tiekilometrejä kun jo päällystettyjä teitä muutetaan sorateiksi. Päättäjät voi olla juntteja nasta, suolaus yms. asioissa mutta kuten niin monessa muussakin asiassa niin Suomessa euro-ohjaus on vahvoilla.
Muutama tuttu kaveri on asfaltti alalla ja heidän mielestään ei nykyisellä systeemillä tehty kestä, kun yritetään liikaa säästää materiaalin laadussa ja pinnoitteen paksuudessa.
Kaikki osa alueet vaikuttavat toisiinsa nastat, suola, kelin vaihtelut, raskaatajoneuvot, pinnoitteen laatu ja ym...
Varsinkin tuo tuleva raskaan puolen kokonaispainojen korotukset ovat kovia tielle ja sen takia peräkärryissä ei saa olla ykköspyöriä vaan pitää olla paripyörät, koska muutoin rasitus on 3 kertaista.
Tottakai nastakin kuluttavat teitä, mutta eiköhän se suolaus ole pahin kuluttaja, rapauttaa tienpintaa.
Huoh. Kuten varmaan tiedät, Saksassa teitä suolataan runsaasti. Talvella on usein lunta ja pakkasasteita. Moottoriteissä jyrkkiä mäkiä, joita rekkojen on päästävä ylös ja henkilöautoissa ei ole nastoja. Käyppä ihan piruuttasi paikalla ajelemassa ja kiinnitä huomiota millaisessa kunnossa asvaltti on. Ihan missäpäin Saksaa tahansa. Saatat ehkä tarkistaa käsitystäsi siitä, mikä teitä kuluttaa.
suola ei itsessään rapauta teitä vaan jäätyminen+sulaminen-sykli. sama kuin jäätyneissä vesijohdoissa, sulaessa saattaa poksahtaa. saksassa sataa pääosin talvella vettä, jolloin vesi huuhtelee suolan pois ja nätimpänä kelinä tiet kuivuu. suomessa tälläinen pesuoperaatio puuttuu ja suola sitoo vettä niin että tiet on joko märkiä tai jäässä kunnes kevätaurinko jaksaa kuivata tiet. alkukeväällä tie sulaa päiväksi ja jäätyy yöksi, tien huokosissa on suolaa joka sitoo vettä (ilmankosteudestakin) ja siitä se sitten lähtee, pinnoite nimittäin.
ja mitä huonommin uuden pinnoitteen tekee, niin sitä useammin sen saa korjata ja paikallinen urakoitsija saa rahaa...
"ei ole teoreettiasta, vaan juuri noin. Jenkkilässä myydään renkaita jopa 100.000 mailin takuulla! Mietipä sitä."
Mä vähän kelailin tuota sun knoppia, Ari...
Jenkkilässä myydään sellaisiakin renkaita joiden kulumis-indeksi on 800.
Omissa Nokian HakkaH:ssa luku on huimat 320 ja kuluuhan ne nopeasti. En tajunnut ostohetkellä kiinnittää asiaan huomiota. Ensi kerralla tajuan, mutta epäilen jo etukäteen vaihtoehtojen määrää.
Saisivat testeissä nostaa esiin kulutus-indeksejä. Ei paljoa lohduta testivoittajat, kun sulavat parissa vuodessa alle.
Suomalaisen tie- ja liikennepolitiikan pitkät perinteet perseilyssä ovat kunniassaan.
Aivan selvät trendit ovat autoilijoiden (äänestäjien) syyllistäminen, lyhytjänteisyys, välinpitämättömyys, ylimielisyys, vastuunpakoilu, sohlaaminen ja sählääminen ynnä muu, joka paikkaan sotkettava politikointi.
Voidaan sanoa että miljardien eurojen tierahoja on katsottu parhaimmaksi kylvää esimerkiksi EU:n kriisimaihin, joissa vieläkin tyhmemmät päättäjät ovat tehneet niillä ties mitä.
Ja kaiken tämän paskan keskellä joidenkin mielestä kaikista tärkeintä on kuitenkin nillittää nastoista.
Rape:
Huoh. Kuten varmaan tiedät, Saksassa teitä suolataan runsaasti. Talvella on usein lunta ja pakkasasteita. Moottoriteissä jyrkkiä mäkiä, joita rekkojen on päästävä ylös ja henkilöautoissa ei ole nastoja. Käyppä ihan piruuttasi paikalla ajelemassa ja kiinnitä huomiota millaisessa kunnossa asvaltti on. Ihan missäpäin Saksaa tahansa. Saatat ehkä tarkistaa käsitystäsi siitä, mikä teitä kuluttaa.
Rape:
Eli kärjistäen: teiden tuhoaminen pakolliseksi.
Suomalaisen ja saksalaisen asfaltin kulumisvertailusta on vaikea rajata pois muiden tekijöiden kuin renkaiden vaikutusta.
Mutta ihan suomalaisteksin tutkimukset ovat osoittaneet, että sekä nastat että suola lisäävät tien kulumista. Nastat enemmän, suola vähemmän, mutta selvästi merkittävästi.
Joudun myöntämään, että vaikka nastoilla ajankin, niin uuden sileän asfaltin hiljaisuus pistää miettimään, että siinä voisi olla riittävä syy lopettaa sekä nastojen että suolan käyttö?
Itse epäilen, että Suomessa päällysteen materiaaliin käytetään huomattavasti halvempia massoja kuin esim. Saksassa tai Japanissa. Täällä mennään periaatteella, rahat riittää halpaan aineeseen tai sitten ei päällystetä lainkaan. Tähän jälkimmäiseen kategoriaan putosi melkoinen määrä tiekilometrejä kun jo päällystettyjä teitä muutetaan sorateiksi. Päättäjät voi olla juntteja nasta, suolaus yms. asioissa mutta kuten niin monessa muussakin asiassa niin Suomessa euro-ohjaus on vahvoilla.
Muutama tuttu kaveri on asfaltti alalla ja heidän mielestään ei nykyisellä systeemillä tehty kestä, kun yritetään liikaa säästää materiaalin laadussa ja pinnoitteen paksuudessa.
Kaikki osa alueet vaikuttavat toisiinsa nastat, suola, kelin vaihtelut, raskaatajoneuvot, pinnoitteen laatu ja ym...
Varsinkin tuo tuleva raskaan puolen kokonaispainojen korotukset ovat kovia tielle ja sen takia peräkärryissä ei saa olla ykköspyöriä vaan pitää olla paripyörät, koska muutoin rasitus on 3 kertaista.
pete61:
suola ei itsessään rapauta teitä vaan jäätyminen+sulaminen-sykli. sama kuin jäätyneissä vesijohdoissa, sulaessa saattaa poksahtaa. saksassa sataa pääosin talvella vettä, jolloin vesi huuhtelee suolan pois ja nätimpänä kelinä tiet kuivuu. suomessa tälläinen pesuoperaatio puuttuu ja suola sitoo vettä niin että tiet on joko märkiä tai jäässä kunnes kevätaurinko jaksaa kuivata tiet. alkukeväällä tie sulaa päiväksi ja jäätyy yöksi, tien huokosissa on suolaa joka sitoo vettä (ilmankosteudestakin) ja siitä se sitten lähtee, pinnoite nimittäin.
ja mitä huonommin uuden pinnoitteen tekee, niin sitä useammin sen saa korjata ja paikallinen urakoitsija saa rahaa...
surffari:
Aivan. Joka kerta syklin toistuessa on myös helposta normaalista talvikelistä valmistettu mustaa jäätä.
"ei ole teoreettiasta, vaan juuri noin. Jenkkilässä myydään renkaita jopa 100.000 mailin takuulla! Mietipä sitä."
Mä vähän kelailin tuota sun knoppia, Ari...
Jenkkilässä myydään sellaisiakin renkaita joiden kulumis-indeksi on 800.
Omissa Nokian HakkaH:ssa luku on huimat 320 ja kuluuhan ne nopeasti. En tajunnut ostohetkellä kiinnittää asiaan huomiota. Ensi kerralla tajuan, mutta epäilen jo etukäteen vaihtoehtojen määrää.
Saisivat testeissä nostaa esiin kulutus-indeksejä. Ei paljoa lohduta testivoittajat, kun sulavat parissa vuodessa alle.
Suomalaisen tie- ja liikennepolitiikan pitkät perinteet perseilyssä ovat kunniassaan.
Aivan selvät trendit ovat autoilijoiden (äänestäjien) syyllistäminen, lyhytjänteisyys, välinpitämättömyys, ylimielisyys, vastuunpakoilu, sohlaaminen ja sählääminen ynnä muu, joka paikkaan sotkettava politikointi.
Voidaan sanoa että miljardien eurojen tierahoja on katsottu parhaimmaksi kylvää esimerkiksi EU:n kriisimaihin, joissa vieläkin tyhmemmät päättäjät ovat tehneet niillä ties mitä.
Ja kaiken tämän paskan keskellä joidenkin mielestä kaikista tärkeintä on kuitenkin nillittää nastoista.
Millaiset ominaisuudet noissa 100 000 mailin renkaissa mahtaa olla?