Mitä tuo käytännössä tarkoittaa, kun on autossa automaattinen maavarasäätö. Tulossa uusi opel astra wagon jossa tuo on, mutta selitystä siihen miten tuollainen toimii ei löydy edes opelin sivuilta.
Sitikoissahan on kyseessä ollut perinteisesti kaasunestejousituksesta, jossa maavara pysyy vakiona kuormituksesta riippumatta ja on myös säädettävissä. Tämähän on ollut käytössä jo DS-mallista lähtien, siis noin 50-vuotta.
[Teehuone muokkasi tätä viestiä 14.09.2006 klo 09:44]
Eiköhän se tämä "uutuus" ole tuo vuosikymmeniä Volvoissa ollut Nivomatin tapainen systeemi:
Kuinka monta vuosikymmentä sellainen on ollut Volvoissa ja missä niissä? Vastaavaa tekniikkaa on ollut melkein kaikilla automerkeillä ja taitaa olla Citroen ollut ensimmäinen tässä asiassa.
Mm Monroelta on saanut paineilmatehosteisia iskunvaimentimia usempiin autoihin.Omassani ja monissa muissakin 70-luvulla näkemissäni oli oma kompressori ja iskunvaimentimien jäykkyyttä ja perän korkeutta voi säätää ajaessa.Halvemmassa versiossa piti säätää ilmanpaine huoltoaseman ilmaletkulla.Melko hyvin toimivia ratkaisuja molemmat isommilla kuormilla ja asuntovaunua vedettäessä .
[salo-m muokkasi tätä viestiä 23.09.2006 klo 13:02]
Aivan oikein, vaikka mielestäni nimi on hiukan harhaanjohtava.Useammassa autossa on iskunvaimentimissa kuvaamasi toiminto, joka tosiaan vaatii pari töyssyä toimiakseen.Iskunvaimentimessa on erikoinen venttiilisysteemi joka pitää vakiokorkeuden akselilla.Toimii ja hyvin toimiikin,myös minun Maanantaissani. Se kompressorityyppi oli enempi lisäjousen korvike;enemmän kuormaa=enemmän painetta ja kun ei ollut kuormaa tai muuten tilanne vaati ,esim "maastoajossa!!,sai perän kokeammalle.Pari kertaa pumppasin itseni irti kinoksesta.Mahtaisiko sama onnistua nykyautoilla,Sitikalla ehkä
No ainakin vanhemmissa Omegoissa peränkorkeuden säätö hoidettiin ilmatyynyillä.
Eikös ilmajousi-sitikoissa ole aina ollut sellainen?
Monessahan on kyllä säädettävä, mutta automaattinen?
Tarkoittaisikohan että maavara pysyy vakoina kuormasta riippumatta?
Eiköhän se tämä "uutuus" ole tuo vuosikymmeniä Volvoissa ollut Nivomatin tapainen systeemi:
http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf
Auton takaosa siis pysyy tuon avulla vaaterissa kuormasta riippumatta.
Sitikoissahan on kyseessä ollut perinteisesti kaasunestejousituksesta, jossa maavara pysyy vakiona kuormituksesta riippumatta ja on myös säädettävissä. Tämähän on ollut käytössä jo DS-mallista lähtien, siis noin 50-vuotta.
(On vähän ulkopuolella aiheen )
Kumpiko tuli ensin ID vai DS? Itse muistelen että ID.
(Olen 57v)
Kyllä muistin aivan oikein DS tuli ensin. Varmistus asialle löytyy vaikka Automobile Citroën ry:n sivuilta http://www.citroenkerho.fi/.
"DS esiteltiin vuonna 1955 Pariisin autonäyttelyssä."
"Vuonna 1957 esiteltiin DS:stä riisutumpi versio jota kutsuttiin nimellä ID."
Ihan asian vierestä vielä: ranskalaisena sanaleikkinä ID lausutaan idée eli suomennettuna idea ja DS déesse eli suomeksi jumalatar.
Kuinka monta vuosikymmentä sellainen on ollut Volvoissa ja missä niissä? Vastaavaa tekniikkaa on ollut melkein kaikilla automerkeillä ja taitaa olla Citroen ollut ensimmäinen tässä asiassa.
Vuonna 1954 on saanut Citroën Traction Avant 15 H-malliin taka-akselin kaasunestejousituksen automaattisella maavaran säädöllä.
Mm Monroelta on saanut paineilmatehosteisia iskunvaimentimia usempiin autoihin.Omassani ja monissa muissakin 70-luvulla näkemissäni oli oma kompressori ja iskunvaimentimien jäykkyyttä ja perän korkeutta voi säätää ajaessa.Halvemmassa versiossa piti säätää ilmanpaine huoltoaseman ilmaletkulla.Melko hyvin toimivia ratkaisuja molemmat isommilla kuormilla ja asuntovaunua vedettäessä .
Minulla on ollut tämä taka-akselille vaikuttava automaattinen maavarasäätö sekä aiemmassa Ford Mondeossa että nykyisessä Volvo V70:ssä.
Mielestäni molemmissa tämä toimii siten, että auto pitää ajaa johonkin "töyssyyn", jotta jousitus ja iskunvaimennus antaa ylöspäin myöden.
Korin heilahduksen ylimmästä kohdasta alas laskeutuessaan tämä "automaattinen maavarasäätö" hakee uuden asennon, joka pitäisi olla sitten vakio.
Eli jos kuormaa autonsa täyteen ja ajaa hissun kissun määränpäähänsä, ei automatiikka nosta koria vakiokorkeuteen.
Automatiikka liittyy ilmeisesti iskareihin, eikä siinä ole erikseen kompressoria.
Vanhemmissa Volvoissa on kyllä kompressoreja joilla säädetään ilmanpaineella takapään korkeutta, samoin Pontiacin tila-autoissa.
Aivan oikein, vaikka mielestäni nimi on hiukan harhaanjohtava.Useammassa autossa on iskunvaimentimissa kuvaamasi toiminto, joka tosiaan vaatii pari töyssyä toimiakseen.Iskunvaimentimessa on erikoinen venttiilisysteemi joka pitää vakiokorkeuden akselilla.Toimii ja hyvin toimiikin,myös minun Maanantaissani.
Se kompressorityyppi oli enempi lisäjousen korvike;enemmän kuormaa=enemmän painetta ja kun ei ollut kuormaa tai muuten tilanne vaati ,esim "maastoajossa!!,sai perän kokeammalle.Pari kertaa pumppasin itseni irti kinoksesta.Mahtaisiko sama onnistua nykyautoilla,Sitikalla ehkä
Mikä se Maanantai oikein on?
Maanantai=monday=mondeo.Nykymaanantaini on vm-02 V6 farkkughia.Oli pakko ostaa kun halvalla sai, ei pahempia murheita,vielä.