VW vuoden kalkkuna Saksassa

40 kommenttia
«1

Jakoketjun venymisen aiheuttaman moottorituhon ansiosta:



http://www.autobild.de/bilder/die-moehren-des-jahres-2013-4500273.html#bild1|ref=http://www.autobild.de/artikel/kummerkasten-bilanz-2013-moehren-des-jahres-4500297.html



Volkkarista on näemmä tulossa hyvää vauhtia uusi takavuosien Opel. Tosin markkinointiosasto hoitaa hommansa Opelia paremmin, koska suuri yleisö ei näistä ongelmista tiedä mitään, samoin kuin autolehdistökään:



http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/01/04/volkkarin-dsg-vaihteiston-menetetty-maine/201317540/30









  
  • TMU80:

    Volkkarista on näemmä tulossa hyvää vauhtia uusi takavuosien Opel. Tosin markkinointiosasto hoitaa hommansa Opelia paremmin, koska suuri yleisö ei näistä ongelmista tiedä mitään, samoin kuin autolehdistökään:




    Tuosta suoraan asiaan.



    http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/01/04/volkkarin-dsg-vaihteiston-menetetty-maine/201317540/304

      
  • Opelin ongelmat aikoinaan oli todella pieniä verrattuna VW-konsernin tuotteiden nykyisiin laatuongelmiin.



      
  • Niin, Opelissa kustannuksia kertyi pikkuhiljaa... tässä muutamia omakohtaisia kokemuksia (Vectra-A):

      - vesipumppu alkoi vuotaa nestettä maahan ilman mitään ennakkovaroitusta todella ripeään tahtiin - tulpanjohtoja sai ostaa kuin pollelle heiniä - tulpat pyörivät itsekseen löysälle - jarrulevyt ruostuivat, takajarrut puolsivat, käsijarrun teho onneton - etutukivarret liian kevytrakenteiset (vääntyivät kieroiksi) - "koiranluita" piti uusia usein - jarrurummut (takana) jäätyivät talvella jumiin - umpiot päästivät kosteutta sisälle -> koko umpio vaihtoon - moottori paskansi öljyä päälleen - joutokäynti seilasi ja vikavalo syttyili (vikaa haettiin useassa huollossa kuukausien ajan)


    Ehdin ajella jotain 70000km ja sitten tuon vikavaloepisodin aikana mulle riitti. Mutta joo, myönnetään, vaihdelaatikossa ei ollut mitään vikaa koko aikana.

      
  • Naurettavaa vetää tähänkin asiaan mukaan 25 vuotta vanhojen Opeleiden (A-vectra) ongelmia.

    Nyt puhutaan nykyautoista.



    Naapurini juuri vaihtoi 50tkm ajetun Touranin pois.

    Osti 100 000km ajetun S-maxin tilalle.

    Sanoi, että luojan kiitos ei ollut DSG, ei olisi huolittu vaihdossa ollenkaan.



    VW:n nousu ja (t)uho. That's it.

      
  • Opel on nykyään nostanut laatuaan huomattavasti, mutta edelleen tuota 90-luvun huonoa laatua muistellaan ja maineesta on vaikea päästä eroon. Minulla oli uutena hankittu vm. 2000 Vectra B kolme vuotta käytössä ja ei siinä sinä aikana ollut mitään vikaa. Sulake paloi kerran ja kojelauta alkoi rämistä alle vuoden käytön jälkeen, muuten viaton peli.



    Olen ymmärtänyt, että Audissa ei samassa määrin ole ollut ongelmia kuin VW:ssä noiden DSG-vaihteistojen kanssa. Korjatkoon joku, jos on muuta tietoa.

      
  • Eipä ole ongelmat kuitenkaan vaikuttaneet Volkswagenin myyntilukuihin.

      
  • A-utoilija:

    Opel on nykyään nostanut laatuaan huomattavasti, mutta edelleen tuota 90-luvun huonoa laatua muistellaan ja maineesta on vaikea päästä eroon.




    kyllä se laatu oli vielä 2000 luvun alussaki aika luokatonta (vectra c)



      
  • Olen ymmärtänyt, että Audissa ei samassa määrin ole ollut ongelmia kuin VW:ssä noiden DSG-vaihteistojen kanssa. Korjatkoon joku, jos on muuta tietoa.




    Ongelmat koskevat Volkkarin 7-pykäläistä DSG laatikkoa. Audi A3:een pohjautuvissa ja sitä pienemmissä Audeissa on käytetty samaa vaihteistoa, joten olettaa voisi, että ongelmat koskevat myös näitä Audeja. Niin suurta haloota ei ehkä ole tullut, koska myyntimäärät lienevät aika paljon pienempiä kuin Volkkarilla. Tosin en tiedä onko Skodankaan osalta niin suurta haloota ollut.



    Suuremmissa Audeissa ei käytetä kyseistä laatikkoa. Myöskään Volkkarin (ja sisarmerkkien) tehokkaammissa malleissa käytetyssä 6-pykäläisessä DSG:ssä ei ole käsittääkseni ollut ongelmia.

      
  • GTamv:

    A-utoilija:
    Opel on nykyään nostanut laatuaan huomattavasti, mutta edelleen tuota 90-luvun huonoa laatua muistellaan ja maineesta on vaikea päästä eroon.


    kyllä se laatu oli vielä 2000 luvun alussaki aika luokatonta (vectra c)




    Olisiko ero siinä, että Volkkarin ongelmat koskevat lähinnä yhtä vaihteistoa ja jossain vaiheessa joitain moottoreita. Volkkarin muutamat ongelmat ovat siinä mielessä kiusallisia, että ne ovat melko kalliita korjata.



    Käsittääkseni 90-luvun Opelit eivät toimineet miltään osin, vaan niissä hajosi lähes kaikki mahdollinen. Tämän lisäksi ne ruostuivat käsiin. Sitä en sitten tiedä, miksi Opel ei oikein vieläkään mene kaupaksi. Periaatteessa tuote on kunnossa ja mielestäni muotoilukin on ihan kohdallaan. Eivät Opelit testivoittajia vastaan pärjää, mutta toisaalta muotoilu on (mielestäni) paljon onnistuneempaa, kuin esimerkiksi VW:n tuotteissa.

      
  • Omasta mielestäni Ajattelija on oikeassa. ( Siis tämä alkuperäinen nimimerkki )

    Opelin kaikki mallit kärsi laatuun liittyvistä ongelmista. Ei vain Vectra. Oppirahat itsekkin maksoin Kadetin muodossa.



    Olen sitä ikäluokkaa että sai joka lehdestä lukea Opelin testivoitoista ; )



      
  • Jokseenkin huvittavaa tämä keskustelu vw laadusta tai oikeammin sen puutteesta. Vw omistajat ja myyjät kovasti kääntävät keskustelua tyypillisesti opelin menneisyyteen. Juuri tähän taitavaa harhautukseen taitaa koko vw laatu perustua! :sunglasses: :lol:

      
  • Pysytään tässä päivässä vaikka totuus koskisi kovasti.



    Volkkari se valittiin vuoden kalkkunaksi ei Opel liity siihen mitenkään. Volkari konsernin tuotteet ovat niitä laaduttomia romuja tänä päivänä eivät Opelit. :lol: :lol:

      
  • Tässä ilmeisesti haettin sitä, että Opel on esimerkki miten voi käydä jos asioita ei korjata ajallaan. Tuskin kukaan on VW Groupin ongelmia kiistänyt. Korkealta tullaan monesti alas....Ja lujaa.

      
  • vernon vili:

    Tässä ilmeisesti haettin sitä, että Opel on esimerkki miten voi käydä jos asioita ei korjata ajallaan. Tuskin kukaan on VW Groupin ongelmia kiistänyt. Korkealta tullaan monesti alas....Ja lujaa.




    VW-konsernin maineen korjaaminen voi siis kestää Opelin kokemuksien perusteella yli 20 vuotta.



      
  • Quu..:

    Mitähän opelixi tähän sanoisi jos ei olisi heivattu pihalle?




    Mistä ihmeestä sait päähäsi, että minut olisi pihalle heivattu? Kyllä minä täällä edelleen vierailen, mutta paljon vähemmän ja vielä vähemmän jaksan puuttua sinun kaltaistesi sekopäiden kirjoitteluun. Totesin sen jo kauan sitten olevan täysin ajanhukkaa, kunnes lääketiede löytää ratkaisun ongelmiinne.

      
  • Mitä nuo tarinat on ooppelin huonosta laadusta. Muistelen että moni kaveri ajeli f-astralla ja a-vectralla ilman suurempia murheita kunnes kori mätäni alta, noin puolimiljoonaa. Oma muistikuva opelista on idioottivarma yksinkertainen tekniikka mutta ruostuva kori.



    1998 G-astra hyppäsi heti parhaaksi autoksi korroosion keston suhteen ja tekniikka kesti hyvin sen 250 tkm kun autoa pidin.

      
  • Jos Opel ei kelpaa esimerkiksi, miten myynnille (lopulta) käy kun laatutaso pidetään hyväksyttävän alapuolella, voi tutkia vaikkapa Renaultin myyntilukuja noin vuodesta 2005 alkaen. Merkin markkinaosuus tällä hetkellä n. 1%.

      
  • Opelixi:

    (tällä kertaa Quu:lle) ...vielä vähemmän jaksan puuttua sinun kaltaistesi sekopäiden kirjoitteluun. Totesin sen jo kauan sitten olevan täysin ajanhukkaa, kunnes lääketiede löytää ratkaisun ongelmiinne.




    Noinhan sinä jaksat tyylillesi uskollisena toistaa. ritsan kanssa kahdestaan olette ainutlaatuisen törkeästi henkilöön meneviä olleetkin.



    Mikään ei muutu näköjään osaltasi...

      
  • Työsuhdeautoina monet volkkarit DSG:llä on ollut suosittuja. Silloinhan riskit on käyttäjän kannalta aika pienet. Erään tutun työpaikalla on iso määrä autoja jotka firma omistaa itse. Volkkari on kuulemma suositellut DSG paketin vaihtoiäksi 125000km. Firman autoilla on tyypillisesti ajettu vajaa pari sataa tonnia joten DSG on hankintakiellossa. Lisäksi öljynvaihtovälit on lyhennetty jotta hihnat saadaan tarkistettua useammin. Tämä kaikki on melkoinen ongelma firmalle kun kustannukset nousevat rajusti. Leasing-firmoilla on sama ongelma, kululaskelmat sopimuskaudelle eivät pidä paikkaansa ja sokerina pohjalla on heikentynyt jälleenmyyntiarvo.

      
  • Sehän on autonvalmistajien intressissä että autot kestää vain sen 10 vuotta, kauppa käy paremmin kun autot valmistetaan kertakäyttötuotteiksi.

      
  • andertz:

    Sehän on autonvalmistajien intressissä että autot kestää vain sen 10 vuotta, kauppa käy paremmin kun autot valmistetaan kertakäyttötuotteiksi.




    Volkkari on vaan vetänyt överiksi ja tehnyt autoja joiden tekniikka kestää pahimmissa tapauksissa alle 2 vuotta.



    10 vuoden kesto on VAG omistajien märkä uni.

      
  • andertz:

    Sehän on autonvalmistajien intressissä että autot kestää vain sen 10 vuotta, kauppa käy paremmin kun autot valmistetaan kertakäyttötuotteiksi.




    Kertakäyttöisyys ajattelu on muistaakseni tuotu johdon taholta julkisuuteen VW-konsernin kohdalla, mutta onko kuitenkaan muiden autonvalmistajien? En ainakaan muista näin tapahtuneen. Ja koskeeko tuo muita, kuin VW-konsernin kansanautoja?

    Tuota ei kai voi yleistää esimerkiksi mihinkään Audeihin vai voiko? Nämä kun jakavat laajasti eri tekniikkaa.



    Ja jos otetaan tuo mainitsemasi 10 vuoden kestävyys niin ei se oikein päde jos oletus on että DSG-paketilla ajetaan vuodessa tuo Jorman mainitsema 125tkm vuodessa. Silloin tuo DSG menee sanamukaisesti (kertakäyttöinen) ensimmäisenä vuotena vaihtoon. Ei ihme, että tuota pakettia karsastetaan jo yleisesti tahoilla (firmat) joissa kilometrejä kertyy runsaasti. Jälleenmyyntiarvokin on todella heikentynyt, se on fakta.

      
  • Monet autonomistajat ei ole tottuneet isoihin (esim. yli 1000e) kustannuksiin jotka tulee autoon jo reilun sadan tonnin ajon jälkeen. Monissa dieseleissä on hiukkasloukun vaihto huolto-ohjelmassa esim. 120 000km. Esim. V50 1.6D. Leimaa huoltokirjaan ei tule ilman vaihtoa.

    Nyt jos samoihin kilometrimääriin ehdotaan toiseen autoon vaihdelaatikkoremppaa, niin aika arkaan paikkaan iskee.

    Ennen tällaisia saattoi odottaa kun autolla on taivallettu 300-400 tonnia ja piti alkaa miettiä kytkinremppaa. Nyt joissain autoissa kaksoismassan vaihto on edessä 150-200 tonnia. Moottori pois jne ja kustannukset on helposti pari tonnia. Nämä kaikki vaikuttaa käytetyn hintaan jos ostaja yhtään tietää mitä on ostamassa.

      
  • tracktest:

    Saksalaisten suosikkiautosta paisui suuri huijaus.

    http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/01/25/saksalaisten-suosikkiautosta-paisui-suuri-huijaus/20141194/304




    Kiinnostavinta tässä on se, mihin oikeasti on pyritty.



    HS: "Ramstetterin tarkoituksenaan oli nostaa ja parantaa lukuja, jotta jo valmiiksi tärkeä palkinto saisi lisää painoarvoa. Nyt on vielä epäselvää, kuinka paljon manipuloidut äänestysluvut ovat muuttaneet tuloksia. Viestintäjohtaja toimi myös autolehti Motorweltin päätoimittajana."



    Onko peruste todellinen vai suojellaanko siinä mahdollisesti ääniä ostaneita valmistajia? Jos autovalmistajat ovat mukana pelissä, tapauksesta muodostuu erittäin kiinnostava. Yhdenkään firman toimintajärjestelmä ei salli lahjontaa.

      
  • Rahaa puhuu ja säännöt ei tunnu olevan samat kaikille.

    Onhan se huvittavaa, että esim. joku Chevrolet SS saa tyyppimerkintänsä perusteella vientikiellon Israeliin, mutta itsensä aatun nimeämä ja hänen käskystään perustetun pajan tuote saa ADAC:kin polvilleen :smile:

    Kukin uskoo sitten testituloksia ja tilastoja miten haluaa.

      
  • Kuinkahan kuranttia kamaa ovat ADAC:in tiepalveluraportit ja jäsenkyselyistä koostetut tyyppivikalistat?



    Noita kahta suomalainen (auto)lehdistö käyttää lähteinään kirjoittaessaan mitkä autot jäävät tielle ja mitä tyyppivikaa on missäkin autossa yms.

      
  • Eikös noita vuoden autoja valita monen eri tahon osalta, eikä käsittääkseni ADAC ole se taho, jota Suomessa eniten mainostetaan. Itse en ole noista valinnoista juurikaan kiinnostunut edes, enkä usko että valinta kovin monia auton ostajia muutenkaan kiinnostaa. Ilmeisesti kuitenkaan tuloksia ei vääristelty, vaan lähinnä äänien kokonaismäärää.



    Mutta se olisikin sitten toinen juttu, jos ovat vääristelleet muita lukuja, kuten tyyppivikoja.

      
  • Olenkin ihmetellyt miten vain ADACin vikatilastoissa on Audin vikaherkkyys ollut tyydyttävää kuin muissa vastaavissa se on ollut heikkoa.



      
  • Weša:

    Olenkin ihmetellyt miten vain ADACin vikatilastoissa on Audin vikaherkkyys ollut tyydyttävää kuin muissa vastaavissa se on ollut heikkoa.




    Trolli se jaksaa päivästä toiseen jankuttaa tuota samaa.Laitatko vaikka linkkiä niistä tutkimuksista, joissa Audi on pärjännyt heikosti. Mitenkäs esimerkiksi USA:n Consumer Reports? Tai Suomen ja Ruotsin katsastustilastot?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit