Jo ensi vuonna sähköautolla pääsee yhdellä akunlatauksella nykyiseen verrattuna kolminkertaisen matk

14 kommenttia

Iltiksen uutisen mukaan on keksitty semmoinen akku sähköautoon, että yhdellä akunlatauksella voi esimerkiksi Teslalla ajaa 1500 km. Uudella akkuteknologialla sähköauton toimintasäde kolminkertaistuu.



http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288666065691.html?pos=ok-trm-auto

  
  • Akkujen kehittäjät ovat yleensä kovin optimistisia tuotteitensa kehityksestä.



    Kalvotyyppisissä akuissa voisi olla ideaa koska niitä voi muokata, ovat kevyitä ja turvallisia.



    Aika näyttää kuinka akkujen kehityksessä käy, mutta selvää kehitystä joka tapauksessa tarvitaan sähköautojen akkuihin.

      
  • Akut ja niihin liittyvä tekniikka kehittyy, sehän on selvä.

    Suomessa sitten kannustetaan ostamaan näitä sähköhärpättimiä suurin määrin kunnes käyttäjäkuntaa on riittävästi.

    Sitten verottaja keksii mm. pakollisen akku-veron tai töpselitaksan ja taas kupataan rahaa autoilijoilta.

    Sitten siinä käy pikkuhiljaa tällä tapaa, kun jostain pitää säästää:

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288666265895.html



      
  • Ford S-Maxiin piti ostaa kesärenkaat mutta kun paras tarjous oli vähän yli 700 euroa niin jäi renkaat ostamatta. Kuulemma oli kanssa harvinainen rengaskoko.

      
  • Kesärenkaiden hintaa en ole seurannut, mutta TM:n talvirengasvertailusta olen tallentanut kolmen yleisimmän rengasmerkin eurohinnat.



    Hinnat vuodelta 2001-2008 on listahinta ilman asennusta ja vuodesta 2009 alkaen keskihinta asennettuna. Rengassarja.



    Vuosi/ Koko / Nokia/ Michelin/ Continental



    2001 / 195/65 R15 / 724 / 656 / 672

    2002 / 195/65 R15 / 745 / 656 / 673

    2003 / 195/65 R15 / 782 / 656 / 702

    2004 / 185/65 R15 / 686 / 534 / 645

    2005 / 205/55 R16 / 1069 / 952 / 1027

    2006 / 205/55 R16 / 1069 / 981 / 1071

    2007 / 205/55 R16 / 1103 / 1013 / 1074

    2008 / 205/55 R16 / 1137 / 1054 / 1105

    2009 / 205/55 R16 / 700 / 650 / 650

    2010 / 205/55 R16 / 750 / 750 / 750

    2011 / 205/55 R16 / 800 / 750 / 800

    2012 / 205/55 R16 / 800 / 850 / 800

    2013 / 205/55 R16 / 850 / 800 / 800

      
  • Rengas keskustelu nyt ei kuulu tuon otsikon alle ollenkaan. Huh huh.



    En usko ensi vuonna päästävän sähköautolla sentään viisinkertaista matkaa tämän hetken tilanteeseen verrattuna.

      
  • Mitään järkeähän ei ole rakentaa autoon akkuja joilla pääsee 1 500 km, 500-700 alkaa olla maksimi mitä tarvitaan. Muut tilanteet ovat todella harvinaisia eikä sitä promillea varten kannata painoa lisätä tolkuttomasti koska se syö matkaa. Sähköauto toimii erittäin hyvin yön yli latausajatuksella kunhan sillä pääsee päivittäiset ajomatkat ilman ongelmia. Tai pienellä stopilla latausasemalla pidemmät lomareissut.

    Mielenkiinolla kuitenkin odotellaan milloin tuo teknologia saadaan testattua ja autohin, veikkaisin että 5 vuotta menee jos lupaukset ei muuten ole tuulesta temmattuja.

      
  • 1500 km:n "normimatka" tarkoittaa noin neljää sataa kilometriä Suomalaisessa talvisäässä.

      
  • LMJ, oletko koskaan ajanut sähköautolla ylipäätään tai ajanut talvikelissä sähköautolla. Jos olet niin tiedät että tuo lausumasi on BS. Voin minäkin repiä otsikoita että pakkasella bensa-auton kulutus lisääntyi 300 % yli normin jos en sitä osaa käyttää.

      
  • Autopiltti testasi sähköautoja Keski-Euroopan talvessa parin-kolmen asteen pakkasessa.



    Toimintamatkat (akkukapasiteetti):

    Tesla 206,9 km (85 kWh)

    Nissan 69,1 km (24 kWh)

    BMW i3 61,4 km (21,6 kWh)

    Mitsu i-MiEV 61,3 km (16 kWh)

    Renault Zoe 58,9 km (22kWh)



    Jos Suomen oikeissa pakkasissa (-20...-40´C) pitäisi autossa tarjeta ilman pilkkihaalaria ja nähdä vieläpä ikkunoista ulos, kuinka lyhyitä nuo matkat mahtaisivat ollakaan? Ei taitaisi 12V:n apuvirtakaan kanssa-autoilijoilta auttaa tienposkeen hyytyneen sähköauton kuljettajaa. :xmas:

      
  • catmirri:

    LMJ, oletko koskaan ajanut sähköautolla ylipäätään tai ajanut talvikelissä sähköautolla. Jos olet niin tiedät että tuo lausumasi on BS. Voin minäkin repiä otsikoita että pakkasella bensa-auton kulutus lisääntyi 300 % yli normin jos en sitä osaa käyttää.




    Parissa muussakin testissä on päädytty tuollaiseen tulokseen FARwd:n mainitsemassa Autoboldin testissä. Itse en ole kokeillut kylmän kelin käyttösädettä sähköautolla, mutta sinä ilmeisesti olet. Millaisiin käyttösäteisiin sinä olet päässyt?

      
  • Yritin jossain vaiheessa kaivaa tuota AutoBild:n lehteä nähdäkseni miten testi on tehty sillä koskaan, todellakaan koskaan enkä missään kelissä ole päässyt lähellekään tuota kulutusta, 412 Wh/km. Norminmukainen on 180 johon pääsee helpolla, jopa reilusti alle. Olen itse ajanut 90 km kulutuksella 136 Wh (tästä on kuvakin jos joku epäilee) kun ajaa säästöliekillä, ilman lämmitystä, rekkavauhtia jne eli neljänneksen alle "EU-kulutuksen". En tiedä pystyykö samaan polttomoottorilla, epäilen.

    Normiajossa moottoritiellä ja kaupungissa kulutuslukemat ovat jossain 210 tasolla eikä keli vaikuta paljoakaan, pahimmillaan on tainnut olla samalla reitillä 260 Wh luokkaa ja silloin on saanut antaa kenkää ihan huolella ja väistellä tutkia.

    En tiedä miten tuohon kulutuslukemaan on päästy mutta hiukan epäilen otsikkohakuisuutta. Jos kylmällä akulla lähtee kovassa pakkasessa (ei siis latauksesta), pitää lämmitystä + 25 asteessa jne, voi ehkä päästä jonnekin 300 lukemiin mutta tuo testitulos vaikuttaa päivittäin Teslalla ajavalle aivan käsittämättömältä. Kokeilin juuri pienen pätkän mihin pääsee kulutuksessa jos vetää hana pohjassa pienillä teillä koko ajan, 380Wh ja meininki oli kuin rallissa. En todellakaan käsitä AutoBildin tulosta, miten se on saatu aikaiseksi.

    Odotan että Tesla saadaan TM talvitestiin ensi vuonna koska minusta se on paras talviauto koskaan, ilmalämpöpumppu antaa lämpöä välittömästi ja sen voi napauttaa päälle kännykästä eli lämmittää kabiini verkkovirralla muutama min ennen lähtöä. Luistonesto on myös lumella ihan omaa luokkaansa, takavetoiseksi autoksi. Tuulilasi testasi auton -15 pakkasessa talvirenkain, kiihtyvyys 0-30 km/h sama kuin Audi R8 V10 kesäkelissä. Se kertoo jotain sähkömoottorin eduista.



    Kun nykyään joutuu ajamaan jotain normiautoa, tuntuu kuin palaisi 25 vuotta takaisin ajassa, se melu, ei nettiradiota, internettiä, ei energian talteenottoa yms tuntuu takapajuiselta. Suosittelen testaamaan, muuttuu ajatukset sähköautoista aika nopeasti. Kyllä, kallis vielä mutta melkein 70 kEUR halvempi kuin BMW M5 ilman valtion tukeakin. Ja käyttö on halpaa, ei huoltoja, 100 km maksaa noin pari euroa eli about litran bensaa........

      
  • FARwd:

    Autopiltti testasi sähköautoja Keski-Euroopan talvessa parin-kolmen asteen pakkasessa.

    Toimintamatkat (akkukapasiteetti):
    Tesla 206,9 km (85 kWh)
    Nissan 69,1 km (24 kWh)
    BMW i3 61,4 km (21,6 kWh)
    Mitsu i-MiEV 61,3 km (16 kWh)
    Renault Zoe 58,9 km (22kWh)

    Jos Suomen oikeissa pakkasissa (-20...-40´C) pitäisi autossa tarjeta ilman pilkkihaalaria ja nähdä vieläpä ikkunoista ulos, kuinka lyhyitä nuo matkat mahtaisivat ollakaan? Ei taitaisi 12V:n apuvirtakaan kanssa-autoilijoilta auttaa tienposkeen hyytyneen sähköauton kuljettajaa. :xmas:




    Minussa on se huono puoli että en usko ihan kaikkea mitä tuupataan vaan testaan itse, omilla spekseilläni ja sitten teen päätökset. Oletko FARwd ajanut koskaan sähköautoa? -40 asteessa diesel auto tuskin edes käynnistyy joten siitäkin voi repiä huumoria jne. Itse olen ajanut sähköautoa todella kylmissä keleissä ja se on edelleen paras koskaan ajamani auto kokonaisuutena. 4WD tulossa joten se varmaan on seuraava hankinta.

      
  • "Testien mukaan toimintamatkaa pakkasella voidaan venyttää muutamilla kymmenillä kilometreillä, jos auto lämmitetään etukäteen." Niinpä, jos auto edes osaa hiukan käyttää ongelmaa ei ole, ainakaan itselläni ollut koskaan. Jos Leafin luku oli 73 km ja siihen laitetaan muutamia kymmeniä kilometrejä lisää, jokainen tajuaa mitä pitää tehdä. Auto ja akku lämpimäksi verkkovirralla ennen liikkeelle lähtöä jolloin kelin vaikutus on hyvin pieni. Jos vielä pitää kabiinin lämmöt tasolla 18 astetta ja istuinlämmityksen päällä, uskallan väittää ettei matka alene kuin max 15 %.



    Tässä käytännön testi, Amerikan halki sähköautolla, alimmillaan -20 C, matkaa 5 500 km ja aikaa 76 tuntia. Ajamiseen karkeasti 60 tuntia ja latauksiin 16.

    www.teslamotors.com/blog/cross-country-rally-numbers

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit