Useampi vuosi sitten hankin navigointilaitteen autoon.
Karttapäivityksiä siihen ei enää saa.
Onko älykännyköistä tai tableteista navikointilaitteen korvaajaksi? Onko niihin asennettavissa ohjelmia, joissa on myös ääniohjaus.
Kokeilin eilen tabletilla ja siinä oleva ohjelma kuljetti vain pientä merkkiä reitin päällä. Mitään ääniohjausta ei ollut.
Eli siitä ei ole apua yksin ajellessa.
Ohjelmia on vaikka kuinka paljon. TomTom, Navigon (maksullisia) ym. Kai niitä löyty ilmaisiakin mutta maksulliset ovat täysin vastaavia navigaattoreiden kanssa.
Eli ohjelmistokauppaan vaan selailemaan....
Syrjäseudulla 3G kuuluvuus on heikkoa ja ainakin minun DNA:n liittymässä todella olematonta jopa isojen pääteiden varsilla. Siten navigointi-ohjelma offline kartoilla on aika pakollinen varuste. Tämä rajaa Googlen oman (kohtuu hyvän) vakionavigoinnin pois laskuista.
En ole löytänyt Androidille ilmaiseksi hyvää navigontia, vaikka ohjelmakaupassa niitä on vaikka kuinka. Jokaisessa ohjelmassa on jokin paha puute, toimii todella hitaasti, rumat/sekavat kartat tai käytettävyys järkyttävä. Maksulliset ovatkin jo parempia. Paljon on tullut noita testattua Android-tabletilla ja suosikiksi on valikoitunut Sygic https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sygic.aura
Nokian asiakkaat (kuten minä saavat luurissa vakiona aivan ykkösluokan navigoinnin. Ei taida löytyä parempaa edes rahalla muille alustoille. Kartat ovat harvinaisen selkeät, koko maailman maat ladattavissa, ilmaiset päivitykset ja itse navigointi-algoritmit toimivat loistavasti. Tuolla Lumian navilla on tullut kierrettyä kesälomilla Eurooppaa useampi vuosi ja kymmeniätuhansia kilometrejä ilman eksymisiä tai ongelmia.
Kiitokset vastauksista.
Minulla on käytössä Asus Nexus7 tabletti, ensimmäinen malli. Simm-korttia siinä ei ole, mutta GPS näkyy toimivan.
Ohjelmia tuntuukin olevan runsaasti.
Toimiiko tuossa "no-kian" suosikissa äänet tai jossain toisessa ohjelmassa.
Pitäisiköhän vielä Nokialainenkin hankkia.
En kyllä edes muista, että olisin löytänyt mykkiä navigointi appseja Androidille. Kyllä ne kaikki osasivat ääneen opastaa, puutteet olivat ihan muualla. Sygic osaa toki puhua. Nexus 7 tabletti minullakin.
Kannattaa metsästää sovelluskaupasta jotain ilmaista kokeiluversiota, jotta pääsee tuntumaan, että onko ohjelma sellainen mitä toivoo. Hyvä on myös etsiä testejä ja arvosteluja netistä ja/tai lehdistä.
Kalliitahan nuo navigointisoftat tai niiden kartat ovat, kun vertaa miten halpoja monet muut mobiiliohjelmat ovat. Samalla rahalla saa ostettua vähänkäytetyn Lumian tai pienellä lisäsijoituksella jopa uuden kaupasta.
Nokian navigointi oli minulle se tärkein syy ostaa Lumia, enkä ole siihen pettynyt. Onhan tuo luurikin ihan hyvin tehty, monesti pudottanut Noksun asfaltille ja vain pientä naarmua nurkassa. Kestävä runko.
Eiköhän tämä ala valkenemaan.
Naviasiat ovat jääneet taka-alalle joksikin aikaa.
Pitää testailla tuota äänen esillesaamista Nexuksella.
Niissä Nokialaisissa kuin kai muissakin älypuhelimissa on kaiketi GPS-ominaisuus.
16/2012 TM:ssä näkyykin olevan testi:
Puhelimet autonavigaattorina.
Pitää perehtyä.
mhj:
Google Mapsin (eli Androidin vakio)navigointitoiminto ääniopastuksineen vaatii nettiyhteyden. Karttoja voi melko hankalasti ladata muistiin pienehkö alue kerrallaan, mutta tuo aineisto ei sisällä navigointitietoja.
Wifi-tabletille voi järjestää nettiyhteyden autoon kännykän mobiilidatan kautta tekemällä siitä väliaikaisen wifi-hotspotin (vakio-ominaisuus esim. Androideissa ja Lumioissa). Tämän huono puoli on se, että tabletti voi tehdä esim. turhia sovelluspäivityksiä mobiilidatan kautta, koska se ei tiedä käyttävänsä tosiasiallisesti mobiilidataa. Jos datansiirto ei nosta kännykkälaskua, niin tästä ei ole haittaa.
Toisaalta jos tuollainen kännykkä on samalla mukana, sitä voi käyttää itsessään navigaattorina. Tabletissa on toki tarkoitukseen paremmin sopiva iso näyttö.
Kiitos lisätiedoista.
Pakko kysyä vielä.
Eli onko niin, että älykännykän ja tabletin käyttö navina ei toimi kuten navilaitteen. Tarkoitan sitä, että navilaite saa paikkatietonsa satellitista ja toimii siihen ladatun kartta-aineiston pohjalta.
Mutta nuo muut vaativat lisäksi maksullisen yhteyden.
Älyluureihin/tabletteihin saa kahdenlaisia navigointi sovelluksia. Osa sisältää etukäteen koneeseen ladattavat kartat ja toimii siten ilman dataliikennettä ja on ilmainen myös ulkomailla. Täten toimii esim tuo Nokian navigointi. Tällainen sovellus on juurikin kuten se perinteinen "oikea" navilaite, kartat on valimiina, vain GPS sijainti tieto niin mennään. Mitän muita maksuja ei tule missäänpäin maailmaa. Edes SIM korttia ei tarvita, puhelin voi olla vaikka vain navigaattori käyttöä varten.
Toiset ohjelmat lataa kännykän dataliittymän kautta jatkuvasti karttadataa, joka toki säästää levytilaa puhelimessa, mutta huonon yhteyden seuduilla tulee hankalaksi käyttää kun yhteys pätkii. Ulkomailla tällainen navigointi on todella kallista, koska siellä datayhteys hinnoitellaan kalliimman mukaan. Suosittelen katsomaan sellaista navigointi ohjelmaa, joka tarjoaa mahdollisuuden ladata kartat muistiin, eli nk. "offline" navigointi.
Nyt selkis lopullisesti.
Ja kiitokset kaikille vastauksistanne.
Omakohtaisia kokemuksia Noksunavista:
Viime aikoina käyttö jäänyt vähälle, koska se on niin monta kertaa aiheuttanut ongelmia.
Viimeisimmällä kerralla ajatti ruuhkaisempaa, ja ainakin ajallisesti pidempää reittiä.
Toiseksi viimeisellä kerralla ajatti ympyrää.
Kartat olleet uusimmat ja säädötkin kohdillaan, mutta kun ei. Ei näytä nopeuskameroita enää jostain syystä, eikä näytä esim. huoltsikoitakaan.
Minusta luuri sopii kokonsa puolesta paremmin naviksi kuin tablu. Siihen sai navityylisen imukuppitelineen tuulilasikiinnitystä varten. Tablua ei lasiin paljoa kiiinnitellä...
Androidille on satoja ilmaisnaveja. Itse olen käyttänyt NavFree-nimistä ladattavilla kartoilla toimivaa. NavFree käyttää Open Street Map OSM kartastoa, joka kehittyy yhteisöllisesti käyttäjien vihjeistä.
Suomessa tuo näyttää toimivan ihan hyvin, samoin Meksikossa ja Yhdysvalloissa, mutta esim. Maltan kartta on vielä aika huono.
Autossa tietenkin integroitu puheohjattava on mukavin käyttää. Osoitteen syöttö ei ole yhtä nopeaa kuin näppäimistöllä, mutta auton kanssa jutteleminen häiritsee ajamista yllättävän vähän.
740 GLE:
Useita vuosia sitten ilmoitin Tampereella karttavirheestä, jonka takia OpenStreetmap.org -aineiston perusteella navigointireitti pitää kääntyä vilkkaassa risteyksessä kiellettyyn suuntaan. Näkyy olevan vielä korjaamatta.
Freenav:in tuore kommentti on paljonpuhuva: "Heitti koti paikan 2 kilometriä pohjoiseen keskelle järveä". Ihan perille saakka ei siis kannata uskoa navigaattoria.
Samanlaisia kupruja on toki kaikissa kartoissa. Open-pohjalla ne luulisi tulevan helposti ja nopeasti korjatuksi, mutta ei. Suomessa ei ainakaan ole riittävää käyttäjäpohjaa.
Yksi navigaattoreissa yleistyvä toiminto on ruuhkatietoisuus. Toiminnon käyttökelpoisuus riippuu tilanteesta, mutta siitä voi olla iloa ainakin vähemmän tutuilla ja ruuhkaisilla alueilla liikkuessa. Esimerkiksi paljon Euroopassa ajeleva voi haluta ostaa navigaattorin, jonka hintaan sisältyvät karttapäivitykset, nopeuskamerat ja reaaliaikaiset ruuhkatiedot useimmissa maissa.
Tässä kohdassa puhelinnavit ovat vähän heikommalla, koska niissä ulkomailla datamaksut voivat tulla vähän haasteeksi. Vaikkei itse navisovellus vie paljon kaistaa, puhelimen kanssa helposti käy vaikkapa sähköpostivahinko (= puhelin synkkaa sähköpostit vieraassa verkossa). Kotimaassa toki hyvät navigointisovelluksetkin ymmärtävät ruuhkan päälle, mutta data pitää hommata erikseen..
Olen itse navigoinut monessa maassa Nokian omilla sovelluksilla, mutta niiden offline-käyttökelpoisuus vähän karisee, jos katuosoite on hukassa tai siinä on erikoismerkkejä. Ne eivät myöskään ole kovin näppäriä kartantuijottelusovelluksina. (Tätä ei pidä ajatella valitukseksi, koska Nokian kartat ovat Microsoftin puhelimille suuri myyntivaltti. Niillä olen itseni monta kertaa löytänyt maailmalta.)
Joskus voi kuitenkin olla perusteltua maksaa erillisen navigaattorin hinta.
Ilmaisnavien käyttökelpoisuus määräytyy tosiaan paljon karttojen laadun pohjalta.
Voiko mikahe tai joku muu antaa vinkkiä NavFreeta paremmin toimivasta Android-applikaatoista?
Navigaattorin osto ei kiinnosta, kun omassa autossa on jo ja työmatkoilla saa vuokra-auton ottaa navilla.
Minulle ei vaan mene kaaliin tuollainen. Kun hyvän TomTomin saa reilulla satasella niin miksi pitää leikkiä tuollaisilla. Taatusti ei mene datamaksua ja kaistanopastukset sun muut hebelit ovat huippulukkaa.
Trumppa:
Mutta sitten voit ostaa viidelläkympillä TomTomilta saman karttamateriaalin ja ominaisuudet 10":n näytöllä olevaan iPadiin. Onko se tyhmää?
Datamaksuja Tompankin vehkeistä menee, jos haluaa reaaliaikaisen liikennetilanteen. Halvimmissa ei, koska niissä ei taida olla mahdollisuutta tähän. Maksuja ei mene, jos hankkii noita kalliimman pään naveja, mutta silloin puhutaan jo kolmosella alkavista hinnoista. Niissä datamaksu kuuluu laitteen hintaan. (Halpa tuollainen minusta on, mutta kuitenkin ihan eri hintaa kuin halvat.) Ja voihan sitä iPadissakin käydä aina hankkimassa kstakin maasta prepaid-dataliittymän. Se käy ihan kivasta harrastuksesta, johon saa menemään vähän rahaa ja paljon aikaa.
Siihen on ihan syynsä, että erilaisia vaihtoehtoja on eri hinnoilla tarjolla. Jos ajaa paljon eri maissa, kannattaa hankkia kunnollinen navi. Satunnaiseen käyttöön toimivat kännyköiden ilmaisnavitkin. Ja kaikkea sitten siltä väliltä.
Enemmän ihmettelen autojen omia naveja. Varsinkin vähän vanhemmissa autoissa navien kartta-aineiston päivittäminen on vaikeaa tai kallista tai kumpaakin. Sääli sikäli, että auton oman navin pitäisi hankalissa ympäristöissä olla ylivoimainen, koska autonvalmistaja voi laittaa antennin hyvään paikkaan, ja koska autoon integroitu navi voi tietää kompassisuunnan, pyörien asennon ja ajonopeuden.
Hyvää ILTAA, Trumppa.
Jos se yksi navi on ainoa tarvittava, ja liikut rajoitettuja, on tilanne juuri kuten sanot.
Milloin muuten päivitit Tomppasi Kauko-Idän, Australian tai vaikka tämänpäiväisellä road tripillä tarvitsemani Kalifornian ja Arizonan kartat ja mitä maksoi?
Täältä työmatkalta päin asia näyttää tältä: kun omalla autolla voi reittisuunnitelmat jutella selväksi Linguatronicin kanssa kojetauluun koskematta tai edes katsomatta, miksi ihmeessä alkaisin sählätä pimeässä lapaset kädessä jonkun sytytinpistokkeeseen kiinnitetyn narukerän kanssa?
Työmatkalla taas matkustusohje suorastaan kehottaa varaamaan navillisen auton ajan säästämiseksi.
Laitoitko sinä satasen joka reissulla varasuunnitelmaksi tuomittuun plan-Beehen? Minä laitoin enemmänkin pieneen mutta suorituskykyiseen kameraan, joka on nytkin mukana.
Ei luurinavista silti haittaa ole, se kun on aina mukana. Vaikka ei varmasti dedikoidulle naville pärjääkään, kuten jo sanoitkin.
...siitä huolimatta NavFree kehitti katalan kuprun tänään. Tarvittavien osavaltioiden kartat oli ladattu jo kotona ja Plan B siten varmistettu.
Paitsi että Kalifornian työviikon aikana nerokas Andoidi päätti päivittää NavFree applikaation työpaikan WLANin yli. Invalid user error, kun en kieltänyt.
Sattui vaan olemaan yhteensopimaton päivitys, joka pakottaa palvelun aloittamisen puhtaalta pöydältä aiemmin ladatut kartat resetoituna. Huomasin kotona ladattujen karttojen tuhon Sonoran erämaassa auton lämpömittarin näyttäessä vähän toista sataa astetta lämmintä. Onneksi sekä plan-A että vuokra-Letukan ilmastointi toimi hyvin.
Aikanaan Nokian Map Updater PC applikaatio ei suostunut ajamaan vanhaa versiota kun uudempi päivitys on olemassa. Olisipa vielä admin oikeudet työkoneelle
Eikö näiden värkkien kyhääjät poistu koskaan labran ulkopuolelle?
NavFree kaatuilee melko herkästi, ainakin itselläni. Googlen maps-navigointi löytää kyllä hyvin kohteet kotimaassa, mutta muut navigaattorin "herkut" eivät sisälly. Olen päättänyt sijoittaa pyydetyt 59 Navigonin sovellukseen, heti kun "oikeasti" tarvitsen navia.