Toyotan diesel voitti

14 kommenttia
  • Jos kerran vähän sivuan asiaa, että vanha Toyotan C2-diesel on jollai tapaa fiksu, älä rupea heti juhlimaan sitä kuin maailmanvoittoa. 10 v. sitten Opelin Ekodiesel voitti tämän jutun, joten tässä ei ole mitään uutta koko asiassa, pikemminkin Tojota tulee 10 v. perässä!

      
  • Niin voitti, mitäköhän opelin dieseliä käytetiin 1.7 dth on vanha malli 1.7 cdti on uusi syksyllä tullut malli, partikkelisuodatimella.

    Kai ne testasi tällä moottorilla.

    Mahtaako tuo corolla kone olla puhdas 8000km jälkeen, ainkin Audi VW Bm ja Mersu on eri mieltä Avensisksen diesel D-kat moottorista, puhdas ensimmäisen 10tkm?
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=117204


      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 20:10 SixPack kirjoitti
    Jos kerran vähän sivuan asiaa, että vanha Toyotan C2-diesel on jollai tapaa fiksu, älä rupea heti juhlimaan sitä kuin maailmanvoittoa. 10 v. sitten Opelin Ekodiesel voitti tämän jutun, joten tässä ei ole mitään uutta koko asiassa, pikemminkin Tojota tulee 10 v. perässä!


    Hieman hatarien mielikuvien pohjalta muistelen Opelin käyttäneen aikoinaan Isuzun kehittämiä dieseleitä - taisivat olla 1,7-litraisia. Sittemmin siirryttiin 2-litraisiin "omakehitelmiin" - nyt ovat sitten siirtymässä Fiatin kehittämiin C-R dieseleihin.

    "Marinointikohteena" suosituin moottori lienee vieläkin Hiacen perusdiesel. Sen kestävämpää ei ole markkinoille tullut.
    Toyota on hyvin harvoin tehnyt suunnittelussaan ja tuotannossaan virheitä - siihenhän se maine perustuu. 12-venttiilisten moottorien jakohihna oli aikoinaan liian kapea - ongelma korjattiin nopeasti.
    Sitten -90-luvulla bensamoottoreiden alkuperäisöljynsuodattimien paperin laskokset aukesivat muutaman tuhannen kilometrin jälkeen, jolloin moottori toimi käytännössä ilman suodatinta, ja jo keräytyneetkin liat lähtivät kiertoon. Tuulilasi-lehti tämän huomasi öljynsuodatintestissä. Ihme ettei tullut sen isommin moottorivaurioita.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 02.02.2005 klo 08:41]
      
  • ...Ainakin toistaiseksi! PSA & Fordin "yhteistyömallisto" 1.6, 2.0 ja 2,7 -litraiset edustavat tällä hetkellä terävintä kärkeä, vai mitä.

    Otetaanpa esimerkkinä vaikka tuo 2-litrainen. PSA:n ja VW:n teholukemat ja vääntöarvot ovat hyvin tasoissa, mutta VW-konsernin suuntautuminen pumppusuutin-teknologiaan, ei ehkä ollutkaan se viisain ratkaisu, koska ne ovat huomattavasti meluisampia, kuin CommonRailit!

    Toyotaa ei voi toistaiseksi noteerata erityisen vahvana diesel-osaajana. Mutta pelko jäytää mieltä... jos sieltä tosiaan tulee 180 hevosvoimainen 2-litrainen

      
  • Sixpack:n asenne tuntuu aina turhan negatiiviselta kun japanilaisesta on kyse.
    Kyseinen kone ei todellakaan ole mikään kovin vanhanaikainen. Täysalumiininen yhteispaineruiskutteinen 1.4 -litrainen, teho kuutiokokoonsa nähden kiitettävä 90 hv ja max.vääntö 190 nm.
    Lisäksi testaajat kiitelleet koneen nättiä käyntiääntä ja pientä kulutusta.
    Tosin jos Opel olisi taas voittanut niin johan hehkutusta täällä palstoilla riittäisi :confused:

      
  • Lainaus:
    02.02.2005 klo 08:16 timoo kirjoitti

    Mahtaako tuo corolla kone olla puhdas 8000km jälkeen, ainkin Audi VW Bm ja Mersu on eri mieltä Avensisksen diesel D-kat moottorista, puhdas ensimmäisen 10tkm?
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=117204


    Ihan kaikkea Tuulilasin kirjoittamaa ei kannata uskoa.

    Syynä on Toyota Avensis D-Kat -mallisarjan pakokaasujen puhdistus, joka ei toimi asianmukaisesti.


    Mistäköhän toimittaja on saanut tietää, ettei järjestelmä toimi?



    [Herbert muokkasi tätä viestiä 02.02.2005 klo 09:25]
      
  • Opelilta on tulossa uusi 1.3 CDTI pikkudiesel mm. Astraan. Moottorin ensiesittely on 10.2.2005 Amsterdamin autonäyttelyssä . Koneessa on tehoa 90 hp ja vääntöä 200 nm.

    Tarkemmat tiedot voi katsoa täältä :

    http://media.gm.com/servlet/GatewayServlet?target=http://image.emerald.gm.com/gmnews/viewpressreldetail.do?domain=81&docid=11092

    Näissä uusissa pikkudieseleissä on kyllä potentiaalia jatkokehitellä niitä tulevaisuudessa entistäkin tehokkaammaksi ja taloudellisemmiksi. Tästä 1.3 CDTI koneestakin on edellisvuonna tehty 112 hp prototyyppi, joka istutettiin Opel Speedsteriin. Moottorilla aikaansaatiin urheiluauto, jonka huippunopeus oli 256 km/h ja pienin mitattu kulutus 2,54 l/100 km.

    http://media.gm.com/intl/opel/en/news/pr_old/pressrelease_1610.htm

    [Alibaba muokkasi tätä viestiä 02.02.2005 klo 09:47]
      
  • Härvelille;
    Vastahan kehuin Tojotan 2C-konetta kestävänä peruskoneena toisaalla. Mutta siinä missä muut pitävät Japanilaisia yli-ihmisinä ja täysin ylivoimaisina kaikessa topuuttelen hieman asioita ja pyrin tuomaan ajatukset takaisin maan kamaralle.

    Kuka nyt viimeisimmän vastauksen taas kirjoitti; Opel 1,3 l dieselistä, niin ne ovat GM-Fiat kehittämiä, ei Opelin omia, vaikka automaailmassa yleensä mielellään puhutaan vain automerkistä.

    Vielä tehoista. GM-Opel-Fiat-VM Motori on tuonut 1,9 Tdic dieselin 212 hv jo nyt markkinoille, ei tehot tule tähänkään vielä loppumaan, niin ja kaikki tottakai jakoketjullisia aina 1,3 l alkaen.

      
  • Odotin jännityksellä minkä palkinnon Toyota oli saanut... mutta sitten oli saanut tuon "ihan ookoo"-palkinnon.
    Mielestäni mitä nyt olen katsellut Toyotan dieselien suoritusarvoja, niin eivät ne ole mitenkään ihmeellisiä, kulutuskaan ei ole ihmeen pieniä, päästöistä en tiedä mutta ainakin Avensiksessa on ollut päästöjä aikas paljon. Olen aina ymmärtänyt että Toyota tekee ne huonot dieselit, vaikka bensakoneet onkin huipputasoa.

      
  • Tuulilasi-lehti sekä Motiva järjestävät kyseisen kilpailun Suomessa. A-S:n otsikkoa ei tule ymmärtää virheellisesti, että asia on maailmanlaajuinen, Suomessa ollaan koko ajan, ja täällä tämä tehty.

    Pisteitä jaetaan seuraavasti:
    - kokonaispolttoaineenkulutus vastaa 50% pisteistä
    - päästöosuudet antavat kokonaisuudesta 17%
    - tilat ja turvallisuus 15 %
    - hiljaisuus 10%
    - tehon (suoritusarvot) vain 8%

    Mielenkiinnosta voi todeta mitkä aikaisemmat ympäristöystävälliset ajoneuvot ovat Suomessa vastaavan kisan voittaneet;

    1996 Toyota Corolla 1,4 Ecotronic
    1997 Honda Civi 1,5 V-TEC
    1998 Seat Toledo TDI
    1999 Opel Corsa 1,0 Eco
    2000 Opel Corsa 1,0 Eco
    2001 VW Polo Classic TDI
    2002 Audi A2 1,2 Tdi
    2003 Toyota Yaris D4D
    2004 VW Passat TDI
    2005 Toyota Corolla 1,4 D4D

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 02.02.2005 klo 11:42]
      
  • Opelin ja Volkswagen konsernin autotkin ovat olleet ympäristöystävällisiä. Ei kilpailu kerro varmaan mikä on paras, vaan mikä on ympäristöystävällisin. Varmaan normaalissa käytössä joku muu voi olla kokonaisuudeltaan parempia kuin kyseiset "voittaja autot".

      
  • Lainaus:
    02.02.2005 klo 08:16 timoo kirjoitti


    Mahtaako tuo corolla kone olla puhdas 8000km jälkeen, ainkin Audi VW Bm ja Mersu on eri mieltä Avensisksen diesel D-kat moottorista, puhdas ensimmäisen 10tkm?
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=117204


    Corollan moottorissa ei käytetä D-Cat-teknologiaa. Sitä paitsi saksalaiset eivät ole virallisesti sanoneet mitään. Siksi heitä ei voi haastaa oikeuteen. Vuotivat vain epävirallisesti tuollaisen jutun julkisuuteen. Siinä on iso ero että väittääkö jotain julkisesti omalla nimellä vai vuotaako lehtiin epävirallisesti.

      
  • "Ekodieselien" markkinoiden kanssa on vähän niin ja näin, tai ainakin ne vaihtelevat valtavasti. Esimerkki:

    E-mersuun saa Keski-Euroopassa ostaessaan valita, haluaako siihen hiukkassuodattimen vai ei. Saksassa suodattimen valitsee 80% ostajista - Ranskassa vain 2% !

    Voidaan hyvällä syyllä kysyä, mikä tuon markkina-arvo siis todellisuudessa tällä hetkellä on?

      
  • Volkswagen Golf, Opel Astra ja Mazda 3 tuli seuraavana. Ei ollut mitään suuri eroja.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit