Toyotan diesel voitti, Audi on paras, mennäänkö liiterin taakse jatkamaan keskustelua? Suurinpiirtein näitä asioita tällä palstalla väittelemme, kuka pihein, mikä nopein, sitten vielä maaottelut mukaan ja tietenkin maantereetkin.
Kaupanteko on sotaa. Käytettävät strategiat, teot jne. noudattelevat samoja piirteitä kuin oikea sota, juonitteluineen kaikkineen. Koska me olemme tässä kauppasodassa Eurooppalaisia, miksi meidän tulisi kärrätä joko säästömme, pankkilainan tai rahoituksen sinne mikä sotii meitä vastaan, vieläpä kauas kauko-Itään saakka. Miten se raha siellä poikii hyväksemme? Äkkiseltään asia tuntuu naurettavalta, mutta muuttuu täydeksi todeksi sillä hetkellä kun sinä tai vaimosi joutuu työttömäksi siksi, että Euroopassa ei valmisteta kyseisiä tuotteita josta palkkasi saat, vaan se haetaan kauko-Idästä.
Tämän takia on korostettu Suomalaista työtä, osaamista ja kotimaisuutta. Se ei riitä enää, koska verottaja ei ohjaa kulutusta vielä. Eurooppalaiset kokevat Japanin kovana uhkana, sitä se on, se on vaara kokonaiselle jättiteollisuudelle ja montako miljoonaa anstaitsee leipänsä autoteollisuudesta Euroopassa?
Kaikki keinot vaaran torjumiseksi ovat sallitut. Niin ylivoimaisen hyviä, tai ylivoimaisen parempia Japsit eivät ole. Koko tämä asia on todennäköisesti jouduttanut toimenpiteitä heikon dollarin ansiosta. Nyt on saatava EU-kansalaiset ostamaan omia tuotteita. "Vihollisen" mainoksessa voi lukea mitä vain, mutta sitten kun sitä työpaikkaa enää ei ole, mitä koko autolla enää on väliä? Se otetaan sinulta pois, eikä sinulla olisi muutenkaan varaa maksaa siitä aiheutuvat kulut työttömänä!
Kaikissa asioissa on selityksensä, mikä tuotantolaitos ei haluaisi turvata omaa tuotantoa, mikä maa ja hallitus ei haluaisi työllistää? Mitä tehdä miljoonille työttömille? Miten ne hallitaan, syntyy ristiriitoja, juopottelua, rikoksia, mellakoita - ties vaikka johtaa oikeaan sotaan jossain päin?
EU voi viimeisenä keinona joskus tulevaisuudessa pystyttää korkeat tullit kauko-Idän tuotteille, me emme ole lopussa riippuvaisia heistä, he ovat riippuvaisia EU:n ja USA:n markkinoista viime kädessä.
Kerropa vielä, mitkä ovat ne automerkit (-mallit?), joita meidän tulisi ostaa?? Ilmeisesti ei riitä, että auto valmistetaan Euroopassa, siihen asennetaan eurooppalaisia alihankintaosia ja se osin suunnitellaankin eurooppalaisin voimin, koska niinhän tekevät japanilaisetkin (ja mm. USA-laiset: Ford, Opel, Volvo, Saab, Jaguar jne..) autovalmistajat. Toisaalta ei riitä sekään, että automerkki on "eurooppalainen", jos auto valmistetaan Euroopan ulkopuolella, kuten mm. VW, BMW, DaimlerChrysler (huom!) jne tekevät yhä useampien automallien osalta.
Toisaalta: Renaultilla on suurin, reilusti määräävään äänivaltaan yltävä osakeosuus Nissanista (44%). Nissanilla on myös tehtaita Iso-Britanniassa ja Espanjassa sekä Design Center Lontoossa, ja näyttää siltä, että osa Nissaneista tullaan valmistamaan Renaultin tehtailla Ranskassa. Onko Nissan siis eurooppalainen??
Tämä nyt on vähän järjetöntä mietiskelyä. Entäpä jos USA ei halua euroopassa valmistettuja autoja, Saksalaiset ei halua Suomessa kasattua Porchea...kun muutenkin Suomi välillä EU:ssa uskaltaa korottaa ääntäänkin...jne,jne.
Minkäs teet kun Japanilaiset tekee esim. parhaat telkkarit, videot, DVD:t, kamerat. Tämä siis MINUN mielestäni. Tosin sitä ei aina tiedä minkä maan työllisyyttä mikin tuote (Sony, Panasonic, Canon ym) tukee. Valmistusmaat kun vaihtelee yrityksen pääkonttorin sijainnista riippumatta.
Täytyy ilmeisesti kärrätä ne kaikki huussin taa, ruveta kävelemään työmatkat ja tuijottaa illat pystyuunista loimottavaa tulta, jossa palaa kotimainen eurohalko.
Onhan Suomaisten yleisin puhelinkin Nokia, vaikka takakannessa voi lukea made in china
Eikö raha yleensä mene sinne missä yhtiön pääkonttori sijaitsee, ja edelleen osakkeenomistajille missä sitten lienevät, riippumatta missä maassa tehdas sijaitsee? Voi olla, että joissain maissa toimitaan kuin Virossa, yhtiövero on 0% voitosta, mikäli se investoidaan rekisteröityyn maahan. Tältä kantilta katsottuna Eesti olisi maa jossa laajenevan yrityksen toiminta olisi kannattava, palkkakustannukset edelleen alhaiset, nousussa EU:n myötä kuitenkin.
Se, että valmistavia tehtaita sijaitsee pitkin poikin mantereita on sekä työllisyys- mutta myös rahtikysymys. Valmiissa ajoneuvoissa kulkee niin paljon ilmaa, miksi maksaa ylimääräistä tyhjästä? On selvä, että varsinkin Japanilaiset tulevat Eurooppaan ja entisiin itäblokin maihin ja Turkkiin samasta syystä kuin monet Eurooppalaiset siirtyvät Kiinaan valmistamaan tuotteitaan, missä työvoima on halpa ja missä markkinat ovat suuret.
Japani on taas itse asettanut korkeat tuontitullit ulkomailla valmistetuille autoille. Miksi? Juuri nimenomaisesta syystä mistä kerroin aloitteessani johon reagointi oli kirjoitustani kohtaan heti aika tuomitseva. Japani ei salli muiden automerkkien tulevan heidän kotikentille, saa jos maksaa ylimääräistä tullia n. 20%. Mikä kirjoituksessani oli niin väärin ? Miten se meni...siihen johon kalikka..jne? Entä autotehtaan perustaminen Japaniin, onnistuisiko? Entä jos me Euroopassa ryhtyisimme toimimaan vain juuri kuten Japanilaiset toimivat meitä kohtaan? Taitaa byrokraattisia esteitä olla aika lailla olemassa tätä varten. Mitä tuumaatte? Ehkä jollakin on tietoakin?
Toistetaan vielä. Japanissa tulli ulkomaisille autoille on tasan 0 %. EU:ssa tulli unionin ulkopuolella valmistetuille autoille on 11 %. USA:ssa 3 %.
Kerro mikäli tiedät mikä este on?
Onko se jokin muu vero, määrä kiintiöittäin, eikö TM:ssa myös viitattu kerran johonkin hankalaan esteeseen millä evätään ulkomaissa valmistettujen autojen tuonti Japaniin?
Onko se jokin muu vero, määrä kiintiöittäin, eikö TM:ssa myös viitattu kerran johonkin hankalaan esteeseen millä evätään ulkomaissa valmistettujen autojen tuonti Japaniin?
Olen kuullut, että Japaniin viedään mm. BMW-autoja Euroopasta. Siellä ne ovat Yakuzojen (paikallisten rikollisliigojen) suosiossa. Ehkä yleisesti pääsyynä viennin vähyyteen sittenkin ovat korkeat rahtikustannukset, eiväthän ne euroautot täälläkään halpoja ole. Mutta Renault-pohjaisia Nissaneitahan tehdään jo Japanissa japanilaisille - siellä on kovasti Meganen oloinen auto myynnissä.
Ihmettelen edelleen, miksi Sixpack keskittyy vain nk. japanilaismerkkeihin, eikä "Euroopan maihinnousun" uranuurtajiin: GM osti Opelin osakepääoman v 1929, Ford on ollut Euroopassa jo pitkään - ja nyt nuo viimeisimmät valloitukset. Eikö siellä ole varsinainen uhka, varsinkin, kun juuri nyt esimerkiksi GM uhkaa lopettaa tehtaita Euroopassa ja siirtää valmistusta USA:han ja jopa Koreaan??? Japanilaiset ovat puolestaan perustaneet lisää tehtaita Eurooppaan. Suurista japanilaisista ainoa merkki jolla ei ole merkittävää tuotantoa Euroopassa on Mazda, ja se kuuluu Ford-konserniin. Taisi olla ainoastaan Mazda2, jota tehdään Fordin tehtailla.
SixPackin avauksessaan esittämät ajatukset ovat huomionarvoisia, mutta tottakai kuluttaja ostaa kaukoidän tuotteita, koska ei köyhänä voi ostaa ylihinnoiteltuja eurooppalaisia, jotka kaiken lisäksi ovat korjattavana tämän tästä. Köyhän pitää suosia laatua. Valitettavasti.
Jostain piti aloittaa keskustelu. En sitä suinkaan vain tähän jätä. Mutta alussa on pakko keskittyä johonkin, ettei aihe leviä liian laajaksi. Täytyyhän odottaa muidenkin kommentteja myös. Sitämukaa kuin keskustelu rönsyilee, tulee vaikka mitä mukaan. Näinhän näissä aina käy. Huom! En aloittanut sitten tätä keskustelua mitenkään arvioimalla kenenkään auton valmistajan, autonmerkin, -mallin, tai maanosan paremmuutta. Jätin laatu ym. seikat kokonaan keskustelusta pois, niille kuuluville otsikoille joita on jo pähkäilty.
Mietin oliko tuo Euroopan suurten valmistajien "mollaus" mikä lie, jos se nyt on tosi, vain alkusoitto reviirien puolustukselle keinoin millä hyvänsä?
"Täytyy ilmeisesti kärrätä ne kaikki hyysin taa, ruveta kävelemään työmatkat ja tuijottaa illat pystyuunista loimottavaa tulta, jossa palaa kotimainen eurohalko".
Mikäs o ton mukavampaa ku käyrä ulukona hyysissä punttaamassa, lukea viikon vanhaa epistolaa ja lopuksi pyyhkiä puonsa helmikuun ensimmäisen päivän pääuutisella
"tottakai kuluttaja ostaa kaukoidän tuotteita, koska ei köyhänä voi ostaa ylihinnoiteltuja eurooppalaisia, jotka kaiken lisäksi ovat korjattavana tämän tästä. Köyhän pitää suosia laatua. Valitettavasti."
Niinpä, kiinan pojan rälläkästä jäi kahva käteen ja 2 kw moottori huitaisi koko rakkineen käsistä peräseinään, onneksi ei munille ku entisellä äijällä ku vei mennessään lapsilisätki. Edelleen ku pikku rälläkällä pistin parin millin lattaa poikki niin savu vaan nousi ja siihen kirahti kiinni. Kiinalaisia nauhahiomakoneita hain kerran tunnin välein eräästä liikkeestä ku niiden aksila oli ku taikinaa, lopulta kysyin myyjältä että tuohoanko loputki vai annatko rahat takaasin. Hain Boshin pojan koneen ja eipä tuota oo takaisin tarvinnut viedä tähän päivään mennessä. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka mutta enpä viitti siihen koko ehtoota ja yötä käyttää... köyhän ei kannata ostaa ku laatua, missä se nykään sitten valmistetaankin?
Pitää kuitenkin muistaa, että Kiina ja kiinalaiset työkalut on eri asia kuin Japani ja japanilaiset autot. Tehdäänhän työkaluja Japanisssakin
(Makita, Ryobi).
Aiheeseen liittyen: yritän luetella autovalmistajia, jotka ovat aidosti eurooppalaisia. Jos jotain jää pois, voi sitten täydentää:
- VAG-ryhmä/VW, Audi, Skoda, Seat (ei-eurooppalaista valmistusta)
- BMW (tehdas USA:ssa)
- PSA -konserni/Peugeot, Citroen (Toyotan ja Fordin kanssa yhteisiä toimintoja)
- Rover (ei tuoda Suomeen)
Siitäpä valitsemaan.
Mikä on mennyt pieleen siinä, että eurooppalaiset autovalmistajat ovat vähentyneet, ja kilpailukyvyn kanssa on ongelmia?
Ongelmana ei suinkaan ole se, että suomalaiset ovat ostaneet japanilaisia autoja. Suomen markkinat ovat niin pienet, ettei asialla ole minkäänlaista merkitystä.
Oman käsitykseni mukaan Euroopassa lähtivät USA-omisteiset autovalmistajat (Opel, Ford) rajuun hintakilpailuun kannattavuuden ja jopa laadun kustannuksella. Tähän kilpailuun nitistyivät useat europpalaiset Premium-valmistajat (Volvo, Saab, Jaguar) ja joutuivat USA-omistukseen. Tällä hetkellä sitten näiden USA-omisteisten automerkkien laatumaine on mennyttä (vaikka laatu olisi parantunutkin aiemmasta), ja tehtaat tuottavat tappiota.
Mietitäänpä, miten esimerkiksi VAG-konserni on pysynyt suht hyväkuntoisena. VAG-ryhmää auttoi eri merkkisten autojen valmistaminen samoista osista, jolloin tuli kustannussäästöjä, valmistus edullisemmissa maissa (Skoda/Tsekki, Seat/Espanja, Audi/Unkari, VW/Meksiko,Slovakia) sekä Audin ja VW:n hinnan pitäminen suht korkealla. Nyt tosin VW:n hintaa joudutaan jo laskemaan.
Myös japanilaiset automerkit joutuivat vaikeuksiin - se lienee jotenkin unohdettu. Nissan ajautui allianssiin Renaultin kanssa, Mazda meni Fordille, Mitsubishin tilanne lienee surkein. Vain Toyota ja Honda selvisivät kunnialla.
USA:ssa on käynyt lähes samoin - USA:n omien merkkien maine ja myyntiluvut ovat alamaissa samalla kun japanilaiset ja eurooppalaiset jylläävät.
Toistetaan vielä. Japanissa tulli ulkomaisille autoille on tasan 0 %. EU:ssa tulli unionin ulkopuolella valmistetuille autoille on 11 %. USA:ssa 3 %.
Eikö ulkopuolisten autojen tulli Eu-alueelle ole 8%? Ainakin verovapaiden autojen hinnoissa on tuo 8% ero riippuen siitä, mihin verovapaana ostettu rekisteröidään.
http://www.mazda.fi/index.cfm?fuseaction=pages.showpage&pageid=155&siteID=101&pl=155,116,63
Ongelmana ei suinkaan ole se, että suomalaiset ovat ostaneet japanilaisia autoja. Suomen markkinat ovat niin pienet, ettei asialla ole minkäänlaista merkitystä.
Asia koskee koko Eurooppaa, otin Suomen ja Joutsenmerkin yms. esimerkiksi vain. Tarkoitus ei ole boikottitoiminta vaan pelkkä keskustelu koko aiheesta.
Ei ole kuulunut minkään autotehtaan suunnitteluista perustaa kokoonpano esim. Viroon, ei liioin Liettuaan tai Latviaan jossa on EU:alueen halvin verotusaste ja näin työvoima.
Ehkä olisi pitänyt - muistaakseni BMW:llä kyllä on kokoonpanotehdas Kaliningradissa (ent. Königsberg) joka tosin on Venäjän hallinnoima saareke Liettuassa. Vanhat teollisuusmaat kuten Puola, Tsekki, Slovakia ja Unkari näkyvät olleen etusijalla, Venäjällekin näkyy länsimaisia tehtaita pikkuhiljaa nousevan.
Tämän keskustelun voisi tiivistää, mikään ei ole yksinkertaista, ainakaan niin yksinkertaiselta miltä se tuntuu.