Tuohon nyt ei tarvitse olla guru, asiahan on päivänselvä. Kinkkimaissa valmistetut autot ovat 50% halvempia, Palkat ym. etuuksista ei ole tietoakaan. Otetaan malliksi paperilakko, heti kun ei liksaa ja etuuksia tule kuten halutaan, ammattiliitto vetää pelit seis. Mitä Suomi häviää per päivä? Kinkkimaissa tällaista ei ole, porukka ammutaan seinää vasten jos lakkoillaan, silti Suomipoika ostaa Wokkipannuja minkä kerkiää, aivan sama tuleeko tehdastyöläiselle nappi otsaan vai ei. Missä moraali ja eettisyys? Siitä ei ole edes tietoakaan, vähän lapsityövoimaa päälle niin homma on siinä. Tuntuuko mukavalta. Intia tulee kovaa vauhtian perässä, kustannukset 1/4 osa Kiinasta. Osuuteni on pieni kun en osallistu orjatyövomaan, köyhyyteen, riistoon, ihmiskauppaan ja lapsityövomaan. Hoitakaa te ylväät Suomimiehet ne asiat. Wokkipannut forever, lapset ja orjathan niitä tekee!
Tuohon nyt ei tarvitse olla guru, asiahan on päivänselvä. Kinkkimaissa valmistetut autot ovat 50% halvempia, Palkat ym. etuuksista ei ole tietoakaan. Otetaan malliksi paperilakko, heti kun ei liksaa ja etuuksia tule kuten halutaan, ammattiliitto vetää pelit seis. Mitä Suomi häviää per päivä? Kinkkimaissa tällaista ei ole, porukka ammutaan seinää vasten jos lakkoillaan, silti Suomipoika ostaa Wokkipannuja minkä kerkiää, aivan sama tuleeko tehdastyöläiselle nappi otsaan vai ei. Missä moraali ja eettisyys? Siitä ei ole edes tietoakaan, vähän lapsityövoimaa päälle niin homma on siinä. Tuntuuko mukavalta. Intia tulee kovaa vauhtian perässä, kustannukset 1/4 osa Kiinasta. Osuuteni on pieni kun en osallistu orjatyövomaan, köyhyyteen, riistoon, ihmiskauppaan ja lapsityövomaan. Hoitakaa te ylväät Suomimiehet ne asiat. Wokkipannut forever, lapset ja orjathan niitä tekee!
Mitähän valmistajia SixPack tarkoittanee? Mitä Suomeen tuotavia "Suomipoika ostaa kuin kerkiää"?? Kyllähän Audilla, BMW:llä, Mercedeksellä, Skodalla ja VW:lla on tehtaita Kiinassa, mutta toistaiseksi Euroopassa myydään lähempänä tehtyjä autoja. Suomen eniten myydyt autot tehdään Iso-Britanniassa, Espanjassa ja Saksassa (Corolla, Avensis, Golf, Focus, Primera). Osa Corolla-malleista tosin tehdään Turkissa - en ole sielläkään kuullut autotehtailla lapsityövoimaa käytettävän.
Suomessa myytävistä/kohta myyntiin tulevista autoista minua epäilyttävät eniten Volkswagenin Etelä-Amerikassa valmistamat Fox, Jetta ja New Beetle. Brasiliassa ja Meksikossa voi alihankkijaportaassa tapahtua mitä tahansa, työntekijän oikeusturva on olematon. Toyota laskeutuu samalle tasolle kun Hiluxin tuonti Etelä-Afrikasta alkaa.
SixPack siinä peräänkuulutteli ylikansallisen kapitalismin moraalia... hohhoijaa... mahtaa olla isku kova kun silmät aikanaan aukeaa. Jos aukeaa. Lukekaa nyt vaikka sellainen kirja kuin David C. Korten: Maailma yhtiöiden vallassa. Saatatte jopa oppia jotakin ja naiivismi karisee.
Tuossahahan se luki, lue se uudestaan ajatuksen kanssa, sitten kelaat vähän! Milloin olet itse työtön?
Tämän viestiketjun otsikko on : "GM ja Ford vaikeuksissa". Siis kaksi USA-laista konsernia on talousvaikeuksissa. En ymmärrä ollenkaan SixPackin ajatuskulkua. Mitä ihmettä hän tarkoittaa "Wokkipannuilla"?? Ehkäpä GM:n Daewoo/Chevroletia tai Ford-leirin Mazdaa??
Ymmärtäisin, jos puhe olisi paidoista, pallogrilleistä tai lenkkitossuista, mutta autojen osalta en ollenkaan. En tiedä yhtään automerkkiä, jota tehtäisiiin lapsityövoimalla, suurin osa Suomessa myydyistä autoista tehdään Euroopassa, ja ainoa "pakkotyövoimalla" tehty automerkki tiedossani on Skoda, jota kasattiin kommunistien valtakaudella vankityövoimalla.
Toyotalla on kokoonpanoa kyllä Euroopassa, mutta kaikkia komponentteja ei osteta länsimaisilta valmistajilta, ja tässä jos missä pitäisi alkaa herätyskellojen soida, miten firma voi tehdä enemmän voittoa kuin kilpailijat kun työvoimakustannukset ovat kokoonpanossa suunnilleen samalla tasolla kuin muillakin. Mitäs luulette, missä firma säästää, ja missä osia tehdään miltei ilmaiseksi?
Toyotalla on kokoonpanoa kyllä Euroopassa, mutta kaikkia komponentteja ei osteta länsimaisilta valmistajilta, ja tässä jos missä pitäisi alkaa herätyskellojen soida, miten firma voi tehdä enemmän voittoa kuin kilpailijat kun työvoimakustannukset ovat kokoonpanossa suunnilleen samalla tasolla kuin muillakin. Mitäs luulette, missä firma säästää, ja missä osia tehdään miltei ilmaiseksi?
Japanilaiset eivät teetä alihankintaosiaan halvan työvoiman maissa sen enempää kuin eurooppalaiset tai USA-laisetkaan. Itse asiassa japanilaisvalmistajat maksavat eurooppalaisiin/USA-laisiin valmistajiin verrattuna enemmän alihankintaosista saadakseen parempaa laatua. Heillä on siihen varaa, koska kokoonpanotuotanto on saatu erittäin tehokkaaksi ja etenkin kustannustehokkaaksi. Mikä on sitten laadun ja tehokkuuden salaisuus? Vastaus on : Kaizen.
Kyllähän nuo Euroopassa tehtävät Toyotat taitavat olla hyvinkin eurooppalaisia. Esimerkiksi Corolla Verson alihankintana tehtävistä osista 85% tehdään Euroopassa ja niistä valtaosa Turkissa. Toyotan salaisuus lienee siis tuolla laadunvarmistuspuolella, jossa se onkin edelläkävijä. Sellaiset termit kuin JIT ja TQM on Toyotalta lähtöisin. Vielä linkki jotta mutu-essonbaarikeskustelu saisi jotakin muutakin pohjaa. http://europe.autonews.com/page.cms?pageId=356
Valmistetut autot per vuosi / työntekijä, tämä ulkomuistista. Nissan Sunderland 122kpl Toyota Eng. 80kpl Honda Eng. 58kpl Volvo alle 50kpl, kertoo hiukan kilpailukyvyn syistä.
GM:n ja Fordin ongelmat eivät ole pelkästään tuotannollisia tai myytävien autojen heikkouksista johtuvia. Nämä ovat toki pääsyy ongelmiin, mutta vaikeudet eivät enää pelkästään korjaudu näihin asioihin puuttumalla. Näiden yritysten kiinteät kulut ovat järkyttävän suuret, vaikkeivät he tekisi eikä suunnittelisi enää yhtään autoa.
Esimerkkinä GM huolehtii yli miljoonan ihmisen sosiaalihuollosta ja eläkkeistä. Nämä koostuvat entisistä eläkkeellä olevista työntekijöistä ja heidän perheistään. Omia työntekijöitä on tällä hetkellä noin 160 000 henkilöä. Näidenkään ei tarvitse pelätä elintason laskua, meni työnantajalla miten tahansa kunhan ei kaadu konkurssiin. Heidän kanssaan on nimittäin tehty sopimus, että irtisanottu työntekijä saa 95 % palkastaan viiden vuoden ajan. Jos työntekijöillä on tällaisia, niin johto on myös osannut pitää puolensa. On arvioitu heidän palkkansa ja muiden etujensa olevan kaksinkertaiset verrattuna kaikkien Japanilaisten autonvalmistajien johdon yhteen laskettujen vastaaviin kuluihin.
Samaten on tehty käsittämättömiä virhe investointeja. Fiat oli viimeisin täydellinen fiasko sijoitus. Sopimuksesta irti pääsy maksoi 2 miljardia dollaria. Tämä on vain osa tappioista mitä tämä seikkailu GM:lle maksoi. Isuzu ja Saab eivät ole tuottaneet muuta kuin tappiota.
No mitä on edessä? konkurssi? -yritys on liian suuri ostettavaksi ja samaten sen lopettaminen aiheuttaisi liian monelle Amerikkalaiselle ongelmia (ja kansallistunteelle), että hallitus puuttuisi peliin. Todennäköisesti johto ja työntekijät pitävät eduistaan kiinni viimeiseen asti, jolloin ainoa mahdollisuus lienee Chryslerin tie. Sen takia Kirk Kekorkian ostaa yhtiön osakkeita, hän on jo haaskalla odottamassa.
GM:n ja Fordin ongelmat eivät ole pelkästään tuotannollisia tai myytävien autojen heikkouksista johtuvia. Nämä ovat toki pääsyy ongelmiin, mutta vaikeudet eivät enää pelkästään korjaudu näihin asioihin puuttumalla. Näiden yritysten kiinteät kulut ovat järkyttävän suuret, vaikkeivät he tekisi eikä suunnittelisi enää yhtään autoa.
Totta. Yhtiöiden raskas kulurakenne ei ole kestänyt myynnin jatkuvaa luisua alaspäin. Takkuilevaa Euroopan toimintaakin on kestetty juuri niin pitkään, kun kotimaan myyntikin on alkanut takkuamaan. Varsinkin GM:n kohdalla voidaan puhua massiivisista virhearvioinneista mallipaletin suhteen. Kohtuuttoman suuri osuus tuotekehitys- sekä tuotantopanostuksista on kohdistettu suhdanneherkkään - joskin myös varsin tuottoisaan - SUV-luokkaan. Polttoaineen hinnan kohoaminenhan on alkuvuoden aikana USA:ssa pudottanut kyseisten kulkuneuvojen myyntiä 35%. Yhtiö ei ole myöskään varsinaisesti onnistunut henkilöautouutuuksiensa kanssa: esim. Pontiacin keskikokoiset mallit eivät ole saaneet kovin hyvää vastaanottoa ja GTO on flopannut täydellisesti. Poppakonstit myyntivolyymin kasvattamiseksi ovat myös vähissä, koska alennukset ovat jo nyt niin suuria, että autot menevät lähes nollakatteella ja luottojen nollaprosentista ei päästä enää alaspäin.
Kauppalehdessä oli jo huhtikuun lopulla laaja artikkeli GM:n ja Fordin talousvaikeuksista. Siinä todettiin, että vaikka henkilöstön sv- ja työllisyysturvakulut ovat suuret, ne ovat vain tekosyy.
Talousvaikeuksien syy on, että Fordin ja GM:n autot eivät enää mene USA:ssa kaupaksi. Ja pohjalla on varsinainen syy: GM- ja Ford-autojen laatu on mennyt niin huonoksi, että amerikkalaiset eivät enää luota niihin, vaan ostavat pääasiassa japanilaisia ja korealaisia autoja. Vaikutusvaltainen Consumers´ Report on luokitellut jo useana vuonna peräkkäin GM:n ja Fordin automallit laadultaan huonoiksi, ostosuositukset ovat kohdistuneet japanilaismerkkeihin , kuten Toyota, Honda ja Nissan - viime aikoina myös Hyundai on tullut listoille.
Eräänä ratkaisuna GM:n vaikeuksiin on esitetty merkkivalikoiman rajua pienentämistä, jotta kehitysponnistelut voitaisiin keskittää muutamaan automalliin. Niinpä Buick ja Pontiac ovatkin jo "tarkkailulistalla".
[MatLog muokkasi tätä viestiä 09.05.2005 klo 09:47]
Tuohon nyt ei tarvitse olla guru, asiahan on päivänselvä. Kinkkimaissa valmistetut autot ovat 50% halvempia, Palkat ym. etuuksista ei ole tietoakaan. Otetaan malliksi paperilakko, heti kun ei liksaa ja etuuksia tule kuten halutaan, ammattiliitto vetää pelit seis. Mitä Suomi häviää per päivä? Kinkkimaissa tällaista ei ole, porukka ammutaan seinää vasten jos lakkoillaan, silti Suomipoika ostaa Wokkipannuja minkä kerkiää, aivan sama tuleeko tehdastyöläiselle nappi otsaan vai ei. Missä moraali ja eettisyys? Siitä ei ole edes tietoakaan, vähän lapsityövoimaa päälle niin homma on siinä. Tuntuuko mukavalta. Intia tulee kovaa vauhtian perässä, kustannukset 1/4 osa Kiinasta. Osuuteni on pieni kun en osallistu orjatyövomaan, köyhyyteen, riistoon, ihmiskauppaan ja lapsityövomaan. Hoitakaa te ylväät Suomimiehet ne asiat. Wokkipannut forever, lapset ja orjathan niitä tekee!
Mitähän valmistajia SixPack tarkoittanee? Mitä Suomeen tuotavia "Suomipoika ostaa kuin kerkiää"?? Kyllähän Audilla, BMW:llä, Mercedeksellä, Skodalla ja VW:lla on tehtaita Kiinassa, mutta toistaiseksi Euroopassa myydään lähempänä tehtyjä autoja. Suomen eniten myydyt autot tehdään Iso-Britanniassa, Espanjassa ja Saksassa (Corolla, Avensis, Golf, Focus, Primera). Osa Corolla-malleista tosin tehdään Turkissa - en ole sielläkään kuullut autotehtailla lapsityövoimaa käytettävän.
Suomessa myytävistä/kohta myyntiin tulevista autoista minua epäilyttävät eniten Volkswagenin Etelä-Amerikassa valmistamat Fox, Jetta ja New Beetle. Brasiliassa ja Meksikossa voi alihankkijaportaassa tapahtua mitä tahansa, työntekijän oikeusturva on olematon. Toyota laskeutuu samalle tasolle kun Hiluxin tuonti Etelä-Afrikasta alkaa.
SixPack siinä peräänkuulutteli ylikansallisen kapitalismin moraalia... hohhoijaa... mahtaa olla isku kova kun silmät aikanaan aukeaa. Jos aukeaa. Lukekaa nyt vaikka sellainen kirja kuin David C. Korten: Maailma yhtiöiden vallassa. Saatatte jopa oppia jotakin ja naiivismi karisee.
Tuossahahan se luki, lue se uudestaan ajatuksen kanssa, sitten kelaat vähän! Milloin olet itse työtön?
Tämän viestiketjun otsikko on : "GM ja Ford vaikeuksissa". Siis kaksi USA-laista konsernia on talousvaikeuksissa. En ymmärrä ollenkaan SixPackin ajatuskulkua. Mitä ihmettä hän tarkoittaa
"Wokkipannuilla"?? Ehkäpä GM:n Daewoo/Chevroletia tai Ford-leirin Mazdaa??
Ymmärtäisin, jos puhe olisi paidoista, pallogrilleistä tai lenkkitossuista, mutta autojen osalta en ollenkaan. En tiedä yhtään automerkkiä, jota tehtäisiiin lapsityövoimalla, suurin osa Suomessa myydyistä autoista tehdään Euroopassa, ja ainoa "pakkotyövoimalla" tehty automerkki tiedossani on Skoda, jota kasattiin kommunistien valtakaudella vankityövoimalla.
Niin
Toyotalla on kokoonpanoa kyllä Euroopassa, mutta kaikkia komponentteja ei osteta länsimaisilta valmistajilta, ja tässä jos missä pitäisi alkaa herätyskellojen soida, miten firma voi tehdä enemmän voittoa kuin kilpailijat kun työvoimakustannukset ovat kokoonpanossa suunnilleen samalla tasolla kuin muillakin. Mitäs luulette, missä firma säästää, ja missä osia tehdään miltei ilmaiseksi?
Toyotalla on kokoonpanoa kyllä Euroopassa, mutta kaikkia komponentteja ei osteta länsimaisilta valmistajilta, ja tässä jos missä pitäisi alkaa herätyskellojen soida, miten firma voi tehdä enemmän voittoa kuin kilpailijat kun työvoimakustannukset ovat kokoonpanossa suunnilleen samalla tasolla kuin muillakin. Mitäs luulette, missä firma säästää, ja missä osia tehdään miltei ilmaiseksi?
Japanilaiset eivät teetä alihankintaosiaan halvan työvoiman maissa sen enempää kuin eurooppalaiset tai USA-laisetkaan. Itse asiassa japanilaisvalmistajat maksavat eurooppalaisiin/USA-laisiin valmistajiin verrattuna enemmän alihankintaosista saadakseen parempaa laatua.
Heillä on siihen varaa, koska kokoonpanotuotanto on saatu erittäin tehokkaaksi ja etenkin kustannustehokkaaksi. Mikä on sitten laadun ja tehokkuuden salaisuus? Vastaus on : Kaizen.
http://www.valuebasedmanagement.net/methods_kaizen.html
Sitä eivät muut ole pystyneet noudattamaan.
EDIT: Lisää Toyotan tuotannon laadusta - tällä kertaa ruotsiksi (Collin) : http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,639783,00.html#idag
Kyllähän nuo Euroopassa tehtävät Toyotat taitavat olla hyvinkin eurooppalaisia. Esimerkiksi Corolla Verson alihankintana tehtävistä osista 85% tehdään Euroopassa ja niistä valtaosa Turkissa. Toyotan salaisuus lienee siis tuolla laadunvarmistuspuolella, jossa se onkin edelläkävijä. Sellaiset termit kuin JIT ja TQM on Toyotalta lähtöisin. Vielä linkki jotta mutu-essonbaarikeskustelu saisi jotakin muutakin pohjaa. http://europe.autonews.com/page.cms?pageId=356
Valmistetut autot per vuosi / työntekijä, tämä ulkomuistista. Nissan Sunderland 122kpl Toyota Eng. 80kpl Honda Eng. 58kpl Volvo alle 50kpl, kertoo hiukan kilpailukyvyn syistä.
GM:n ja Fordin ongelmat eivät ole pelkästään tuotannollisia tai myytävien autojen heikkouksista johtuvia. Nämä ovat toki pääsyy ongelmiin, mutta vaikeudet eivät enää pelkästään korjaudu näihin asioihin puuttumalla. Näiden yritysten kiinteät kulut ovat järkyttävän suuret, vaikkeivät he tekisi eikä suunnittelisi enää yhtään autoa.
Esimerkkinä GM huolehtii yli miljoonan ihmisen sosiaalihuollosta ja eläkkeistä. Nämä koostuvat entisistä eläkkeellä olevista työntekijöistä ja heidän perheistään. Omia työntekijöitä on tällä hetkellä noin 160 000 henkilöä. Näidenkään ei tarvitse pelätä elintason laskua, meni työnantajalla miten tahansa kunhan ei kaadu konkurssiin. Heidän kanssaan on nimittäin tehty sopimus, että irtisanottu työntekijä saa 95 % palkastaan viiden vuoden ajan. Jos työntekijöillä on tällaisia, niin johto on myös osannut pitää puolensa. On arvioitu heidän palkkansa ja muiden etujensa olevan kaksinkertaiset verrattuna kaikkien Japanilaisten autonvalmistajien johdon yhteen laskettujen vastaaviin kuluihin.
Samaten on tehty käsittämättömiä virhe investointeja. Fiat oli viimeisin täydellinen fiasko sijoitus. Sopimuksesta irti pääsy maksoi 2 miljardia dollaria. Tämä on vain osa tappioista mitä tämä seikkailu GM:lle maksoi. Isuzu ja Saab eivät ole tuottaneet muuta kuin tappiota.
No mitä on edessä? konkurssi? -yritys on liian suuri ostettavaksi ja samaten sen lopettaminen aiheuttaisi liian monelle Amerikkalaiselle ongelmia (ja kansallistunteelle), että hallitus puuttuisi peliin. Todennäköisesti johto ja työntekijät pitävät eduistaan kiinni viimeiseen asti, jolloin ainoa mahdollisuus lienee Chryslerin tie. Sen takia Kirk Kekorkian ostaa yhtiön osakkeita, hän on jo haaskalla odottamassa.
Vaikeuksissa olevia yhtiöitä löytyy myös Atlantin tältä puolen. Sekä DC:llä että VW:llä on omat ongelmansa.
Totta. Yhtiöiden raskas kulurakenne ei ole kestänyt myynnin jatkuvaa luisua alaspäin. Takkuilevaa Euroopan toimintaakin on kestetty juuri niin pitkään, kun kotimaan myyntikin on alkanut takkuamaan.
Varsinkin GM:n kohdalla voidaan puhua massiivisista virhearvioinneista mallipaletin suhteen. Kohtuuttoman suuri osuus tuotekehitys- sekä tuotantopanostuksista on kohdistettu suhdanneherkkään - joskin myös varsin tuottoisaan - SUV-luokkaan. Polttoaineen hinnan kohoaminenhan on alkuvuoden aikana USA:ssa pudottanut kyseisten kulkuneuvojen myyntiä 35%. Yhtiö ei ole myöskään varsinaisesti onnistunut henkilöautouutuuksiensa kanssa: esim. Pontiacin keskikokoiset mallit eivät ole saaneet kovin hyvää vastaanottoa ja GTO on flopannut täydellisesti. Poppakonstit myyntivolyymin kasvattamiseksi ovat myös vähissä, koska alennukset ovat jo nyt niin suuria, että autot menevät lähes nollakatteella ja luottojen nollaprosentista ei päästä enää alaspäin.
Kauppalehdessä oli jo huhtikuun lopulla laaja artikkeli GM:n ja Fordin talousvaikeuksista. Siinä todettiin, että vaikka henkilöstön sv- ja työllisyysturvakulut ovat suuret, ne ovat vain tekosyy.
Talousvaikeuksien syy on, että Fordin ja GM:n autot eivät enää mene USA:ssa kaupaksi. Ja pohjalla on varsinainen syy: GM- ja Ford-autojen laatu on mennyt niin huonoksi, että amerikkalaiset eivät enää luota niihin, vaan ostavat pääasiassa japanilaisia ja korealaisia autoja. Vaikutusvaltainen Consumers´ Report on luokitellut jo useana vuonna peräkkäin GM:n ja Fordin automallit laadultaan huonoiksi, ostosuositukset ovat kohdistuneet japanilaismerkkeihin , kuten Toyota, Honda ja Nissan - viime aikoina myös Hyundai on tullut listoille.
Eräänä ratkaisuna GM:n vaikeuksiin on esitetty merkkivalikoiman rajua pienentämistä, jotta kehitysponnistelut voitaisiin keskittää muutamaan automalliin. Niinpä Buick ja Pontiac ovatkin jo "tarkkailulistalla".