Logan jälleen

12 kommenttia

Pitää olla Lexusta ja Luxusta, SUVia ja Huvia, Lippulaivaa ja ties mitä!
Heitetään tähän taas Logan. € 5000,- airbagit, abs ym. varusteet. Ennakkoon olisi tietojen mukaan tilattu Eurooppaan jo 30.000 kpl, Saksaan? Tulee myös dieselinä 1,5 tdci ensi vuonna.

www.automotorundsport.de/d/60977

Ja tämän saa tietenkin myös farkkumallina:

www.automotorundsport.de/d/83960

Nyt tulisi vanhan kunnon Ladakansan herätä! Saattaa olla tarjolla parempaa ja tällä hinnalla saa vain kattoluukun tai navilaitteen noihin luxusautoihin! Kun hinta painuu tarpeeksi alas, pistää se jo miettimään mikä on järkevä, mikä ei!
Belgiassa myytiin yhtenä viikonloppuna kaikki Loganit mitä vain saatiin maahan! Ei niitä montaa kymmentä ollut, mutta suuntaa antavana ilmiönä merkittävä.

[SixPack muokkasi tätä viestiä 31.05.2005 klo 23:27]
  
  • Auto Bildin vertailu antaa huomattavan negatiivisen kuvan Loganista:
    http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=8518

    Samaisen lehden mukaan Logan ei ole erityisen halpa kun muut kustannukset otetaan mukaan:
    http://www.autobild.de/geld/finanzen/artikel.php?artikel_id=8759&artikel_seite=2

    Itse en usko Loganin menestykseen Länsi-Euroopassa, mutta aika näyttää.

      
  • Ymmärrettävistä syistä on Saksan autolehdet pakko kirjoittaa Loganista negatiiviseen sävyyn. Siitä tulee vielä paha kilpailija autoalalla; uusioperheille, kakkosautoa suunnitteleville, järkevästi ajatteleville, eläkeläisille, matalapalkkaisille ja ties mille ryhmille. Logan on saanut jo jonkinlaisen kulttimaineen manner-euroopassa ennenkuin sitä edes todella myydään kunnolla. Esimerkkinä Belgia. Pikkuviatkin katsotaan todennäköisesti sormien läpi. Monelle tämä on rättisitikan korvike, mutta kovalla katolla ja lämmin auto joka sopii useamman kukkarolle. Aika näyttää, mutta veikkaan tästä oikein hitti-tuotetta, jota Euroopassa ei pitkään aikaan ole ollut. 2CV, Tippa-Rellu, Kupla, New Beetle kallis kuten Mini on jo karannut hinnakkaaksi statussymbooliksi. Miksi muuten AMS sivut julkaisevat vain hinnan € 5000,- ikäänkuin mainoskampanjana, vaikka sen hinta asettunee € 7200,- nurkille ennakkotietojen mukaan, mikäli ne pitävät paikkansa.

    EDIT 1.6: Logan on saanut 30.000 kpl ennakkotilaukset. Auto on Saksassa virallisesti myynnissä 17.6. Alussa on tehtaalla toimitusvaikeuksia kysynnän tyydyttämisessä! Saa nähdä miltä merkeiltä tämä on pois?

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 01.06.2005 klo 10:02]
      
  • Ja Suomeen jos tuodaan, niin hinta on toistakymppiä jonkun matkaa, eli turha haaveilla mistään viiden tonnin uudesta autosta.

      
  • Sinänsä Logan ei niin herätä mielenkiintoa. Mutta Loganin ajatus on kyllä mielenkiintoinen. Perusauto perusihmiselle.

    Jos ajatellaan ihmisten oikeita tarpeita. Neljä pyörää, moottori ja ratti, katto ja istuimet. Unohdetaan kaikki sähköiset vimpaimet. Onko jarrutehostinkaan tarpeellinen, jos käyttää rumpujarruja ?

    Autoteollisuus rakentaa vaikka minkälaista vipstaakia ja vitkutinta. Ihmisen oikea auton käyttötarve on päästä paikasta A paikkaan B !

    Jos joku ns. laatumerkki esim. Toyota, VW rakentaisi perusauton, josta kaikki turha olisi riisuttu pois. Auto olisi kestävä ja helppo huoltaa. Moottoritekniikka olisi yksinkertaista ja normaalia. Renkaat olisivat halvinta 155R13 laatua. Ei tarvitsisi ihmeohjaustehostimia.

    Ei ABS, ei Airbag,. ei Rits ei Räts-vehkeitä.

    Miettikääpä miten hyvän perusauton nykyiset autotehtaat pystyisivätkään rakentamaan jos haluaisivat ! Logan on selvästi hyvä esimerkki, koska esim. saksalainen autolehdistö on sitä nyt ryhtynyt ihan voimalla kurittamaan.

      
  • Kyllähän ajatus luotettavasta, edullisesta, huolloiltaan halvasta, käyttövarmasta, pienikulutuksisesta ja riittävän tilavasta perusautosta ilman turhia ja vikaherkkiä sähkövipstaakeja tuntuu järkevältä.

    Autoilun perusajatus toteutuisi...ihmisten ja matkatavaroiden siirto paikasta A paikkaan B...ehkä paikan C kautta. Varmasti ja riittävän turvallisesti.

    Ainoa mikä homman sitten lopulta pilaisi on Suomen verottaja :confused:

      
  • Tuskin on odotettavissa menestystä Suomessa, ellei Suomen valtio neuvottele YYA-hengen mukaisesti Neuvostoliitonaikaisia vippaskonsteja verotuksen suhteen. Mutta muualla EU:ssa € 7200 uudesta autosta jossa 2 airbagia ja ABS on varmasti erittäin houkutteleva, eikä aivan onnettoman pieni. Farkkumallikaan ei ole pöljemmän näköinen takaa. Ehkä näemme Loganin joskus Suomessa järkiautona, olemmehan EUvostoliitossa!

      
  • Lainaus:
    01.06.2005 klo 09:50 Seutulainen kirjoitti
    Sinänsä Logan ei niin herätä mielenkiintoa. Mutta Loganin ajatus on kyllä mielenkiintoinen. Perusauto perusihmiselle.

    Jos ajatellaan ihmisten oikeita tarpeita. Neljä pyörää, moottori ja ratti, katto ja istuimet. Unohdetaan kaikki sähköiset vimpaimet. Onko jarrutehostinkaan tarpeellinen, jos käyttää rumpujarruja ?

    Autoteollisuus rakentaa vaikka minkälaista vipstaakia ja vitkutinta. Ihmisen oikea auton käyttötarve on päästä paikasta A paikkaan B !

    Jos joku ns. laatumerkki esim. Toyota, VW rakentaisi perusauton, josta kaikki turha olisi riisuttu pois. Auto olisi kestävä ja helppo huoltaa. Moottoritekniikka olisi yksinkertaista ja normaalia. Renkaat olisivat halvinta 155R13 laatua. Ei tarvitsisi ihmeohjaustehostimia.

    Ei ABS, ei Airbag,. ei Rits ei Räts-vehkeitä.

    Miettikääpä miten hyvän perusauton nykyiset autotehtaat pystyisivätkään rakentamaan jos haluaisivat ! Logan on selvästi hyvä esimerkki, koska esim. saksalainen autolehdistö on sitä nyt ryhtynyt ihan voimalla kurittamaan.


    Etelä-Afrikassa on myynnissä Toyota Tazz niminen auto joka käytännössä on 80-luvun Corolla. Moottori on vanha 1,3 lirtainen 3-venttiilikone jota ei Euroopassa ole myyty 15 vuoteen. Autossa ei ole turvatyynyjä, ei ABS-jarruja, ei katalysaattoria... Ja siellä vaan kyseinen auto seisoo Priuksen vieressä Toyota-liikkeissä.
    Mielestäni on kyllä pelkästään hyvä asia että tällaisista autoista on päästy Euroopassa eroon, olipa kuinka halpa tahansa. Vanhojen Corollien omistajat voivat ainakin olla varmoja varaosien saatavuudesta. :smile:
    http://www.toyota.co.za/models/viewrange.aspx?id=4

      
  • Lainaus:
    01.06.2005 klo 15:02 olmi kirjoitti

    Mielestäni on kyllä pelkästään hyvä asia että tällaisista autoista on päästy Euroopassa eroon, olipa kuinka halpa tahansa.


    Nimenomaan, eihän me vanhoja paskoja tarvita. Mitä ihmettä me vanhoista Corollista, nehän me jo tunnetaan !

    Mutta ideanahan olisi tehdä nykyisellä luotettavaksi tunnetulla tekniikalla uusi "kansanauto". Mietipä vaikkapa Golfia ilman mitään sähköisiä vimpaimia. Tai Corollaa siten, että siivotaan kaikki tietokoneet hevonkuuseen, ja istutetaan siihen kaikkein luotettavin 1990-luvun Corollan 1.6 kone nykyttämään.

    Kuski saakoon ajatella itse, ja revitään kaikki mustat laatikot, jotka ajattelevat puolestasi irti. Mitä jää jäljelle. Helvetin paljon parempi auto kuin 1980-luvun Corolla, mutta hinta on .....

      
  • Loganin perusajatus on raikkaan tervetullut krääsää pursuaville automarkkinoille. Autossa on kuitenkin yksi puute, kun huomioidaan sen todennäköistä kohderyhmää.

    Ketkä Logania ostavat? Kohderyhmiä on pääasiallisesti kaksi: Ensinnäkin entisten Skoda-, Lada- ja Warrekuskien kaltaiset ihmiset, jotka haluavat vain liikkua paikasta toiseen - halvalla. Heille Logan on kelpo vaihtoehto.

    Toinen kohderyhmä on nk. Rättäri-ihmiset. Ja tällä kohtaa voidaan huomata Loganin pahin puute: se ei ole boheemin näköinen kulkine. Vaihtoehtoihmiset haluavat autollaan julistaa kertakaikkista irtiottoa muodista, kuluttamisesta ja massatrendeistä. Heille Logan on liian alistuneen, konservatiivisen ja massatuotteen näköinen.

    Rättäri-ihminen haluaa autonsa olevan julistus. Auton pitää olla epäautomaisen, sympaattisen, erikoisen, humoristisen ja kapinallisen näköinen. Logan on tässä rimanalitus. Vaikka Euroopasta löytyisi 100 000 warremiestä, toinen mokoma löytyy näitä sielukkaita Homo Sapiens Citroensis - olentoja, boheemeja, taiteilijoita, kylähulluja ja eksentrikkoja. Olisi varmaankin myyntimenestys luoda tällainen vaihtoehtoauto - epäauto, joka olisi kannanotto ja julistus.

    Säälittää katsella näiden vaihtoehtoihmisten yrityksiä pitää Rättärinsä ilmastointiteipillä ja purukumilla kasassa kun heillä ei ole nykyisin markkinoilla "omaa" vaihtoehtoautoa. Baskeripäiset taivaanrannanmaalarit, kieltentutkijat, luomuviljelijät ja kaikenkarvaiset aktivistit ostaisivat näitä boheemikärryjä sadointuhansin - edellyttäen tietenkin, että ne olisivat Loganin tapaan hyvin yksinkertaisia ja lisäksi vielä ekologisia, helposti huollettavia, hassunnäköisiä ja HYVIN EDULLISIA, jopa Loganin varustelutasosta tinkien. Eihän ikkunoissakaan mitään kampia tarvita kun ikkunan voi kädellä nostaa ja laskea...

    Eli kun Ladamiehet Euroopassa saivat nyt Loganin, odottelemme että balettitanssijat, velttovirtaset, penttilinkolat, mutisevat filosofit, puunhalaajat, muotoilijat, ufomiehet, teosofit, erakot, kommarit, meediot, nukkien keräilijät, vegaanit, intellektuellit ja hassahtaneet runoilijat sekä muut valloittavan erilaiset ihmiset saisivat sielukkaan epäautonsa - kysyntää varmaan löytyy!!!!!

      
  • Logania valmistetaan v. 2010 700.000 kpl/v. Pitkä liuta autoja. Joltain merkeiltä tämä on pois.
    Ehkä vielä näemme esim. Citroenin uudistetun retrorättärin tulevan markkinoille. Kuka sen tietää mitä tehtaat suunnittelevat? Fiatin 600:n joka komeili uudistettuna jossain lehdessä näytti aivan fiksulta. Esim. kaupunkiautona jokin näistä olisivat aivan ok, ja uusi Mustang V8 tallissa hauskanpitoon ja muuhun kurvailuun! Ilmeisesti on syntymässä markkinarako Loganin tyyppisille ajoneuvoille, ihmisille jotka ovat täysin kyllästyneet kaikkeen krääsään ja kalliisiin autoihin tavalliseen arkiajoon ja ruuhkassa istumiseen.

      
  • Retrorättäri on tervetullut ajatus, kunhan eivät tee siitä kaiken kansan autoksi liian kallista kuten kävi uudelle minille tai new Beetle:lle.

    Nämä autot kun jäävät taivaanrannan maalarin palkoilla ostamatta :smile:

      
  • Lienee syytä muistuttaa, että Logan ei ole ensisijaisesti suunniteltu ns. länsimarkkinoille vaan esim. itäisen euroopan jne. ei niin kehittyneiden maiden markkinoille. Tarkoitus on ollut luoda auto, johon pienempituloisillakin olisi varaa. Siksi autosta on turha hakea boheemiutta tai retrohenkeä vaan pääpaino on ollut yksinkertaisella ja konstailemattomalla toteutuksella.

    Eipä silti, Logan on varmasti tervetullut lisä myös kehittyneempien maiden markkinoille. Suomessa auton hinta olisi varmaankin jossain 10-13 t€:n luokassa, joten Matizit ja Picantot saisivat siitä oivan kilpailijan.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 02.06.2005 klo 09:48]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit