Amerikkalaiset autot

13 kommenttia

Mistä johtuu, että amerikkalaisia autoja myydään/on liikenteessä niin paljon vähemmän kuin muita merkkejä? Hintahan on nykyisin kilpailukelpoinen eurooppalaisten autojen kanssa.Varustelu näyttää myös monipuoliselta, esim nahkapenkit, ilmastoinnit, automaattivaihteet jne... Olen katsellut mm. Chrysler Sebringiä sekä Chevrolet Evandaa. Minkälaisia kokemuksia kyseisistä autoista on?Ihmetyttää vaan kun ei loppujen lopuksi näitä kovin paljon liikenteessä näe.Hinnat kuitenkin alle 30000e.

  
  • Miten auton kotimaa nykyään määritellään? Tuliko Chevrolet Evandasta amerikkalainen yhdessä yössä? Milloin Fordista tuli saksalainen? Koska Nissan, Toyota ja Honda muuttuvat englantilaisiksi? Vieläkö Saab ja Volvo ovat ruotsalaisia?

      
  • Lainaus:
    01.03.2006 klo 15:33 Herbert kirjoitti
    Miten auton kotimaa nykyään määritellään? Tuliko Chevrolet Evandasta amerikkalainen yhdessä yössä? Milloin Fordista tuli saksalainen? Koska Nissan, Toyota ja Honda muuttuvat englantilaisiksi? Vieläkö Saab ja Volvo ovat ruotsalaisia?


    Kotimaa on nykyään aika pitkälle mielikuva. Tässä viestiketjussa esillä olleista merkeistä ja malleista Chrysler Sebring sentään on oikeasti amerikkalainen (vai olisiko valmistusmaa sittenkin Kanada?). Chevrolet on merkkinä alunperin amerikkalainen, mutta Evanda taas on Daewoo varustettuna Chevroletin logolla eli siis ainakin minun laskuissani korealainen. Missään muualla sitä ei tehdäkään. Tekniikka on sukua lähinnä Opelille. Opeleita taas valmistetaan Brasiliassa Chevrolet-merkillä.

    Fordkin on merkkinä amerikkalainen. Sitä tosin valmistetaan myös Saksassa ja meille tulee autoja myös Espanjasta ja etenkin Belgiasta. Tosin amerikan mallit eroavat selvästi eurooppalaisista. Harvapa pitää kuitenkaan Fiestaa amerikkalaisena autona.

    Suomessa uusi Nissan voi olla japanilainen tai espanjalainenkin, mutta todennäköisimmin tänä päivänä englantilainen. Suunnittelukaan tuskin on puhtaasti japanilaista. Nissan on silti japsimerkki.

    Toyota on puolestaan lähtöisin joko Englannista (Corolla + Avensis), Turkista (Corolla), Ranskasta (Yaris) ja jotkut vähemmän myytävät mallit jopa Japanista. Avensis on puhtaasti eurooppalainen malli, jota viedään Englannista Japaniin. Ja tehdäänhän Toyotoita Brasiliassa ja Etelä-Afrikassa, myös USA:ssa. Onko siellä tehtu Corolla amerikkalainen? Ainakin enemmän kuin em. Evanda.

    Hondat ovat Englannista tai Japanista, vuosien takaiset farmari-Accordit jopa USA:sta.

    Saab kai vielä suurelta osin Ruotsista, cabriolet Itävallasta. Amerikassa myytävä 9-7X-katumaasturi (vai mikä mallimerkintä nyt olikaan) on alunperin Chevroletin. Eli onko Saabkin siis amerikkalainen? Ei kai? Mutta omistajahan on kuitenkin amerikkalainen GM ihan niin kuin Evandankin tapauksessa.

    Volvo ovat Ruotsista ja Belgiasta. Omistaja on kuitenkin Ford eli juuret nytkin Amerikassa

      
  • Huolimatta siitä, että tilanne tosiaan on noin sekava kuin edellä on tullut ilmi, on "amerikkalaisissa", "japanilaisissa" ja "eurooppalaisissa" autoissa edelleen paljon alueellisia piirteitä.

    Väittäisin, että valmistusmaata ja pääkonttoria enemmän asiaan on merkitystä sillä, minkä maalaiset ihmiset vastaavat autojen suunnittelusta.

    Vastaukseni alkuperäiseen kysymykseen on se, ettei amerikkalaiset autot yksinkertaisesti taida sopia suomalaiseen keskivertomakuun. Hallintalaitteisiin vielä tottuisikin, mutta suht pitkänä ihmisenä koen, että eurooppalaisia ei voita mikään ergonomiassa, eli siinä mitä tulee penkin, ratin ja polkimien etäisyyksiin toisistaan ja niiden säätelyyn.

    Kaiken lisäksi eurooppalaiset kuluttajat ovat tottuneet siihen että isossa autossa on ison auton tilat. Tulipa tuossa viimeisimmällä ameriikan matkalla pörrättyä valtavalla (uuden karhealla) Mercury Grand Marquisilla, jonka kokonaispituus on 20cm suurempi kuin Mersun S-sarjan Langin, mutta matkustamossa on tilaa kutakuinkin saman verran kuin omassa Golfissani. Moottorina on 4,6 litrainen kasi joka vie bensaa aivan tolkuttomasti, mutta kaikesta huolimatta suorituskyky sekin samaa luokkaa pienen Volkkarini kanssa.

    Ok, hintaa on jenkeissä reilusti vähemmän kuin Golfillani Suomessa, mutta silti ajelen mieluumin omallani. Eli ihan kaikki ei selviä paperilta.

      
  • Ohhoh! Joku täällä ajelisi mieluummin VOLKSWAGEN GOLFILLA kuin Mercury Grand Marquis'illa!!!!!!!!!!!!!! No, voihan suomalaiselle käydä niin, että kun on tuulipukuun tottunut niin kyllä se puku ja kravatti vähän vieraalta tuntuu..... :)

    Itse ajelisin mieluummin vaikka Daewoo Matizilla tai Hyundai Getzillä kuin pappa-golfilla...... ainakin saa paremman luotettavuuden, seksikkäämmän ulkonäön, paremman varustelun, pidemmän takuun ja sujuvammat ajo-ominaisuudet. Plus nuorekkaamman imagon! Ja vielä nopsemman kiihtyvyyden Hyundain tapauksessa!

      
  • Lainaus:
    01.03.2006 klo 16:07 Jube kirjoitti
    Kotimaa on nykyään aika pitkälle mielikuva. Tässä viestiketjussa esillä olleista merkeistä ja malleista Chrysler Sebring sentään on oikeasti amerikkalainen (vai olisiko valmistusmaa sittenkin Kanada?).

    Mainittakoon, että useimmat Euroopassa myytävät Chryslerit kootaan Grazissa, Itävallassa.
    Uusi, keväällä esiteltävä Chrysler Sebring rakennetaan Mitsubishi Lancerin pohjalevylle. Bensamoottorit ovat periaatteessa samoja kuin uudessa Sonatassa. Euroopassa saattaa tulla myyntiin myös dieselvaihtoehto, se löytynee Mercedes-Benzin valikoimista.

      
  • "jotkut vähemmän myytävät mallit jopa Japanista."


    Niinkuin oma Corollani 1,6 5d HB Terra vm. 2005... :sunglasses:

    [Candyman muokkasi tätä viestiä 02.03.2006 klo 08:51]
      
  • Lainaus:
    01.03.2006 klo 21:23 Aasiaa kirjoitti


    Vastaukseni alkuperäiseen kysymykseen on se, ettei amerikkalaiset autot yksinkertaisesti taida sopia suomalaiseen keskivertomakuun. Hallintalaitteisiin vielä tottuisikin, mutta suht pitkänä ihmisenä koen, että eurooppalaisia ei voita mikään ergonomiassa, eli siinä mitä tulee penkin, ratin ja polkimien etäisyyksiin toisistaan ja niiden säätelyyn.

    Kaiken lisäksi eurooppalaiset kuluttajat ovat tottuneet siihen että isossa autossa on ison auton tilat. Tulipa tuossa viimeisimmällä ameriikan matkalla pörrättyä valtavalla (uuden karhealla) Mercury Grand Marquisilla, jonka kokonaispituus on 20cm suurempi kuin Mersun S-sarjan Langin, mutta matkustamossa on tilaa kutakuinkin saman verran kuin omassa Golfissani. Moottorina on 4,6 litrainen kasi joka vie bensaa aivan tolkuttomasti, mutta kaikesta huolimatta suorituskyky sekin samaa luokkaa pienen Volkkarini kanssa.



    Rohkenen olla tuosta ergonomiasta kovasti eri mieltä. Eurooppalainen ergonomia on ala-arvoista, lieneekö edes ergonomiaakaan.. Euroautoissa lähes poikkeuksetta pitkälle ihmiselle ratin säädöt ovat riittämättömät. Etäisyyssäätö ulottuu kaukaa vielä kauemmaksi, ohjausvälinettä ei saa riittävän lähelle millään. Amerikkalaisissa ratti on paljon likempänä. Pitkäjalkainenkin ylettyy rattiin leppoisasti kurottelematta käsiä suoraksi. Lisäksi ratin korkeussäätö on eurooppalaisissa, kelvoton : ratin korkeus kyllä muuttuu muutaman sentin, mutta kulma ei, eli rattia ei saa tarpeeksi pystyyn. Lisäksi harvoin sitä saa alimmassakaan asennossa tarpeeksi alas. No, onhan esim. Chrysler Sebringissäkin kelvoton "eurotyylinen" ratin korkeudensäätö. Penkisäädöissä nyt ei kovasti eroja saa aikaan, paitsi että euroista kalleimpia lukuunottamatta valitettavasti puuttuu sähkösäädöt, yleensä.


    Eikös vanha totuus ole, että kukaan muu, kuin amerikkalainen insinööri ei saa suuriin ulkomittoihin niin pieniä sisätiloja.. :)



    [pkj muokkasi tätä viestiä 02.03.2006 klo 09:49]
      
  • Lainaus:
    02.03.2006 klo 09:47 pkj kirjoitti
    Eikös vanha totuus ole, että kukaan muu, kuin amerikkalainen insinööri ei saa suuriin ulkomittoihin niin pieniä sisätiloja.. :smile:


    Tuo on kyllä totta, itselläni oli vähän aikaa käytössä piilofarmarien pahimpana kulta-aikoina Caprice Classic -farkku, joka oli mahdottoman pitkä, mutta tavaratila ja matkustamo ei eronnut mitenkään tiloiltaan parempaan päin paljon pienemmistä muun maalaisista farkuista. Ainut, että tuo käy erinomaisesti ruumisautoksi pituutensa takia.

    Ehkä vähän väärä kohde verrata ergonimiaa, mutta tuossa autossa käsite ergonomia oli täysin tuntematon. Sähkösäädöt esim penkkeihin löytyi ja ne säätyi älyttömän useisiin eri suuntiin, mutta edes kelvollista ajoasentoa ei ollut mitään toivoa saavuttaa.

      
  • Lainaus:
    01.03.2006 klo 22:44 Anders-Simo kirjoitti
    Ohhoh! Joku täällä ajelisi mieluummin VOLKSWAGEN GOLFILLA kuin Mercury Grand Marquis'illa!!!!!!!!!!!!!! No, voihan suomalaiselle käydä niin, että kun on tuulipukuun tottunut niin kyllä se puku ja kravatti vähän vieraalta tuntuu..... :)

    Itse ajelisin mieluummin vaikka Daewoo Matizilla tai Hyundai Getzillä kuin pappa-golfilla...... ainakin saa paremman luotettavuuden, seksikkäämmän ulkonäön, paremman varustelun, pidemmän takuun ja sujuvammat ajo-ominaisuudet. Plus nuorekkaamman imagon! Ja vielä nopsemman kiihtyvyyden Hyundain tapauksessa!


    No jos jollakulla on jotain hampaankolossa Golfia vastaan niin kait sitä kivikautista Mercurya voi verrata mihin tahansa saman kokoluokan Euroon tai Japsiin samalla lopputuloksella.

    Kai siinä joku syy on miksi amerikkalaisetkin maksavat Passatista miltei yhtä paljon kuin tuosta valtavasta museovehkeestä.

    Ja ajele vaan Getzillä, sehän on pärjännyt hyvin kokoluokkansa vertailuissa. Eikös sekin ole merkki jostain?

      
  • Itselleni kelpaisi varsin hyvin joku käytännöllinen auto (esim. Golf tai Passat) ennen jotain bensasyöppöä jenkkimöhköä kuin (ruma!) Mercury Grand Marquis... Että näin.

    [911 muokkasi tätä viestiä 03.03.2006 klo 12:37]
      
  • Jenkki on tehty jenkkien makuun eli ajettavaksi suoraan ja kääntymään rauhallisesti 90 astetta risteyksessä. Ja kun autossa rapakon tuolla puolella vietetään paljon enemmän aikaa kuin meillä, niin mukavuuskin ja käytön helppous on ihan eri luokkaa kuin eurooppalaisissa "econo boxeissa". Kun saisi yhdistettyä jenkkien mukavauuden ja eurooppalaisen ajettavuuden niin siitä syntyisi auto minun makuun. No onhan niitä mutta valitettavasti ei tuoda eurooppaan tai ovat turhan kalliitta kuten Cadilacin uudet sportsedanit.

      
  • Lainaus:
    05.03.2006 klo 16:48 Major kirjoitti
    Jenkki on tehty jenkkien makuun eli ajettavaksi suoraan ja kääntymään rauhallisesti 90 astetta risteyksessä. Ja kun autossa rapakon tuolla puolella vietetään paljon enemmän aikaa kuin meillä, niin mukavuuskin ja käytön helppous on ihan eri luokkaa kuin eurooppalaisissa "econo boxeissa". Kun saisi yhdistettyä jenkkien mukavauuden ja eurooppalaisen ajettavuuden niin siitä syntyisi auto minun makuun. No onhan niitä mutta valitettavasti ei tuoda eurooppaan tai ovat turhan kalliitta kuten Cadilacin uudet sportsedanit.


    On melkein rikollista ettei Cadillacin V-sarjaa tuoda Eurooppaan, ehkä jatkossa tilanne muuttuu (hope so).

      
  • Lainaus:
    02.03.2006 klo 08:42 MatLog kirjoitti
    Uusi, keväällä esiteltävä Chrysler Sebring rakennetaan Mitsubishi Lancerin pohjalevylle. Bensamoottorit ovat periaatteessa samoja kuin uudessa Sonatassa. Euroopassa saattaa tulla myyntiin myös dieselvaihtoehto, se löytynee Mercedes-Benzin valikoimista.


    Eikös ole kuitenkin Galantin pohjalevy. Lancerin pohjalevyä oli tarkoitus käyttää uudessa Neonissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit