Mersun uudesta lippulaivasta on julkaistu uusia kuvia.
www.auto-motor-und-sport.de
Aika tyylikkään näköinen vaunu.Jonkin verran samaa näköä kuin Maybachissa-ainakin perässä.
Ohjaamossa on samaa näköä kuin uusissa Bemareissa. Keskikonsolissa on samanlainen säätöpyörä.
Ulkomitat ovat kasvaneet muutamia senttejä.
Ensin tulevat markkinoille S350 ja S500, jossa on 388hv.
Autossa on ilmeisesti taas melkoinen määrä uutta tekniikkaa ja ennennäkemättömiä varusteita.
Autossa on ilmeisesti taas melkoinen määrä uutta tekniikkaa ja ennennäkemättömiä varusteita.
Ainoa varuste josta en ollut aikaisemmin kuullut on kovalevyä käyttävä navigointi. Tämä varmasti nopeuttaa tiedonhakua, mutta toimiiko kovalevy enää 10 vuoden päästä? Takuu on toisaalta silloin jo ummessa joten ei kai sillä ole suurempaa väliä. Mercedes on auttamattomasti pudonnut teknisessä kehityksessä piikkipaikalta kun se ei pysty esittelemään mitään todella uutta tekniikkaa huippumallissaan. Toisaalta tuossa ei ehkä paljastettu kaikkea? Kokonaisuutena varmasti yksi maailman parhaista autoista, TM tulee kuitenkin varmasti haukkumaan ohjaustunnon puutetta...
Autossa on ilmeisesti taas melkoinen määrä uutta tekniikkaa ja ennennäkemättömiä varusteita.
Mercedes on auttamattomasti pudonnut teknisessä kehityksessä piikkipaikalta kun se ei pysty esittelemään mitään todella uutta tekniikkaa huippumallissaan.
Kyllä siinä mielestäni uutta huipputekniikkaa esiteltiin paljonkin:
Innovations
- ADAPTIVE BRAKE with additional functions
- Adaptive brake light
- Brake Assist PLUS with radar sensors
- COMAND with and COMAND controller
- Crash-responsive high-comfort head restraints
- DISTRONIC PLUS
- Electric parking brake
- Dynamic multicontour seat with new massage
function
- Night view assist based on infra-red technology
- Panoramic sliding roof (for long-wheelbase version)
- Second-generation PRE-SAFE®
- Reversing camera
Eipä noita ainakaan tähän asti ole kaikkia yhdessä ja samassa autossa Euroopassa näkynyt.
Okei löytyyhän noita infra kameroita Cadillakin jostain malleista ja pre-safe pysäytys-kiihdytys-jonossa toiminto jostain Japanin paikallisesta mallista. Mutta euroopan mittakaavassa nuo kaikki yhdessä ja samassa autossa on kyllä päänavaus (massa merkiltä).
Itse olen ainakin ymmärtänyt, että Mb ei halunnut enää lisätä hirveästi elektronikkaa tähän malliin, vaan keskittyi parantamaan luotettavuutta ja osien toimivuutta.
Edellinen S-sarjahan oli lähes vallankumouksellinen, siihen esiteltiin niin paljon kaikkea uutta. Onhan tuossakin jumalattomasti kaikkea tavaraa, muttei ehkä niin paljoa uutta, mitä jotkut olisivat toivoneet.
Kuitenkin tuossa edellä mainitutkin varusteet vaikuttavat aika edistyksellisiltä, esim 7-pykäläinen laatikko, kehitetty toisen sukupolven PRE SAFE, koko katon matkalta aukeava kattoluukku, infrapunalla toimiva pimeänäköjärjestelmä, ilma- tai aktiivijousitus, jne..
Jos nyt ensinnä edes nämä kilpakumppanit saisi samat varusteet uusiin omiin tuotteisiinsa niin voitaisiin alkaa edes keskustelemaan tuosta "varustemäärästä ja niiden esittelyjen jälkijättöisyydestä."
Ihan pirteältä näyttää ja koko kasvaa, hyvä... W140:ä alkoi tullakin välillä ikävä. Viissatasen kone on vihdoinkin siis piristymässä, oli jo kyllä aikakin. Muut myllyt tulevat kait esittelyyn ensi vuoden aikana, huhut V12 CDI:stä kyllä pistävät mietityttämään polttoainepuolen vaihtoa, saapas näkee mitä kenkä tekee...
Tuo sähköhilipakkeiden karsiminen on todella hyvä juttu, ei se määrä niinkään kun ne vain kaikki toimisivat aina niinkuin pitäisi, tässä luokassa on joka tapauksessa niin paljon lisävarustelistalla pituutta, että sitä ei heti kaikki hahmota.
Edit: Ja tämä tietää, että sieltä saapuu taas vuoden sisällä uusi 'coupéjen kuningas' meille jotka eivät takaovia tartte...
Autossa on ilmeisesti taas melkoinen määrä uutta tekniikkaa ja ennennäkemättömiä varusteita.
Mercedes on auttamattomasti pudonnut teknisessä kehityksessä piikkipaikalta kun se ei pysty esittelemään mitään todella uutta tekniikkaa huippumallissaan.
Kyllä siinä mielestäni uutta huipputekniikkaa esiteltiin paljonkin:
Innovations
- ADAPTIVE BRAKE with additional functions
- Adaptive brake light
- Brake Assist PLUS with radar sensors
- COMAND with and COMAND controller
- Crash-responsive high-comfort head restraints
- DISTRONIC PLUS
- Electric parking brake
- Dynamic multicontour seat with new massage
function
- Night view assist based on infra-red technology
- Panoramic sliding roof (for long-wheelbase version)
- Second-generation PRE-SAFE®
- Reversing camera
Eipä noita ainakaan tähän asti ole kaikkia yhdessä ja samassa autossa Euroopassa näkynyt.
Muiden kehittämää tekniikkaa on kasattu yhteen autoon. Mercedes ei oman huippumaalinsa kohdalla pysty näköjään esittelemään mitään todella uutta. Aikaisemmin näin ei ole ollut, joten muutos on ilmiselvä.
Aikamoinen Mercedes-fani täytyy olla jotta kehtaa väittää esim peruutuskameraa tai tutkaohjattua Brake Assista uusiksi innovaatioiksi.
Aikamoinen Mercedes-fani täytyy olla jotta kehtaa väittää esim peruutuskameraa tai tutkaohjattua Brake Assista uusiksi innovaatioiksi.
Emmä usko että nyt on kyse pystymisestä, enemmänkin haluamisesta, kun ilmoittivat jo monta vuotta sitten, että seuraavan S-sarjan tavoitteena on nostaa laatutaso takaisin sille tasolle, kun se on parhaimpina loiston päivinä ollut, karsimalla elektronisten uutuuksien määrää. Riittää kun auto on kilpailijoita edellä. Aika vaativa tavoite, mutta suunta on ainakin hyvä. Lisäksi esim tuo uusi onnettomuuksia estävä järjestelmä on laajin massamarkkinoille tarkoitettu sovellus, vaikka onkin jo esitelty edellisenä, karsitumpana versiona aiemmassa S-sarjassa.
Mielestäni tuossa on kuitenkin uutuuksia kilpailijoihin verrattuna, mihin muuhun autoon saa nuo kaikki? Ei mihinkään.. Sinänsä on syytä puhua taas markkinoiden ehkä edistyneimmästä autosta. Mitä väliä sillä on, mitä varusteet ketkäkin on keksinyt, jos niitä ei saa autoihin tilaamallakaan, tai jossain mallissa on vain yksi spesiaalijippo, kun tuossa Mb:ssä on ne kaikki.. Miksi esim kukaan ei ole tajunnut tehdä panoraamakattoa aiemmin tuohon luokkaan? Mitä tärkeää tuosta sitten puuttuu? Tavallaan Mb:n etumatkaa tuossa luokassa kuvaa se, että kukaan ei ihmetellyt vaikkapa uuden Jaguarin tai Lexus LS 430:n esittelyssä sitä, että kummassakaan ei ollut mitään merkittävää uutta, mitä kilpailijoilla ei olisi ollut jo kauan..
Kovimpa se olmi ny kitisee. Ota nyt kokeeksesi tuolta Vehon sivujen kautta ässän peedeeäffä varustetiedosto ja mee vertaileen niihin Audeihin, Beeämweihin ja Lexuksiin.
Moottoripuolella Mercedes on ollut w220:llä kuningas, eikä jälkeläinenkään hengenahdistusta pode. (Mikäli tämä pitää paikkansa) ->
Lisäksi esim tuo uusi onnettomuuksia estävä järjestelmä on laajin massamarkkinoille tarkoitettu sovellus, vaikka onkin jo esitelty edellisenä, karsitumpana versiona aiemmassa S-sarjassa.
Honda Inspiressä on ollut vastaava järjestelmä vuodesta 2003.
http://www.researchandmarkets.com/reportinfo.asp?cat_id=50&report_id=227935
No en sentään kitise ja toivon ettei minua ymmärretä väärin.
Uusi S voi hyvinkin olla maailman teknisesti kehittynein auto. Vaikka minulla on sympatioita BMW:tä kohtaan on pakko myöntää että S on teknisesti edellä 700-sarjaa. Itse asiassa tulee mieleen vain kaksi autoa jotka pystyvät kilpailemaan tekniikan määrässä uuden S:än kanssa, ne ovat Honda Legend ja Toyota Crown Majesta, mutta niitä ei myydä Suomessa joten ei niistä sen enempää.
http://www.honda.co.jp/LEGEND/
http://toyota.jp/crownmajesta/index.html
Minusta S-sarja on vaan usein ollut se malli missä Mercedes on esitellyt jotain todella uutta ja vienyt kehitystä näin eteenpäin. Nyt en löydä ennakkotietojen perusteella mitään tällaista innovaatiota. Se on ainakin minulle pieni pettymys.
No mikä olisi sellainen innovaatio, joka mielestäsi kelpuutettaisiin jo mullistavaksi innovaatioksi ? Itsestään ajava auto, juttukaverina KITT ?
Ei vaikuta uskottavalta moottorivalikoimalta. Esim. juuri esitelty 420CDI puuttuu lisäksi on uutisoitu nimenomaan S500:Sta eikä S550:sta.
Myös V12 CDI:n tehottomuus ihmetyttää..
Ja jos vakio pituus ei riitä, niin onhan uudesta S:stä tarjolla sitten tämäkin:
Uusi S voi hyvinkin olla maailman teknisesti kehittynein auto. Vaikka minulla on sympatioita BMW:tä kohtaan on pakko myöntää että S on teknisesti edellä 700-sarjaa. Itse asiassa tulee mieleen vain kaksi autoa jotka pystyvät kilpailemaan tekniikan määrässä uuden S:än kanssa, ne ovat Honda Legend ja Toyota Crown Majesta, mutta niitä ei myydä Suomessa joten ei niistä sen enempää.
http://www.honda.co.jp/LEGEND/
http://toyota.jp/crownmajesta/index.html
Minusta S-sarja on vaan usein ollut se malli missä Mercedes on esitellyt jotain todella uutta ja vienyt kehitystä näin eteenpäin. Nyt en löydä ennakkotietojen perusteella mitään tällaista innovaatiota. Se on ainakin minulle pieni pettymys.
Honda Inspiressa on aikaisempi kehitysversio aiheesta ja en pidä sitä massamarkkinoituna autona, kun sitä on myynnissä käsittääkseni vain Japanissa.
Tuo on mielenkiintoinen auto, tuo Crown Majesta, joka on Japanin Lexus. Olin kuukausi sitten kaukoidässä ja kävin Hong Kongissa Toyota liikkeessä, missä on myynnissä varmasti ainoana paikkana Japanin lisäksi pelkästään Japaniin tarkoitettuja malleja. Kiinnitin heti mielenkiintoni tuon mallin esitteisiin, mistä en ollut aiemmin edes kuullut. Tuossa Majestassa on erittäin kehittynyt onnettomuuksia ehkäisevä systeemi, mutta muuten se ei mielestäni pääse läheskään S-sarjan teknisiä ratkaisuja. Esim aktiivijousitusta, pimeänäköjärjestelmää, 7-pykäläistä vaihteistoa yms tekniikkaa ei tuohon ole tarjolla. Muutenkin valinnanvara varusteista on huomattavasti eurooppalaisia jäljessä, vaikka kehittynyttä tekniikkaa sisältääkin. Harmi ettei tuota autoa ollut liikkeessä näytillä. Toinen magea Tojo oli loistelias tila-auto Panhard, mitä en myöskään ole ennen nähnyt. Niitä oli liikkeessä useampikin. Se oli jo laatuvaikutelmaltaankin lähellä Eurooppalaista kärkitasoa varmaan ensimmäisenä näkemänäni japanilaisena autona. Esim uusi GS-malli on tuolta osin huimasti jäljessä.
Honda Legendissä on markkinoiden kehittynein nelivetojärjestelmä, mutta muuten tuon varusteluvaihtoehdot eivät ole yhtä laajat. Lisäksi konevaihtoehto on tuossa luokassa alimitoitettu, varsinkaan kun muita vaihtoehtoja ei ole edes tarjolla.
Mikä mielestäni tekee S-sarjasta tuon luokan ylivoimaisen auton (vaikka itsekkin pidän yleisesti Bemareista enemmän) on edistynein tekniikka, molemmat vetotavat valittavana, laajin moottorivalikoima, laajin korivalikoima (normaali, pidennetty, coupe) ja erittäin laaja varuste- ja materiaalivalikoima. Kertokaas mihin muuhun autoon saa esimerkiksi kaikki normaalisti jalopuuta olevat listat aidosta graniittikivestä??? Tai voi valita jalopuun yli kymmenestä vaihtoehdosta..
Ei vaikuta uskottavalta moottorivalikoimalta. Esim. juuri esitelty 420CDI puuttuu lisäksi on uutisoitu nimenomaan S500:Sta eikä S550:sta.
Myös V12 CDI:n tehottomuus ihmetyttää..
Tuo taulukko on luultavasti ollut maailmalla ennenkuin tehdas julkisti, että V8 CDI on 420 tyypiltään entisen 400:en sijasta. Teho/vääntöluvut ovat ihan realistisia. Mitä tulee V12CDI:hin voipi olla, että on melko vaikeeta lisätä voimaa (eli syöttöä) tuohon myllyyn hajottamatta paikkoja. Tuo 1000Nm on muutenkin jo kipuraja, kyllä niitä tehokkaimmiksikin viritetään (Kleemann 1300Nm), mutta takuuta ei enää myönnetä sille paketille. Jos tuosta mega cdi:stä rysäytetään se 500hv pihalle niin luultavasti vääntökäyrä on jo lähempänä 2000Nm kuin 1000Nm. Ja se, ystäväiseni, asettaa voimansiirrolle melko prkl kovat mitoitukset.
Tuo taulukko on luultavasti ollut maailmalla ennenkuin tehdas julkisti, että V8 CDI on 420 tyypiltään entisen 400:en sijasta. Teho/vääntöluvut ovat ihan realistisia. Mitä tulee V12CDI:hin voipi olla, että on melko vaikeeta lisätä voimaa (eli syöttöä) tuohon myllyyn hajottamatta paikkoja. Tuo 1000Nm on muutenkin jo kipuraja, kyllä niitä tehokkaimmiksikin viritetään (Kleemann 1300Nm), mutta takuuta ei enää myönnetä sille paketille. Jos tuosta mega cdi:stä rysäytetään se 500hv pihalle niin luultavasti vääntökäyrä on jo lähempänä 2000Nm kuin 1000Nm. Ja se, ystäväiseni, asettaa voimansiirrolle melko prkl kovat mitoitukset.
Voi olla että olet oikeassa - mutta kyllähän vääntöä voidaan rajata pienemmäksikin. Mutta jos paikat ei enää kestä ko. myllyä niin mitähän järkeä koko moottoria sitten on rakentaa alun perinkään?
Yllä ilmoitetuilla arvoilla tehoa on 14% enemmän kun audin lippulaivadieselissä, mutta iskutilavuutta lähes 50% enemmän. Ei kuulosta kovin hyvältä konseptilta kulutuksenkaan suhteen.
Jos tuo audin moottori (tehokkain valmistuksessa oleva tällä hetkellä) muuten skaalautuisi suoraan suhteessa niin arvot olisivat 460 hv ja 930 Nm. Esim. maybachin laatikko kyllä hanskaa tälläkin hetkellä ko. arvot, joten osia ja osaamista pitäisi löytyä talonkin sisältä.
Joka tapauksessa jännä nähdä mitä tulemaan pitää.. Kirjataanko ekat 5 sekannin alitukset 0-100 dieselille Mercedeksellä.
Sama vaihteisto Meybassa on kuin isoissa Mersuissa, S,SL,CL ei se siitä kiinni ole. Unohdat nyt yhden seikan:Bensakone! Nuo isot vaihteistot on isojen bensamyllyjen päässä, ei se ole niin yksioikoista, että sama paksi lätkäistään dieselin perään. No, no. Diesel vaatii ihan oman vaihteistonsa. Luultavasti tämä on tulossa ja siinä on "kehitysvaraa." Eihän VW V10tdi:kään ikään meridiesel voimavaroiltaan ole kun sitä litrakokoon suhteuttaa.
Eikä iso moottori suoraan verrannollisesti tarkoita suurta kulutusta. Jenkkienkin koneet pärjää yllättävän vähällä, legendat syntyy ainoastaan silloin kun mennään taajamakylttien sisälle pöristelemään. Mutta maantiellä iso kone menee pelkällä hajulla jos vertaa pienempiin perheautomoottoreihin.
Muiden kehittämää tekniikkaa on kasattu yhteen autoon. Mercedes ei oman huippumaalinsa kohdalla pysty näköjään esittelemään mitään todella uutta. Aikaisemmin näin ei ole ollut, joten muutos on ilmiselvä.
Aikamoinen Mercedes-fani täytyy olla jotta kehtaa väittää esim peruutuskameraa tai tutkaohjattua Brake Assista uusiksi innovaatioiksi.
Minusta MB tekee fiksusti, kun se ei kasaa aivan liikaa "uutta" edustusluokan autoon. Kun Mersu lähti aikanaan totuttamaan asiakkaitaan siihen, että uudessa mallissa on aina uusinta teknologiaa (jossa usein on ollut ongelmia), se on menettänyt vanhaa statustaan. Kaikki merkit tarjoavat samanlaisia sähköisiä hilavitkuttimia, missään ne eivät todellisuudessa toimi kunnolla tai tuo edes todellista lisää autoon ja samalla Mersu on menettämässä sen perinteisen, jämäkän ja vahvan perusmenijän laadun ja olemuksen joka siinä aikanaan oli omaa luokkaansa. Ei S-sarjalaisessa olennaista ole se, onko siellä joku tekninen hilavitkutin vai ei, tärkeintä oikeassa Mersussa on arvokkuus/luksus, status, laatu, matkustusmukavuus ja turvallisuus jne. Tottakai S-sarjassa tulee olla vertaansa vailla olevia ominaisuuksia, mutta en usko, että moni ostaa S-sarjalaista sen takia että siinä on joku vimpain mitä missään muussa autossa ei ole, kyllä sen ostoperusteena ovat varmasti sen muut ominaisuudet.
Kyllähän S-luokan Mersu on ollut tähän asti aina ilmestyessään uudella mallillaan ollut kaikkien autojen äiti. Siinä on näkynyt Mersun vankkumaton itsevarmuus, kun on tehty vain parasta. Niin teknisesti kuin muotoilullisesti on tehty omalla tavalla, ei vilkuiltu sivuille muiden tekemisiä.
Nyt ollaan aivan eri tilanteessa, kuin koskaan aikaisemmin. Laatu joka on ollut aina Mersun heiniä, en nyt puhu pikkuvioista, vaan myös materiaalien laadusta, ei ole ollut enään odotetulla tasollaan. Nykyinen S220 ei todellakaan ole loistanut sisämateriaalien laadulla, eikä vika herkkyyskään ole mairitteleva. Tästä syystäkö Saksassa BMW jo myy enemmän 7-sarjaa kuin S- sarja käy kaupaksi, onko koskaan ennen ollut näin?
S-mallissa on ollut aina ilmestyessään ollut koko joukko innovaatioita, joita ei ennen ole nähty missään muussa autossa aikaisemmin. En saata uskoa ettei nytkin näin olisi. Totta kai tähän on syynä ollut auton korkea hinta, jolloin on helpompi kehittää innovaatioita
Muotoilusta on vaikea sanoa kuvien perusteella muuta kuin, auton muotoilu ei ole yksilöllistä kuten ennen. Varsinkin kojetaulun keskiosa on lainattu BMW:ltä, samoin kuin I-Drive. Koetaulun yläosan muotoilu on Audista. Peräosa on nykyisestä D-C:n edustus mallista Mutta toivottavasti olen väärässä, ja tämä auto nostaa Mersun entiselle tasolleen.
"Mikä mielestäni tekee S-sarjasta tuon luokan ylivoimaisen auton (vaikka itsekkin pidän yleisesti Bemareista enemmän) on edistynein tekniikka, molemmat vetotavat valittavana, laajin moottorivalikoima, laajin korivalikoima (normaali, pidennetty, coupe) ja erittäin laaja varuste- ja materiaalivalikoima. Kertokaas mihin muuhun autoon saa esimerkiksi kaikki normaalisti jalopuuta olevat listat aidosta graniittikivestä??? Tai voi valita jalopuun yli kymmenestä vaihtoehdosta.."
-Edistynein tekniikka? Muutama uutuus vaan, ihan vakioasia muillakin merkeillä. Sen sijaan jos katsotaan toimivuutta eikä pelkästään paperilla olevaa listaa, huomataan että esim. ajettavuudessa ja ergonomiassa BMW on ollut jo pitkään edellä. Laajin moottorivalikoima? Onko näin, ja mitä sillä tekee? Eikö se että se kone minkä valitsee pitäisi olla mahdollisimman hyvä? M-B ei ole koskaan ollut ihan huipulla kun moottoreista puhutaan. Isoja koneita on helppo tehdä, mahdollisimman hyviä on vaikeampi. Eikö esim. Bemulta lööydy coupe? Mikä 6-sarja sitten on? Eikö ihan joka ikisellä kilpailijalla ole pidennetty malli? Eikö kaikilla muillakin ole todella laaja lisävarustevalikoima?
S-sarja on varmasti loistava auto, mutta jos voisitte rajoittaa hehkutusta... Joka ikinen kerta kun tulee uusi automalli niin se on se edistyksellisin ja hienoin, jossa on uutuuksia, jne.. Minusta 7-sarja oli huomattavasti suurempi harppaus, uusi S on ennemmin vaan uusi malli. Vai miksi S-mersussa on samantyylinen perä, melkein suora kopio kojetaulusta ja kas kummaa kun täysin huonoksi haukuttu i-drive löytyykin nyt sekä Mersusta että Audista! 7-sarjaan tuli täysin uudenlainen ajattelutapa hallintalaitteiden suhteen ja muut ovat kopioineet sen. Uusi S ei ole tuonut sen suhteen mitään uutta. Ajettavuus jos on lähelläkään Bemua niin ihmettelen.
"Kuttu vieköön, piti sanoo paljokin, mutten sanokaan kun foorumi kenkkuili ja pitkä postaus katos jonnekin vattulaan"
Mutta oiotaan lyhyesti:
Moottorit: 10 vastaan 6. Siinä on aika iso ero valinnanmahdollisuuksissa. Merkkien moottorit on eriluonteisia, Mepa tekee vääntäviä, Penari kiertäviä. Mistä kukin tykkää.
Korimallit: BMW ja Audi, kumpainenkin ovat aikajanalla mitaten noviiseja tässä luokassa. Langit eivät ole olleet kovin montaa mallisukupolvea kummankaan valikoimissa, jostakin kumman syystä BMW ei vielä(kään) tajua yhdistelmää diesel+lang. Audi(kin) tajuaa, että tämä pari myy.
BMW:llä ei ole coupéa tässä luokassa. Eikä Audilla. Eikä itseasiassa millään muullakaan. 6-sarja on 5-sarjan coupé, ei 7-sarjan. Sen vastine on CLS. Ennen nälkävuosia lähin vastine oli BMW 800-srj. CL:llän "kilpailijat" ovat AM DB9 ja Bentley CC, kumpikin itse asiassa huomattavasti kalliimpia.
Parempi nyt tämä mallisukupolvi panostaa laatuun kuin innovaatioihin, kun kerran uudemmat kilpailijatkaan eivät vielä ole entisen w220:n tasolla. Ei kannata keksiä uutta vain uuden takia, jatkokehittää nyt yhden mallin verran vanhaa, lisää varovasti uutta ja parantaa laatua.
Edit:Piti sanomani, että tuo käyttöjärjestelmän ulkoinen tyyli on kyllä selkeä BMW kopsu. Mutta toivottavasti ei sisällöltään. Penari loi nykyisen tyylin sijoitella namiskat ohjaamoon, (true) mutta pre-facelift i-drive on 'raaka' kokeilukappale, joka on osalta ominaisuuksiaan liian huomiotavievä maantiellä käytettäväksi, pakko himmata hetkeksi ja tehdä säätö.
Laitetaan nyt kuviakin samalla Ässästä.
www.automotorundsport.de/d/85285
Mikäli Mersu ei jostain syystä kehitä superdieselin voimansiirtoa kestävää automaattia, löytyy Allisonilta 5 vaihteinen 1500Nm kestävä loota tuotantolinjalta, joten eiköhän DaimlerChrysler yhtymä myös keinot löydä tähän.
CLS 350 on näistä silti suosikkini, ja kun se tulee markkinoille V6 dieselillä 224 hv 550 Nm on taas paha paikka edessä.
Ihan vaan mielenkiinnosta mikä on kohderyhmä yhdistelmälle diesel ja jatkettu kori? Muutoinkin korimalleista sen verran, ettei nyt CLS kai nyt sentään coupe ole.
PS. Tehkääpä pieni testi, kuvitelkaa tähti pois konepelliltä pois, mikä merkki tulee mieleen? Niin ei todellakaan mikään. Tulee totisesti ikävä Bruno Saccoa
Bruno Saccoa tosiaan tulee iso ikävä katsellessa näitä kuvia, varsinkin kun kyseessä pitäisi jälleen oleman kaikkien autojen äiti seuraavat ainakin kahdeksan vuotta.
Vanha mersufani ei nyt kyllä ymmärrä, mikä ihme siellä Stuttgartissa oikein mättää?
Mersun S- malli on aina ollut muotoilultaan klassisen harkittu kokonaisuus (no, ehkä W140 oli vähän möhkö mutta kuitenkin) ja sitten tuodaan eteen tällainen siebener look-alike hirvitys (kaikki kunnia bemarille, mikä ei nykyään ole enää mikään kammotus), mikä ei oikeastaan näytä yhtään miltään. Kuten aiemmin todettiin, voisi mersuntähden tilalla olla mikä muu symboli tahansa. Ikävä, että ekana tulee mieleen korealaiset...
Vetäiskääpä alle normaalit 16' tai vaikka 17' renkaat pölykapseleilla niin siinäpä näette eron aikaisempiin kauniisiin muotoihin a' la W116 ja W126. -oli sitten miten paljon uutta mullistavaa tekniikkaa sisuksissa tahansa.
...ja lisää pressitasoisia kuvia tästä ihmetyksestä löytyy sivuilta:
www.km77.com
Lainauksesti ja itse kommenttisi ovat jotenkin eriparia Juster...?
Mikä on kohderyhmä edustusautoluokassa parille dieselmoottori ja jatkettu kori? Työkseen liikkuvat ihmiset, joille tulee kilometrejä vuodessa se 30.000+. Saksassa(kin) juuri paljon liikkuvat ostavat dieseleitä, varsinkin kun niiden hintoja ei hinata veroilla keinotekoisesti ylös. Lisäksi viimeisten vuosien trendi on alkanut voimistumaan, 3-5 litran vapaasti-imevä bensakone ei olekaan enää niin hieno vaihtoehto kun samantilavuuksinen turbodiesel. Ihmiset ovat alkaneet tykästymään Euroopassa moottorin ominaisuuksiin, ei pelkästään kulutuseroon. Enkä ihmettele. Jos V12 CDI toteutuu, voi se olla vaihdon paikka täälläkin. Kilometrimäärä menee siihen rajalle, mutta uusi tekniikka ja sen mukavuus kiehtoo.
Ulkonäkö... Nojoo, eihän tuossa kyllä Mersumaisia elementtejä ole paljoakaan vrt edeltäjät. Tarttisivat kunnon läpsäyksen poskelle ja "Prkl!" kovalla äänellä karjaistuna päin näköä. Mutta ei tuokaan niin ruma ole. Muuttihan BMW:kin nyt muotoilunsa täydellisesti, jotku pitää, jotku ei.
Todellisuudessa Lang versioita myydään uutena tuskin lainkaan yksityisille. Tämä auto tyyppi on suunniteltu takamatkustajan ympärille, jota palkattu kuljettaja ajaa. Diesel ei käynnin värinättömyyden puutteiltaan ja äänensävyltään yksinkertaisesti sovi kyseiseen matkustajan mukavuutta korostavaan autotyyppiin.
Samaten näiden autojen päämarkkina alueilla Jenkeissä, Aasiassa ja Arabiassa ei todellakaan ole Euroopan kaltaista diesel buumia. Näissä maissa diesel on työkoneiden polttoaine, eikä edustusauton.
PS. ei ole mitään diesel autoja vastaan, nykyaikaiset dieselit ovat loistavia
Ihan hyvä, että sanoit tuon "tuskin."
Käy nyt vaikka mobilessa tai autoscautissa etsimässä pelkkiä pitkiä malleja, aika tuhottomasti löytyy Ranska, Saksa, Beneluxmaat akselilta. Euroopassa tuo käsite edustusauto on juuri kohdillaan kun täällä meillä se halutaan hilata alempaan(kin) luokkaan mukaan. (A6,5-srj,E) Euroopan "porvarit" (ai että kun hieno kirosana suomalaisille) ostaa hyvinkin ison auton langina.
Edut: Lapsiperheille yhtenäisellä takapenkillä todella hyvin tilaa, ei tarvitse ihmetellä takapenkillä turvaistuimen/kaukalon kanssa ja järkeillä kuinka paljon äiskä tai iskä etupenkeillä tinkii omasta tilastaan, senkun heittää penkin istuimen sisään.
Langin hintaero on melko pieni. Tähän kun lisätään vielä kaikilla merkeillä tuhti varustepaketti päälle mikä tulee pidennyksen mukana niin mikä ettei tämä olisi vaihtoehtona.
Mikään öljyntuottajamaista ei niin perusta dieselistä tai mistään muustakaan taloudellisuuteen liittyvästä, se nyt on selvä. Mutta Euroopassapa perustetaan. Ja mikäli raakaöljyn hinnannousu jatkuu niin ensi vuosikymmenellä ne silmät alkavat aukeamaan vähän muuallakin kuin Euroopassa, silloin on hyvä asia, että muilla on tarjota tekniikka.
Meinaatko ihan tosissaan diesel lang mallien kohderyhmäksi Työkseen liikkuvat ihmiset, joille tulee kilometrejä vuodessa se 30.000 ja lapsiperheet. Kyllä saattaa nämä ryhmät jopa ostaa näitä jatkettuja autoja Mobilesta ym. mutta he ostavat käytettyjä autoja. Edelleenkään ei ole löytynyt järkevää kohderyhmää Dieselkäyttöiselle jatko mallille, joille voitaisiin näitä uutena myydä.
Mitä ihmeen tuhteja vakio varustepaketteja lang mallit sisältää verrattuna vakio malleihin? Näihinhän on nimenomaan järkyttävä määrä lisävarusteita myytävänä nimenomaan takapenkin ja koko auton valtiaalle. Olen tutustunut erääseen tällaiseen autoon, missä oli mm. asekotelot piilossa katossa ja drinkki sekoitin kristallilaseilla.
Eikä lang malleja löytynyt, kuin 614 kpl Mobilesta (hakusana lang merkki M. mukanahan tuolla haulla tuli autoja 30 vuoden ikähaarukalla ja malleista A-sarja, maasturit, pakettiautot ja S-mallit. Eli varsin vähän näkyy löytyvän, toisaalta normaalia mallia halvemmalla saa käytettynä tuollaisen ostaa.
No mitäpä me tästä vänkäämään. Mielipiteistä. Langin kuten muittenkin mallien varuste-erot löydät eri merkkien Suomen kotisivuilta.
Kaikkialla maailmassa autoilua ei veroteta ostotilanteessa niinkuin Suomessa ja kaikki eivät näe maailmassa nälkää. Jos Suomessakin ostetaan 50.000 autoja melko paljon suhteessa asukasmäärään ja huomioidaan mitä sillä 50.000 saa keskisen euroopan autokaupassa niin...
Olkoot.
Edelleen: mitä väliä onko 6 vai 10 konetta tarjolla? On peruskuutonen, peruskasi, isompi kasi, iso V12 ja sitten 'urheilullinen' ahdettu 8. Bemulla on 7 eri vaihtoehtoa kun mukaan otetaan Alpina B7:n ahdettu V8. Mitä puuttuu? Kuka ei ole tyytyväinen näihin vaihtoehtoihin, varsinkin kun BMW tunnetusti tekee aivan loistavia, maailman parhaita koneita? Se mitä sanoit vääntävistä ja kiertävistä koneista ei ole totta. Lisäisin vielä että Mersu ei edes tarjoa sellaista automaattivaihteistoa kuin Alpina tarjoaa. Eikä yhtään mihinkään malliin OIKEATA manuaalitoimintoa automaattiin joka pitäisi kuljettajan valitseman vaihteen silmässä. Iso puute eräälle suurelle ryhmälle ostajia. Mersulla ei ole mitään todellista kilpailijaa bemun sport-varustelluille malleille.
Noviiseja? Onko BMW:n pidennetyt mallit jotenkin huonompia kuin mersun? Älytön väite, kaukaa haettu! BMW keksi urheilulliset farkut, tarkoittaako se sitä ettei muut osaa tehdä urheilufarkkua?
Kuten joku jo mainitsi, ostajia ei varmaan montaa ole diesel+pidennetty -yhdistelmälle. Eikä sen tarjonnan puuttuminen mallista huonompaa tee. Kertoo vain että mitä tehdas pitää kannatavana tarjota, mitä ei. Ja firmojen tulokset selvästi kertoo kuka osaa tehdä kannattavaa liiketoimintaa... Eihän kaikki valmistajat edes tarjoa tämän luokan autoon dieseliä ollenkaan monessa maassa!
BMW:n 6-sarja on 5-sarjan ja 7-sarjan välimaastossa. Se on selvästi kerrottu jo 6-sarjaa esitellessä. Se ei ole 5-sarjan coupe. Sen 'käyttöjärjestelmissä' on myös seiskan ominaisuuksia. CLS on E-sarjaan perustuva ahdas 'design' neliovinen (mun mielstä todella hyvän näköinen mustana), ja coupe vain typerissä myyntipuheissa. Lisäksi paljon halvempi kuin 6-sarja. DB9 on kilpailija vain Mersun unelmissa. Bentley kyllä myöskin vetoaa tyhjäpäisiin ostajiin jotka haluavat kalliin auton eivätkä välitä tyylistä tai dynaamisuudesta. GT autojen (kuten DB9, 6-sarja, 612, 911) ostajat ovat erilaisia, ja niissäkin on eri hintaisia tarjolla. Hinta ei ole ainoa määritelmä.
Ei kinnnosta onko 6-sarja CL:n kilpailija vai ei, sanoin vain että Bemulla on iso coupe tarjolla. Ja se ei sentään ole kamala tyylitön ja täysin epädynaaminen proomu! CL on iso auto johon on isketty kaikki mitä mersu on keksinyt, mutta kokonaisuutta ei ole ajateltu. Bemu on mukava urheilullinen GT, eikä paina Mersun CL:n ja SL:n tapaan kahta tonnia tai yli.
Ollaan kai molemmat oikeassa: BMW ei tarjoa isoa limusiinimaista coupeta kuten CL, mutta tarjoaa kuitenkin ison coupen.
'Parempi nyt tämä mallisukupolvi panostaa laatuun kuin innovaatioihin, kun kerran uudemmat kilpailijatkaan eivät vielä ole entisen w220:n tasolla. Ei kannata keksiä uutta vain uuden takia, jatkokehittää nyt yhden mallin verran vanhaa, lisää varovasti uutta ja parantaa laatua.'
Justjust. Mersu ei uskalla laittaa 'keksintöjään' (joita mersu ei ole keksinyt) koska ne on eh-jarrujen tapaan täysin hyödyttömiä, toimivat huonosti ja lisäksi ovat tulleet todella kalliiksi kun niiden vikojen takia on jouduttu kutsumaan autoja takaisin... Se on oikea syy Mersun 'uuden tekniikan kammolle'!
Kun W220 tuli upouutena ja Bemulla oli vielä vanha E38 malli, niin Bemu oli jo silloin vanhalla mallilla mukavuus&dynaamisuus -yhdistelmässä eli alustansa osalta edellä! Kilpailijoilla on niin paljon enemmän tuotteissaan ja varsinkin kokonaispaketit on niin paljon parempia kuin M-B:llä että oikein naurattaa tuo väite. Uudessa mersussa on nyt samantyylinen käyttis ja tuskinpa yhtään parempi alusta, missä se on edellä??
Ja i-drive on ollut alusta asti todella toimiva. Sitä vaan ei kriittiset vikoja hakevat ihmiset tajua, kun käyttää vähän aikaa niin viimeistään oppii arvostamaan sitä. Muutama ominaisuus on vähän hankala (navi ja radion asemavalinnat) joillekin tekniikkaan tottumattomammille, mutta salaisuus onkin käyttää puheohjausta jolloin kaikki toimii aivan loistavasti.
STOLA! Tuo, mitä kirjoitit, on tietenkin hyvin pitkälle totta. Mutta värittynyttä. Tutkipa aina välillä myös muiden merkkien mainoksia.